Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen tanker rundt 1:8 track og modellbilracing.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen tanker rundt 1:8 track og modellbilracing.

    Hei gutter!

    Jeg ser at det har kommet til en del nye fjes på banen i det siste som er interessert i 1:8 track og jeg tenkte jeg kunne dele erfaringene jeg har gjort meg opp i gjennom disse årene jeg har kjørt.

    Først og tremst: trening, utstyr og konkurranser. Jeg ser veldig ofte, spesielt hos nye førere at de har helt feil fokus i forhold til hva som egentlig er viktig for at de skal kjøre bedre og fortere på banen. Her må jeg også understreke at dette gjelder alle klasser og ikke bare 1:8 track.

    Ok, la oss bare slå det fast med en gang: raskeste bil på langsiden vinner sjelden løpet! En topp motor i hendene på de aller beste førerene kan kanskje gi dem et tiendel eller to, men for oss andre vil en superrask motor gjøre at vi overkjører annenhver sving og resultatet er at vi legger igjen masse tid. I 1:12 track kommer gjerne de beste rundetiene rundt midten av heatet da den verste poweren har gitt seg. I fuelklassene ser jeg at mange kjøper rådyre supertrimmede motorer til 700-900usd som de virkelig ikke trenger. Jeg er sikker på at de hadde kjørt en raskere 7 minutter med en ”standard” motor til halve prisen. Det smarteste du kan gjøre er å ha to like motorer som du vedlikeholder jevnlig og hvor du bytter lager og råde ved behov. Når stempel og foring er utslitt kan du bytte disse delene og du sparer mye penger mot å kjøpe en helt ny motor. I tillegge vil du lære deg å kjenne disse motorene og det blir enklere og rimeligere. Svein Harald har motorer fra 2001 og har power i massevis! På trening før NM på Hverven i 2010 kjørte han 12.5 med disse ”steinalder-motorene” : )

    Oppsett og mer utstyr. Jeg har de siste årene kjørt mange løp på veldig forskjellige baner i Norge og Sverige. (Hverven, Kodal, Spydeberg, Vest 8, Trollhättan, Staffanstorp, Ö rebro) På alle disse banene kjører jeg med samme motor, giring, dekk, karosseri, eksos og chassi-innstillinger … Eneste fokus er å ha en bil som er i god stand, trening på banen og å ha en taktikk for løpet.( en bil som er i god stand: ikke slitte drivaksler, luft i demperne eller andre skevheter) Flere av de beste førerne i Norden som Stig Berntsen og Martin Christensen har samme filosofi. Det er så mye grep og styring i en 1:8 bil med standard-oppsett at det sjelden er nødvendig å endre på dette. Når det er godt grep i banen funker dette alltid! Bruk heller tiden på banen og fokuser på dekkslitasje, fuelforbruk og på å kjøre raskest mulig uten å gjøre feil. Det gjelder å ha så få variabler som mulig å holde styr på så sant utstyret fungerer.

    Kjøring og trening. Det det handler om først og fremst er å kjøre fortest i 45 minutter. Klart, nå må man komme seg til finalen også da så vi trenger en rask 7 minutter og en senere en 20 minutter. Kval. Det hjelper lite å kjøre noen raske runder hvis du havner på gresset og taper en runde i hvert kval. Fokuset må være å kjøre så fort du klarer uten at du gjør feil. Høres banalt ut ja, men det er virkelig ikke mange som får til dette. For noen vil det innebære at du må gi deg selv litt mer margin og heller kjøre 1-2 tiendeler saktere pr runde. Med dette tempo får du garantert et bedre kval enn om du kjører noe raskere, men med flere store feil. På trening kan du pushe deg selv for å få opp tempo, men jeg vil uansett anbefale at du kjører som om du skal kjøre et kval som gjelder hver gang du setter bilen på banen. Veldig mange bruker 2-3 runder på å ”komme igang” i et kval og legger igjen 2 sekunder i starten. Disse 2 sekundene er borte og kan ikke hentes inn igjen. I kodal forje helg satte Adrian banerekord på første runde i andre kval og holdt tempo helt inn. Slik kjører mestere.

    Ny bil i 2011. Nå har jeg og Adrian fått den nye Xray RX8 og vi har kjørt våre første løp med denne. Så langt har vi begge veldig gode erfaringer med bilen og vi ser at tidene på banen er meget gode. Byggesettet har meget høy kvalitet og Xray har laget smarte løsninger for oppsett og vedlikehold. Konstruksjonen er enkel og meget funksjonell. Vi har bygget bilene rent etter byggebeskrivelsen og vi har ikke gjort noen endringer på bilen så langt. Jeg har kjørt samme oppsett i Spydeberg, Hverven, Kodal og i Trollhättan og holdt tempo til de beste på alle banene. Ok, men bare for moro skyld. Jeg tok frem min 4 år gamle MRX og kjørte akkurat like fort med denne på Hverven. Null stress. Så hvis du har en bil stående og lurer på å kjøre igjen? Ta den frem og kom deg på banen!

    Så moralen er: hold utstyret i orden og bruk heller tiden på banen med klare mål og ikke glem og ha det gøy!

    God racing!

    lars

  • #2
    Her er en webside hvor dette og mer er lagt inn:


    Ellers finner du mye nyttig fra hovedsiden for 1:8 Track her:


    -blandt annet en oversikt over førere i Norge og Sverige!
    Life's too short to go slow! www.ymr.no

    Besøk mitt showroom

    Comment


    • #3
      mangen kloge ord av deg

      har så lyst å beyne med 1/8 trac biler . har du noen godte tips om vilken bil merke er godte ? Mvh Svenn Rune K

      Comment


      • #4
        Hei Svenn.

        Hyggelig att du ønsker og begynne med 1:8 track.
        De fleste konkurranse merker er stort sett veldig bra idag, og de fleste forhandlerene ønsker selvsagt og selge sitt merke.
        Men det viktigste er att du velger ett merke som du får reservedeler kjapt, da det garantert vil bli noen krasjer og utkjøringer .

        Vi forhandler Serpent i Norge og sitter stort sett med det meste av deler til disse bilene.

        info finner du her www.serpent.no eller fabrikk siden www.serpent.com.
        Uansett merke du velger lykke til og velkommen til F1 klassen .

        Serpent 966 TE

        Click image for larger version

Name:	07abdd1442aa2897cbbd550c6075345f-image.jpeg
Views:	1
Size:	44.1 KB
ID:	777688 Click image for larger version

Name:	d3897b48acd5a298d17373c13b5c8371-image.jpeg
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	777689 Click image for larger version

Name:	a5f5fba522d6d34e75087182e401d25d-image.jpeg
Views:	1
Size:	38.9 KB
ID:	777690 Click image for larger version

Name:	fab4860b5edc9d4a722efd0db14803d9-image.jpeg
Views:	1
Size:	52.3 KB
ID:	777691 Click image for larger version

Name:	de1d7d81fe6ed693b3ae4acb40cd007f-image.jpeg
Views:	1
Size:	47.2 KB
ID:	777692 Click image for larger version

Name:	a1a8e0dc90b8c9d3a1fa94594e5563ca-image.jpeg
Views:	1
Size:	49.3 KB
ID:	777693

        Vh
        Pitstop Motorsport
        Ole Henrik Liabø




        mobil: 90 18 62 87
        The racing department in Pitstop Motorsport is evidence of Ole Henrik Liabø undiminished passion for competition. The core of the brand, the Racing Team, pursues the highest ambitions and aims at being no less than the best. Bee a part of it.
        www.serpentnorge.no

        Comment


        • #5
          tank for sist jeg kommer til å bestile serpent 1/8 bane biler av deg og alt som trengs til bilen . Å håper jeg får kjørt noen løp i år med noen av dere som kan flere godte tips om den klassen Mvh Svenn-Rune Karlsen

          Comment


          • #6
            Originally posted by RockStar View Post
            tank for sist jeg kommer til å bestile serpent 1/8 bane biler av deg og alt som trengs til bilen . Å håper jeg får kjørt noen løp i år med noen av dere som kan flere godte tips om den klassen Mvh Svenn-Rune Karlsen
            Du må heller børste støvet av 1/10`en og komme å kjøre på stokke og sør-cupen igjen

            Følg med på http://www.sør-cup.no, blir 2 løp til på stokke i år. Mulig det blir et lokalt løp og, vi hadde klubbløp i april
            Stian Solberg (89) >>>> Farsund RC klubb
            Kyosho V-One RRR Shimo Edition

            Comment


            • #7
              jeg skal forsat kjøre 1/10 turing på stoke Mvh Svenn Rune K

              Comment


              • #8
                Hvis du er på Facebook kan jeg legge deg til i 1:8 track gruppa vår
                Xray RX8 1:8 track Xray NT1 1:10 fueltouring Calandra Racing Concepts 1:12

                Comment


                • #9
                  Takk for interessen Svenn Rune!

                  Som det blir nevnt her så er det mange produsenter som lager gode biler. Jeg kjører løp i både Norge og Sverige ( ..og et og annet EM) og i finalen vil du finne Xray RX8, Serpent 966, Mugen MRX-5, Shepherd V8 11, Capricorn Lab C801 .. og kanskje til og med en Kyosho! Alle bilene kjører mer eller mindre like godt så det som blir viktigst for deg er å velge en bil som andre på banen der du kjører også har. Grunnen til det er at du da kan få god hjelp av erfarne førere og at du slipper å stå for komplett delelager selv.

                  Jeg kjører Xray RX8 og er meget godt fornøyd. RX8 har siden den kom i fjor blitt en meget populær bil her i Norden siden den kjører meget godt og er enkel å sette opp. Her har også Rc Senteret komplett delelager. Jeg håper ikke at jeg tråkken noen på tærne nå, men min oppfatning (og jeg understreker at det kun er min mening) så er Serpent, Shepherd og Capricorn biler som krever mer kunnskap for å sette opp optimalt. En Xray eller Mugen vil være enklere rett ut av esken. Når det er sagt: Adrian Berntsen vil nok vinne de løpene han stiller opp i med sin Capricorn og Mikael Fransson vil være rett bak med sin Serpent 966 : )

                  Her kan du se hvilke biler som brukes i Norden i dag: http://www.ymr.no/18TRforere.htm

                  Uansett hvilken bil du velger så er du hjertelig velkommen på banen!

                  Hilsen lars

                  Comment


                  • #10
                    sory har ikke facebook håper jeg får høre framover Mvh Svenn-Rune K

                    Comment


                    • #11
                      Jeg er litt nyskjerrig på hvordan miljøet er i track klubbene (både 1:10 og 1:. Er det noe kjøring i nærheten av kr.sand man kunne møtt opp på og fått et inntrykk av denne delen av hobbyen?

                      Comment


                      • #12
                        fins en bane nermere vanse etter du ha kjørt forbi farsund der er banen fin til 1!0 og 1/8 track å banen liger ved stokke Mvh Svenn-Rune K

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by RockStar View Post
                          fins en bane nermere vanse etter du ha kjørt forbi farsund der er banen fin til 1!0 og 1/8 track å banen liger ved stokke Mvh Svenn-Rune K
                          Ikke så galt det, litt under 2 timer unna. Er det often åpent for besøk og øvekjøring?

                          Comment


                          • #14
                            hei takk for sist ver gang sola er framme er det bare å komme å prøve banen . Hva slaks bil har du ? Mvh Svenn-Rune K

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by RockStar View Post
                              hei takk for sist ver gang sola er framme er det bare å komme å prøve banen . Hva slaks bil har du ? Mvh Svenn-Rune K
                              Ingen 1:8 onroad enda, men har vurdert RX8 hvis jeg finner egnet område å øve litt seriøst på. Virker som et greit begynnervalg.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X