Announcement

Collapse
No announcement yet.

Start-trøbbel? Les her..

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Start-trøbbel? Les her..

    Ser det er mange etterhvert som sliter med å få start på bilene sine, så jeg tenkte jeg skulle lage en tips-tråd som kan hjelpe dere litt på vei.
    · Sjekk luftfilter, er dette tett eller vått? Rengjør, olje på nytt og monter igjen. Dytt på outerwear hvis du ikke har så ta deg en tur i undertøyskuffen til madammen/mora di og finn ei strømpebukse – klipp til og sett fast.
    · Er det fersk bensin m/oljeblanding på tanken?
    · Krøll/klem på bensinslanger? Hvis du har hatt av slangene på forgasser, er disse satt på riktig plass?
    · Plugg – er det gnist? Gnisten skal være sterk nok til at den ikke "dør" ut under kompresjon. Gammel plugg bytter du kjapt. NGK Cmr7h er standardpluggen som passer Zenoah og CY motorer.
    · Defekt stoppbryter?
    · Er coilen kommet for nær svinghjul? ”Rette” avstanden er 0,3 mm (ifølge HPI manual)
    · All eletronikk slått på?
    · Hvis du kjører med killswitch, er denne aktivert?
    · Nok strøm på batterier? lad opp og prøv på ny..
    · Får motoren falsk luft? Start motoren og bruk f.eks startgass som du sprayer rundt pakningene på forgasser for å se/høre om motoren ruser seg opp. ruser motor seg opp når du sprayer, tyder det på dårlige pakninger/ dårlig trukket til.
    -husk på at du ikke sprayer rett inn i luftfilter, da vil den uansett ruse seg opp.
    · Har du forgasser med choke, er du heelt sikker på at choken er i rett posisjon? (hvis motoren starter men så dauer den ut igjen...)

    Om jeg ikke har fått med alt så kan andre supplere med sine bidrag.
    Last edited by fg bajas; 8 January 2011, 20:25.
    sigpic
    Member of Team Daves

  • #2
    Dette burde jo helt klart bli klistra

    Noen bidrag fra meg også....

    En annen ting er veivlagere, blir det for mye slakk så kan coilen subbe inntil svinghjulet idet magneten passerer (metallisk ulyd) På tide med et lagerbytte

    Hvis en kjører mye i sand så kan undersiden av coilen bli så sandblåst at koblingene/ledningene som er støpt inni coilen ryker (har opplevd dette selv) Bytt coil..

    Slitt gasser/slakk i aksel til gassarm (falskluft). Bytt gasser eller ihvertfall throttleshaft, spesielt på en 813 gasser blir disse fort slitt..

    Hvis en har dratt en haug med ganger i startsnora så kan motoren bli fylt opp med bensin, skru ut pluggen og dra en 8-10 ganger i snora for og få ut overflødig bensin. Sett inn plugg og prøv igjen..(gjerne en ny plugg)

    Sjekk innstillinger på gasser, får den altfor mye bensin på lavnåla så starter den nesten ikke uansett.
    Er pluggen våt og gnisten bra så skru litt inn på lavnåla. Men ikke en kvart turn (15min) av gangen men 2-3 minutter (dette er ikke nitro)

    Det var vel det jeg kan komme på her og nå..
    Tekno 410sct, Xray xb9e, losi 22 2.0
    Spectrum dx3s

    Comment


    • #3
      Hei er ikke sikker på om eg kan spørre om det på denna tråden, men om eg ikke kan det så bare si i fra så ska eg slette den. Men kan man ta av det lange røre på eksos potta på baja 5b 1.0 så man bare har den boksen?

      Comment


      • #4
        Ja det kan du... Bakdelen er vel at alt oljesølet som blir på trannyplata.. Men du skal ikke se bort ifra at motoren går litt bedre heller..
        Hpi Baja 5B SS - HPI Baja 5T
        Axial Xr-10 Secret Agent 3.5
        enRoute Berg JXR003
        Losi 5ive - BZM Super 50

        Comment


        • #5
          Originally posted by tomso View Post
          Ja det kan du... Bakdelen er vel at alt oljesølet som blir på trannyplata.. Men du skal ikke se bort ifra at motoren går litt bedre heller..
          men eg tenkte om du ikke ødelegger motorn da

          Comment


          • #6
            Det er ingen ting som blir ødelagt.. bare at bilen antaglivis blir mere skitten av olje fra potta di.. Men uten røret vil kanskje motoren puste litt lettere, og gå litt bedre og...
            Hpi Baja 5B SS - HPI Baja 5T
            Axial Xr-10 Secret Agent 3.5
            enRoute Berg JXR003
            Losi 5ive - BZM Super 50

            Comment


            • #7
              kan prøve det da når snora kommer

              Comment


              • #8
                Baja 5B SS Powered by : Pro Mod 30.5cc 4 Bolt Long Rod Reed Case Engine

                http://www.pro-racing.no/

                Comment


                • #9
                  takk for svaret

                  Comment


                  • #10
                    Og selvfølgelig noe kødd som skjedde i drivverket helt på slutten av videoen. Typisk FG.

                    En annen ting man kan prøve om man ikke får antydning til liv etter flere drag i snora er å skru ut tennpluggen og legge en dråpe eller to med bensin direkte ned i sylinderen. Om man hører at den går et slag eller to før den dør igjen så er det mest sannsynlig problem med bensintilførselen eller forgasseren.

                    Denne metoden kan også brukes som kaldstart med rik blanding for motorer med forgassere uten choke. Eksempelvis tuningmotorer.
                    Last edited by Motörhead; 10 September 2011, 20:23. Reason: Skriveleif
                    sigpic
                    If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                    If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=Motörhead;476807]Og selvfølgelig noe kødd som skjedde i drivverket helt på slutten av videoen. Typisk FG.

                      En annen ting man kan prøve om man ikke får antydning til liv etter flere drag i snora er å skru ut tennpluggen og legge en dråpe eller to med bensin direkte ned i sylinderen. Om man hører at den går et slag eller to før den dør igjen så er det mest sannsynlig problem med bensintilførselen eller forgasseren.

                      Han mannen atme han sa jo at han kansje måtte skru på radioen. det vil si at han starta den med en radio som ikke va slått på som vil si at det va mannen sin feil ikke bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg tenkte på sprakinga i drivverket helt på slutten. Det er FG'en sin feil. Når motoren forskyver seg forover og det blir avstand mellom diffdrevet og drivakselen bak.
                        sigpic
                        If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                        If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Motörhead View Post
                          Jeg tenkte på sprakinga i drivverket helt på slutten. Det er FG'en sin feil. Når motoren forskyver seg forover og det blir avstand mellom diffdrevet og drivakselen bak.
                          Det la eg ikke merke til faktisk. så no ikke ut som han hadde peiling på det han gjorde da

                          Comment


                          • #14
                            Hehe. Nei, det kan trygt sies.
                            sigpic
                            If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                            If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Motörhead View Post
                              Og selvfølgelig noe kødd som skjedde i drivverket helt på slutten av videoen. Typisk FG.

                              En annen ting man kan prøve om man ikke får antydning til liv etter flere drag i snora er å skru ut tennpluggen og legge en dråpe eller to med bensin direkte ned i sylinderen. Om man hører at den går et slag eller to før den dør igjen så er det mest sannsynlig problem med bensintilførselen eller forgasseren.

                              Denne metoden kan også brukes som kaldstart med rik blanding for motorer med forgassere uten choke. Eksempelvis tuningmotorer.
                              vi kan prøve å snu det der på huet også.. starter det ikke og man tar ut pluggen og den er klissavåt så er enten pluggen gåen eller så er motoren drukna.. da kan man prøve å legge bilen på huet å dra i snora for å tømme veivhuset for bensin (uten pluggen i selvfølgelig).. gjerne skru inn en ny plugg også burde det skje ting
                              1:5 MCD Ultimate|1:5 HPI baja 5b ss med masse option | 1:5 HPI baja 5b karbon edition by Ivers |1:10 traxxas summit|1:8 HPI Vorza

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X