Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Chassiis løp på Gjøvik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • M-Chassiis løp på Gjøvik

    Hjemme til hverdagen etter en koselig helg på Gjøvik .
    Lørdagen startet med masse problemer med telling på flere sjåfører , og vi lærte at transponder MÅ ligge flatt på bilen og ikke stå på siden .
    Kjørte 2 heat med 2 forskjellige transpondere og fikk telling bare på ett titals runder , men slo til med TQ i siste kval .Fikk en god start og ledet til jeg ble kjørt av banen og ut på langsiden ved lapping av konkurent og ble torpedert av Glenn som kom der i full fart . Aldti fått tilbake en M-chassis i så mange deler av en påsetter noen gang , fikk bilen opp ned med masse løse deler i karosseriet ,5 av de støtdemper deler + begge fremre karosseristolper og div skruer .Dagen var slutt for meg . Kenneth Pedersen vant på Lørdag sitt første M-chassis løp på Lørdag og Glenn Bråten vant sitt første på Søndag . Gratulerer til begge .Vi har også desverre oppdaget at og kjøre med det klassiske Mini Cooper karosseriet er en stor ulempe fremfor mange andre .Vi hadde også kjøpt inn nye Tamiya motorer til dette racet for og prøve og få til noe bedere for klassen .
    Vi kjøpte inn 8 stk tamia 54358 RS-540 motorer . Testet 6 av de på motortester da de var nye og det var en forskjell på 180 o/min ved 7,4 v på raskeste og seneste ( hvist vi kan kalle de det når de er så jevne ) .disse viste seg var veldig jevne i praksis under løpet også .
    Vi har testet mange 540 motorer opp gjennom årene og de varierer fra 14 000 - 22 000 og det er ikke bra med de store variasjonene .
    Vi mener og ha funnet løsninmgen på dette problemet med disse nye Tamiya motorene . de varvet nye 20 160 - 20 340 o/min .
    Vi oppfordrer alle til og kjøpe disse billige raske og meget jevne motorer ,så vi kan være flere som kniver om seieren i denne morsomme klassen .
    Det er for stor forskjell på de gamle motorene som vises på farten på langsiden . Håper alle som var på Gjøvik i helgen så / ser dette og skaffer seg en slik motor, da vi alle får jevnere og bedere racing . Vi møtes igjen på banen for tettere M-chassis racing heretter håper jeg .
    Vi bare måtte prøve dette i praksis før vi kunne fortelle dette videre................. og de virket etter forventningene .
    Testet av : Tore , Christian , Kenneth ,Glenn , Morten , Martin , Knut Torger og undertegnede
    + 40 med M-Chassis
    Roy Bråten

  • #2
    Da er det jo ikke så rart det var store forskjeller i hastighet, når dere brukte andre motorer enn det reglene tilsa. Fra innbydelsen:
    • M03/M05 chassis
    • Gummihjul maks 60mm diameter
    • Maks 7,4V batteri (2S LiPo)
    • Original dreving
    • Standard sølvkanne (RS540SH/RS540J)
    Dårlig gjort overfor de som faktisk valgte å følge reglementet. Dette kunne fint blitt testet i praksis utenom løp. Det er nettopp alt dette fiksfakseriet med børstemotorene som har gjort at mange har gått lei og gitt seg med å kjøre M-chassis. Motorproblemet er det noen som løste for flere år siden, ved å gå over til EZrun 13t, og som har vist seg å være en suksess.
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

    Comment


    • #3
      Originally posted by >Jonas< View Post
      Da er det jo ikke så rart det var store forskjeller i hastighet, når dere brukte andre motorer enn det reglene tilsa. Fra innbydelsen:

      Dårlig gjort overfor de som faktisk valgte å følge reglementet. Dette kunne fint blitt testet i praksis utenom løp. Det er nettopp alt dette fiksfakseriet med børstemotorene som har gjort at mange har gått lei og gitt seg med å kjøre M-chassis. Motorproblemet er det noen som løste for flere år siden, ved å gå over til EZrun 13t, og som har vist seg å være en suksess.
      Ehem, noe mer standard sølvkanne enn Tamiyas egen skal det vel godt gjøres å finne, så det å påstå at det er tilnærmet juks er vel bare surt oppgulp Jonas!
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

      Comment


      • #4
        Ezrun 13 turn var ingen suksess men en katastrofe . Dette er et system som går alt for fort for de aller fleste sjåfører og biler ( skiller mye over 1 sekund på rundetiden ute på Sørlihavna ).
        Dette ble brukt i en touringbil på Gjøvik i helgen og han holdt følge med de andre i fart . den farten er ikke en M-chassis konstruert for .Alle som har sett et heat M-chassis BL har jo sett dette , de fleste bilene ser ut som vrak og mange bryter pga skader .
        Vi kjørte de motorene for og få testet de og få jevnere heat . Har jo STANDARD SØLVKANNER som går bedere enn de vi brukte i helgen , da hadde det sett enda verre ut . Det er verre at noen kjører med manipulerte sølvkanner.............. ( åpnet og trikset med ) ., " fører fra arrangørklubben / arrangør " Nå har vi vist hva alle kan få tak i STD Tamiya 540 som er veldig jevne .
        + 40 med M-Chassis
        Roy Bråten

        Comment


        • #5
          Originally posted by Razer View Post
          Ehem, noe mer standard sølvkanne enn Tamiyas egen skal det vel godt gjøres å finne, så det å påstå at det er tilnærmet juks er vel bare surt oppgulp Jonas!
          Tamiya 25T Torque-Tuned er vel strengt tatt ikke standard sølvkanne (som er RS540J/RS540SH), selv om kanna ser lik når man tar av klistrelappen.

          Originally posted by Roy Bråten View Post
          Ezrun 13 turn var ingen suksess men en katastrofe . Dette er et system som går alt for fort for de aller fleste sjåfører og biler ( skiller mye over 1 sekund på rundetiden ute på Sørlihavna ).
          Dette ble brukt i en touringbil på Gjøvik i helgen og han holdt følge med de andre i fart . den farten er ikke en M-chassis konstruert for .Alle som har sett et heat M-chassis BL har jo sett dette , de fleste bilene ser ut som vrak og mange bryter pga skader .
          Vi kjørte de motorene for og få testet de og få jevnere heat . Har jo STANDARD SØLVKANNER som går bedere enn de vi brukte i helgen , da hadde det sett enda verre ut . Det er verre at noen kjører med manipulerte sølvkanner.............. ( åpnet og trikset med ) ., " fører fra arrangørklubben / arrangør "
          Farten var fint lite høyere enn enkelte av de børstemotorene dere har kjørt med. Rart hvordan den har fungert så bra over flere år andre steder da, hvis den er en katastrofe. Bilene gikk like fort også, og det skilte mindre mellom førerne. Når man har sølvkanner som går bra, er det ikke verre enn at man lar være å bruke de hvis det er tett racing man ønsker, men det har man ikke gjort. Det var som du sier en som brukte en annen sølvkanne etterhvert fordi han ble frakjørt med den andre. At han kjørte med en annen sølvkanne enn dere er vel ikke noe værre, når ingen var i tillatt i følge reglementet? Uansett er det ikke bra.
          Last edited by >Jonas<; 26 November 2012, 14:43.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

          Comment


          • #6
            Originally posted by Roy Bråten View Post
            Ezrun 13 turn var ingen suksess men en katastrofe . Dette er et system som går alt for fort for de aller fleste sjåfører og biler ( skiller mye over 1 sekund på rundetiden ute på Sørlihavna ).
            Dette ble brukt i en touringbil på Gjøvik i helgen og han holdt følge med de andre i fart . den farten er ikke en M-chassis konstruert for .Alle som har sett et heat M-chassis BL har jo sett dette , de fleste bilene ser ut som vrak og mange bryter pga skader .
            Vi kjørte de motorene for og få testet de og få jevnere heat . Har jo STANDARD SØLVKANNER som går bedere enn de vi brukte i helgen , da hadde det sett enda verre ut . Det er verre at noen kjører med manipulerte sølvkanner.............. ( åpnet og trikset med ) ., " fører fra arrangørklubben / arrangør "
            Men vil ikke Tamiyas originale BL-system være en idé? Dette har jo vært kjørt i Tamiya-cupen i Asia.

            Ellers mener jeg at farten med 540 og 7.2 opprinnelig var nok, så 540 og 7.4 er maksgrense i hodet mitt for en slik klasse ihvertfall.
            Martin Sørlie - 1985
            TLR - Absima - Spektrum
            Darkspeed Racing
            www.teamsmallsize.com

            Comment


            • #7
              Jo Martin , dette har jeg etterlyst lenge , men har ikke funnet noe .
              vet du noe om dette / link ? ( turn , tilgjengelighet og pris )
              Den motoren vi brukte i helga blir jo mye billigere for alle da , og lett tilgjengelig .
              + 40 med M-Chassis
              Roy Bråten

              Comment


              • #8
                Enkleste svaret på motorspørsmålet er jo at i regelverket i Tamiyacup (nå må dere ikke henge meg hvis jeg viser til feil steder), så er det oppgitt et max antall rpm. Ved hjelp av standard utveksling, kan man fint finne hvor fort hjulet skal spinne. Sett krav til at standardkobling mellom ESC og motor skal være tilstede på bilene, så kan kontrolløren koble til sitt eget system (sender/mottaker, batteri og ESC). Kontrolløren gir så full gass, og måler rpm på ene hjulet. Har du for mye rpm blir heatet kansellert og man får ikke starte igjen før bilen er godkjent.

                Ved å gjøre dette kan ingen klage på at motoren er innkjørt med velsignelse på paven eller noe i den dur, og det vil aldri heller bli spørsmål om det er gjort noe med utveksling.

                Blir det innført rpm-test på drivhjul, vil både jeg og ganske mange flere komme tilbake igjen til klassen, for da vil bilene gå like fort og det er (igjen) mere konkurranse som går på førerkunnskap osv.
                Capt. Slow
                Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                Team GoSlow

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Roy Bråten View Post
                  Jo Martin , dette har jeg etterlyst lenge , men har ikke funnet noe .
                  vet du noe om dette / link ? ( turn , tilgjengelighet og pris )
                  Den motoren vi brukte i helga blir jo mye billigere for alle da , og lett tilgjengelig .
                  Ser for meg at dette settet med 18t blir ganske perfekt. Har 17,5 turn fra Hobbyking i min M-06, og det går sånn passe ser det ut til. Skal prøves på RC-land straks jeg har tid

                  http://shopping.rcmodel.hk/product_info.php?cPath=10_124&products_id=17202

                  Last edited by Razer; 26 November 2012, 15:16.
                  Martin Sørlie - 1985
                  TLR - Absima - Spektrum
                  Darkspeed Racing
                  www.teamsmallsize.com

                  Comment


                  • #10
                    Den så kul ut, selv om den er sensorløs.
                    Men det finnes ikke en billig og helt ok ESC da med LiPo cut-off og da bruke den Tamiya RS-540 Torque-Tuned Motoren Roy linker til.
                    Vil gjerne ha en ESC med LiPo Cut-off som minstemål.
                    Da kan man jo velge kanna som følger med eller en slik TT motor.

                    Eller blir det bare feil?


                    EDIT: Tamiya (#90549) ESC TEU-105BK har jo cut-off jo og så er den ganske rimlig. Men det var visst bare maks 25T. Det fungerer kanskje ikke? Eller er LF Cut-Off noe annet?
                    Last edited by NoBrainer; 26 November 2012, 15:59.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      Personlig synes jeg ikke det er heldig å kjøpe en bil med medfølgende motor som man ikke kan bruke i løp (med mulighet for å henge med i feltet). Dette skulle være en nybegynnerklasse, og igjen snakkes det om mer og fler utgifter for å være med. Må innrømme at det for meg fortsatt er totalt uaktuelt både å konkurrere og anbefale folk å starte i denne klassen. Det virker som det er gamle racinggutter som ikke hang med i touring som har begynt med en klasse hvor de igjen kan "briefe" med å være i toppen (sikter ikke til noen spesielt, mer en generell observasjon).

                      Jeg tror dette er fremtiden for igjen å få dette til å bli en begynnerklasse:
                      - Orginal Tamiya sølvkanne (turtallstest ved innsjekk)
                      - Orginal utveksling (turtallstest ved innsjekk)
                      - Tamiya ESC
                      - Arrangør får velge om 55-dekk skal være tillatt (bilen kommer orginalt med 60-dekk)
                      - Arrangør får velge om klister kan brukes
                      - Ingen modifikasjoner på chassis for å spare vekt
                      - Fritt valg av differensial
                      - Karosseri laget for klassen
                      - Fritt valg av optionsdeler som ikke øker utvekslingen mellom motor og hjul

                      Ellers følges regler for arrangement som de er i offisielle klasser.

                      For å holde kostnadene nede, kanskje det burde vært plukket ut f eks 2 typer 55- og 60-dekk som er lovlige i konkurranser. Det er faktisk ikke alle foreldre som har råd til å kjøpe bøtter og spann med forskjellige dekk til bilene som ungene kjører.


                      Jeg tror det er viktigere nå enn noengang før å få "strippa ned" denne klassa til det den var i utgangspunktet. Grunnen jeg har for å si dette, er rett og slett at man ser klassen krymper omtrent fra løp til løp. Og det er ihvertfall ikke nok førere til å kjøre 2 klasser (børste/børsteløst).
                      Capt. Slow
                      Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                      Team GoSlow

                      Comment


                      • #12
                        Er det samme utveksling på M-03 og M-05?
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          tamia 54358 RS-540 er jo helt klart ikke en standard 540motor. Men hva er egentlig det? Bare den ser ut som en "blank" 540 motor så er det det samma.

                          men uansett, ut fra det Roy skriver, så burde dette være motoren som blir standard. Veldig bra at de er så jevne. Så å si ingen forskjell, men da blir det jo ikke den motoren som følger med i settet til bilen.

                          Begynner jo å bli værre enn værst dette her he he. Men dere får ta dere en tur til Drammen og bli med på siste løpet i høstcupen som arrangeres der 1.desember. Der må du levere inn motoren før løpet, så blir det trekning om motorer etterpå, og når løpet er ferdig får du igjen motoren din, og så er det slicks og dekksmøring på banen nå som gjelder

                          ¤¤ xxxxxx ¤¤ OS Engines ¤¤ Byron fuel ¤¤ xxx ¤¤ xxxxxxxxxx ¤¤ xxxxxxxxxx ¤¤ Power save racing ¤¤

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by NoBrainer View Post
                            Er det samme utveksling på M-03 og M-05?
                            Ja, det mener jeg det skal være, hvis jeg husker riktig
                            Capt. Slow
                            Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                            Team GoSlow

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Gjøvikmann View Post
                              Ja, det mener jeg det skal være, hvis jeg husker riktig
                              Ah, så jeg kan liksom være med med M-03'n min med andre ord.
                              Trenger bare motor og ESC for å få kjørt.
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X