Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stock?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stock?

    Hei folkens,
    vet at dette ikke er stedet dette skal tas opp, men det er flott å høre andre sine meninger rundt temaet.
    Stock klassen ble opprettet for å øke rekrutteringen i 1:10 elektro miljøet, klassen har forsåvidt fungert fint med noen nye førere, bla. meg som nå tar steget opp i Modified. Men jeg ønsker å dele noen meninger og kanskje sette spørsmålstegn ved en evnt. regelendring.
    Nemlig enhetsmotor og regulator, hva er fordelene og ulempene?

    Fordeler:
    -Man slipper spekulasjoner
    -Alle yter likt
    -Close racing
    -Man slipper å punge ut for ørten forskjellige motorer.

    Ulemper:
    -Finne riktig kombo
    -Utstyrsmas, man kan ikke bruke det man har fra før?

    Jeg selv mener man burde gå for kombinasjonen som brukes i Pro Stock under ETS løp. SpeedPassion Cirtix Stock ESC og SpeedPassion V3.0 13.5T motor.

    Årsaken til at jeg mener man burde gå for enhetsmotor og regulator er fordi jeg selv har vært med på dette, det finnes utallige motorer og regulatorerer som yter forskjellig selvom regulator står i blinky og motoren er 13.5T. Noen motorer kan du jo tross alt endre timing til det kjedsommelige, andre motorer kan du endre ankeret på. Med en enhetsmotor og regulator gjør man det også enklere for forhandlere å vite hva man skal ha tilgjengelig for å hjelpe til med økt rekruttering i denne klassen.

    Jeg selv gleder meg stort til innesesongen, fordi det er da jeg tror man vil se hvor flott denne klassen egentlig er!

    Hva syntes dere?

    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

  • #2
    Ulempen er at med forskjellige chassi så blir farten forskjellig grunnet utveksling.
    Fordelen er at man kanskje kan få en artig klasse.

    Hadde håpet å være med på Sakura Zero (klassen) mer i år, men helsa kom i veien.
    Kanskje det er håp til neste år?
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Utveksling er jo det minste problemet, det er jo bare å gire en tann opp eller ned i såfall.

      Originally posted by NoBrainer View Post
      Ulempen er at med forskjellige chassi så blir farten forskjellig grunnet utveksling.
      Fordelen er at man kanskje kan få en artig klasse.

      Hadde håpet å være med på Sakura Zero (klassen) mer i år, men helsa kom i veien.
      Kanskje det er håp til neste år?

      Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
      Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

      Comment


      • #4
        Jeg er helt for jeg altså.
        Kanskje jeg kunne ha vært med også. Jeg har ikke tenk meg opp i modified, men å kjøre stock (13.5T) tror jeg kunne passet meg fint.
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          Er helt for stock motor og regulator, og så lenge man velger noe som ikke blir utsolgt når det passer som dårligst ser jeg ingen tungtveiende ulemper heller. Vil selvfølgelig være litt irriterende for de som har investert i en ÜberSchnell ZX13.5000 med liksomhåndtegnede dekaler fra en av Dalis elskerinners lausunger, men sånn er livet.

          Synes kanskje SP-komboen har litt slappe bremser, men det kan jo like gjerne være at den forrige komboen hadde ekstremt bra bremser.

          Comment


          • #6
            Bremsestyrken kan justeres på regulator ved hjelp av programeringskortet.

            Altså det jeg ønsker å ta opp er at jeg som har kjørt klassen har også naturligvis forsket på klassen for å få det til å gå så fort som mulig innenfor klassens regler. Jeg har handlet det som kan handles til motoren jeg til slutt endte opp med og er fornøyd med resultatet. Men når det da kommer en ny fyr på Sørli som har lest om klassen og hey, dette høres kult ut. Denne personen har da kjøpt f.eks. denne SpeedPassion comboen, man kan da med min motor og reg. kjøre sirkler rundt han! Det er nettopp så stor forskjell og dermed så ille. De som har kjørt klassen hittil i år har alle forsket seg frem til et resultat så alle våre biler går temmelig likt, men det er jo de nye det skal tenkes på!

            Originally posted by bakoo View Post
            Er helt for stock motor og regulator, og så lenge man velger noe som ikke blir utsolgt når det passer som dårligst ser jeg ingen tungtveiende ulemper heller. Vil selvfølgelig være litt irriterende for de som har investert i en ÜberSchnell ZX13.5000 med liksomhåndtegnede dekaler fra en av Dalis elskerinners lausunger, men sånn er livet.

            Synes kanskje SP-komboen har litt slappe bremser, men det kan jo like gjerne være at den forrige komboen hadde ekstremt bra bremser.

            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

            Comment


            • #7
              Originally posted by Thomaseh View Post
              Bremsestyrken kan justeres på regulator ved hjelp av programeringskortet.
              Jada, skrudde bremsene opp til 90% uten at de er i nærheten av effekten min avdøde Novak GTB2 Sportsman/Ballistic-kombo hadde som standard. Med litt fantasi så man flate områder på dekkene og feite gummistriper langs de tre komma sju-ish centimetrene med asfalt som behøvdes fra maks fart til full stopp med Novaken.

              Altså det jeg ønsker å ta opp er at jeg som har kjørt klassen har også naturligvis forsket på klassen for å få det til å gå så fort som mulig innenfor klassens regler. Jeg har handlet det som kan handles til motoren jeg til slutt endte opp med og er fornøyd med resultatet. Men når det da kommer en ny fyr på Sørli som har lest om klassen og hey, dette høres kult ut. Denne personen har da kjøpt f.eks. denne SpeedPassion comboen, man kan da med min motor og reg. kjøre sirkler rundt han! Det er nettopp så stor forskjell og dermed så ille. De som har kjørt klassen hittil i år har alle forsket seg frem til et resultat så alle våre biler går temmelig likt, men det er jo de nye det skal tenkes på!
              Uten forskning har man ingenting å stille opp mot de av dere som enten jobber i rcbutikk og/eller (er flyvertinne som) har egen proffmekaniker på lur

              Fortsatt ja til stock! Synes generelt det er surt om den som legger mest penger i utstyr får avgjørende fordeler, og det er spesielt surt i en introklasse. Som fersking syntes jeg det var greit å kunne kjøpe en motor/esc-kombo til under tusenlappen fra den lokale sjappa, men det hadde vært enda bedre om jeg visste at det var samme komboen som de beste kjørte med. Nå hører man "jaja, den er jo grei til å starte med, men du vil nok snart ha noe bedre". Ikke veldig motiverende å skulle stille opp i konkurranse når du både er nybegynner og attpåtil har et utstyrshandicap.

              Comment


              • #8
                Og hvis man ikke er nybegynner men bare vil ha noe å kjøre da?
                Uten at det koster skjorta....
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Thomaseh View Post
                  Jeg selv mener man burde gå for kombinasjonen som brukes i Pro Stock under ETS løp. SpeedPassion Cirtix Stock ESC og SpeedPassion V3.0 13.5T motor.
                  Jeg synes dette høres ut som et fornuftig forslag og dersom tilgangen på denne regulatoren er god så trur jeg inngangen til klassen blir enklere.
                  Tamiya TRF511, Tamiya 417X, Team Associated B4.1
                  http://rc.myocard.net

                  Comment


                  • #10
                    ja da få alle som har kjøpt hobbywing, dingdong, citrix , eller hva alle heter som går i blinkymode eller hva faen det heter til kjøpe noe nytt igjen , det er vel bevist at det er samma hva som sitter i bilen bare det går i blinky mode og er 13,5 t så er forskjellen ikke mere en at man girer en tann så er man der , jaja dette er mitt inntrykk etter noen hundre runder med hobbywing reg og speed p motor ,men for all del bare og kjøpe noe nytt er det ikke da penger vokser på trær ikke sant ,enhets batt er også veldig fint alle må ha 5000 zeppin som ikke er roar godkjent eller ????????????? og forhandlere i norge er jo ingenting lett for ...jo foresten det har vi ikke kommer til uka
                    Have no Fear FAT man is here
                    (57modell)

                    Comment


                    • #11
                      Yo mr. positiv! Det er nettopp disse meningene det er viktig å få frem også!
                      Holder det f.eks. med enhetsmotor?

                      Originally posted by Arild Ommen View Post
                      ja da få alle som har kjøpt hobbywing, dingdong, citrix , eller hva alle heter som går i blinkymode eller hva faen det heter til kjøpe noe nytt igjen , det er vel bevist at det er samma hva som sitter i bilen bare det går i blinky mode og er 13,5 t så er forskjellen ikke mere en at man girer en tann så er man der , jaja dette er mitt inntrykk etter noen hundre runder med hobbywing reg og speed p motor ,men for all del bare og kjøpe noe nytt er det ikke da penger vokser på trær ikke sant ,enhets batt er også veldig fint alle må ha 5000 zeppin som ikke er roar godkjent eller ????????????? og forhandlere i norge er jo ingenting lett for ...jo foresten det har vi ikke kommer til uka

                      Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                      Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                      Comment


                      • #12
                        Enhetsting har vi hatt før i Norge og det funker IKKE, når man har for eks enhetsdekk som er langt billigere og de "store/seriøse" butikkene skal ha dette inne og IKKE klarer dette, blir dette tragisk, For de som har kjørt noen år husker at Xpattern dekk ikke var tilgjengelig før NM og LRP/Nosram dekkene ikke kunne levers fordi at ???? og ???? kommer til uka på x antall forklaringer i fra levrandør.

                        Å sette Reg/motor come i fra ett merke er å merekerette en nasjonalklasse som rettigheter ligger hos NMF og er nok noen regler/lover sommmå godkjennes for at det skjer, og at en spesifik butikk skal tjene på dette blir også lett feil, da kan de heller ha en egen merkecup ala ETS

                        Jeg tror og mener at skal man ha rekrutering MÅ det ses på slikt opplegg Sør-cup'n har med kasoklasse, dvs kom med det du har og vi skal hjelpe deg, ikke en stockklasse som folket fasktisk har utstyret og er allrede rekrutert over på onroad, og for å få liv i begge klasser er det kanskje en ide og se på de landene som har stor rekrutering og har klasser som fungerer, som for eks droppe klubbløp og kjøre stockklasser på lørdag (touring stock og 1:12 stock) og de samme klasser med modified på søndag, da får man flere som kjører klasser og suplere dette med kaos klasse....

                        Dette gjør også at ting blir litt enklere for de som arangerer løp mtp tekninsk og aragering av selve løpet.

                        Men dette er hva jeg mener og tror på slik at man skal få større liv i klassene.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Thomaseh View Post
                          Yo mr. positiv! Det er nettopp disse meningene det er viktig å få frem også!
                          Holder det f.eks. med enhetsmotor?
                          nei enhet suger i norge , ja til stock reg og fritt merke
                          Have no Fear FAT man is here
                          (57modell)

                          Comment


                          • #14
                            Hei Jenter

                            Jeg er en Flyvertinne som har kjørt 13.5 turn i hele år å synes denne klassen er fantastisk morsom. vi er 6 stykker som har kjørt løp i år 4 fra lørenskog 1 fra sørlandet og 1 fra skien dette er vel ikke akkurat veldig mange.
                            Håper at dette kan ta seg opp i vinter sessongen.
                            en fugl visket meg i øret at terminlisten snart er klar jippi ;o)

                            jeg begynte med sakura zero s 1300 kr kjøpt på rcland med billigste motor 600 kr og regulator 600 kr, og dette utstyret vant jeg med i valdres. De andre kjørte full carbon biler.
                            ( nå har jeg også kjøpt meg dyrere bil annen motor og regulator
                            men tviler på at jeg kjører så mye fortere en min gode gamle sakura zero s )

                            vi som har kjørt 13.5 har alltid spurt hverandre om tips om hva vi har gjort med bilene og da mener jeg at om feks Thomaseh har den raskeste bilen så spurte vi hvordan han hadde giret, demper olje, høyde og andre s
                            ting som jeg ikke vet hva heter er jo tross alt bare flyvertinne )

                            Noen som snakket om at man måtte ha super mekanikere eller jobbe på modellbil shappe for at bilen skulle bli bra,
                            jeg tror alle som kjører på feks sørli får god hjelp av "proffene" om de spør om hjelp

                            synes det er greit å ikke ha enhets motor og regulator da jeg er enig med Arild at man med timing på motor og giring holder ca like stor fart og butikker sjelden klarer og sitte med varer som trengs på lager

                            Mitt intrykk på sørli er at mange har kjøpt seg 13.5 turn men som har sluttet med det fordi det ikke går fort nok. De har heller kjøpt seg 5.5 turn for da bruker man 2 sekunder lenger pr runde for at bilene er mer på gresset en asfalten hehe. beste tiden på lørenskog er 13.9 med 13.5 turn og samme person kjørte 12,9 med 4.5 turn

                            Koz og klemz fra Espen Trolly Dolly Fjeldvær
                            Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær 83 Modell www.lmbk.no
                            BILER:Tamiya 419 - TRG 114N F1 - ASS 12er
                            Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
                            -
                            Thunder Power - Ride - Hobbywing - MR3 - Redrc


                            Comment


                            • #15
                              Tenk så deilig det hadde vært om motor / ESC hadde vært ferdig til bruk ut av pakka .
                              Nå er det PC til flere tusen for og stille inn regulatorer .
                              Tempmålere til flere hundre for og finne riktig timing / giring .
                              Har Sakura Zero + gammel brukt ESC og blir frakjørt som bare det........... På langsiden.
                              Men har det gøy når jeg kjører allikevel . ( kjører da ikke sammen med de raskeste men med Arild )

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X