Jeg og noen kompiser har testet ut litt touring med 10.5 motor, og fri dynamisk timing. Vi kjører Speedpassion Reventon Pro og Speedpassion Competition V3 motorer. Batteriene vi bruker er Turnigy Nanotech 65-130C 5100mAh.
Med det oppsettet vi har nå, så holder batteriene normalt sett i cirka 15 minutter. Etter hvert begynte vi å oppleve at skyvet avtok vesentlig etter 7-8 minutter. Men man kunne fremdeles kjøre på 70% effekt ut tiden. Så hørte vi snakk om at man med disse regulatorene måtte slå av temp-cut, og redusere LiPo-cut. Så det ble gjort. LiPo-cut ble satt til 2.8V. Da holdt kruttet lengre. Men da begynte batteriene å bli realt varme, og blåse seg opp. Ved en anledning smeltet loddetinnet i ene bananpluggen til batteriet. Ved endt kjøring er allikevel batteriene godt over kritisk spenningsgrense. Normalt sett rundt 3,5V per celle. Hverken motor eller regulator blir spesielt varme. Knapt 50 grader på regulator, og kanskje 55 grader på motor.
Så hva kan problemet være? Jeg antar at oppblåsingen kommer av at batteri-spenningen dras for lavt under belastning, og at den interne motstanden da øker veldig. Det virker logisk. Det som ikke virker så logisk er hvorfor vi uten lav lipo-cut opplever at effekten avtar så brått. Vi kjører som sagt med 10.5T motorer. De samme batteriene klarer seg helt utmerket til 4WD buggy med 5.5T motorer, og slår for eksempel både IP-batterier og Vampire på strøm-evne i buggy! De avtar antakelig litt fortere mot slutten av kjøreøkten enn de nevnte batterier. Har de rett og slett nådd sitt livs slutt? Eller er touring veldig mye høyere belastning på batteriene enn hva buggy er? Eller må vi kanskje finne oss i at kjøretiden bare er 7-8 minutter, til tross for at vi kjører 10.5T motorer? Hva da om vi skulle testet raskere motorer?
Hva slags batterier gir mest for pengene til touring? Og hvor mye har det å si med 5mm plugger, som jeg ser har kommet på banen nå?
Med det oppsettet vi har nå, så holder batteriene normalt sett i cirka 15 minutter. Etter hvert begynte vi å oppleve at skyvet avtok vesentlig etter 7-8 minutter. Men man kunne fremdeles kjøre på 70% effekt ut tiden. Så hørte vi snakk om at man med disse regulatorene måtte slå av temp-cut, og redusere LiPo-cut. Så det ble gjort. LiPo-cut ble satt til 2.8V. Da holdt kruttet lengre. Men da begynte batteriene å bli realt varme, og blåse seg opp. Ved en anledning smeltet loddetinnet i ene bananpluggen til batteriet. Ved endt kjøring er allikevel batteriene godt over kritisk spenningsgrense. Normalt sett rundt 3,5V per celle. Hverken motor eller regulator blir spesielt varme. Knapt 50 grader på regulator, og kanskje 55 grader på motor.
Så hva kan problemet være? Jeg antar at oppblåsingen kommer av at batteri-spenningen dras for lavt under belastning, og at den interne motstanden da øker veldig. Det virker logisk. Det som ikke virker så logisk er hvorfor vi uten lav lipo-cut opplever at effekten avtar så brått. Vi kjører som sagt med 10.5T motorer. De samme batteriene klarer seg helt utmerket til 4WD buggy med 5.5T motorer, og slår for eksempel både IP-batterier og Vampire på strøm-evne i buggy! De avtar antakelig litt fortere mot slutten av kjøreøkten enn de nevnte batterier. Har de rett og slett nådd sitt livs slutt? Eller er touring veldig mye høyere belastning på batteriene enn hva buggy er? Eller må vi kanskje finne oss i at kjøretiden bare er 7-8 minutter, til tross for at vi kjører 10.5T motorer? Hva da om vi skulle testet raskere motorer?
Hva slags batterier gir mest for pengene til touring? Og hvor mye har det å si med 5mm plugger, som jeg ser har kommet på banen nå?
Comment