Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med batterier i touring:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei Viss du har ett stort strømm trekk er bilen garantert feil drevet
    alt for høg drev ,prøv med eit mindre pinion drev. og 80C kapasitet er
    helt bort i natta , de skall holde lenge med 25C - 30C,dei leverer 100A Continius
    og du har vell en ESC på max 100A
    og viss du har eit stort behov for mye strømm
    så kjøp heller 3-4 vanlige lipo batterier isted for 2store Extreme.

    Comment


    • #17
      Originally posted by gob View Post
      Hei Viss du har ett stort strømm trekk er bilen garantert feil drevet
      alt for høg drev ,prøv med eit mindre pinion drev. og 80C kapasitet er
      helt bort i natta , de skall holde lenge med 25C - 30C,dei leverer 100A Continius
      og du har vell en ESC på max 100A
      og viss du har eit stort behov for mye strømm
      så kjøp heller 3-4 vanlige lipo batterier isted for 2store Extreme.
      @gob: Dette er over din liga.
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

      Comment


      • #18
        Huff...

        Ok, til tråden:
        Mons, om du prøver ut IP-batteriene så gi oss en tilbakemelding, det kunne vært interessant å prøve noe annet også en Nano-Tech
        5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
        Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

        Comment


        • #19
          Originally posted by hugin_q3 View Post
          Huff...

          Ok, til tråden:
          Mons, om du prøver ut IP-batteriene så gi oss en tilbakemelding, det kunne vært interessant å prøve noe annet også en Nano-Tech
          Hei! Jeg har mye bedre erfaring med Turnigy sine Spec-A batterier enn med IP-batteriene. Har ikke hatt ett eneste IP-batteri som ikke har blåst seg opp etter kort tid. Men vær obs på at Turnigy sine batterier ikke er "ROAR"-godkjente, så de er ikke godkjent for bruk i løp.
          LMBK - ARC R10 2013 - ARC R10W - Sakura XI Sport (stock)

          Comment


          • #20
            Originally posted by Arild View Post
            Hei! Jeg har mye bedre erfaring med Turnigy sine Spec-A batterier enn med IP-batteriene. Har ikke hatt ett eneste IP-batteri som ikke har blåst seg opp etter kort tid. Men vær obs på at Turnigy sine batterier ikke er "ROAR"-godkjente, så de er ikke godkjent for bruk i løp.
            Hallo, ok godt å vite. At batteriene blåser seg opp er i utgangspunktet ikke noe galt. Så det tar jeg ikke så tungt. Det betyr hvertfall at de prøver å virke så godt de kan

            En annen ting som kanskje ikke er så hyggelig for deg er at en test på A-spec (Test: URC) i forhold til det samme, vanlige batteriet i serien viste det seg at A-spec ikke var noe A-spec i det hele tatt. Det ga faktisk i gjennomsnitt en dårligere ytelse 'allover' en det vanlige Nano-Tech batteriet.

            Så hvis du skal bruke ekstra dineros på topp batterier kan det lønne å gå for mer kjente topp-batterier.
            Eller velge standard Nano-Tech som er ROAR-godkjent, de yter jo like bra hvis ikke bedre hehe

            Og det er vel det vi 'skjønner' også utfra bruken av disse batteriene over en stund. Greit for sitt bruk, og stor fan av Nano-Tech, men skulle jeg ha hatt noen toppbatterier så hadde jeg ikke lagt pengene i A-Spec Nano-Techs. Og det er det som er synd, at de ikke klarer å levere på dette som kunne gjort de til en mye større markedsleder en de er visse steder i dag.
            5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
            Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

            Comment


            • #21
              Originally posted by Arild View Post
              Hei! Jeg har mye bedre erfaring med Turnigy sine Spec-A batterier enn med IP-batteriene. Har ikke hatt ett eneste IP-batteri som ikke har blåst seg opp etter kort tid. Men vær obs på at Turnigy sine batterier ikke er "ROAR"-godkjente, så de er ikke godkjent for bruk i løp.
              Aldri noen som sjekker om batteriene er godkjente, under løp i Norge uansett da

              Comment


              • #22
                Originally posted by Arild View Post
                Hei! Jeg har mye bedre erfaring med Turnigy sine Spec-A batterier enn med IP-batteriene. Har ikke hatt ett eneste IP-batteri som ikke har blåst seg opp etter kort tid. Men vær obs på at Turnigy sine batterier ikke er "ROAR"-godkjente, så de er ikke godkjent for bruk i løp.
                Jeg har hatt to sett A-Spec Shorty. En av dem var DOA, med for lav spenning på en celle. Hobbyking tok ikke skikkelig ansvar. Så jeg kjøper ikke de igjen!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by hugin_q3 View Post
                  Hallo, ok godt å vite. At batteriene blåser seg opp er i utgangspunktet ikke noe galt. Så det tar jeg ikke så tungt. Det betyr hvertfall at de prøver å virke så godt de kan

                  En annen ting som kanskje ikke er så hyggelig for deg er at en test på A-spec (Test: URC) i forhold til det samme, vanlige batteriet i serien viste det seg at A-spec ikke var noe A-spec i det hele tatt. Det ga faktisk i gjennomsnitt en dårligere ytelse 'allover' en det vanlige Nano-Tech batteriet.

                  Så hvis du skal bruke ekstra dineros på topp batterier kan det lønne å gå for mer kjente topp-batterier.
                  Eller velge standard Nano-Tech som er ROAR-godkjent, de yter jo like bra hvis ikke bedre hehe
                  Takk! Jeg var ikke klar over dette.
                  Jeg kjøpte et par pakker på impuls sammen med noe annet. Jeg har brukt de nå under trening til NorgescupŽen i helgen. Jeg brukte Orion CarbonPro 6500/90c under løpet, og kan ikke ærlig si at jeg merket noe forskjell egentlig. Pakkene er fortsatt firkantet også, mens IP-batteriene jeg har (hatt) minner mer om ballonger, mulig jeg som ikke er så flink med lading.
                  Bestillte meg i alle fall 3 pakker SMC 7200 batterier nå fra http://www.smc-racing.net/. Det tror jeg skal funke bra.
                  LMBK - ARC R10 2013 - ARC R10W - Sakura XI Sport (stock)

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by hugin_q3 View Post
                    Hallo, ok godt å vite. At batteriene blåser seg opp er i utgangspunktet ikke noe galt. Så det tar jeg ikke så tungt. Det betyr hvertfall at de prøver å virke så godt de kan
                    LiPo batterier skal hverken blåse seg opp eller bli spesielt varme under bruk. At cellene utvider seg noen prosent er ikke unormalt, men blåser de seg opp så er det bare å punktere de og levere de inn. Flere som har brukt oppblåste batterier har opplevd at de har tatt fyr, og jeg vil hverken risikere bolig eller utstyr for å få noen ekstra turer ut av et ødelagt og brannfarlig batteri. Grunnen til at det blåser seg opp kan være både for høy opp/utladning eller at det rett og slett er noe feil med cellen(e).

                    Når det kommer til merker så er heller ikke min erfaring all verdens god med IP. Jeg har ikke opplevd at de har blåst seg opp, men ytelsen har ikke vært helt etter merkinga. Cellene har heller ikke virka veldig godt matchet mtp intern motstand. Det ene 2S IP-batteriet jeg hadde på 6,8Ah og 70C hadde like god ytelse som mitt to-tre år gamle Turnigy på 5Ah og 20C. Eneste forskjellen var at IP-batteriet ble varmere, mens punchen var den samme. 1S pakkene mine fra IP yter nok også en god del mindre enn det som de er oppgitt til. De vanlige Turnigy batteriene har hatt veldig bra erfaring med. De har holdt godt i flere år uten å blåse seg opp, og har levd godt opp til hva de har vært oppgitt til og vel så det.
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by >Jonas< View Post
                      LiPo batterier skal hverken blåse seg opp eller bli spesielt varme under bruk. .
                      Leste ikke hele innlegget ditt før jeg svarte deg:
                      1. Har ikke møtt en enda som ikke kjører med eller har hatt batterier som er noe oppblåst eller blåser seg opp fullstendig.
                      2. Om du misforsto og tror jeg kjører med 'runde' batterier så er det feil. De er helt klart blåst seg opp og batteriene fungerer helt greit.
                      3. Grunnen til at de blåser seg opp er pga belastningen de har. Og derfor jeg sa at det er i utgangspunktet ikke er noe galt med de.
                      4. Og jeg satser heller ikke hus eller grunn, jeg lagrer LiPo-batterier trygt
                      5. Selvfølgelig om du kjøper dyrere kvalitets-batterier så vil man muligens unngå dette, men jeg bruker ikke rundt 8000,- for en sesong i batterier. Og det er kun for bilene jeg bruker.
                      6. Håper du fikk svar der, og dette går heller ikke på tvers av noen sikkerhetsregler, evt. faresignaler som du gir utrykk for i svaret ditt.
                      7. Hvordan jeg håndterer batteriene er sikkert og trygt og det er ingen grunn til å bruke mitt svar som en brekkstang for å få i gang en diskusjon på håndtering og mangel på kunnskap på LiPo-batterier fra meg.
                      8. Noe av det du påstår er også direkte feil og vil gi andre som leser dette der du 'korrigerer' meg en feiloppfatning av det du påstår.


                      Om du på noen grunn har lyst til å kommentere dette videre så ta det på PM og ikke her.

                      Jeg liker svært dårlig å bli korrigert utfra noe som du tror du ser, særlig når men samtidig sier at man ikke har så mye greie på dette heller
                      Som sagt, ta det på PM om det er noe mer du vil ha sagt.
                      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                      Comment


                      • #26
                        Hva er det jeg tror jeg ser og har sagt jeg ikke har så mye greie på?

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        1. Har ikke møtt en enda som ikke kjører med eller har hatt batterier som er noe oppblåst eller blåser seg opp fullstendig.
                        Jeg har møtt (og kjenner) folk som kjører med batterier som har vært oppblåst uten at det har skjedd noe, mens andre har opplevd at batteriet har tatt fyr under opp/utlading, mens noen igjen kvitter seg med pakkene når de har blåst seg opp fordi de ikke vil ta risikoen.

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        2. Om du misforsto og tror jeg kjører med 'runde' batterier så er det feil. De er helt klart blåst seg opp og batteriene fungerer helt greit.
                        Problemet er ikke om batteriene fungerer greit eller ikke, men at risikoen for at de kan ta fyr er mye høyere når de har blåst seg opp.

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        3. Grunnen til at de blåser seg opp er pga belastningen de har. Og derfor jeg sa at det er i utgangspunktet ikke er noe galt med de.
                        Grunnen til at de blåser seg opp er fordi noe ikke er helt som det skal, og det dannes dermed gass. Battericellen er pakket inn i en tynn aluminiumsfolie som er tett. Ved en eller annen defekt på cellen/feilbruk vil det dannes gass, og siden den ikke slipper ut vil cellen blåses opp. Går det hull på folien vil batteriet mest sannsynlig ta fyr, forhåpentligvis uten at det smeller. Og skjer dette innendørs vil man slite mye for å få bort den forferdelige lukta (hvis man ikke svir ned hele kåken i samme slengen da). At det går hull på folien kan også f.eks. skje ved at batteriet får et smell i bilen det sitter i under kjøring. Folk har også prøvd å stikke hull på folien for å slippe ut gassen, noen med hell, og for noen andre resulterte det i et sykehusbesøk. Noen som stakk hull og slapp ut gassen har siden opplevd at batteriene har tatt fyr under bruk også, siden det fremdeles vil produsere gass på grunn av en eller annen defekt. Defekten kan som sagt komme av for høy ut/oppladningsstrøm, intern kortslutning, for høy/lav temperatur, produksjonsfeil, ytre påkjenninger eller at batteriet ble overladet eller tappet for mye. Hvis du er interessert i kjemien bak noe av dette kan du titte her hvor det står ganske enkelt forklart. Nå snakker jeg altså om batterier som er tydelig oppblåst, ikke de som har økt noen få prosent i tykkelse og går ned igjen når de får kjølt seg ned etter bruk. Her kan du også se hvordan det gikk med en som brukte et batteri som hadde blåst seg opp litt. Her står det også mye bra. Og den svært brannfarlige og giftige gassen som gjør batteriet oppblåst er heller ikke mye å spøke med:
                        "The U.S. Navy NSWC Crane Division also analyzed gases evolved from vented Lithium-ion cells. These large capacity cells (51 Ah and 350 Ah) were subjected to abusive overcharge while contained in a known free volume. Specific sampling techniques were used to analyze organic components (i.e., hydrogen fluoride) evolved from these cells.

                        Important findings indicated that organic compounds released from a vented Lithium-ion cell are a hazard and can cause short and long term health problems. Under abuse conditions, levels of hydrogen fluoride from the vented cells are toxic. Gases stemming from an abused Lithium-ion cell should never be inhaled or absorbed into the skin because of the toxic effects of hydrogen fluoride.

                        Lithium-ion venting in an enclosed space results in multiple hazards. This can include fire, explosion and gassing. "
                        http://www.rcgroups.com/forums/showt...p?t=1258876#10

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        4. Og jeg satser heller ikke hus eller grunn, jeg lagrer LiPo-batterier trygt
                        Så lenge et LiPo batteri blir lagret under stabile forhold er sannsynligheten for at noe plutselig skjer liten. Det er stort sett alltid under bruk det eventuelt vil skje noe.

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        5. Selvfølgelig om du kjøper dyrere kvalitets-batterier så vil man muligens unngå dette, men jeg bruker ikke rundt 8000,- for en sesong i batterier. Og det er kun for bilene jeg bruker.
                        Erfaring viser at pris ikke nødvendigvis henger sammen med kvalitet. Dette er jo Turnigybatteriene et godt eksempel på.

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        6. Håper du fikk svar der, og dette går heller ikke på tvers av noen sikkerhetsregler, evt. faresignaler som du gir utrykk for i svaret ditt.
                        Når batteriene blåser seg opp er jo det et faresignal. Kanskje vil det allikevel gå bra, kanskje ikke.

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        7. Hvordan jeg håndterer batteriene er sikkert og trygt og det er ingen grunn til å bruke mitt svar som en brekkstang for å få i gang en diskusjon på håndtering og mangel på kunnskap på LiPo-batterier fra meg.
                        Jeg kritiserte ikke din håndtering av batterier. Jeg kommenterte din påstand "At batteriene blåser seg opp er i utgangspunktet ikke noe galt". At battericellen(e) begynner å produsere gass tyder jo på at noe ikke er som det skal, og dette utgjør jo dermed en viss fare. Dermed bør man utvise en viss forsiktighet om man har oppblåste batterier, fremfor å tro at dette er helt normalt og ikke noe farlig.

                        Originally posted by hugin_q3 View Post
                        8. Noe av det du påstår er også direkte feil og vil gi andre som leser dette der du 'korrigerer' meg en feiloppfatning av det du påstår.
                        Hvis du mener noe jeg påstår er feil, hvorfor ikke heller si hva det er så jeg og andre kan ta lærdom av det hvis det er tilfelle?
                        Last edited by >Jonas<; 8 August 2013, 13:37.
                        Team RC Companiet - Minicupen.no
                        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                        Comment


                        • #27
                          Sendt deg en PM Jonas, sånn som jeg ba om i mitt svar til deg, så vi kunne dra denne diskusjonen vekk ifra denne tråden.
                          Da dette ikke i det hele tatt hører til her inne hva vi to mener om leksjonen du ga meg.

                          Dette er mellom meg og deg og ikke i en tråd som dette, håper du klarer å forstå dette nå.
                          5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                          Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                          Comment


                          • #28
                            Jonas har rett, LiPo batterier som endrer fasong er defekte og bør ikke benyttes.
                            No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                            XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                            www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                            Comment


                            • #29
                              Denne saken kan vel sies å ha tatt av. Jeg har ikke orket å lese meg opp på de personlige meningene eller diskusjonene her. Men en liten erfaring, vel etter endt sesong, som ble etterspurt i starten: Etter jeg kjøpte meg IP-batterier, så forsvant hele problemstillingen med at batterier gikk varme og blåste seg opp! C-verdien er mer eller mindre den samme som Turnigy-batteriene. Men etter jeg også kjøpte meg iCharger, så fant jeg noe interessant: Nemlig at IP-batteriene har en internmotstand som er omtrent 1/4 av Turnigy. Jeg husker ikke eksakt tall. Men forskjellen lå der omkring. Jeg er overbevist om at det er der forklaringen ligger! Når strømtrekket blir virkelig høyt over litt tid (les langstrekka med masse dynamisk timing), så blir det mye mere varmgang i Turnigy-batteriene. I 1/10 offroad har jeg aldri hatt noe problem med å bruke disse Turnigy-batteriene. Men der har man heller ikke de samme hastighetene, og like lange strekker.

                              Dette oppklarte i alle fall saken for meg! Heretter bruker jeg IKKE Turnigy i touring, annet enn eventuelt i Stock-klassen. I offroad derimot er det helt ok!

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X