Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaterra onroad - utfordringer rundt giring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vaterra onroad - utfordringer rundt giring

    Hei!

    Min bror var keen på å teste onroad, så jeg kjøpte en Vaterra 1/10-bil til ham (http://www.horizonhobby.com/products...100-c-VTR03005)

    Etter hvert som han ble bedre til å kjøre ville han ha mer fart, så jeg bygde den om til børsteløs og tenkte å endre på giringen. Ut av boksen har den en final gear ratio på 9.33, og jeg ønsker å få den betraktelig ned for høyere toppfart. Her starter trøbbelet...

    I følge manualen for bilen brukes 77T/22T 48P spur/pinion. Dette kan umulig være tilfelle - jeg har sjekket med en rekke 48P-gir med liknende tanntall jeg hadde liggende, og de er ikke i nærheten størrelsesmessig. Jeg vil tippe de er mod1, kanskje 32P. Problemet med dette er at ingen lager gir med tilsvarende tanntall for disse pitchene. Vaterra gjør det heller ikke, selv om de artig nok lister en bråte "optional spur/pinion gears" i gear chart i manualen.

    Det andre problemet er at Vaterra har valgt å montere spur-giret horisontalt rett på drivakselen, og for å få til dette har de brukt 5mm bore på giret. Da blir det vanskelig å bytte til 48P/32P rund baut selv om det skulle passe i bilen/"girkassa", jeg klarer i alle fall ikke å finne 48p spurs med 5 mm bore, og kun noen få 32P - men da med svært lavt tanntall.

    Har da et par spørsmål:

    * Er det noe størrelsesmessig forholdstall mellom pitcher og tanntall? Altså, vil et (for å ta et eksempel) 72T 48P spur tilsvare et 48T 32P spur ettersom pitchen deles på 1,5 (32 * 1,5 = 4, eller er ikke dette relevant i det hele tatt?

    * Er det noen måte å komme rundt bore-problemet på? Jeg ser vel ikke helt hvordan all den tid akselen skal rett inn i giret, men kan være jeg tenker feil.

    * Andre ideer/forslag/løsninger?

    All hjelp mottas med takk.

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
Welcome to our newest member, Erik-M.
Working...
X