Announcement

Collapse
No announcement yet.

FG 4x4 spiser drev. Fiks?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FG 4x4 spiser drev. Fiks?

    Hei!
    En kompis har kjørt en del med sin FG Baja 4x4-en i det siste, og hver kjøretur har endt med oppspist drev (det store plastdrevet på siden.) I går hadde jeg min første ordentlige kjøretur med min ny-4x4-konverterte FG MT, og på vei opp grustaket skjedde det samme med min.

    Finnes det en enkel fiks her? Er det bare å bytte dette drevet til et sterkere, for eksempel i stål? Eller blir det da andre ting i drivlinjen som får deng i stedet, ting som helst ikke burde få så mye juling?

    --
    KAG
    FG Monster Truck, ombygd til 4x4
    Knut Arne,
    Krøderen
    FG Monster Truck, ombygd til 4x4

  • #2
    Sandtak og åpne plastdrev er vel ikke akkurat en god kombinasjon

    Finnes det noe outerwears e.l som kan brukes kanskje ?

    Ellers er jeg helt grønn på FG. sorryborry
    HPI Baja 5T, diverse oppgraderinger, lite bling da den er ment for å kjøres hardt !
    Jeg kjører til noe går i stykker, det er som regel lenge før bensinen tar slutt

    Comment


    • #3
      Originally posted by Laland10 View Post
      Sandtak og åpne plastdrev er vel ikke akkurat en god kombinasjon

      Finnes det noe outerwears e.l som kan brukes kanskje ?
      Jeg har på plastdekselet utenfor drevene, men det er ganske åpent. Så det er mange gode inngangsdører for sand og annet, ja.

      Jeg har imidlertid en mistanke om at det er påkjenningen når man kjører med kraftig pådrag, får et lite hopp så hjulene spinner, og så lander igjen, som dreper drevet. Da blir det jo brått mye motstand i drivlinjen, og et eller annet må ta støyten.
      Innspill på min teori? Og noen formeninger om det vil hjelpe å bytte til kraftigere drev, eller om jeg da bare flytter problemet til et annet (og dyrere) sted i drivlinja?
      Knut Arne,
      Krøderen
      FG Monster Truck, ombygd til 4x4

      Comment


      • #4
        kast plast dekselet først og fremst så kan du kjøre noe lenger pr plst drev mens du venter på ståldrevene.

        pass påå slippe gassen når du hopper. å lande med på drag røsker i filelr driverket.
        A REAL TWIN IS A V-TWIN.
        alt under 1200 cc er en startmotor.
        R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Crazy beetle View Post
          kast plast dekselet først og fremst så kan du kjøre noe lenger pr plst drev mens du venter på ståldrevene.
          Blir grusen stengt inne i dekselet/rundt drevene?

          Originally posted by Crazy beetle View Post
          pass påå slippe gassen når du hopper. å lande med på drag røsker i filelr driverket.
          Det er jo veldig logisk, men også veldig vanskelig å få til i praksis - bilen småhopper jo hele tiden, spinner, får tak igjen, spinner osv.. Og ikke minst når man har veeeeeldig lyst til å komme opp bakken Men selvfølgelig, det er definitivt verdt å jobbe med - det er morsommere å kjøre enn å skru drev...
          Knut Arne,
          Krøderen
          FG Monster Truck, ombygd til 4x4

          Comment


          • #6
            Eg har lest om mange som har kasta det plastdekselet til fordel for lengre levetid på drevene. Sjøl om det er åpent så tar det lengre tid å bli kvitt steinane som raslar rundt inni der enn viss det (plastdekselet) ikkje hadde vore der og alt ligg heilt åpent. Kan nesten påstå at det dekselet gjer vondt verre...
            Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
            FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

            Comment


            • #7
              dekselet stenger stein og annet uønsket inne og skader mer en det gjør godt.

              men det beste er å bytte til ståldrev. FG kom for noen år siden med en adater hvor du kan skifte mellom 44,46 og 48 tenners drev uten å skifte medbringer. du må selvfølgelgi ha tilgang på 14,16 og 18 tenners pinion

              å slippe gassen er og blir en treings sak. ja det er vanskelig men det lar seg gjøre. å kjøre opp bratte bakker er jo noe som sliter vanvittig på drivverket. når man i tilegg bygger om en 2wd bil til 4wd øker belaastningen på drivverket enda mer å spesielt når man på død og liv skal kjøre med de totalt ubrukelige monster hjula.
              A REAL TWIN IS A V-TWIN.
              alt under 1200 cc er en startmotor.
              R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Crazy beetle View Post
                dekselet stenger stein og annet uønsket inne og skader mer en det gjør godt.

                men det beste er å bytte til ståldrev. FG kom for noen år siden med en adater hvor du kan skifte mellom 44,46 og 48 tenners drev uten å skifte medbringer. du må selvfølgelgi ha tilgang på 14,16 og 18 tenners pinion

                å slippe gassen er og blir en treings sak. ja det er vanskelig men det lar seg gjøre. å kjøre opp bratte bakker er jo noe som sliter vanvittig på drivverket. når man i tilegg bygger om en 2wd bil til 4wd øker belaastningen på drivverket enda mer å spesielt når man på død og liv skal kjøre med de totalt ubrukelige monster hjula.
                Okay, plastdekselet er fjernet, og så er det vel bare å bestille ståldrev og alu-medbringer.
                Så får jeg jobbe med å justere kjørestilen en smule, men det er jo så moro å klatre...
                Og jada, jeg veit at Monsterhjula er i overkant store og tunge. Men...

                Takk for hjelpen, folkens!
                Knut Arne,
                Krøderen
                FG Monster Truck, ombygd til 4x4

                Comment


                • #9
                  er ikke no som klatrer i sandhaugen som en hpi baja :P
                  1:5 MCD Ultimate|1:5 HPI baja 5b ss med masse option | 1:5 HPI baja 5b karbon edition by Ivers |1:10 traxxas summit|1:8 HPI Vorza

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vforce jr View Post
                    er ikke no som klatrer i sandhaugen som en hpi baja :P

                    mulig det men nå var vel ikke det spørsmålet.

                    Kaglesne du må kjøre hvor du vil og hvordan du vil, skal iek hindre deg i det.
                    men du må regne med å slite ut noen plast drev på den måten.
                    men åp investere i et sett med ståldrev og en medbringer er ikke dumt. det koster noen krone ri innkjøp men du verden så mye lngr det holder og ikke minst plast drevene koster de også.
                    A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                    alt under 1200 cc er en startmotor.
                    R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Crazy beetle View Post
                      Kaglesne du må kjøre hvor du vil og hvordan du vil, skal iek hindre deg i det.
                      men du må regne med å slite ut noen plast drev på den måten.
                      men åp investere i et sett med ståldrev og en medbringer er ikke dumt. det koster noen krone ri innkjøp men du verden så mye lngr det holder og ikke minst plast drevene koster de også.
                      Kjøretips er alltid godt å ta med seg, så jeg takker så mye for det - og de gode tipsene, Crazy beetle!
                      Knut Arne,
                      Krøderen
                      FG Monster Truck, ombygd til 4x4

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X