Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få en 1:12track-bil til å funke..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få en 1:12track-bil til å funke..?

    Jau! 1:12track er på vei opp igjen med flere deltagere på race og jeg håper at vi blir mange flere i denne klassen utover vinteren nå som vi har fått en superfin trackbane i Moss (Mustit RC Solgård Skog)

    Så, hva er hemmeligheten bak å få denne merkelige bilen til å funke? 10 år med forskning på ulike dekksmøringer, doktorgrad i diff og CNC-fres på hobbyrommet? .. Nei! Hvis du følger noen få enkle regler så har du en god bil på banen hver gang med kun noen minutter mekking.

    Get down to it!

    1. Velg en kurrant bil av nyere dato. CRC, XRAY, Serpent, Yokomo og Ass, alle disse vil funke fint og det er egentlig lite som skiller de. Bygg bilen etter boka og vær nøye. Puss kantene på chassi og bakplate med 600sandpapir. Ta lynlim på en q-tips og forsegl kantene. Alle linker skal bevege seg fritt. Hvis du er så heldig å ha kjøpt en XRAY så er det bare å sette sammen delene : ) Med de andre er det sannsynlig at du må jobbe litt med linkene for at de skal gå lett. Her kan du sette en kule i en drill/dremel og jobbe de lette. Vær forsiktig å ikke overdriv. Lukter det svidd så har du gått for langt.

    Ok, chassi er bygd og alt som skal bevege seg går lett. Da monterer vi elektronikken. Servo skal midtstiles, linkene like lange og ca 0,5grader toe out.

    Regulator: Det er liten plass under et 1:12 karosseri så det er viktig at du plasserer alle ledninger så lavt som mulig. Du kan gjerne lodde ledningene til regulatoren i en vinkel slik at de ikke går i karosseriet. Ledningene til motoren bør være myke (12 eller 14 g er bra) og de må ikke binde bakstillingen. En måte å sjekke at du gjør rett her er å sjekke tweak først uten at ledningene er loddet til motoren og så sjekke om tweaken er endret når ledingene er loddet på. Hvis så er tilfelle må du bruke mykere ledninger er finne en bedre plassering.

    Diff. Bruk gjerne 48 pitch da disse drevene holder lenger enn 64p. 72 tenner er et godt utgangspunkt. ok, nå skal du pusse diffplatene med sandpapir. Sett en plate i wheel hub og puss først med 240papir på et jevnt underlag. Når hele platen er er fri for blanke felt pusser du videre med 600papir. Gjerne i sirkler. Vask så godt plater og kuler i breakclean. Sett delene sammen og bruk bare litt diff-fett og kun på kulene. Bare stram så mye at diffen virker. Kjør inn diffen: monter i bilen, sett på dekk og sett i et batteri. Hold igjen det ene hjulet og gi sakte gass med radioen. Stram mutteren 5minutter og kjør litt til mens du holder igjen det andre hjulet. Fortsett slik til den er så stram at du ikke kan dra rundt drevet mens du holder igjen hjulene med begge hendene. Nå er diffen nesten klar. Bilen bør kjøres rolig noen runder før du kjører for fullt på banen. Og det er ekstremt viktig at den aldri slipper. Hvis du har kjørt et batteri med en diff som slipper så må du gjøre hele prosessen på nytt. For at en 1:12bil skal funke må diffen gå lett, men ikke slippe. Dette er ikke vanskelig, når du har gjort dette noen ganger så får du fort feelingen. Du kan mekke en dårlig diff til race ready på 5 min.

    Jepp. Bilen er bygd og du er klar for banen, men det gjenstår et par ting. Klipp ut karosseriet etter linjene (gjerne et AMR-12 eller TR-12) og tilpass bilen. Klipp ut med god margin til hjulene og pass på at karosseriet ikke subber i teppe. Ha heller 2mm mer klaring enn 2mm for lite.

    Dekk. Er du en dyktig fører med perfeksjonert car-control over mange år er det bare å sette på magenta foran og bak. Så kan du fighte med Helge og co om NM-tittelen. Hvis du ikke er helt der bør du bruke noen mykere bakdekk som feks Pink og noen litt hardere foran som feks lilac. Hvis det er godt grep (spør en av de lokale heltene) så bør du lime kantene på forhulene med lynlim. Alle typer lynlim vil funke, men det finnes noen som er laget for formålet (spør i hobby butikken etter CS sidewall protection). Det beste resultatet får du om du først limer og så dreier når det er tørt. Dreie dekk: ja, du hørte rett. Du kan ikke kjøre 1:12 med fullstore dekk ut av esken. 43,5 bak og 41,5 fram er det største jeg kjører med. Hvis dekkene er større enn dette blir bilen veldig vanskelig å kjøre. I konkurranser hvor jeg vil ha bilen raskest mulig dreier jeg dekkene til 42,5 og 40,5 ... Juster kjørehøyden på bilen til ca 4-4,5mm bak og 3,5-4mm foran.

    Smøring. CS high grip funker på alle baner. Smør hele bakdekkene 20-30 minutter og halve foran 10 minutter før kjøring. Tørk godt av dekkene med et håndkle. Gni bilen inn i teppet før start og kjør noen rolig runder før du kjører for fullt. En god bil vil være en tanke overstyrt et par minutter og perfekt resten av heatet : ) Hvis bilen er for overstyrt: smør mindre foran. Er bilen understyr: smør mer foran. Mister bilen grep under løpet lar du smøringen sitte i lengre (feks 40 min bak og 15 min foran)

    Kjøring. I de fleste 1:12 biler på lokalet nå om dagen finner du en 4,5turn motor. Hvis du er en av de som har en gassfinger som enten er av eller på så vil det være veldig vanskelig å få denne bilen rundt banen uten å røre vantet. Det er ikke noe i veien med å sette i en 5,5t eller en 6,5t hvis du ikke vanligvis er topp tre i de løpene du kjører. De aller fleste vil kjøre en raskere 8 minutter med en snillere motor. Hvis du ser på rcm'en at du kjører raskere mot slutten av heatet er det en god grunn til å putte i en motor med høyere turn. Ja da, jeg har også i en 4,5t motor, men jeg kjører stort sett hele heatet uten å gi full gass en eneste gang! Det er lov og det er mulig.

    Så, for å oppsummere:

    1. Alle bevegelig deler skal bevege seg fritt
    2. Dekkene skal være hele, limt kant på forhjulene ved mye grep og smør etter klokka.
    3. Riktig kjørehøyde
    4. Diffen skal være smooth og ikke slippe.


    Fire ting å huske på! Dette er ikke vanskelig. Det her skal være overkommelig for de fleste få til hva? Hvis bilen din ikke kjører godt så er det garantert en av disse fire tingene som ikke er i orden. Fiks det og bilen er god igjen : )

    Tut og kjør!

    Hilsen Lars

  • #2
    Varmer et gammelt 12 er hjerte som snart skal til pers igjen Slapp å rote så lenge i boksen for å få til en bil igjen nå.... det var mange kloke ord.
    Lars Gunnar Tiben - Tiben Design- Digital Printing.
    Ground: Xray X12, Serpent 733, Futaba.
    Air:Velocity 50 N2, Trex 600 N LE, CGY750, Futaba Fasst.

    Comment


    • #3
      Flott oversikt.
      Finnes det noen oversikt over ESC og Motor som kan kjøre 1s, og som er så gode at det er noe poeng i å kjøpe dem?
      Batteri. Er det bare å kjøpe sadle-pack og bruke de enkeltvis?

      For å få kjørt og lekt med oppsett, og ikke minst for å se om dette er gøy. Går det ann å sette i et 2s opplegg med shorty-pack. f.eks? Eller vil balanse og tyngdepunkt bli helt "off"?
      Last edited by zabbe; 21 October 2013, 09:13.
      mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

      "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
      -
      Röhrl

      Comment


      • #4
        Lars Gunnar: hyggelig at du er tilbake! Det gleder meg også at du finner frem bilen igjen : )

        Lars Martin: Jeg synes det er viktig at du kjøper utstyr som er laget for 1:12 slik at du får testet noe som virker.

        ESC: Orca, Viper, Hobbywing, LRP, Nosram med flere lager ESC for 1cell. Bare sjekk i spec at den kjører på 1cell. Står det fra 2cell så vil den ikke virke med 1cell : )

        Motor: du kan bruke alle vanlige motorer i denne klassen, men jeg vil alltid foretrekke en motor med lite anker og som ruller lett uten for mye motstand. Til LRP f eks kan du kjøpe et lite anker som er laget for 1cell og sette inn i alle x11/x12 osv. Jeg kjører nå med Orca og er veldig fornøyd med den. Ellers så kan du stort sett bruke alle motorer fra:LRP, Nosram, Ready, Thunderpower, Orca, Fhantom, Speed passion med flere. 4,5t til 10,5t. Hvis du har god kontroll over gassfingeren så kan du gjerne sette i en 4,5t, men en 5,5t eller 6,5t vil være raskt nok i massevis for de fleste.

        Batteri: samme som over. Alle de vanlige produsentene lager gode batterier og de er billige siden det kun er 3,7v. Jeg har brukt Orca to sesonger nå og de har vært veldig gode (de har også rett pris)

        Hvis du ikke vil bruke for mye penger på dette bare for å teste så anbefaler jeg at du tar kontakt med en av de som har kjørt 1:12 en stund. Alle vi som kjører i Norgescupen bytter utstyr med jevne mellomrom og har liggenede kurant utstyr som du sikkert kan kjøpe for en rimelig penge. Bare gå inn på Myrcm.ch, søk på Norgescup så finner du navnene på de som kjører. Jeg har ikke motorer og ESC for slag nå, men jeg kommer sikkert til å selge gode batterier senere på sesongen når jeg kjøper nye. Evt kan du alltids få låne et batteri en kveld av meg hvis du er innom Mustit.

        Kjør på!

        Comment


        • #5
          Kjekk tråd Driver og samler opp utstyr for tiden, så vi ses snart på banen
          Martin Sørlie - 1985
          TLR - Absima - Spektrum
          Darkspeed Racing
          www.teamsmallsize.com

          Comment


          • #6
            Flott Martin! Det gleder meg å høre. Du skal bli godt tatt imot : )

            Comment


            • #7
              Originally posted by trackdrive View Post
              Flott Martin! Det gleder meg å høre. Du skal bli godt tatt imot : )
              Hvordan er det med oppsett av bil i forhold til baner og grep? Er det mye helomvendinger eller bare detaljer i forhold til et "standard" oppsett?
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

              Comment


              • #8
                Kanskje man klarer å skape tidenes vekst i 1:12 ?

                Kjempebra formulert Lars, det er enkle men akk så sanne råd

                Tar det for gitt at Martin stiller på NC2 i Spydeberg - samt at det blir ennå fler over meg på resultatlista... nei, det ble feil...
                No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                Comment


                • #9
                  Og, for å finne roll-out - som er hvor mange mm bilen forflytter seg pr omdreining på utgående aksling på motor:

                  Rollout = dekk diameter (mm) X 3.142 X Pinion / Spur

                  For eksempel:
                  Bilen har 43mm bakdekk, og har 22t pinion på 96t spur

                  43 x 3.14 x 22 / 96 = 30.9
                  No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                  XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                  www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                  Comment


                  • #10
                    Blir så inspirert jeg!
                    Spørs om det ikke blir en 1:12 når jeg har tid

                    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                    Comment


                    • #11
                      Bra Thomas! Det er alltid plass til deg også i 1:12 klassen. Det er bare å stålsette seg for de siste 3 minuttene : )

                      Comment


                      • #12
                        Martin.

                        Oppsett til forskjellige baner: Jeg gjør egentlig ganske lite med bilen. Det meste justerer du med dekkene. Lite grep - større dekk og smøre mer. Mye grep, eller økende pga mer kjøring på banen - mindre dekk (mindre diameter altså) og mindre smøring (smøre kortere tid). Når grepet er meget godt kan det holde med å smøre bare 10 minutter før race start..

                        Igjen: hvis bilen oppleves som " nå virker den ikke" - sjekk punktene 1 til 4 Det er alltid en eller flere av disse som er representert hvis bilen ikke kjører bra. På RC-Land når grepet er superbra (som det nesten alltid er) kjører bilen best omtrent på felgen og bilen er gull helt til du ikke har mer dekk igjen.

                        Andre chassi justeringer.
                        Det er klart at det går ann å hente noen hundredeler her og der ved å forske på fjærer, dempersirup, camber og caster, men det er som oftes ikke der skoen trykker for de fleste av oss. Hvis bilen er i balanse med grep foran og bak, og farten er grei er det jevnt og raskt tempo over 8 minutter som gjelder. Det hjelper lite med raskeste rundetid hvis du ligger på taket fire ganger i løpet av et heat...

                        Comment


                        • #13
                          Finn.

                          Ikke bli så teknisk nå : ) Jeg har kjørt 72t/18t på alle baner siden 2011.. Rcland eller 600kvadratmeter i Spydeberg. Det har holdt til noen dusin andreplasser til nå : )

                          Comment


                          • #14
                            Må si meg enig i det Lars skriver her. Bruker man grunnoppsettet til produsenten og følger de fire trinnene i første tråd kommer mann langt.

                            Så kommer det vanskeligste, holde hodet kaldt i 8 minutter.
                            Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
                            www.minicar-racing.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by trackdrive View Post
                              Finn.

                              Ikke bli så teknisk nå : ) Jeg har kjørt 72t/18t på alle baner siden 2011.. Rcland eller 600kvadratmeter i Spydeberg. Det har holdt til noen dusin andreplasser til nå : )
                              Var ikke ment som fasit på hva somer rett "roll out" kun vise hvordan man regner det ut....

                              Jeg bommet totalt på NC1 da jeg trodde jeg hadde 86 spur, men ved nærmere ettersyn viste det seg å være 96... (skulle hørt på Jokkiz)
                              No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                              XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                              www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X