Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hpi sprint 2 forstilling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hpi sprint 2 forstilling

    Hei sann.

    Har en sprint 2 flux som det ser ut som forhjula går innover mot hverandre i front, disse skal vel være rette, og ikke peke litt mothverandre? Eller? Isåfall, åssen justerer jeg forstillinga? Ser det er 3-4stag etter servoen, og ut til hvert fremhjul

  • #2
    Originally posted by lasse_hansen View Post
    Hei sann.

    Har en sprint 2 flux som det ser ut som forhjula går innover mot hverandre i front, disse skal vel være rette, og ikke peke litt mothverandre? Eller? Isåfall, åssen justerer jeg forstillinga? Ser det er 3-4stag etter servoen, og ut til hvert fremhjul
    Ikke nødvendigvis. Du kan lese litt om toe in/out her.

    Ellers, kanskje kan dette hjelpe.
    Attached Files
    living in the fast lane

    Comment


    • #3
      Toe inn og out er det jeg egentlig bør justere. Så det er kun de ytterste staga jeg bør bry meg om? Resten fra servo og sånn bør være greit ikke bry meg om? For det er sånn at forhjul skal stå på linje med resten av selve bilen? Ikke sammen foran lissom?

      Comment


      • #4
        Det er de nederste linken som må justeres. De som kommer fra servo.
        De øvre er til camber (vertikal justering av hjul).
        Det kommer an på hva du skal bruke bilen til.
        Drift-> camber justering og rette hjul (tror jeg, er ingen drifter)
        Onroad-> toe in/out og litt camber, alt ettersom hvordan du ønsker at bilen skal oppføre seg ved forskjellige situasjoner.
        living in the fast lane

        Comment


        • #5
          her er et par gode videoer som forklarer begrepene
          http://www.youtube.com/watch?v=83_GTZeuF6M toe in/out
          http://www.youtube.com/watch?v=Gh7gWJAvOvs caster
          HPI Baja 5T

          Comment


          • #6
            Skal kjøre endel touring. Den Toe inn og out. Bør ikke dekka stå mest mulig "rett"?

            Comment


            • #7
              Jepp, jepp.
              living in the fast lane

              Comment


              • #8
                Derfor du klaska rett i veggen Lasse :P
                Min også er litt på skrå innover
                Kjell Sæther

                Comment


                • #9
                  Ja jeg får skylde på dekka hehe, er det er det staget ytterst ved dekke man justerer på da altså.

                  Comment


                  • #10
                    Du justerer ved å skru på mutteren i midten.
                    living in the fast lane

                    Comment


                    • #11
                      Okay, så man bør ikke kneppe fra hverandre noe altså, men bare skru i midten? Lønner det seg å sette bilen med hjula over bakken, og slå på radio og mottaker? Slik at bilen "skal" stå med hjula rett, og justere derifra?

                      Comment


                      • #12
                        Du velger det som er enklest for deg. Ingenting i veien for å kneppe opp ting, det er bare å skivse det på plass igjen. Bruk gjerne tang eller noe. En enkel forklaring ser du her: http://youtu.be/zUbnNqG-kBQ
                        Når du er nogenlunde fornøyd, skrur du på radio og mottaker og finjusterer fra radio.
                        living in the fast lane

                        Comment


                        • #13
                          Oki, da får jeg se på det i morra men det lønner seg å justere det slik at ene hjulet står rett? Og skru det andre så det også blir rett? Altså vri det ene hjulet så det står rett, og justere det ene bare. Eller lønner det seg å justere begge to litt?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lasse_hansen View Post
                            Oki, da får jeg se på det i morra men det lønner seg å justere det slik at ene hjulet står rett? Og skru det andre så det også blir rett? Altså vri det ene hjulet så det står rett, og justere det ene bare. Eller lønner det seg å justere begge to litt?
                            Det beste er om linkene er noenlunde like lange - dvs justere begge.

                            Hjulene skal ikke være rette på noen måte. Du skal ha både camber og toe-out. Du bør ha ca 2 grader toe-out foran på HPI Sprint 2 for å roe den ned på rettstrekka hvis du skal ha litt fart og fortsatt ha kontroll på bilen; ellers vil den plutselig kunne skjene ut til den ene siden og/eller være ustabil. I tillegg er det vanlig med 2.0 grader camber foran for å få bedre grep i svingene. Bak er 1.5 grader camber vanlig.

                            Foran så stiller du camber først. Deretter stiller du toe-out.

                            Bak skal du bare justere camber.

                            Illustrerte instruksjoner finner du sikkert på youtube.

                            Hvis du ikke har måleverktøy så finnes det noen pekefingerregler som kan brukes. Drar du til en bane så er det mangen som kan hjelpe deg raskt.
                            "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X