Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen tanker rundt 1:8 track og modellbilracing del 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen tanker rundt 1:8 track og modellbilracing del 2

    Trening og banen.

    Hvis du skal få noe ut av treningen på en onsdag kveld så er det like viktig at banen er i god stand som at bilen er det. Hvis du setter bilen på banen i Spydeberg eller på Hverven en vanlig kveld midt i uka vil du mest sannsynlig kjøre 1-2 sekunder saktere og bruke opp dekkene mye fortere enn når det er løp. Grunnen er at det ikke er grep i banen. Trening under slike forhold er ikke mye verd hvis du ikke har planer om å bli den nye driftekongen!

    På disse dagene hjelper det fint lite å gjøre små endringer på chassi for å hente et hundredel eller to. Frustrerende ja, men det finnes en meget enkel måte å løse dette på.

    Prepp banen!

    Hvordan preppe banen. Det som fungerer aller best er å sprøyte banen med fuel. Hvis man har noe gammel fuel liggende så kan denne gjøre stor nytte på banen. Nest best og det jeg bruker er sukkervann. Enkelt, billig og effektivt.

    Slik gjør du:

    Kjøp en trykksprøyte på 7liter. Denne koster 199kr på Claes eller 149kr på Jula. Denne kostnaden er spart inn på mindre dekkslitasje første kvelden!

    Bruk en 1,5 liters brusflaske og bland 1 kg sukker sammen med varmt (kokende) vann. Bruk gjerne en trakt i plast fra Claes, da blir det mye enklere. Rist til det har blandet seg helt og resultatet er en gul seig guffe. Det tar 30 sekunder .. og så er det klart! Bruk to 1,5 liters flasker i en 7 liter sprøyte og fyll opp resten med vann.

    EN slik 7 liter er nok til hele banen. Hopp over langsidene, det er ikke nødvendig å sprøyte på disse.

    Jeg bruker 15 minutter på å sprøyte en hel bane og forskjellen er dramatisk! Ikke vent at "noen fra klubben ordner dette". Det er virkelig superlett og du kan ordne dette helt selv!

    Så i stede for å bruke hele treningen på å finne et magisk oppsett som funker helt topp på knusktørr grå asfalt full av pollenstøv og sand kan du heller bruke et kvarter på å preppe banen.

    Hurra!

    Hilsen lars

  • #2
    Noget som funger enda bedre er sirup. Sukker krystalisere når det tørker, men sirup er et biprodukt fra fremstillingen av sukker. Det blir tilovers av presis den grund at det ikke kan krystalisere. Der går 3 bokse med sirup til en blanding, det er en utgift på 18 nok. Og her blander jeg det op i 10 liter. Jeg sprøjter hele banen i hele banens bredde. Det gjør jeg fordi at det som begynner ikke er så enkelt at holde ideal sporet hele tiden. Og kjøre man uten for det sprøjtede spor er man lige langt, det ender som regel med en tur i gresset eller i de pletter uten gress. Resutatet er at man drar skitt inn på banen som gjør at det blir glatt og værre, man risikere at drit og småstein skader drevene på bilen. Så mit råd er at man sprøjter i hele bredden så man tenker på de folk som kommer og trener men ikke er helt så proffe enda.
    Ole Bro
    Last edited by speikey; 27 May 2011, 12:02.
    Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
    Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

    Comment


    • #3
      Takk for innlegget Ole.

      Det er ikke så nøye med hva man bruker i sprøyten. Sirup, sukker, Cola, fuel.. alt fungerer meget godt og gjør en stor forskjell på grepet. Ved å bruke sukker eller sirup er man i hvertfall sikker på at man ikke gjør noen skade på banen siden dette forsvinner naturlig i løpet av et døgn eller ved første regnfall.

      Man kan gjerne bruke en halv time ekstra på å sprøyte hele banen hvis man vil, men det vil alltid være bedre grep i sporet uansett.

      Og uansett om det er grep eller ikke vil folk kjøre av banen, nybegynnere som proffene. Her er det heller viktig å tenke på at man sparer både bil og bane ved å IKKE forsøke å kjøre ut på banen igjen hvis man har havnet på gresset. Men det er uanset et sidespor. Mitt poeng er at man kan lage godt grep i banen på en vanlig treningskveld på en meget enkel måte.

      Viktige stikkord: raskere rundetider, mindre dekkslitasje og riktigere trening mot konkurranse.

      Hilsen lars

      Comment


      • #4
        Noen klubber enda heldigere hvis de har en kraftig løvblåser som man bruker først. Og sprøyte etterpå.

        (gmbk har)

        ta
        Tor Arne Nicolaisen GMBK

        Lei av å knuse motstandere!

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X