Hei gutter!
Jeg ser at det har kommet til en del nye fjes på banen i det siste som er interessert i 1:8 track og jeg tenkte jeg kunne dele erfaringene jeg har gjort meg opp i gjennom disse årene jeg har kjørt.
Først og tremst: trening, utstyr og konkurranser. Jeg ser veldig ofte, spesielt hos nye førere at de har helt feil fokus i forhold til hva som egentlig er viktig for at de skal kjøre bedre og fortere på banen. Her må jeg også understreke at dette gjelder alle klasser og ikke bare 1:8 track.
Ok, la oss bare slå det fast med en gang: raskeste bil på langsiden vinner sjelden løpet! En topp motor i hendene på de aller beste førerene kan kanskje gi dem et tiendel eller to, men for oss andre vil en superrask motor gjøre at vi overkjører annenhver sving og resultatet er at vi legger igjen masse tid. I 1:12 track kommer gjerne de beste rundetiene rundt midten av heatet da den verste poweren har gitt seg. I fuelklassene ser jeg at mange kjøper rådyre supertrimmede motorer til 700-900usd som de virkelig ikke trenger. Jeg er sikker på at de hadde kjørt en raskere 7 minutter med en ”standard” motor til halve prisen. Det smarteste du kan gjøre er å ha to like motorer som du vedlikeholder jevnlig og hvor du bytter lager og råde ved behov. Når stempel og foring er utslitt kan du bytte disse delene og du sparer mye penger mot å kjøpe en helt ny motor. I tillegge vil du lære deg å kjenne disse motorene og det blir enklere og rimeligere. Svein Harald har motorer fra 2001 og har power i massevis! På trening før NM på Hverven i 2010 kjørte han 12.5 med disse ”steinalder-motorene” : )
Oppsett og mer utstyr. Jeg har de siste årene kjørt mange løp på veldig forskjellige baner i Norge og Sverige. (Hverven, Kodal, Spydeberg, Vest 8, Trollhättan, Staffanstorp, Ö rebro) På alle disse banene kjører jeg med samme motor, giring, dekk, karosseri, eksos og chassi-innstillinger … Eneste fokus er å ha en bil som er i god stand, trening på banen og å ha en taktikk for løpet.( en bil som er i god stand: ikke slitte drivaksler, luft i demperne eller andre skevheter) Flere av de beste førerne i Norden som Stig Berntsen og Martin Christensen har samme filosofi. Det er så mye grep og styring i en 1:8 bil med standard-oppsett at det sjelden er nødvendig å endre på dette. Når det er godt grep i banen funker dette alltid! Bruk heller tiden på banen og fokuser på dekkslitasje, fuelforbruk og på å kjøre raskest mulig uten å gjøre feil. Det gjelder å ha så få variabler som mulig å holde styr på så sant utstyret fungerer.
Kjøring og trening. Det det handler om først og fremst er å kjøre fortest i 45 minutter. Klart, nå må man komme seg til finalen også da så vi trenger en rask 7 minutter og en senere en 20 minutter. Kval. Det hjelper lite å kjøre noen raske runder hvis du havner på gresset og taper en runde i hvert kval. Fokuset må være å kjøre så fort du klarer uten at du gjør feil. Høres banalt ut ja, men det er virkelig ikke mange som får til dette. For noen vil det innebære at du må gi deg selv litt mer margin og heller kjøre 1-2 tiendeler saktere pr runde. Med dette tempo får du garantert et bedre kval enn om du kjører noe raskere, men med flere store feil. På trening kan du pushe deg selv for å få opp tempo, men jeg vil uansett anbefale at du kjører som om du skal kjøre et kval som gjelder hver gang du setter bilen på banen. Veldig mange bruker 2-3 runder på å ”komme igang” i et kval og legger igjen 2 sekunder i starten. Disse 2 sekundene er borte og kan ikke hentes inn igjen. I kodal forje helg satte Adrian banerekord på første runde i andre kval og holdt tempo helt inn. Slik kjører mestere.
Ny bil i 2011. Nå har jeg og Adrian fått den nye Xray RX8 og vi har kjørt våre første løp med denne. Så langt har vi begge veldig gode erfaringer med bilen og vi ser at tidene på banen er meget gode. Byggesettet har meget høy kvalitet og Xray har laget smarte løsninger for oppsett og vedlikehold. Konstruksjonen er enkel og meget funksjonell. Vi har bygget bilene rent etter byggebeskrivelsen og vi har ikke gjort noen endringer på bilen så langt. Jeg har kjørt samme oppsett i Spydeberg, Hverven, Kodal og i Trollhättan og holdt tempo til de beste på alle banene. Ok, men bare for moro skyld. Jeg tok frem min 4 år gamle MRX og kjørte akkurat like fort med denne på Hverven. Null stress. Så hvis du har en bil stående og lurer på å kjøre igjen? Ta den frem og kom deg på banen!
Så moralen er: hold utstyret i orden og bruk heller tiden på banen med klare mål og ikke glem og ha det gøy!
God racing!
lars
Jeg ser at det har kommet til en del nye fjes på banen i det siste som er interessert i 1:8 track og jeg tenkte jeg kunne dele erfaringene jeg har gjort meg opp i gjennom disse årene jeg har kjørt.
Først og tremst: trening, utstyr og konkurranser. Jeg ser veldig ofte, spesielt hos nye førere at de har helt feil fokus i forhold til hva som egentlig er viktig for at de skal kjøre bedre og fortere på banen. Her må jeg også understreke at dette gjelder alle klasser og ikke bare 1:8 track.
Ok, la oss bare slå det fast med en gang: raskeste bil på langsiden vinner sjelden løpet! En topp motor i hendene på de aller beste førerene kan kanskje gi dem et tiendel eller to, men for oss andre vil en superrask motor gjøre at vi overkjører annenhver sving og resultatet er at vi legger igjen masse tid. I 1:12 track kommer gjerne de beste rundetiene rundt midten av heatet da den verste poweren har gitt seg. I fuelklassene ser jeg at mange kjøper rådyre supertrimmede motorer til 700-900usd som de virkelig ikke trenger. Jeg er sikker på at de hadde kjørt en raskere 7 minutter med en ”standard” motor til halve prisen. Det smarteste du kan gjøre er å ha to like motorer som du vedlikeholder jevnlig og hvor du bytter lager og råde ved behov. Når stempel og foring er utslitt kan du bytte disse delene og du sparer mye penger mot å kjøpe en helt ny motor. I tillegge vil du lære deg å kjenne disse motorene og det blir enklere og rimeligere. Svein Harald har motorer fra 2001 og har power i massevis! På trening før NM på Hverven i 2010 kjørte han 12.5 med disse ”steinalder-motorene” : )
Oppsett og mer utstyr. Jeg har de siste årene kjørt mange løp på veldig forskjellige baner i Norge og Sverige. (Hverven, Kodal, Spydeberg, Vest 8, Trollhättan, Staffanstorp, Ö rebro) På alle disse banene kjører jeg med samme motor, giring, dekk, karosseri, eksos og chassi-innstillinger … Eneste fokus er å ha en bil som er i god stand, trening på banen og å ha en taktikk for løpet.( en bil som er i god stand: ikke slitte drivaksler, luft i demperne eller andre skevheter) Flere av de beste førerne i Norden som Stig Berntsen og Martin Christensen har samme filosofi. Det er så mye grep og styring i en 1:8 bil med standard-oppsett at det sjelden er nødvendig å endre på dette. Når det er godt grep i banen funker dette alltid! Bruk heller tiden på banen og fokuser på dekkslitasje, fuelforbruk og på å kjøre raskest mulig uten å gjøre feil. Det gjelder å ha så få variabler som mulig å holde styr på så sant utstyret fungerer.
Kjøring og trening. Det det handler om først og fremst er å kjøre fortest i 45 minutter. Klart, nå må man komme seg til finalen også da så vi trenger en rask 7 minutter og en senere en 20 minutter. Kval. Det hjelper lite å kjøre noen raske runder hvis du havner på gresset og taper en runde i hvert kval. Fokuset må være å kjøre så fort du klarer uten at du gjør feil. Høres banalt ut ja, men det er virkelig ikke mange som får til dette. For noen vil det innebære at du må gi deg selv litt mer margin og heller kjøre 1-2 tiendeler saktere pr runde. Med dette tempo får du garantert et bedre kval enn om du kjører noe raskere, men med flere store feil. På trening kan du pushe deg selv for å få opp tempo, men jeg vil uansett anbefale at du kjører som om du skal kjøre et kval som gjelder hver gang du setter bilen på banen. Veldig mange bruker 2-3 runder på å ”komme igang” i et kval og legger igjen 2 sekunder i starten. Disse 2 sekundene er borte og kan ikke hentes inn igjen. I kodal forje helg satte Adrian banerekord på første runde i andre kval og holdt tempo helt inn. Slik kjører mestere.
Ny bil i 2011. Nå har jeg og Adrian fått den nye Xray RX8 og vi har kjørt våre første løp med denne. Så langt har vi begge veldig gode erfaringer med bilen og vi ser at tidene på banen er meget gode. Byggesettet har meget høy kvalitet og Xray har laget smarte løsninger for oppsett og vedlikehold. Konstruksjonen er enkel og meget funksjonell. Vi har bygget bilene rent etter byggebeskrivelsen og vi har ikke gjort noen endringer på bilen så langt. Jeg har kjørt samme oppsett i Spydeberg, Hverven, Kodal og i Trollhättan og holdt tempo til de beste på alle banene. Ok, men bare for moro skyld. Jeg tok frem min 4 år gamle MRX og kjørte akkurat like fort med denne på Hverven. Null stress. Så hvis du har en bil stående og lurer på å kjøre igjen? Ta den frem og kom deg på banen!
Så moralen er: hold utstyret i orden og bruk heller tiden på banen med klare mål og ikke glem og ha det gøy!
God racing!
lars
Comment