Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Chassiis løp på Gjøvik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jeg kjørte da på Volbu. Børsteløsmotoren koster $27, ikke $75...

    Han reparerte motoren sin fordi han ikke hadde sjans til å henge på dere med de raskere motorene, og som han sier så var det flere som vurderte å gi opp på grunn av det. I reglene stod det hvilke to typer som var tillatt, og har man brukt noe annet er det juks uansett hva andre igjen har gjort og brukt. Det rettferdiggjør ingenting. Vi stilte aldri opp i børsteklassen med børsteløse motor, så det kan vel ikke akkurat sammenliknes.

    Jeg har aldri sagt at de med lite kjøreerfaring skal henge med i teten, men det vil bli langt jevnere om man har motorer som går likt. Før vi opprettet BL-klassen så vi nettopp det at det ikke var de med de beste kjøreferdighetene som nødvendigvis var blant de raskeste (den gang var det jo flere med mye kjøretrening som kjørte også). Det var jo derfor klassen ble opprettet.

    Jeg skjønner ikke helt argumentet med at man vil ha det til å gå like fort, når man samtidig sier at "vi hadde kjørt enda fortere om vi hadde brukt de vanlige motorene våre". Hvis man virkelig hadde ønsket å kjøre like fort, er dette fullt mulig med de vanlige sølvkannene også. Det er bare å la vær å bruke de raske motorene, og evnt justere hastigheten på radioen. Men for enkelte har det tydligvis vært viktigere med et handicap enn at man hadde biler som gikk like fort.

    På 6-timersen var det da både spraying inne i motoren og smøring og diverse. Det var ikke alle som bare tok motoren og satte den inn i bilen. Jeg var til stede ved bollen når folk hentet motorene, og det var ikke alle som bare stakk hånda nedi og tok med seg den første de fikk tak i...
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

    Comment


    • #77
      Jeg sjekket ebay i dag, og det billigste ezrun 13T combosettet jeg fant, kostet 75$. (men vi kan sikkert kverulere mer om dette om du føler for det...)

      Har du ennå ikke fått med deg at det ble kjørt med motorer som passer til innbydelsen?
      Hvem har noen gang lest av Tamiyakoder på motorene for å sjekke om dette er en motor som ble levert std med m-chassis eller en annen type Tamiyabil? Tamiya har levert blank 540 i m-chassis i ca 20 år, og det er vel ingen datostempling på noen av disse. Std silvercan har blitt levert i Tamiyabiler siden 70-tallet hvor både Johnson og Mabucchi har levert oppigjennom årene. En std blank sølvkanne er spesifisert i innbydelsen, men den sier jo ingenting om at det kun er de som har fulgt med i et m-chassis som er lov. Du vet jo at disse motorene går raskere og raskere etter hvert som børster/lager blir slitt til, og at du har full kontroll på Tamiyakodene som står på disse, tror jeg du er ganske alene om.

      Comment


      • #78
        Originally posted by Red Eric View Post
        Så nå kommer Tamiyadeler og -kits i smallsizebutikkene (og på nettbutikken)??? Når eventuelt?
        Satser på å få inn en del både før og etter jul. Det blir M-05 kit, deler, karosserier, og forhåpentligvis dekk som funker a la Sweep/ Pit Shimizu.
        Og enes folk om TT-motoren, så skal jeg forsøke å få tak i denne også.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #79
          Originally posted by Razer View Post
          Og enes folk om TT-motoren, så skal jeg forsøke å få tak i denne også.
          Jeg er enig
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #80
            Originally posted by mor10retro View Post
            Jeg sjekket ebay i dag, og det billigste ezrun 13T combosettet jeg fant, kostet 75$. (men vi kan sikkert kverulere mer om dette om du føler for det...)

            Har du ennå ikke fått med deg at det ble kjørt med motorer som passer til innbydelsen?
            Hvem har noen gang lest av Tamiyakoder på motorene for å sjekke om dette er en motor som ble levert std med m-chassis eller en annen type Tamiyabil? Tamiya har levert blank 540 i m-chassis i ca 20 år, og det er vel ingen datostempling på noen av disse. Std silvercan har blitt levert i Tamiyabiler siden 70-tallet hvor både Johnson og Mabucchi har levert oppigjennom årene. En std blank sølvkanne er spesifisert i innbydelsen, men den sier jo ingenting om at det kun er de som har fulgt med i et m-chassis som er lov. Du vet jo at disse motorene går raskere og raskere etter hvert som børster/lager blir slitt til, og at du har full kontroll på Tamiyakodene som står på disse, tror jeg du er ganske alene om.
            Motoren får du får $27, akkurat som du får TT-motoren til $9.

            Nei, har ikke fått med meg det. RS-540J og RS-540SH (som er navnet Tamiya selv bruker på disse motorene, og disse navnene brukes kun om disse motorene) er de to motorene som har blitt levert med M03 og M05, som er de to tillatte chassisene det kjøres løp med, og disse har ikke eksistert siden 70-tallet, ei heller i 20 år. Nå var det jo Roy som begynte med disse kodene på kanna (som stammer fra Mabuchi, ikke Tamiya). Tamiya kaller motorene dere brukte RS-540 Torque Tuned, og det står også spesifisert i TCS at disse ikke er lov til å bruke.

            Misforstå meg rett. Dersom det fungerer bra med disse motorene og det blir langt jevnere racing med disse er det veldig bra. Det var mer hvordan disse ble testet i et løp jeg reagerte på.
            Team RC Companiet - Minicupen.no
            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

            Comment


            • #81
              Originally posted by >Jonas< View Post
              Motoren får du får $27, akkurat som du får TT-motoren til $9.
              Og det hjelper akkurat ikke en dritt når du må kjøpe regulator i tillegg, løkrull
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

              Comment


              • #82
                Da har jo de som kjører børstemotor kjøpt seg ny av uansett.
                Team RC Companiet - Minicupen.no
                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                Comment


                • #83
                  Originally posted by >Jonas< View Post
                  Da har jo de som kjører børstemotor kjøpt seg ny av uansett.
                  Ja, så da kan vi jo kjøpe enda en, yay, kjempelurt. Nei.

                  Alle kan ikke kjøpe seg ny regulator, og alle behøver ikke det med børstemotor. TT-motor og bøtteutdeling er det jevneste vi kan få til uten at det koster.
                  Martin Sørlie - 1985
                  TLR - Absima - Spektrum
                  Darkspeed Racing
                  www.teamsmallsize.com

                  Comment


                  • #84
                    Bøtte utdeling i Drammen i dag var en suksess . Ingen som gikk rundt og sur mulet . På banen i Drammen trenger man ikke TT motoren . Ikke i Moss eller på RC land heller .
                    + 40 med M-Chassis
                    Roy Bråten

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by >Jonas< View Post
                      Jeg kjørte da på Volbu.
                      Ja, det er sant, beklager.


                      Originally posted by >Jonas< View Post
                      Han reparerte motoren sin fordi han ikke hadde sjans til å henge på dere med de raskere motorene, og som han sier så var det flere som vurderte å gi opp på grunn av det. I reglene stod det hvilke to typer som var tillatt, og har man brukt noe annet er det juks uansett hva andre igjen har gjort og brukt. Det rettferdiggjør ingenting. Vi stilte aldri opp i børsteklassen med børsteløse motor, så det kan vel ikke akkurat sammenliknes.
                      Ok, så da mener du at det ikke er lov å stille med en motor det står skrevet RS-540SH-7525 på? Det står ingenting i reglene om at vi må lære oss Mabucchi internkoder. Og hva med Jonhnson motorene? De står det ingenting på og har blitt levert i flere forskjellige utgaver til Tamiyabiler i snart 36 år. Og innbydelsen sier heller ikke noe om at std sølvkanne MÅ ha blitt levert med en M03 eller M05
                      Men ok, det er jo greit å vite at jeg bare kan åpne og "reparere" motoren min om jeg føler at jeg ikke henger med i teten. Ikke forsvar dette, det blir bare dumt. Vi fikk vite under kvalikene på Gjøvik at han hadde åpnet motoren sin fordi en børste var knekt, og byttet børstene. Hvem er det som har originale børster til en sølvkanne liggende egentlig? Vi sa ingenting om dette under løpet på Gjøvik, og bilen hans gikk styggfort og kjørte lett ifra meg på både Fagernes og Gjøvik.
                      Det er mulig jeg skriver dårlig, men les hva jeg skriver. Hvorfor opprettet dere BL klassen? Jo, fordi dere ville ha jevnere biler. Jeg skrev aldri at dere kjørte BL i børsteklassen, men sammenlignet grunnen til at vi vil at alle skal gå for torque tuned for å få jevnere biler.


                      Originally posted by >Jonas< View Post
                      skjønner ikke helt argumentet med at man vil ha det til å gå like fort, når man samtidig sier at "vi hadde kjørt enda fortere om vi hadde brukt de vanlige motorene våre". Hvis man virkelig hadde ønsket å kjøre like fort, er dette fullt mulig med de vanlige sølvkannene også. Det er bare å la vær å bruke de raske motorene, og evnt justere hastigheten på radioen. Men for enkelte har det tydligvis vært viktigere med et handicap enn at man hadde biler som gikk like fort.
                      Om vi ser bort fra konkurrenter, hvor gøy syntes du det ville vært å styre en bil rundt en bane med konstant full gass i 8 minutter av gangen? De dårligste motorene mine som ligger på 16000 rpm har ingenting i et race å gjøre. En av mine beste motorer (ikke tuklet med, men innkjørt, dvs slitte børster og lagre samt en dråpe lagerolje) går bedre enn min torque tuned, da den bremser mye mer når jeg slipper opp gassen før svingene. Da vi byttet til torque tuned fikk altså noen raskere motor, mens andre fikk saktere motorer enn det vi har hatt tidligere. Om du nå i et 1:12 track løp, får alt til å klaffe og lapper noen av motstanderne dine, begynner du da å justere hastigheten på radioen og roter med oppsettet ditt for at det ikke skal gå så fort? I såfall tror jeg du er alene om det.


                      Originally posted by >Jonas< View Post
                      RS-540J og RS-540SH (som er navnet Tamiya selv bruker på disse motorene, og disse navnene brukes kun om disse motorene) er de to motorene som har blitt levert med M03 og M05, som er de to tillatte chassisene det kjøres løp med, og disse har ikke eksistert siden 70-tallet, ei heller i 20 år. Nå var det jo Roy som begynte med disse kodene på kanna (som stammer fra Mabuchi, ikke Tamiya). Tamiya kaller motorene dere brukte RS-540 Torque Tuned, og det står også spesifisert i TCS at disse ikke er lov til å bruke.


                      Misforstå meg rett. Dersom det fungerer bra med disse motorene og det blir langt jevnere racing med disse er det veldig bra. Det var mer hvordan disse ble testet i et løp jeg reagerte på.

                      RS540 ble levert første gang i kit 58004 i 1977, og har blitt levert i stort sett alle Tamiyabiler siden, som både RS540J og SH. Hvordan skal man skille en SH ellerJ motor fra 1977 fra en som ble levert i en m-chassis? Og da kommer vi inn på et annet årstall; Tamiya kit 58149 M-01 Rover Mini Cooper ble lansert i 1994, riktignok ikke 20 år siden, men 18. Mens 58211 ble lansert i 1998, snart 15 år siden.


                      Kanskje dumt å blande inn TCS når ikke disse følges 100% uansett?


                      - Legal chassis platforms: M03, M05 and M06 chassis cars that use the 60D size tire or smaller.
                      (Følges ikke, vi kjører ikke med M06)
                      - Current TAMIYA Mini bodies available for the M03, M05 and M06 are legal.
                      (Følges ikke, det er vel kun et fåtall som kjører med original karosserier)
                      - Any Tamiya MINI body parts set made for the M-03, M-05, M-06 may be used on any chassis platform.
                      (Følges ikke, ingen av de jeg har sett er produsert av Tamiya)
                      - Motor Rules: Tamiya 540-J Johnson motor only, item 53689 (Item 54358, RS-540 Torque-Tuned Motor is not allowed). Motors must not exceed 18,750 RPM. (Følges ikke i den grad vi ikke måler max 18750 rpm)
                      - Tamiya internal gears only. Aftermarket idler and spur gears are not legal.
                      (Følges, denne er spesifisert i innbydelsen)
                      - Battery rules: Any Legal TCS battery. See General Rules. Note: LIPO battery packs used in the Mini class must be a rounded profile for use on the M03 and M05 chassis platforms. Grinding the battery slot to fit rectangular batteries is not allowed.
                      (ikke lov å modde chassiet - ok, men ikke spesifisert)
                      - All M-chassis cars must meet a minimum weight of 1250 grams.
                      (Følges ikke, vi veier ikke bilene)
                      - Spec Tires: The Mini class must use the Tamiya pre-mounted and glued spec tires manufactured by Tamiya; items 1016, 1028 and 1029. See rule #35 under "General Rules" for specifics. Note: This rule is enforced at every TCS location.
                      (Følges ikke, alt er lov - men ikke større enn 60D)


                      Og ja, vi kunne nok ha testet de i et annet løp, og vi tilbydde flere av de andre motstanderne å låne torque tuned motorer, noen gadd ikke lodde om og andre prøvde og syntes det var gøy. De yngre som har mer enn nok med å føre bilen riktig vei rundt banen, trenger vel strengt tatt mer hjelp til oppsett enn en raskere motor om det evt var noen av disse som ville gi opp.
                      Last edited by mor10retro; 2 December 2012, 02:42.

                      Comment


                      • #86
                        Det hadde bare vært så artig hvis man kunne fått litt variasjon mellomm M-03, M-05 og M-06.
                        Forskjellige karosserier.
                        Masse spennende løsninger

                        Hvis da de fleste (gjerne alle) klubbene kunne ha et felles regelverk.

                        Tror ikke man skal regne dette som en rekrutteringsklasse, men kanskje heller bare se på dette som en artig hobby og som gøy.
                        Kjøre sammen med andre og ha det gøy.
                        Tror de fleste er vilige til å betale for en motor som er jevn og som ikke skiller seg ut fra de andre. Det er heller ikke snakk om mye penger for den Torque Tuned som er foreslått.
                        Da kan man fortsatt benytte seg av den orginale ESC'n som vanligvis følger med bilene.

                        Da kan man kanskje konsentrere seg om oppsett av bilen og av dekk enn å drive å krangle om motor.
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #87
                          HAHA her var det mye lurt å lese gitt.
                          Georg Ellingsen 67 som er lei alle idiotene som klager på alt
                          www.rcbil.no
                          TEAM XRAY NT1 - FUTABA 4PKS - MATRIX - SAVOX - HUDY

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X