Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva trenger jeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva trenger jeg?

    Hei sann.

    Jeg har kjøpt meg en HPI Sprint 2 Flux WP 2.4Ghz, fikk den nå idag. Og gleder meg til å dra til Moss rc sin bane å få til prøvd den en dag. Men først skal verktøy og slikt handles.. Og det jeg lurer på er: hva slags olje smøring skal jeg kjøpe? Hvilket fett? Rett å slett hva bør jeg kjøpe av kjemikalier til vedlikehold? Og hvordan bør den vedlikeholdes? Forsto det slik at metall mot metall drev bør smøres? Gjelder dette også T-bon hodene eller Hva jeg skal si? Evt så hva skal jeg bruke der? Hvordan er det med drev som reimene går på? Bruke der? Trenger tips. Dette er min første el bil, og første inntrykk av bilen er kjempe bra. Gleder meg til å få ladet batteriene og få prøvd dette!

    Men som sagt, hva trenger jeg av kjemikalier til diverse vedlikehold? Hva skal brukes hvor, osv? Sikkert dumme spørsmål, men må jo lære meg det også, bilen skal jo vedlikeholdes og tas vare på. Er jo mye av sjarmen med å ha en bil mener nå jeg, skru og stelle litt

    Jeg, ja jeg er en 26år gammel gutt fra Sarpsborg. Jobber til daglig som rørlegger. Tidligere erfaring er kun at jeg hadde en nitro bil når jeg var rundt 15-16år..så er en stund siden jeg har hatt bil. Men basillen har bitt meg igjen, og gikk nå for el bil, og bare bestilte meg en slik for noen dager siden. Og den kom idag. Skal sies at jeg har lest endel om typer biler, osv. Merker, osv. Og jeg føler meg ganske sikker på at dette er noe bilen for meg og mitt bruk. Kommer til å dra til Moss å kjøre en god del fremover når tiden tillater det.
    Nok for idag, nå må jeg sove
    Velkommen til rc verden, til meg selv

    Bilder kommer etterhvert

  • #2
    Du trenger ikke smøre noen ting som helst. Det eneste som evt. skal ha olje er dempere, differ og lager. De fleste som ikke kjører racing gir vel blaffen i å olje opp lagrene, bare kjører til de må byttes ut. En bil som brukes inne kan rett og slett rengjøres med børste og trykkluft.
    Kjøp et sett med skikkelige trekkere. Ingenting er så irriterende som å knekke spissen, eller dra rundt hoder pga. dårlig kvalitet på verktøy.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Så ikke noe olje på drev som driver reimer eller noe heller? Og heller ikke noe olje/fett på metall mot metall drev? Åssen olje/fett/smøring bruker man på diffen, og lager da? Åssen merke/type? Åssen demper olje bør jeg bruke forresten, ser det er mange å velge i der.

      Comment


      • #4
        Det står anbefalinger på viskositeter i manualen som følger bilen, ellers finner du vel mye forslag ved å google. Nei, drevene til reimene samt øvrige åpne drev skal IKKE smøres. Olje binder sandkorn og skitt, noe somfører til økt slitasje. Smøring på reimer skal man aldri bruke UANSETT hva det er for slags kjøretøy eller maskin. Tørt er stikkordet. Det brukes kun olje eller fett på lukkede komponenter, altså i dempere, lagre og differ. Med mindre annet blir beskrevet fra produsent.

        Jeg bruker hovedsaklig olje fra Team Associated på mine biler, da jeg får kjøpt etter behov hos mine lokale forhandler. Spiller vel liten rolle hvilket merke du bruker, så lenge viskositet er rett. Koster som regel "ingenting" i forhold til alt det andre denne hobbyen medfører...
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          Eeeeeeeeh. Akslinger og spesielt T-bones BURDE du smøre! Teflon olje fra 6mik er fantastisk til formålet. Du slipper da å skape unødvendig slitasje på akslinger og outdrives. De tåler også mer stress.

          Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
          Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

          Comment


          • #6
            Edit: les først, spør etterpå
            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

            Comment


            • #7
              Originally posted by Odd-M View Post
              Du trenger ikke smøre noen ting som helst. Det eneste som evt. skal ha olje er dempere, differ og lager.
              Hva sa du?

              Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
              Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

              Comment


              • #8
                Kommentaren var ment til meg selv. Jeg lurte på hvilken olje du brukte til å smøre akslinger. Men ved andre gangs gjennomlesning så jeg at du spesifiserte det, så jeg editerte bort...

                For meg har det alltid vært god latin å la åpne drev eller overføringer være tørre, for å begrense oppsamling av skitt, uansett hva det har vært snakk om. Så dette var helt ny informasjon for meg. Stålakslinger til offroad pleier jeg å spraye med WD40 eller 5-56, for å begrense rust rett og slett. Men det bør ikke være noe problem med denne biltypen.
                Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Odd-M View Post
                  Kommentaren var ment til meg selv. Jeg lurte på hvilken olje du brukte til å smøre akslinger. Men ved andre gangs gjennomlesning så jeg at du spesifiserte det, så jeg editerte bort...

                  For meg har det alltid vært god latin å la åpne drev eller overføringer være tørre, for å begrense oppsamling av skitt, uansett hva det har vært snakk om. Så dette var helt ny informasjon for meg. Stålakslinger til offroad pleier jeg å spraye med WD40 eller 5-56, for å begrense rust rett og slett. Men det bør ikke være noe problem med denne biltypen.
                  Dritt vil det alltid komme, spesielt ved kjøring på teppe så vil dette gi fra seg lo. Pinsett er dermed en fin ting, teflon oljen fra 6mik er ikke for tjukk eller for tynn, så denne samler opp så lite som mulig

                  Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                  Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                  Comment


                  • #10
                    Hmm,6 min teflon olje. Hvor kjøper man det? Hvilket diff fett bør man kjøpe? Og den teflon olja, den kan man bruke på akslinger, osv?

                    Comment


                    • #11
                      Diff olje fra 1000 til 3000 CST til bakdiffen. Har ikke kjennskap til bilen, men det er dette som er normalt. 5000 kan også være kjekt å ha.
                      Dessverre er det ingen forhandlere i Norge som har 6mik lenger, men spør hos Mustit f.eks. Så vil de kunne hjelpe deg med å finne noe for formålet

                      Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                      Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                      Comment


                      • #12
                        Må klare opp noe jeg lurær på.. Fett, og diff smøring? Er det det samme? Altså att diff smøringa er fett? Fant nemlig ut at diff smøring er mellom 1000-300000, og står i boka at bilen min bør ha 100000, dette er ihvertfall standard. Så diffen bruker altså fett som smøring?

                        Hvis det er slik, hva bør brukes til f.eks lager da? Skal fett ofså brukes der å, eller kan man f.eks bruke symaskin olje, eller lignende olje? Og kan man bruke en eller annen form for silikon olje som smøring på f.eks t-bone og slikt?

                        eller er jeg helt på jordet? Eller har jeg forstått dette riktig?

                        Comment


                        • #13
                          Fett og diff smøring 2 ord jeg aldri bruker!
                          Du bruker olje Silikon-olje for å være korrekt. 100000 høres ut som front diffen, evnt. en veldig rar bil :P For front diffen så høres det nogenlunde greit ut, mange foretrekker stiv aksel forran, eller 1-5 millioner CST. Merk at jeg skriver CST da du får 2 forskjellige måter å måle på, CST (som de fleste bruker). Og WT som LOSI og Associated bruker.
                          I kulelagerene så skal du ha kjempetynn olje.
                          http://rcmarket.com.hk/product_info....oducts_id=7021 funker fint til akslinger.
                          http://rcmarket.com.hk/product_info....oducts_id=7182 funker fint til kulelager

                          Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                          Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X