Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baja 5B får ikke start.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baja 5B får ikke start.

    Hei
    Har en B5 med fuelie 26 motor.
    Jeg får ikke start på den, det er god gnist og komp..
    Hva jeg har prøvd:
    • Skifta plugg.
    • Stillt masse på forgasseren(Stock settings osv)
    • Varmet opp blocka..
    • Skrudd ut tennpluggen og helt litt bensin nedi.
    • Fjernet luftfilter for å få fri lutftgang.


    Bilen ble kjøpt brukt, drittunge som eide den har herjet med den..
    Frister rett og slett å kjøpe ny motor..
    Er det noen tips til hvordan man skal rense forgasser?

  • #2
    forgasser er bare å skru opp og putte i bensin.

    Ellers ser det ut til at har prøvd det meste.
    Kan det være problem med killswitch f.eks?
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      Hei.
      Ser ikke ut som det er noe problem med killswichen, Det er god kontakt i bryteren.

      Comment


      • #4
        Første tanke er problem med bensintilførsel.

        Fungerende bryter er urelevant til killswitch, men du hadde ikke hatt gnist om den var et problem. En ting du kan sjekke: forgasser må kunne dra inn luft til membranen på toppen (det hvite lokket med primerbobla). Det er et lite hull inn mot motoren, hvis det er tett kommer det ikke inn bensin til motoren pga. vakum. Du kan skru av det lokket med 4 skruer og se hvordan selve membranen ser ut (skal være helt ren og ingen fysiske unormale bølger/forvridninger) og om det ligger dritt på det (fjern det), hvis det har hatt "pusteproblemer" kan det bli forvridd over tid og den vil ikke fungere bra. En aktualitet dersom den har vært kjørt mye i sand/støvete miljø. Kan også etterpå koble til et par slanger ned i en kopp med bensin og pumpe gjennom gjennom bensin til det ser rent ut. Mulig man må dypere men enklere å bare prøve ny forgasser om man ikke vil dille for mye med det. Grei link her evt. til oversikt om hva som er hva.

        Hadde prøvd en ny forgasser før kjøp av ny motor, men rens den litt først. Skader aldri å ha en ekstra forgasser likevel. Om du får dradd rundt motor uten problem eller ulyd er den antagelig OK uten knekt råde/stempel e.l. Svinghjul og coil også om du får grei gnist. I det minste burde du få en antydning til start.

        Om du kjøper ny tar jeg gjerne den gamle for en billig nok penge.
        Last edited by Corvinus; 24 August 2014, 01:10.

        Comment


        • #5
          Da har jeg bestilt en ny forgasser, Ny RX og TX og litt annet, for se hvordan det går da.

          Comment


          • #6
            Jeg har opplevd å ikke få start på motor, men gnist på plugg. Årsaken var defekt killswitch.
            (Problemet ble i alle fall løst når denne ble koplet ut for test. Byttet switch og motor funket som det skulle)

            En annen ting er jo om den tenner på rett tidspunkt. Avhengig av hvor mye forrige eier har skrudd osv...

            En tredje ting. hva slags fuel har forrige eier brukt, og hva bruker du?
            Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
            - NiceShot.no

            Comment


            • #7
              Forutsetter at man tester for gnist mens systemet er på og ikke av, ks kortslutter coilen elektronisk. Går an å sjekke posisjonen på coilen/om det i det er orginal som sitter på. Men lite spillerom for justering av timing ellers uten å virkelig gå til verks og ikke noe enhver basher akkurat finner på å gjøre som første tuning option, lukter fremdeles fuelrelatert. Antok det var en standard fuelie.

              Comment


              • #8
                Han sier jo at han har skrudd ut pluggen og helt litt bensin nedi, vil tro at denne hadde startet/tent om fuel var problemet?
                Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
                www.rc-utstyr.no

                Comment


                • #9
                  Vet ikke om jeg klarte og helle riktig mengde oppi..

                  Comment


                  • #10
                    Hvis da har hatt en liten slump i og dratt noen ganger? ikke noe tegn til tenning?
                    Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
                    www.rc-utstyr.no

                    Comment


                    • #11
                      Jeg fikk litt(2 sec) start på den når jeg først tømmer forgasseren og så primer litt bensin, men ikke hvis det er bensin i forgasseren og jeg har nettopp prøvd og starte den..
                      Jeg skal prøve å helle i litt bensin, senere i dag.

                      Comment


                      • #12
                        Forgasser montert feil vei??

                        Tro meg... Hvis det er seint nok på natta og litt innabords, så går det.
                        Jeg snakker av erfaring
                        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                        - NiceShot.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by xilian View Post
                          Forgasser montert feil vei??

                          Tro meg... Hvis det er seint nok på natta og litt innabords, så går det.
                          Jeg snakker av erfaring
                          He he
                          Tror ikke det er mulig? hva med throttle staven?

                          Comment


                          • #14
                            Hehe.. Evt. gal pakning på innsiden uten pulshull kan også gjøre ugagn. Om motor har vært demontert er det ikke uhørt å montere stempel feil vei heller. Gøy å finne ut av og få de til å svive igjen - gjerne bedre enn før, noe av sjarmen med bensin.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Corvinus View Post
                              Hehe.. Evt. gal pakning på innsiden uten pulshull kan også gjøre ugagn. Om motor har vært demontert er det ikke uhørt å montere stempel feil vei heller. Gøy å finne ut av og få de til å svive igjen - gjerne bedre enn før, noe av sjarmen med bensin.
                              Jeg hadde oppe sylinderhode, men jeg ser ikke noen måte man kan montere dette feil vei/stempel?
                              Jeg skiftet ikke pakninger(bestilt) på innsiden men jeg skal ta den opp å sjekke om det ligger noe pulshull som er blokkert.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X