Nå har jeg røker tre motorer i min super-stock bil på relativt kort tid. Begge de to siste motorene hadde gått under 10 batteri-pakker. Første motor som røk var med litt slappere batterier (Turnigy Nanotech). De to siste var med nye IP 80C pakker. Alle tre motorer som har brent var SpeedPassion Competition V3.
Første gangen det skjedde var det intet drama. Alt så normalt ut frem til cut-off. Men neste pakke virket ikke motoren. Dette var med en 10.5T.
Neste hendelse var en 8.5T jeg ville teste ut, for å se forskjellen. Jeg satt da ned timingen litt, for å matche 10.5T i toppfart; noe jeg traff rimelig bra på. Alt fungerte normalt i noen minutter. Jeg kjørte jevne fine runder i bra tempo, og temperaturen ute var ca 21 grader. Gradvis begynte effekten å dabbe, før det brått stoppet helt opp. Da veltet det store mengder røyk ut av bilen!
Jeg skiftet umiddelbart til en annen nesten ny 10.5T motor, for å bekrefte at ikke ESC hadde fått seg en smell. Alt så supert ut i 5 minutter! Så gjentok historien seg; og enn med litt mindre røyk enn første gangen. Temperaturen var heller ikke den samme. Så to motorer med under en times mellomrom altså.
I alle tre tilfeller kjørte jeg usmurte medium høye skum-hjul i 37-40 shore. 28mm bredde bak. Festet var rimelig bra. Med 10.5T hadde jeg dynamisk timing opp imot maks. Dersom mitt oppsett var unikt kunne jeg kjøpt at dette var grunnen. Men to av mine kompiser kjører med tilnærmet samme oppsett, uten at de har hatt noen varmeproblemer i det hele tatt. Jeg har normalt målt temperaturer på ca 75 grader på motoren, og rundt 50-55 grader på ESC. Lenge kjørte vi dette oppsettet med 10.5T uten motor-vifter. Men denne siste dagen hadde jeg faktisk to 40mm vifter på motoren! De to andre kompisene mine har fremdeles ikke vifter på sine motorer! Giringen kan muligens ha vært 5% tyngre i min bil, maks! Men ved siste hendelse giret jeg ned omtrent tilsvarende. Det brant allikevel!!
Så er spørsmålet hva som kan være årsaken. Både giring, kjøretid, vær/føre er ting jeg kunne kjøpt, dersom jeg var alene. Men alle tre gangene det har skjedd så har jeg kjørt sammen med tilsvarende biler uten problemer. Mine kompiser har samme regulator (Reventon Pro). Én kjører SP-motorer. Han andre kjører Yeah Racing motor. Alle kjører samme batterier nå. IP 7200mAh 80C. Og vi kjører alle usmurte udreide skum-hjul i range 35-40 shore. Jeg klarer ikke å se hva som skulle være den vesentlige forskjellen mellom min bil og de to andre! Kan det være dårlige motorer jeg har fått? Men hvorfor gjelder ikke dette de andre? Er det noen teoretisk mulighet for at det er ESC’en som gjør dette? Jeg kan ikke forstå det! Den virket jo fint etter både første og andre havari! Helt til det plutselig brant igjen. Det som går igjen er at alle tre gangene jeg har brent en motor, så har jeg kjørt jevne og raske runder. Ingen kjøle-pauser i gresset liksom.
Første gangen det skjedde var det intet drama. Alt så normalt ut frem til cut-off. Men neste pakke virket ikke motoren. Dette var med en 10.5T.
Neste hendelse var en 8.5T jeg ville teste ut, for å se forskjellen. Jeg satt da ned timingen litt, for å matche 10.5T i toppfart; noe jeg traff rimelig bra på. Alt fungerte normalt i noen minutter. Jeg kjørte jevne fine runder i bra tempo, og temperaturen ute var ca 21 grader. Gradvis begynte effekten å dabbe, før det brått stoppet helt opp. Da veltet det store mengder røyk ut av bilen!
Jeg skiftet umiddelbart til en annen nesten ny 10.5T motor, for å bekrefte at ikke ESC hadde fått seg en smell. Alt så supert ut i 5 minutter! Så gjentok historien seg; og enn med litt mindre røyk enn første gangen. Temperaturen var heller ikke den samme. Så to motorer med under en times mellomrom altså.
I alle tre tilfeller kjørte jeg usmurte medium høye skum-hjul i 37-40 shore. 28mm bredde bak. Festet var rimelig bra. Med 10.5T hadde jeg dynamisk timing opp imot maks. Dersom mitt oppsett var unikt kunne jeg kjøpt at dette var grunnen. Men to av mine kompiser kjører med tilnærmet samme oppsett, uten at de har hatt noen varmeproblemer i det hele tatt. Jeg har normalt målt temperaturer på ca 75 grader på motoren, og rundt 50-55 grader på ESC. Lenge kjørte vi dette oppsettet med 10.5T uten motor-vifter. Men denne siste dagen hadde jeg faktisk to 40mm vifter på motoren! De to andre kompisene mine har fremdeles ikke vifter på sine motorer! Giringen kan muligens ha vært 5% tyngre i min bil, maks! Men ved siste hendelse giret jeg ned omtrent tilsvarende. Det brant allikevel!!
Så er spørsmålet hva som kan være årsaken. Både giring, kjøretid, vær/føre er ting jeg kunne kjøpt, dersom jeg var alene. Men alle tre gangene det har skjedd så har jeg kjørt sammen med tilsvarende biler uten problemer. Mine kompiser har samme regulator (Reventon Pro). Én kjører SP-motorer. Han andre kjører Yeah Racing motor. Alle kjører samme batterier nå. IP 7200mAh 80C. Og vi kjører alle usmurte udreide skum-hjul i range 35-40 shore. Jeg klarer ikke å se hva som skulle være den vesentlige forskjellen mellom min bil og de to andre! Kan det være dårlige motorer jeg har fått? Men hvorfor gjelder ikke dette de andre? Er det noen teoretisk mulighet for at det er ESC’en som gjør dette? Jeg kan ikke forstå det! Den virket jo fint etter både første og andre havari! Helt til det plutselig brant igjen. Det som går igjen er at alle tre gangene jeg har brent en motor, så har jeg kjørt jevne og raske runder. Ingen kjøle-pauser i gresset liksom.
Comment