Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med batterier i touring:

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med batterier i touring:

    Jeg og noen kompiser har testet ut litt touring med 10.5 motor, og fri dynamisk timing. Vi kjører Speedpassion Reventon Pro og Speedpassion Competition V3 motorer. Batteriene vi bruker er Turnigy Nanotech 65-130C 5100mAh.

    Med det oppsettet vi har nå, så holder batteriene normalt sett i cirka 15 minutter. Etter hvert begynte vi å oppleve at skyvet avtok vesentlig etter 7-8 minutter. Men man kunne fremdeles kjøre på 70% effekt ut tiden. Så hørte vi snakk om at man med disse regulatorene måtte slå av temp-cut, og redusere LiPo-cut. Så det ble gjort. LiPo-cut ble satt til 2.8V. Da holdt kruttet lengre. Men da begynte batteriene å bli realt varme, og blåse seg opp. Ved en anledning smeltet loddetinnet i ene bananpluggen til batteriet. Ved endt kjøring er allikevel batteriene godt over kritisk spenningsgrense. Normalt sett rundt 3,5V per celle. Hverken motor eller regulator blir spesielt varme. Knapt 50 grader på regulator, og kanskje 55 grader på motor.

    Så hva kan problemet være? Jeg antar at oppblåsingen kommer av at batteri-spenningen dras for lavt under belastning, og at den interne motstanden da øker veldig. Det virker logisk. Det som ikke virker så logisk er hvorfor vi uten lav lipo-cut opplever at effekten avtar så brått. Vi kjører som sagt med 10.5T motorer. De samme batteriene klarer seg helt utmerket til 4WD buggy med 5.5T motorer, og slår for eksempel både IP-batterier og Vampire på strøm-evne i buggy! De avtar antakelig litt fortere mot slutten av kjøreøkten enn de nevnte batterier. Har de rett og slett nådd sitt livs slutt? Eller er touring veldig mye høyere belastning på batteriene enn hva buggy er? Eller må vi kanskje finne oss i at kjøretiden bare er 7-8 minutter, til tross for at vi kjører 10.5T motorer? Hva da om vi skulle testet raskere motorer?

    Hva slags batterier gir mest for pengene til touring? Og hvor mye har det å si med 5mm plugger, som jeg ser har kommet på banen nå?

  • #2
    lipo cutt off skall du sette til ca 3,4volt, også må du lagre batteria på 7.6volt eller 7.7volt
    de kan gjøres ved og ladde opp batteriet til 7,8volt også kutt ladding dær, da blir lagrespeningen korrekt.

    kjøretiden på eit lipobatteri hvil anta og tro at de ligger på sån ca 8-10minut de er korrekt
    skall du kjøre meir så ladd opp og ta med deg 1stk ekstra batteri.

    Les hær om lipo Destruering foroppblåste lipo batterier
    http://www.modellflynytt.no/content/...77/index6.html

    ladd ut bateriet med lipo ladderen til 3volt pr celle.,husk og stikk hull i alle cellenne
    med eit mini flat skrugjærn eller en cyll pass augenne med solbriller.

    Comment


    • #3
      Hei Mons, jeg har hjulpet en kompis av meg med å sette sammen denne SpeedPassion-comboen du har, dvs med samme motor og ESC oppsett du har, og vi kjører med omtrent samme batterier også, Turnigy nano-tech 6000mah 2S2P 65~130C. Hva slags firmware kjører du på for øyeblikket?

      Dette sitter i en Serpent S411TE og når resten av bilen er klar så kan jeg gi deg en tilbakemelding om vi får samme erfaring med batteriene dine som du har. Som gob sier så er det ikke bra å kjøre LiPo-cut så langt ned, 3.4 eller 3.2 om du er helt nødt...
      Men jeg ville ha holdt meg til 3.4 og prøvd å ikke tømme batteriene helt i starten om de er nye. Da ser det ut som vi får best levetid ut av Turnigy-batteriene iallefall.

      Slå av temp-cut skjønner jeg ikke skulle være en del av problemet så lange du ikke er over temp-cut som er satt til 95C? (Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg ang. dette)
      Har du målt temperaturen fysisk på motor og ESC? i så fall hva hadde du i temperatur?


      Si ifra, så kan jeg gi tilbakemelding om det er av interesse
      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

      Comment


      • #4
        Jeg er klar over at LiPo-celler ikke bør dras lavere enn 3.0V per celle. At man trenger litt margin kan jeg forstå. Men jeg trodde dette gjaldt total utladning; ikke midlertidig spenningsfall under strømtrekk. Siden jeg tross 3.0V i cut-off erfarer at cellene ligger på 3,5-3,6V når jeg plugger dem i laderen, så tenkte jeg at det måtte være greit å dra cut-off litt lavere. Jeg har hørt om at flere i proff sammenheng kjører 2,8V cut-off. Men de gir kanskje litt mere blaffen i batterienes helse. Antakelig bruker de en del dyrere batterier også, som sikkert tåler mer.

        Det virker som disse batteriene har høyere spenningsfall ved belastning enn andre batterier jeg har prøvd. I litt kaldt vær med buggy-kjøring, så har jeg vært nødt for å skru ned cut-off til i alle fall 3,1V for å få det til å fungere i det hele tatt. Jeg begynner å helle mot at jeg må akseptere 3,2V i cut-off, og heller finne meg i en kjøretid på 7-8 minutter. Hvis jeg bytter til 6000mAh-pakkene, så får jeg kanskje opp imot 10min før det stopper. Men da begynner prisen å nærme seg IP-batterier med 5mm terminaler. Personlig har jeg ikke all verdens gode erfaringer med IP-batterier. Men jeg har liksom ikke funnet noe annet nogen lunde rimelig, som jeg vet folk bruker.

        Vi kjører for øyeblikket Stock1 v2.0, med full timing. Må ha det for å få nok fart ut av en 10.5T på stor bane. Det er ingen fare med temperaturene ellers! ESC går sjelden over 45 grader, og motor ender stort sett på 50-55. Har kjøleribbe og 30mm vifte på motoren. Vanlig 25mm vifte på ESC. Temperaturene er riktig nok målt etter å ha gått tilbake til mekke-benken. Men til sammenligning så blir min 2WD midt-motor buggy gjerne 70 grader på motor. Den kjører samme ESC og firmware, med 6.5T motor. Ikke like mye timing riktig nok. Og uten ribbe/vifte.

        Jeg hørte andre som hadde hatt tilsvarende problemer, og som løste dem ved å slå av temp-cut, og skru ned lipo-cut. Men det kan tenkes de hadde batterier som tålte litt mere juling.

        Jeg vil gjerne høre hva dere finner ut om denne Serpent411TE og Nanotech-batterier!

        Comment


        • #5
          Kanskje lurt å holde seg til 5 min trening av gangen. det høres naturlig ut for vår del. Mulig det er lengre kval tid i drifting, men jeg ville holdt samme tider som kvalla er..... alt over er risiko for grilling.
          (hvorfor vet jeg det?)

          taN
          Tor Arne Nicolaisen GMBK

          Lei av å knuse motstandere!

          Comment


          • #6
            Mulig du har rett i det. Men vi kjører liksom bare for å kjøre om kapp der og da. Ikke for å trene til noe løp. Dermed vil vi helst bare ha lengst mulig kjøretid. I vinter kjørte vi med 13.5T. Da var kjøretiden 30 min.

            Originally posted by tan20 View Post
            Kanskje lurt å holde seg til 5 min trening av gangen. det høres naturlig ut for vår del. Mulig det er lengre kval tid i drifting, men jeg ville holdt samme tider som kvalla er..... alt over er risiko for grilling.
            (hvorfor vet jeg det?)

            taN

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mons View Post
              Jeg vil gjerne høre hva dere finner ut om denne Serpent411TE og Nanotech-batterier!
              Den er grei, skal se hva vi får ut av batteriene. Selv om det er 6 Amp batterier vi bruker og dine er 5.1 Amp skulle det være mulig å se en tendens iallefall til sammenligning. Jeg lastet også inn samme firmware som du bruker, stock1 V2.0 til bilen.

              Det med at disse batteriene 'tapper' seg selv mer på volten mer enn andre mener jeg att jeg har sett/ lest ett annet sted også, muligens hos RC Tech eller RedRC. Så det du opplever der stemmer nok sikkert det.
              5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
              Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

              Comment


              • #8
                Jeg kan tippe at dere kjører på Hvervenbukta. Her er det et par ting å legge merke til kontra når dere kjørte inne.
                Dere holder full gass mye lenger, altså vil strømtrekket være større over lenger periode.

                Når jeg kjører Modified kjører jeg uten lipo cut off, fordi man etterhvert vil oppleve at strømtrekket gjør at cellene detter ned under cut-off, regulator vil da aktivere lipo cut off og du får ikke kjøre mer.

                Jeg kjører Stock 1 på min regulator uten problemer med å kjøre i 7-8 min, men da har jeg tømt et 7000mah batteri med en 5.5T Motor.

                Teorien din om hvorfor batteriet blåser seg opp stemmer den, her vil det være forskjell fra batteri til batteri hvor godt de tåler trøkket.

                Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Thomaseh View Post
                  Jeg kan tippe at dere kjører på Hvervenbukta. Her er det et par ting å legge merke til kontra når dere kjørte inne.
                  Dere holder full gass mye lenger, altså vil strømtrekket være større over lenger periode.

                  Når jeg kjører Modified kjører jeg uten lipo cut off, fordi man etterhvert vil oppleve at strømtrekket gjør at cellene detter ned under cut-off, regulator vil da aktivere lipo cut off og du får ikke kjøre mer.

                  Jeg kjører Stock 1 på min regulator uten problemer med å kjøre i 7-8 min, men da har jeg tømt et 7000mah batteri med en 5.5T Motor.

                  Teorien din om hvorfor batteriet blåser seg opp stemmer den, her vil det være forskjell fra batteri til batteri hvor godt de tåler trøkket.
                  Stemmer. Vi kjører på Hvervenbukta ja. Det er åpenbart at vi kjører mere full gass her enn inne på RC-land. Jeg forventet at dette skulle gå ut over kjøretid, og temperatur på ESC/motor. Ikke at det skulle ta livet av batteriene, når vi bare kjører 10.5T motorer. Men det kan late til at vi har nådd grensen for hva Nanotech-batteriene tåler. I alle fall om vi skal kjøre ut batteriene. Aksepterer vi noe redusert kjøretid, så går det kanskje greit. Men da burde vi antakelig hatt de litt større batteriene som Hugin her snakker om. Litt synd, siden noe av motivasjonen med å kjøre mindre motor var lengre kjøretid.

                  Hva slags batterier kunne vært et ok steg opp eventuelt? Jeg vet at en del bruker ORCA. Men de blir fort en ganske mye dyrere enn Nanotech. Jeg kikket som nevnt på IP-batterier. Men de har jeg ikke særlig god erfaring med fra buggy. Er forresten 5mm plugger vesentlig? Da må jeg brått ha andre lade-kabler, og kan ikke nødvendigvis bruke batteriene i 2WD buggy.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg bruker selv Gens-Ace batterier. Du får de billig på elefun.no. 5mm plugger ser jeg i praksis ingen fordel ved. IP-batteriene og ORCA batteriene er nogenlunde det samme. Spør du meg, er det helt likt!

                    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                    Comment


                    • #11
                      Tapper motor oppsette ditt mye strøm ,er de mulig du har for høg dreveing
                      da får du eit stort strømmtrekk, Prøv og sett på eit mindre pinion drev på
                      motoren sån ca 2-4tenner mindre,de er (mulig) du kan ha like bra kjørinng med de.
                      da skall strømmtrekket bli lavere og toppfarten lavere.
                      De er mulig du bør prøve deg fram med div pinion drev på motoren.

                      Comment


                      • #12
                        Aldri vært på Hvervenbukta ettersom jeg er ganske ny innen dette.
                        Men sånn jeg har forstått det av andre medlemmer som har vært der, er dette en ganske langstrekt bane som har mye toppfart? Isåfall kan det hende at finjustering med giring kan hjelpe. (Du har sikkert har tenkt på dette alt )

                        Kanskje noen med lignende biler og motoroppsett (10.5T) kan gi deg sin FDS de bruker på banen og sammenligne med din?

                        Ble en interessant og nyttig tråd dette, iallefall for min del
                        5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                        Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Jeg er også ny i touring ute i år. Startet å kjøre inne i vinter. Ellers har jeg holdt på med buggy i tre år nå. Utendørs har jeg kun kjørt på Hvervenbukta. Banen er nok av de større ja. Den er egentlig laget for 1/8 Nitro. Få andre utenfor vår gjeng kjører 10.5T så vidt meg bekjent. Men hvis giringen var problemet, så skulle vel også motor eller ESC blitt varmt. Det er ikke tilfelle. De er mye kaldere enn hva de blir i buggy. Selv min 2WD-buggy med 7.5T motor blir varmere enn touring-bilen! Jeg kjører 27/84 i pinion/spur. Resten av giringen lurer jeg på om er ca 1:2,0. Hvis ikke jeg husker feil så var min kompis sin giring 1:1,9, før spur og pinion. Hans bil oppfører seg rimelig likt mtp batterier og temperaturer forøvrig.

                          Jeg tror vi med alle disse nyttige innleggene har kommet frem til en sannsynlig konklusjon. Nemlig at Nanotech-batteriene helt enkelt ikke takler belastningen det er å kjøres tomme på med vårt oppsett i touring, og med cut-off på 2,8V. Jeg skal teste de samme batteriene med 3,0V og 3,2V cutoff i helgen. Hvis jeg merker at kraften avtar før jeg har nådd cutoff, så skal jeg stoppe. Skal notere kjøretiden, temperaturer og sluttspenningen på batteriene. Så kan jeg dele resultatene her til uka. Fint om du deler dine erfaringer med 6000-pakkene også Hugin. Mye mulig de gjør jobben bedre enn mine 5100-pakker (saddle-packs) fra buggy. Jeg regner med at innpakningen i seg selv (en eller to pakker) ikke gjør noen forskjell. Men hvem vet. I alle fall er det rimelig å anta at 6000-pakkene holder trøkket lengre, før de begynner å bikke cutoff-spenningen under belastning. På trening har det heller ikke så mye å si. Bare man vet hva man har å forholde seg til, så man ikke ødelegger dem. I buggy fungerer det i alle fall helt fint, så lenge temperaturen ute er godt på pluss-siden. Det har vært litt problemer med det samme sent på høsten. Men litt forvarming av batteriene har løst problemet.
                          Last edited by Mons; 12-07-13, 16:14.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Mons View Post
                            (...) Men hvis giringen var problemet, så skulle vel også motor eller ESC blitt varmt. Det er ikke tilfelle. De er mye kaldere enn hva de blir i buggy. Selv min 2WD-buggy med 7.5T motor blir varmere enn touring-bilen! Jeg kjører 27/84 i pinion/spur. Resten av giringen lurer jeg på om er ca 1:2,0. Hvis ikke jeg husker feil så var min kompis sin giring 1:1,9, før spur og pinion. Hans bil oppfører seg rimelig likt mtp batterier og temperaturer forøvrig. (...)
                            Xray har 1.9 iallafall og Serpent har 2.0.
                            Det med temp. er jo spot on, så lenge du ikke har problemer med den og du har toppfart og akselerasjon som du ønsker så er jo de temperaturene helt perfekte. Final Drive Ratio: (27/84)* (1:2.0) = 3.111 * 2 = 6.22 FDR, kompisen sin Serpent kjører nå med 28/72, dvs 4.88 FDR.

                            Det blir en del forskjell der på kjøretid vil jeg tro, med forskjellig utveksling, men vi kan se hvordan dette går.
                            Kan jo høste andre ting utifra dette også muligens.

                            Originally posted by Mons View Post
                            (...) Jeg tror vi med alle disse nyttige innleggene har kommet frem til en sannsynlig konklusjon. Nemlig at Nanotech-batteriene helt enkelt ikke takler belastningen det er å kjøres tomme på med vårt oppsett i touring, og med cut-off på 2,8V. Jeg skal teste de samme batteriene med 3,0V og 3,2V cutoff i helgen. Hvis jeg merker at kraften avtar før jeg har nådd cutoff, så skal jeg stoppe. Skal notere kjøretiden, temperaturer og sluttspenningen på batteriene. Så kan jeg dele resultatene her til uka. Fint om du deler dine erfaringer med 6000-pakkene også Hugin. Mye mulig de gjør jobben bedre enn mine 5100-pakker (saddle-packs) fra buggy. Jeg regner med at innpakningen i seg selv (en eller to pakker) ikke gjør noen forskjell. Men hvem vet. I alle fall er det rimelig å anta at 6000-pakkene holder trøkket lengre, før de begynner å bikke cutoff-spenningen under belastning. På trening har det heller ikke så mye å si. Bare man vet hva man har å forholde seg til, så man ikke ødelegger dem. I buggy fungerer det i alle fall helt fint, så lenge temperaturen ute er godt på pluss-siden. Det har vært litt problemer med det samme sent på høsten. Men litt forvarming av batteriene har løst problemet.
                            Enig, det er der dyre, bedre batterier gjør den lille forskjellen, og: du merker jo dette på en langstrekt bane som Hvervenbukta (min teori hehe)
                            Det er derfor jeg nevnte dette, at en kompis i klubben nevnte at vi mest sannsynlig har den lengste rettestrekka for 1/10 El-touring (strekka fungerer som modellflystripe også) Og derfor mener jeg at vi presser batteriene ganske likt som Hvervenbukta muligens?

                            Ok, skal mase litt på kompisen min til å ferdigstille Serpent'en sånn at vi kan få testet litt. Samtidig så skal jeg får min Xray ferdig også (Venter på motor) så kan vi se
                            5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                            Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Spent på resultatet av testene! Ellers har jeg kikket litt på disse de siste dagene:

                              http://www.rc-mushroom.com/product_i...na-5mm-p-26013

                              Bare 20 dollarer dyrere enn 6600mAh-pakkene fra Nanotech. Med den prisen, så er det mest fristende å gå for IP.

                              Det som holder meg litt igjen er at alle disse nye og store IP-batteriene bruker 5mm plugg. Det vil brått si at jeg ikke uten videre får brukt mine gamle batterier på touring-bilen lengre. Inne med 13.5T motor har jeg over hodet ikke bruk for IP-batteriene! Da holder Nanotech 5100mAh helt fint! Jeg har tenkt på om det er mulig å bruke adapter-plugger ala DINS. Jeg ser IP-batteriene kommer med DINS-plugg. Men holder det til dette strømtrekket? Jeg lurte kanskje heller på noe sånt:

                              http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=32986

                              Disse vet jeg brukes i 700-size helicopter. Så de bør holde! Men de blir litt store og klumpete. Anyone?

                              Comment

                              Working...
                              X