Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mange spm.Tilbake til RC etter lang pause

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mange spm.Tilbake til RC etter lang pause

    Hei

    Har akkurat kjøpt min første RC-bil på 16 år og valget falt på en Tamiya M05 da det virker som det er endel aktivitet i denne klassen mtp løp og slikt. Da jeg har vært vekke fra hobbyen i en haug med år (når jeg var aktiv var vel Tamiya Egress og slikt det som var bilen å ha) så har jeg en haug med spørsmål. Dere får bare ha meg unnskyldt da dette sikkert for dere som er aktive kan virke som nybegynnerspørsmål som er common knowledge.

    Har prøvd å lese meg opp på regelverk i klassen M-chassis, men virker som det er litt uklart hva som regnes som godkjente hop-ups. Er det slik å forstå at kun alle Tamiyas egne hop ups er godkjente, eller er det ok med deler fra f-eks 3racing ? Har foreløpig bare byttet til kulelager alle steder da jeg følte det var en grei ting å ha under selve byggeprosessen.

    Når det gjelder Lipo, hvor stor fordel er det å bytte til dette ? Er dette noe jeg bør prioritere høyt, og da evt. hvilke andre komponenter er å anbefale når det kommer til elektronikksiden ?

    Når jeg sist lakkerte ett karrosseri, sikkert på mid 90tall så var dette med pensel og tamiyamaling. Siden vi bor i ett relativt iskaldt land har jeg lekt litt med tanken på å gå til anskaffelse av paintbrushutstyr og bruke Faskolor da jeg antar man kan holde på med dette innendørs. Noen pointers på hvilket utstyr som er greit å starte med til en rimelig penge ?

    Jeg kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert. Det er mye som har forandret seg på de årene jeg har vært borte fra hobbyen, husker man bytta farger på krystallene til sender mottaker før, og brukte ofte mekanisk speed controller.

    Setter stor pris på om noen har mulighet til å hjelpe en tidligere entusiast som er tilbake i hobbyen

  • #2
    Originally posted by Roy Bråten
    Oljedempere med tykkere olje forran enn bak , 2 hull i stempel forran 3 bak . ( 30 olje bak ) Litt spredning forran . Myke fjærer bak og stive forran .Vi bruker Sweep hjul , som regel 40 forran 25 bak . ( finnes 33 også ) ( finnes i billige sett på RC mart med 4 stk av hver m/felger ) kjørehøyde med nedre bærearmer vannrett . Med dette har du ett glimrende utgangspungt på alle baner inne som ute
    2S LiPo er bare et "must" -> http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html denne passer.

    Tamiya Torque-Tuned motor er det som blir brukt en del her, men kanskje det er andre regler hos deg. Undersøk gjerne med lokal klubb.

    Du kan bruke hva du vil ah hop-ups bortsett fra det som går på giring / drev / differensialer.
    Du kan bruke hva du vil av elektronikk som går til børstemotorer.
    Du kan bruke hva du vil av servoer. Men skaff en rask en.

    Når det gjelder airbrush, så går det fint med faskolor, selv om man sliter av den lakken raskere. Men det er jo bare å ikke la dekkene subbe i mot karosseriet.
    Skaff en kompressor som takler lavt nok trykk og som har tank.
    Skaff store nåler til å lakkere store flater, tynne nåler til striper eller mer nøyaktig.

    Ellers ville jeg anbefalt å snakke med den lokale klubben og høre om det er flere som kjører M-Chassi der.
    Da veit du om det er gummidekk eller foam (for pyser...) det kjøres med.
    Gummidekk fra Sweep i 25, 33 og 40 ferdig montert på felg er et veldig greit utgangspunkt å starte med.
    Kulelager rund baut ja og jeg ville helt ærlig satt på Tamiya sine oljedempere for M-Chassi. Da man får nesten riktig kjørehøyde med en gang.

    Hvis det er harde vant på den lokale banen, så ville jeg oppdatert styringen på M-05. Da den ene dingsebomsen bøyer seg ganske lett ved kræsj.

    2.4GHz radio er absolutt å anbefale. Men det har du sikkert
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Tusen takk for ett godt å utfyllende svar
      Bilen er ferdigbygget, men er noe irritasjon da delene til servoen ikke har samme antall tenner som servoen selv. Tamiya leverer bare med deler som passer deres egne servoer samt acoms (mener det var navnet). Og delene som kom med servoen er jo selvfølgelig ikke kompatible.. Har en Tamiya TSU03 på vei, så blir vel å bytte til den slik at ikke styringen blir 3 cm offset hver gang jeg dulter borti noe.

      Comment

      (RS) Radiostyrt.no Statistics

      Collapse

      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
      Welcome to our newest member, Erik-M.
      Working...
      X