Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Chassi NM LMBK (Supportklasse)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • M-Chassi NM LMBK (Supportklasse)

    Denne helga holdt LMBK NM i modified og M-Chassi var en av supportklassene.
    Forøvrig den eneste klassen jeg hadde meldt meg på i.

    Dette var mitt aller første løp hvor jeg fikk meg et nummer...nei jeg mener hvor jeg kjørte et offisielt løp.
    NM gikk både på lørdag og på søndag. Vi var 10 mann som dukket opp og skulle kjøre litt M-Chassi.
    Heat 1 - 3 gikk på lørdagen i et flott regnvær. Denne dagen kunne jeg dessverre ikke være med, da min yngste datter hadde bestemt at hun skulle ha bursdag. Ser i ettertid at jeg kunne ha planlagt dette bedre. Burde ha skjønt at dette skulle kræsje for 9 år og 9 mnd siden....
    Her ser jeg et klart forbedringspotensialet for min egen del. Rett og slett bli bedre på å planlegge i god tid i forveien.

    Søndagen derimot så var jeg "klar" for litt kjøring.
    Dagen startet med knall flott, dog litt kaldt vær.

    Jeg hadde brukt fredag kveld til å handle inn ESC og batterier. Dette fikk jeg satt inn i bilen og jeg fikk testet a bilen kunne kjøre forover og bakeover, samt svinge, sånn rett over kl 01:00 natt til lørdag.
    Jeg har jo em M-03 med Tamiya TRF dempere og en Tamiya Torque Tuned motor. ESC er en Dynamite Tazer 12T og jeg brukte 35C batterier.
    Kjørehøyden var satt til 5mm og jeg hadde Losi 35wt olje i demperene. Har 3 hull i demperplatene. Røde fjærer bak og blå i fronten.

    Valgte å sette meg ned i teltet rett utenfor pit. Der blei jeg sittende sammen med 3 hyggelige karer. 2 fra Eiker RC eller hva det nå enn heter....
    Etter lang og intens "argumentering" kom vi alle fram til, da ved hjelpe av andre M-Chassi førere, at kanskje Sweep 33 i fronten og 25 i rompa ville gjøre susen på den kalde banen. Så da måtte jeg rense alle dekkene mine før start av heat 4 og samtidig få dekkgugga til å tørke før start.
    Det skulle vise seg at det ikke var bare bare å få vekk den gamle gugga. Men jeg rakk det heldigvis til mitt første heat. (heat 4)

    Bilen var satt opp knall bra etter zabbe sine anbefalinger fra den gang han og jeg kjørte i Drammen. Tror det var i år vi var å kjørte der....men det kan ha vært i fjor...

    Jeg stilte opp uten å ha snøring på om man skulle betale noe eller ikke.
    Hadde ikke snøring på nummerering av bilen eller hvordan man startet og hvordan selve løpsdelen foregikk.
    Dette var det heldigvis lett å finne ut av.

    Nummeret på bilen var det samme under alle kvalifikasjonsrundene. Det var gitt ut i fra hvilken nummer man hadde i sin gruppe. Stod heldigvis oppslag om dette.
    Dette nummeret blei da byttet når man kom til finalerundene. Så her måtte jeg ha tunga i rett munn.
    Hvert heat hadde 3 min oppvarming og 5 minutter kjøretid.

    Ellers så startet vi alle på samme sted i en stor klynge under kvalifikasjonsrundene. Speaker ropte bare opp nummeret på bilen som skulle kjøre av gårde. Ganske enkelt system og til og med jeg fikk det til.

    Mitt første heat gikk smertefritt. Gjorde noen få feil grunnet nervøsitet og fant ut at jeg måtte gjøre noen endringer til neste heat. Første heatet så fant jeg ganske fort ut at det var ganske store forskjeller på bilene. Heldigvis var det ikke jeg som hadde tregeste bilen. Ei heller den raskeste. Men jeg fikk til kjøringen min og var knallfornøyd etter mitt aller første heat (heat 4).

    Så mellom heat 4 og heat 5 så var det på tide å justere litt. Det var kun sendere jeg måtte justere på, for bilen fungerte helt topp.
    Så da valgte jeg å løsne på rattet på senderen, slik at rattet blei lettere å vri på. Da slipper jeg nemlig å holde så hardt i rattet for å holde kontrollen.
    DR blei også justert. Jeg fant ut at jeg svingte for mye i min nervøsitet at jeg måtte justere litt. Justerte ned fra 80% til 60%.
    I tillegg fant jeg ut at "dekkvarmen" min hadde begynt å skinne ytterst på bordet....

    Disse gutta fra Eikar sleit som F..... Anders hadde en motor som gikk på 3000 rpm istedetfor 3800.... Man kan si han kjørte utrolig jevnt, men på den andre siden så hadde han VELDIG god tid til å justere seg inn da. Eivind hadde derimot en bil som egentlig gjorde alt annet enn det han ville. Så disse gutta sleit en masse hele søndagen.

    Når heat 5 så startet så var bilen min utrolig flott å kjøre og jeg gjorde utrolig lite feil.
    Anders sin bil gikk en god del bedre med en ny motor, men han fikk ikke til bilen ordentlig.
    Eivind derimot....tror ikke vi skal snakke om det. Han blir nok ikke så blid da gitt. Oppsettet satt ikke i det hele tatt.
    Det hadde blitt varmere i været også, banen var varmere men jeg tok en sjanse med å beholde mine 33 / 25 dekk og det var et godt valg.
    Kjørte meg opp på lista også i dette heatet så jeg var knallfornøyd.

    Innimellom våres løp så kjørte jo noen andre noe sånne uviktige NM greier i Modified og Stock. Men de kan jo ikke kjøre.

    Både Eivind og Anders skulle så gjerne ha testet litt i pausen, for å sjekke om alle endringene de gjorde stemte, men det var visst ikke lov fant vi ut. Litt synd for dem som sleit, men sånn var nå en gang reglene.
    Eivind endte vel opp med å bytte fjærer og dekk og justere kjørehøyde før han fikk bilen til å gå ordentlig. Anders var så smart, at han tok fram sin M-03 og kjørte med den istedet... Da blei det fart på han også gitt. Husker faktisk ikke om han måtte bytte motor i den også.

    Når så første finale heat gikk så var jeg faktisk ganske rolig. Nå var det jo en fellesstart. Hvor vi alle stod med et visst mellomrom etter hverandre og alle starter på samme tid. Nå viste det seg at Eivind absolutt måtte ut på gresset rett etter start. Dette var visst noe bilen hans bare måtte.
    Jeg hadde en knallbra finale 1. Havnet på 4. plass etter å ha startet som nummer 7.
    Nummer 7 var mitt startnummer og startplassering i alle 3 finale heatene.
    Gjorde som vanlig noen få førerfeil men var knallfornøyd.

    Etter dette heatet så var diskusjonen angående dekk i gang igjen, men jeg nektet å røre bilen. Jeg tok med meg 40 dekk og hjulmuttertrekker for sikkerhetsskyld, men slapp heldigvis å bytte.

    Under finalerunde 2 så var det blitt fart på Anders, mens Eivind bare måtte innom gresset etter start igjen.
    Anders og jeg hadde noen utrolig kule runder i dette heatet. Knivet som fy om plasseringer og hadde det utrolig kjekt.
    Først hadde han tenkt å slippe meg forbi, men etter en overhøvling fra min side så "valgte" han å kjøre hardt videre.
    Utrolig morro!!!
    Jeg klarte til slutt å karre meg opp til 2. plass og Anders opp til 5. plass. Han fikk 6. plass i forrige heat.
    Eivind hadde som mål å klatre og det klarte han. Fra 10. plass i første finale til 9. plass i andre finale.

    I siste finale så var det for en gangs skyld ikke Eivind som skulle ut på gresset etter 2 meter, men heller meg....
    Eivind fikk endelig bilen til å gå sånn nogenlunde og klatret enda en plass oppover. Endte på en 8. plass.
    Anders og jeg fikk ikke så bra plasseringer denne gangen. Da jeg endte opp på 5. plass etter å ha "startet" siste. Mens Anders tok en flott 7. plass etter å ha startet i posisjon 9. Eivind startet jo på 6. posisjon, men bilen hans likte jo gresset så.....
    Også i denne runden hadde Anders og jeg noen gode figther.

    For min egen del så satte jeg personlig beste tid i første finale på 19.411s. Mens de andre finalene hadde gjerne litt bedre snitttider. Altså jevnere kjøring.

    Så dagen endte opp med pallplassering på meg i mitt debutløp. Det kan kalles utrolig bra. Jeg fikk 3. plass!!


    Så totalt hadde jeg 5 x 15 runder + oppvarming denne dagen. Kanskje noe ala 100 runder totalt på Sørlihavna.
    Men må bare skyte inn at jeg aldri hadde klart dette uten all treningen med Mini-Z de 2 siste årene....


    Tusen takk for et flott arrangement og håper jeg får vært med mer til neste år.



    Fotnote:
    Det var utrolig stor forskjell i hastighet på langsiden for bilene fra 1. plass til 10. plass. Heldigvis hadde ikke jeg den dårligste motoren.
    Det var alt muligrart av karosserier og jeg heller til at man burde nok sette hva som er tillatt eller ikke.
    Savnet forresten noen M-06 utpå der. Det hadde vært fett.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    Noen av resultatene og av min lille arbeidsplass.

    Click image for larger version

Name:	2013-09-01 12.12.44.jpg
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	781756

    Click image for larger version

Name:	2013-09-01 15.26.29.jpg
Views:	1
Size:	60.8 KB
ID:	781757

    Click image for larger version

Name:	2013-09-01 16.17.58.jpg
Views:	1
Size:	56.2 KB
ID:	781758

    Click image for larger version

Name:	2013-09-01 17.28.01.jpg
Views:	1
Size:	54.5 KB
ID:	781759

    Her ser dere 3. plassen...
    Click image for larger version

Name:	2013-09-01 18.53.26.jpg
Views:	1
Size:	45.0 KB
ID:	781760
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Takk for at dere var med på å gjøre helgen flott!

      Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
      Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

      Comment


      • #4
        Bra skrevet (som vanlig )!
        Ser ut til at dere hadde det morsomt.

        Men nå får det være nok fjas. Du får se og komme deg tilbake til den ordentlige kjøringa. hihi
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #5
          Originally posted by NoBrainer View Post
          Jeg hadde brukt fredag kveld til å handle inn ESC og batterier. Dette fikk jeg satt inn i bilen og jeg fikk testet a bilen kunne kjøre forover og bakeover, samt svinge, sånn rett over kl 01:00 natt til lørdag.
          Jeg har jo em M-03 med Tamiya TRF dempere og en Tamiya Torque Tuned motor. ESC er en Dynamite Tazer 12T og jeg brukte 35C batterier.
          Hvilket batteri er dette? Holder 25C?
          Pekka var ute å kjørte, så svingte veien, det jorde ikke Pekka

          Comment


          • #6
            Prøv heller turnigy nano tech batteriene på 40-80C fra hobbyking. Slike stick pack eller hva dem heter.

            De jeg kjøpte er et helvete å få inn i bilen.
            Samt at jeg syntes dem var dyre.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #7
              denne?
              Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.
              Pekka var ute å kjørte, så svingte veien, det jorde ikke Pekka

              Comment


              • #8
                Ja det er vel den ja.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Jeg er veldig fornøyd med de rimelige batteriene fra Hobbyking. Kjør på!

                  Lasse: Artig lesning, bra skrevet
                  Håper virkelig du dukker opp på noen løp inne i Drammen!

                  /Anders

                  Comment


                  • #10
                    Skal ikke se bort i fra at jeg tar meg en tur hvis det passer.
                    Jeg syntes dette var skikkelig koslig og det hadde vært artig med en litt mere reindyrka M-Chassi dag.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11




                      SamiRC har disse:

                      Comment


                      • #12
                        Så bra Tore!

                        Men for å få med flere, kan det hjelpe å lage en liten oversikt over "må ha" deler for M-03, M-05 og M-06, slik at det kanskje ikke er så vanskelig å ha kjøretøy i orden.
                        Da vil det i prinsippet bare være om man har baller nok til å tørre å bli med eller om man kan?

                        Hva synes dere?
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by NoBrainer View Post
                          Så bra Tore!

                          Men for å få med flere, kan det hjelpe å lage en liten oversikt over "må ha" deler for M-03, M-05 og M-06, slik at det kanskje ikke er så vanskelig å ha kjøretøy i orden.
                          Da vil det i prinsippet bare være om man har baller nok til å tørre å bli med eller om man kan?

                          Hva synes dere?
                          Dette bør du ha til en M05:

                          Kulelager - http://www.rcland.no/products/m-05-ball-bearing-set
                          Dempere - http://www.rcland.no/products/alumin...-for-m03m04m05
                          Fjærer - http://www.rcland.no/products/spring-set-for-m03m13lbv2
                          Styrestaaaag - http://www.rcland.no/products/3ram0515lb
                          Diff – http://www.rcland.no/products/gear-d...al-39t-for-m06
                          Drivaksel - http://www.rcland.no/products/3rcm03m11v3
                          Styrespindel - http://www.rcland.no/products/3ram0505lb
                          C-hub - http://www.rcland.no/products/3ram0305lb
                          Motorkjøler - http://www.rcland.no/products/m-05-aluminum-motor-plate
                          Karosseri - http://www.rcland.no/products/tamiya...ng-rc-body-set
                          Last edited by Tore; 4 September 2013, 16:22.

                          Comment


                          • #14
                            Hihi. Tenkte ikke akkurat her da. Men pytt pytt.
                            Tenkte mer en post med litt mere oversikt.
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X