Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:12 Track STOCK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1:12 Track STOCK

    Hello fellow drivers!

    Jeg, som sikkert fler, ønsker å skape et større miljø for 1:12 racing i Norge. Hva trur dere må gjøres for å få fler til å kjøre 1:12?

    Hva er grunn til at førere ikke ønsker å kjøre 1:12? Er det pga for mye power? Burde det lages en stock klasse for å gjøre det enklere for nye førere å lære seg hvordan en 12'er viker? Argumentet på folkemunne mot dette er at vi ikke trenger en klasse til i Norge. Vi har jo allerede touring stock.

    Jeg personlig trur folk vegrer seg for 12'er fordi de trur det er for vanskelig å kjøre med så mye power, ''ååå det er så mye dekk å velge imellom'' osv osv.... Jeg mener en stock klasse med 10.5t blinky ville gjort det mulig å rekruttere flere fordi farten går ned, og bilen må ikke være 100% for å kjøre bra. Det som også kunne vært en mulighet er å sette begrensning til en magenta bak, og magenta/double pink foran. Noe som forøvrig er det de fleste kjører med.

    Hva trur dere? Kjør debatt!
    Last edited by xilian; 3 October 2013, 07:32.
    Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
    www.minicar-racing.no

  • #2
    1:12 har så og si samme fart som modified på langstrekken, hadde bare bilene vært like store ^^,
    Helge prøvde vel å kjøre 10,5T ifjor og det ser jo greit nok ut det og. Men med begrensninger kommer jaget etter alt annet

    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

    Comment


    • #3
      Tar seg nok opp i år Vi er noen sørlendinger som skal satse i 1:12 i vinter.

      Generelt tror jeg ikke løsningen er flere klasser. Det er allerede slik at folk hopper litt fra klasse til klasse fra år til år, og klassens størrelse avhenger således av hva som er i vinden.
      Det er stort sett de samme folka som går igjen over hele linja. Min oppfatning er da at problemet ligger til rekruttering generelt. Og "ansvaret" her ligger til klubbene. Mulig det kan hjelpe 1:12 med en snillere klasse å begynne i, men uten grunnlaget for førere er jeg redd det blir nok en klasse gamle travere hiver seg på
      Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
      “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

      Comment


      • #4
        Man kan ta 1:10 Stock som et godt eksempel. Har det økt til større rekruttering? Nje, skeptisk. Har det fått folk til å kjøre Stock kontra Modified? Jepp, noe som er ufattelig synd og gjør at klassen ikke har den funksjonen den kunne og burde hatt.
        Men man har klart å skape et miljø for de som ikke vil ha det så forbanna seriøst, samtidig som gamle gamle gamle ringrever tørr å komme tilbake

        Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
        Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

        Comment


        • #5
          Originally posted by Thomaseh View Post
          Man kan ta 1:10 Stock som et godt eksempel. Har det økt til større rekruttering? Nje, skeptisk. Har det fått folk til å kjøre Stock kontra Modified? Jepp, noe som er ufattelig synd og gjør at klassen ikke har den funksjonen den kunne og burde hatt.
          Men man har klart å skape et miljø for de som ikke vil ha det så forbanna seriøst, samtidig som gamle gamle gamle ringrever tørr å komme tilbake
          rekrutering synes jeg mod har fått så at du skriver nje synes jeg er bullshit Thomas

          At det var 19 stykk i stock under NM var unikt tror jeg ( håper ikke men tror nok det )
          Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær 83 Modell www.lmbk.no
          BILER:Tamiya 419 - TRG 114N F1 - ASS 12er
          Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
          -
          Thunder Power - Ride - Hobbywing - MR3 - Redrc


          Comment


          • #6
            Originally posted by EspenF View Post
            rekrutering synes jeg mod har fått så at du skriver nje synes jeg er bullshit Thomas

            At det var 19 stykk i stock under NM var unikt tror jeg ( håper ikke men tror nok det )
            Det at det var 19 stykker i stock under NM var kjempebra! Men 45% av de 19 burde og kunne ha kjørt modified

            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

            Comment


            • #7
              Originally posted by Thomaseh View Post
              Det at det var 19 stykker i stock under NM var kjempebra! Men 45% av de 19 burde og kunne ha kjørt modified
              NM på Sørli viste oss jo at det er et stort potensielt antall førere i begge touring-klassene. Det unike under NM var nemlig at INGEN førere kjørte begge klassen. Så hvor er alle disse førerne ellers på andre løp/arrangementer ? Her har nok klubbene et stykke arbeid og gjøre: Bedre annonsering og høyere kvalitet på bane/arrangement er et par stikkord. Klubbene må jo også selv bidra i større grad med rekruttering/beholde eksisterende førere osv osv.

              Når det gjelder hvem som kjører hva i touring:
              Ute kan nok Thomas ha rett mtp at flere i Stock kunne kjørt Mod når det gjelder ferdighetsgrad, men tilslutt blir det dette med hvor høytidlig man velger å ta denne "sporten" vår. Stock-gutta er nok litt mer "lekne" slik jeg oppfatter det.... Men viktigst av alt: Stock-klassen har virkelig fungert som en inngangsklasse i RC On Road !!!
              Men inne da ? Tja, kanskje en god del Mod-førere skulle kjørt Stock tro ? Ute og inne er forskjellige verdener ....

              Og da er jo spørsmålet i tråden: Stock i 1:12 ? Blir litt samme her som i Mod inne ja. MEN, vi har ikke førere nok til å etablere en ny klasse, så enige med Stusdal !

              Bare mine tanker ....
              Last edited by Trygve Bull Freng; 1 October 2013, 11:38.
              Trygve Bull Freng/58
              www.lmbk.no
              XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

              Comment


              • #8
                kan det ha noe med folk blir mer og mer spredt i forhold til kommunikasjon?

                Jeg er vel inhabil så det holder, men jeg synes jo det er rart å se at deltakelse
                på løp mer eller mindre har gått hånd i hånd med antall postinger her bl.a.
                (og da snakker jeg om statistikk lenge før jeg tok over)

                Har det vært mye action i buggy-tråder, så har det jo blitt flere folk med der
                og også bra med oppmøte på løp. Samtidig som det har gått nedover her,
                merker jeg også at førernde klager på manglende deltakelse.

                Selvfølgelig funker det jo andre veien også. Jo mindre interesse blant folk,
                jo mindre action i trådene...

                Jeg vet ikke hva som skjer, men jeg ser jo at det er endringer på gang.

                Samtidig hadde det vært artig å sett hvor mye NYE folk som er rekruttert
                den siste tiden. For meg virker det som om de fleste klubbene sliter mer
                enn noen gang. Er jo svært mye å henge fingrene i, så FOLKA i klubbene
                må jo snart begynne å skjønne at de må gjøre noe om det skal fortsette å være et miljø.
                Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                - NiceShot.no

                Comment


                • #9
                  Nei det er ikke lett å komme med et fasitsvar på hva man skal gjøre.

                  Når jeg hører argumentet med at vi ikke trenger en klasse til fordi vi er for få førere. Slik var det jo også når touring stock ble satt opp som support klasse. Det tok lang tid før deltakelsen i denne klassen ble høy, men man fjernet den ikke som supprtklasse og hva har skjedd nå? Jo veldig mange som er med å kjører denne klassen, spesielt ute på NM.

                  Nå har vi NC for touring og track, da værsting klassene med fri motor osv osv osv. Det kjøres nå stock, m-chassis og tidvis formel 1.. World GT har også blitt prøvd. Hva med å kutte ut de andre support klassene, og kjøre NC i touring mod med stock som support, samtidig med NC i 1:12track mod, med 1:12 track som support klasse??

                  I dag har vi touring stock som ingansport til touring mod. Nye deltakere lærer seg å kjøre touring med mindre motor, før de tar steget opp i mod når de føler for det. Dette har vi ikke i 1:12 track. Det finnes ingen ingangsklasse for denne klassen. Det finnes ingen klasse hvor folk kan lære seg å kjøre en 12'er uten at de setter inn den største motoren i kassa. For alle kjenner seg vel igjen at det skal gå fortest over langsida? Få ned farta i en ingangsklasse så er det lettere for folk å lære seg 1:12, og kanskje flere vil prøve det.

                  Det er NC i touring og track, da er det også riktig at hver av disse klassene har en uhøytidlig stock(ingangsklasse) hver, slik at førere kan teste ut klassen i løpssammenheng før de går steget opp i NC. 12'er stock kan bruke samme motor som touring mod, og da være regulator i blinky mode.

                  Jeg forslår:
                  - NC i touring mod og track mod
                  - Support touring stock og track stock
                  Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
                  www.minicar-racing.no

                  Comment


                  • #10
                    Du har rett i det du sier at man har m-chassis, World GT, Formel 1 osv. Og kanskje man skulle prøvd å kutte ut disse, det er dog opp til klubbene selv å bestemme hvilke klasser som det skal kjøres support på. Men slik jeg forstår det, så er vel ønsket at klassen skal "anbefales" av NMF slik som Touring Stock?
                    EFRA kjører 10.5T i 1:12 såvidt meg bekjent, i Sverige kjører de vel 13.5T som stock?
                    Skal man da gå utifra EFRA regelverk i 1:12 Stock? Hva med motor, og regulator? Skal dette være fritt? Altså blinkymode på reg og hvilken som helst 10.5T?

                    Skal du sette begrensninger i en klasse, så må man også sette fornuftige begrensninger. Enhetsdekk? Glem det!

                    Jeg er absolutt for større rekruttering, men en stock-klasse vil ikke øke direkte til rekruttering, dette vil øke flere antall førere på løp i lengden. Men først må du rekruttere inn nye folk til å faktisk kjøre klassen.

                    Husk at saksforslag til MSK kan sendes inn allerede nå! Men frist 16. Oktober!

                    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                    Comment


                    • #11
                      Efra kjører touring stock og track stock med 10.5T

                      Jeg foreslår å kjøre 13.5T blinky samme som touring stock i norge. Da har man motor, og har man ikke kjøpt den aller største regulatoren så har man dette også. Hvis man da vil prøve både touring og track, er det kun rullende chassis, og servo som egentlig er hinderet for å prøve det ene eller det andre.

                      For at farta skal holdes nede burde track stock være 13.5t blinky.

                      Dekk - fritt.
                      Det er som regel to typer bak og to typer foran som funker på de fleste baner i Norge.
                      - Masse styring, magenta bak og foran
                      - Rolig bil som er enkel å kjøre, pink bak, double pink foran. Eventuelt magenta bak.
                      Så argument med at der er så vanskelig å velge dekk til 1:12 er bare tull
                      Karosseri - Fritt, men det er bankers med f.eks. AMR eller TR-12.


                      Klart en stock klasse vil øke rekrutteringen! Kom ikke her å si at ingen av de som kjører touring mod idag har kjørt touring stock før? Dette er en ingangsklasse som lages lik at folk lærer seg å håntere bilene. Ja det skaper også flere folk på løp i legnden, men på ett elelr annet tidspunkt ønsker folk mer fart og tar steget opp i en vassere klasse.
                      Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
                      www.minicar-racing.no

                      Comment


                      • #12
                        Det jeg tror på angående rekruttering, er ikke nødvendigvis fler klasser da det fragmenterer for mye i en allerede "innholdsrik" hobby.
                        Men, jeg er enig med Jokkiz i at å få fler opp i 1:12 Mod må de få teste noe som ser like kult ut, men er kontrollerbart.. Det som får folk til å gi opp er skadene som oppstår, utgiftene dette gir, skruingen og hvor lett det er å skade 12`re når de går så inst i helv,,, fort og er supertricky å kjøre..


                        Det jeg tror på, er at klubbene og arrangørene er mer "på" i promotering av løp, invitasjoner og skape hype om sporten uansett klasse, skrive referat og legge ut skrytebilder etterpå. Folk - og spesielt Nordmenn - er treige og tunge å snu. Se bare på MyRcm og hvor får det er påmeldt ti lkommende NC, de fleste venter til siste dag før de melder seg på... Remotefestival hadde kjemepotensiale, men snublet ved at de ikke tok forhåndsinformeringen alvorlig nok.
                        Flust med kommentarer om at siden det ikke var noe info om hvordan de hadde tenkt å gjøre det, så gadd ikke folk å melde seg på.. Nordmenn er rare, ikke rart VG og Se&Hør selger som varmt hvetebrød...

                        Får vi først fler inn i sporten, kan vi begynne å massere massene inn i diverse klasser, at folk kjører M-chassis og F1 forstår jeg godt.. bilene er kule, er kontrollerbare selv for rookies og går omtrent jo aldri i stykker.... 3 viktige kriterier for å få folk innenfor, og sådd en spire om at dette er kult.
                        Så kommer suget etter mer... det er da man må ha noe å by på av klasser som man kan klatre oppover med.

                        Info før løp (invitasjoner), info etter løp (bilder og tekst), premiering til alle i lavere klasser og tålmodighet...
                        No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                        XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                        www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                        Comment


                        • #13
                          Nå skal det nevnes at jeg pr i dag kjører 1:12 med 10,5T og blinkymode, og det er faktisk utrolig artig når bilene går "like" fort og det er kjørestil som avgjør.

                          At en Stock klasse i 1:12 har livets rett, har jeg tro på. At det å ha noe som går bra, sitter som spiker og ikke blir på feil side av streken for kjørbarhet kan rekruttere fler opp og inn i 1:12 klassen er garantert veien å gå.

                          Utfordringen er at vi ikke kan snu et allerede etablert miljø med M og F1 over natta, dette må skje på sikt. Og det er her klubbene og løpsarrangørene kommer inn i bildet.

                          Har dunger med R/C blader hjemme, og 90% i de er om buggy, truggy, crawler og shortcourse - så er det en og annen slenger om 1:10 touring eller 12`r... Ikke rart offroad og bashing er populært, vi som liker track er jo sett på som sære og "det går for fort" klasse.

                          Leste i RACER (UK) at de sliter med det samme i England, trackmiljøet blør folk til offroad, så dette er ikke noe særegent for oss i Norge. I England kjører de 2 forskjellige stockklasser, Stock og Superstock - og det er fler i de enn i Mod, så det går an om man vil nok.

                          Trender snues gjennom handling over tid, og tilrettelegging for at det skal kunne skje. Kjører gjerne 1:12 Stock på NC løp hvis det blir en klasse, men da i tillegg til Mod, og jeg vet sønnen min ønsker seg 12`r, men ikke sånn det er nå, det er for mye pulver til at han syns det er artig...
                          No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                          XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                          www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                          Comment


                          • #14
                            Men der ligger problemet, du kjører gjerne denne klassen i tillegg til modified som du allerede kjører. Altså vil man ikke øke rekrutteringen, men flytte folk fra nåværende klasser og over i nye klasser. Det er selvfølgelig kjempegøy at bilene går like fort osv. Jeg selv fikk ekstremt mye ut av 1 sesong med Stock i Touring! Så jeg ser poenget med en Stock-klasse, men om man lager en stock-klasse for at nåværende sjåfører skal kjøre denne, så er vel halve poenget borte?

                            Jeg prøvde selv 1:12 ifjor med 5T motor, og jeg syntes det manglet øs Men har ikke huet til å kjøre i 8 minutter

                            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                            Comment


                            • #15
                              Er vel ikke noe i veien for at arrangør inviterer til f.eks. 10,5/Blinky som supportklasse ? Før man tar opp Stock som ny klasse bør den jo testes en innesesong kanskje ? Virker ikke som det er mangel på førere rundt omkring som vil teste dette. For min del kan det gjerne være etablerte førere som vil kjøre begge klassene som drar i gang dette. Det viktigste vil jo være å vise klassen i praksis. Rekrutteringen kommer da uansett. Så da sitter vi igjen med promotering i klubbene og arrangør. Blir det suksess, da kan man stemme over et forslag på MSK - til neste år.
                              Trygve Bull Freng/58
                              www.lmbk.no
                              XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X