Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nutech Mega Beetle 4WD 29CC vil ikke gå fremmover

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nutech Mega Beetle 4WD 29CC vil ikke gå fremmover

    Har nettopp kjøpt meg http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=17678 en slik.

    Problemet er at den plutselig ikke vil gå fremover. Gassen fungerer fint.

    Hva kan dette være ?

    mvh
    Morten

  • #2
    Kanskje fjøra i klutsjen har røket, slitte sko eller noe annet i overføringa. Rull først på bilen og sjekk gjennom differ at kraftoverføringen er fin helt opp til klutsjbjella og at den spinner. Alt er veldig åpent på de bilene så er rimelig enkelt å se hvor ting evt. streiker. Greit å ha seegerringtang tilgjengelig siden det sitter låseringer på spur og pinion. Husker ikke om du må gjennom disse eller kan ta av hele carrier for å komme til klutsjen.

    pga. veldig åpent drev er det litt sjansespill å kjøre på plasser med mye steinsprut som kan sette seg fast og i verste fall rive opp fester som kun er skrudd i plast, ellers kule biler med bra utgangspunkt i design og god vektbalanse. Anbefaler alufestene til motor, fra butikk går bolter gjennom plast som vil vibrere seg større og motor vil på sikt løsne litt.

    Comment


    • #3
      Har nå gått igjennom hele linja. Det jeg oppdaget var at bakhjulet var helt løst. Denne er nå festet. Kommer så til ei plate som åpner og lukker seg ved gass og brems ( er dette klutsj ) er 2 stk av denne. Er skrudd fast med 4 skruer hver og med fjører. Alle disse er hele. ser ut som alt annet snurrer..

      Comment


      • #4
        Flytta tråden til riktig forum sia bilen din går på skikkelig bensin og ikkje sånn fislete fuel

        Høyres ut som du er ved bremsane no? Clutchen er montert på motoren, så og seia direkte på den. Det er den første delen i drivlinja.
        Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
        FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

        Comment


        • #5
          hei takk for at du fikk meg inn på riktig side

          Har nå lest igjenom alt jeg kan finne på internett ang bensinmotorer og drivlinje. Føler meg som ekspert nå.. Men er langt fra teori til praksis..

          Men har å byttet clutchen, strammet hjulet som løsnet. Og voila der kjører bilen igjen Fikk også justert bremsene slik at de bremser mere på framhjula.
          Mens jeg har flinke mekanikere her inne på forumet, skynder jeg meg å spørre om noen ting til.
          Bilen går ca 60 km/t, men ønsker å få øket dette en del. Hva burde jeg gå for ?
          Ønsker også å bytte styreservoen, den sliter med å styre når jeg kjører i sand. Føler at med en sterkere servo vil de klare å vri på hjula. Noen råd om dette ????

          Comment


          • #6
            Originally posted by mrenga View Post
            Bilen går ca 60 km/t, men ønsker å få øket dette en del. Hva burde jeg gå for ?
            Får litt ekstra krydder ut av motoren med jetpro pipa, justér i tillegg forgasser etterpå. Sikt etter papirbrun farge på pluggen. Sort og våt er for rikt og betyr den ikke får forbrent skikkelig, vanlig på ny bil som kjører med 1/2(H) og 1/4(L) for å være på den trygge siden.

            Originally posted by mrenga View Post
            Ønsker også å bytte styreservoen
            Savox 0235 er fin og støtter i tillegg lipo om du skulle ønske det senere. Hitec 5765 er også et populært generisk valg for LS, men mega monsteret er ekstra utfordrende på styring og ville satset på savoxen.

            En annen ting du burde sterkt vurdere er en god killswitch. Full sikring mot signaltap, svakt batteri, mekanisk svikt i linker og servo (noe failsafe er avhengig av fungerer), og har innebygget low voltage beskyttelse om du vil kjøre LiPo. ~15kg bil i ukontrollert fart er ikke sannsynlig om du vedlikeholder bilen godt, men er noe man aldri vil skal skje heller.

            Comment


            • #7
              Godt du finn ut av det! Ein lever så lenge ein lærer Ei god trimpotte vil som Corvinus skriv her hjelpa veldig godt på, det er ganske ufattelig så masse guff det er i ei sånn trimpotte. Eg kjente ikkje igjen bilen min etter eg bytta frå orginal.
              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

              Comment


              • #8
                Nå har den sluttet å gå fremmover igjen.... Når jeg snurrer på bakhjulet, snurrer det veldig lett.Ser at stikkakslingen snurrer. Men det motsatte hjulet går ikke rundt. er dette normalt ? Prøver det samme på framhjula, og der spinner det motsatte hjulet når jeg snurrer på det ene hjulet.. Ligger feilen i bakakslingen ???

                Bilen har 2,4 ghz system. og i dag mistet jeg signalet når bilen kom på avstand. Har helt nye batterier.. Noen råd ??

                Monterte gmåler og hastighetsmåler på bilen i dag. Tenkte å ha noen målinger før jeg oppgraderer den. 0,9 g ved bremsing. 0,8 g ved akselerasjon. og topp fart på 56 km/t

                Comment


                • #9
                  Ugh, kan høyrast ut som det er differensialen som er dårlig eller ødelagt då. Viss du held det eine hjulet fast og snurrar det motsatte, går drivlinja rundt då? Ellers så kan det jo henda at den medbringaren som hjulet er "tredd" inn på går rundt på akslingen, at ikkje akslingen drar med seg hjulet.
                  Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                  FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                  Comment


                  • #10
                    Holdt fast det ene bakhjulet mens jeg snurret det andre. Det eneste som skjer er at stikkakslingen snurrer. og feste til akslingen i begge ender snurrer. Ser at kulelageret til den andre stikkakslingen går rundt. clutchklokka går ikke rundt. Men når jeg gjør det samme på forrhjula går clutchklokka rundt og det andre hjulet snurrer.

                    Comment


                    • #11
                      Ville nok tatt en kikk i bakdiffen ja.

                      Comment


                      • #12
                        Får skru den fra værandre og titte litt på den...
                        Finnes det nye differ som tåler litt mere ? Hva slags olje er best til å bruke i diffen ?
                        Er det noe annet jeg burde tenke på ved montering av ny diff ?

                        Comment


                        • #13
                          De burde allerede tåle en del. Nå er det ikke alltid at bilene kommer skrudd sammen helt som de skal, så best å bare ta en kikk først og se hva som er på gang.

                          Det er silikonolje som brukes i diff og tyngden man bruker er smaksak (tuning av diff), ingenting er "best". Noen bruker 100-500k i senter for å låse den litt med litt ettergiv, andre ned mot 5-20k som på en 1:8 skala. Generelt er det mest populært med tynnest bak, litt tyngre foran, og tyngst i midten som startpunkt. På 1:8 biler er det gjerne 5k-7k-3k. Men dette er storskala, hadde tatt en kikk på hva 5ive-t folka bruker. Brukte bare mos2 fett selv for vedlikeholdsfrihet foran og bak, men 300k i midten for å gjøre den litt seig uten å låse den.

                          Comment


                          • #14
                            nutechen har vel berre grease org..jalfall på min thunderbolt 2 brushless er det grease...prøvde å bruke silikon istaden,men det berre lakk ut...
                            Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                            Comment


                            • #15
                              Har nå fått set på bilen, og på hvorfor den ikke ville gå fremmover. Det er en brytebolt på vei inn til Bakakslen som var knekt. Byttet denne og dermed fungerte bakakslen igjen.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X