Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye koster det å kjøre 1:8 track?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye koster det å kjøre 1:8 track?

    1:8 track er den definitive formel 1 klassen innen modellbil-sporten med biler som har de aller beste egenskapene. Disse bilene har ikke mye større topphastighet enn en touringbil, men en ”åtter” kan holde mye høyere hastighet i svingene og går i snitt 1,5 sekund fortere enn den nest raskeste klassen pr runde. Det er ren utklassing!

    Mange tror at det koster det hvite ut av øynene å kjøre denne klassen. Det er riktig at det ikke er rimelig, men det går ann å holde det på et fornuftig nivå slik at det er overkommelig for de fleste.

    Ok, så la oss se hva du trenger og hvor mye det koster. Jeg tar utgangspunkt i at du ikke har en skrue fra før.

    Bil Xray RX8 4 840,-
    Motor Novarossi Hobby cup set 2 190,-
    Karosseri 320,-
    Lakk 2 bokser 140,-
    Batter til motaker 195,-
    Servo Savox 1258 2 stk 1 590,-
    Radio Spectrum DX3 2 495,-
    Ins boks 170,-
    Dekk 35 shore 240,- 12 180,-


    Verktøy Hudy :

    Pluggnøkkel 180,-
    Umbrako 1,5mm 75,-
    Umbrako 2 mm 75,-
    Umbrako 2,5 mm 75,-
    Umbrako 3 mm 75,-
    Flattrekker til motor 4 mm 80,-
    Gløder 165,-
    Bateri til gløder ca 100,-

    Digitalt skyvelær 199,- 1 024,-



    After run olje 35,-
    Fuel 25% 210,-
    Startboks 890,-
    Batter til startboks ca 500,-
    Fylleflaske fuel 115,- 1 750,-



    Så, dette koster det å få en kjøreklar bil med alt du trenger for din første trening på banen. Jeg har ikke tatt med dekkdreier, setup-verktøy og spesialverktøy. Dette er ikke nødvendig de første sesongene siden det er mange som kan låne deg dette på banen.
    Så langt så bra, men hva koster det å trene en søndag ettermiddag?

    På en trening bruker jeg gjerne et helt sett med dekk. Man kan fint kjøre fra 78mm til 66 mm bakdekk. Da har jeg kjørt 250 – 300 runder. På dette bruker man 1,5-1,7 liter fuel. På en trening bruker du altså i underkant av 400kr, så fremt at du ikke planter bilen i gjerde med fullt gasspådrag : ) Hvis du kjøper et større parti med dekk (10-20 sett) og en karong med fuel bruker det å være mulig å få en pakkepris som gjør det noe billigere.

    I løpet av sesongen. Bilen er svært holdbar og det er ofte at jeg kjører en hel sesong uten å bytte annet enn slitedeler. Jeg har med meg alt av deler til RX8 når jeg trener og kjører løp og har overskudd til å kune bistå med det du måtte trenge. Det er altså ikke nødvendig å kjøpe masse deler for å ha liggende ”bare i tilfelle”.

    Slitedeler. Klart, det er noen ting som blir slitt ved vanlig bruk og som må byttes ved gjevne mellomrom.

    I løpet av en sesong vil du trolig bruke følgenede deler ved vanlig kjøring.

    2 sett reimer 750,-
    1 Pully sett ca 300,-
    1 sett pinioner 230,-
    2 sett spur drev 300,-
    2 karosserier + lakk 920,-
    2 clutsh belegg 292,-
    Råde til motor ca 350,-
    Kulelager til motor front + bak ca 700,-
    Plugger 5 stk 300,- 4 142,-


    I tillegg vil jeg sterkt råde deg til å ha en motor i reserve. Så her kan du plusse på 2190,- til. Hvis uhellet skulle være ute og bilen får en smell så er det ofte ikke verre enn at det går en bærearm eller annet småtteri. Jeg setter allikevel opp en post som heter deler ved uhell for å være på den sikre siden.


    Hele regnestykket:

    Bil inkl alt 12 180,-
    Verktøy 1 024,-
    Div 1 750,-
    Slitedeler 4 142,-
    Ekstra motor 2 190,-
    Deler ved uhell ca 1 500,-

    Totalt: 22 786,-

    Ja, og i tillegg ca 400kr pr trening : )

    Og for å ikke glemme 400kr for medlemskap i Oslo Modellbilklubb.

    Dette er hele regnestykket uten at jeg har lagt noe i mellom. Så hvis du lurer på hva du skal bruke feriepengene på så er det bare å trå til!

    Bare for moro skyld. Vi kan gjerne sammenlikne kostnadene mot en nitrotouring bil. En nt-bil er ca 1000kr rimeligere i innkjøp og en motor ca 500kr, men ellers er kostnadene stort sett de samme. Dekkene til en nt-bil koster 175,- pr sett mot 240,- Men du trenger ett og et halvt til to sett nt-hjul for å kjøre like mange runder som en 1:8 bil. En nt-bil bruker ca halvparten så mye fuel, men totalen på en treningskveld blir omtrent det samme.

    (Alle priser er hentet fra RC-Senteret i Ski)

    Hvis det er noe du lurer på i forhold til 1:8 track racing kan du besøke www.ymr.no eller sende meg en mail: jazfonque@hotmail.com

    Vi sees på banen. God racing!

    Hilsen Lars

  • #2
    Tja. Billig er det vel aldri med rc, men gøy er det. Er det verd pengene. JA.
    Last edited by snappy79; 28 May 2011, 23:07.
    Asgeir Kinn 1979
    RRR - RB - 4PK

    Comment


    • #3
      Det finnes sikker rimeligere hobbier, men få som gir slik spenning.

      Modellbilsporten gir en vanlig mann i gata muligheten til å drive motorsport på høyt nivå med utstyr som hvem som helst kan kjøpe over disk. Etter en konkurranse kan man bare pakke ned utstyret i noen bagger og man trenger ikke tilhenger til bilen for å få det hjem : )

      Med utstyret som jeg har listet opp her kan man faktisk vinne konkurranser nasjonalt og internasjonalt.

      Niklas Johansson kjørte inn til en flott fjerdeplass i B-EM denne helgen. Niklas er et stort talent, men han bruker helt ordinært utstyr som han selv har betalt for. Det var helt utenkelig for noen år siden.

      Comment


      • #4
        Viktig å få frem at vi har absolutt ingenting i mot 200mm! Vi trenger alle klasser, og 200mm og 1:8 TR førere mekker gjerne for hverandre på løp.

        Vi vil bare poengtere at det ikke er stort dyrere med 1:8 vs 200mm. Noen hevder at det koster dobbelt så mye, og går nesten like fort. Det stemmer absolutt ikke. Uansett hvor liten banen er så er en 1:8 ca. 1,5 sek raskere på en runde.

        Og vi som har kjørt begge deler kan også bekrefte at det er mye lettere å få til en 1:8 bil. De er så brede og stabile, og dermed ikke like følsomme for oppsettet på chassiset. Klart, det går raskere og du har dermed mindre tid til å reagere -men det er bare en vanesak

        Har du lyst til å prøve en åtter, så si ifra!
        Life's too short to go slow! www.ymr.no

        Besøk mitt showroom

        Comment


        • #5
          Bra innlegg dette her, og jeg må jo si meg enig i det du skriver SHY.

          Borsett fra at tanken på en 1/8 er 60% større enn 1/10, og på lørenskog slites 0,3mm pr tank på dekkene.
          Og for syns skyld er jeg en som sliter MYE dekk


          Enkelt regnet holder en runde (Udreide, for det funker ok) 660 runder på Lørenskog.....
          Og dekkene koster 140 pr runde i Norge.....

          Og så er innkjøpsprisene, inkl alt på din liste, ca 3000 lavere og råde byttes ikke i motoren

          Mulig jeg skulle holdt meg for god til å svare på dette men det er søndag og jeg kjeder meg
          Helge Johannessen
          1975 modell
          Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

          Comment


          • #6
            Hei og takk for svar på tråden Helge.

            Først og fremt: Det var ikke min mening å kritisere fueltouring på noen som helst måte. Fueltouring er en flott klasse som det er veldig gøy å kjøre. Formålet med min tråd var å vise at det går ann for en vanlig mann i gata å kjøre formel 1 klassen 1:8 track uten å måtte gå i banken for å ta opp lån. Etter å ha vært aktiv fører i konkurransemiljøet i over 25år er min mening at 1:8 track den morsomste modelbilklassen å kjøre. Min motivasjon her er at flere skal prøve denne klasse.

            Kostnader. Ja, det koster noen kroner å kjøre modellbil. Men er målet å finne en hobby som ikke koster penger? Er det han som bruker minst som vinner? . hmm .. Hvis du er ute etter en hobby som ikke merkes på lommeboka så er ikke modellbil for deg. Men det er jo ikke det som er motivasjonen vår her. Vi kjører fordi det er supergøy og betaler det det koster : )


            Dekk og slikt.

            Ok, jeg er en av de få som har kjørt aktivt både fueltouring og 1:8 track. Det er ikke så mange som har det og derfor ikke har det samme grunnlaget for å uttale seg om dette. (med all respekt) ( .. ja, her må jeg legge til at Helge er en av de jeg respekerer mest i dette miljøet)

            Hvis du sammenlikner et 1:8 bakhjul mot et 1:10 hjul så vil du se at det er vesentlig mer gummi på et 1:8 hjul. Det er ikke felgen som koster penger, det er gummien! Ja, det finnes produsenter som lager rimeligere dekk til 1:10, men de lager også rimeligere dekk til 1:8. Forskjellen blir den samme.

            Når jeg skriver at et sett fueltouring hjul tilsvarer et sett 1:8 hjul så er det på bakgrunn av konkrete data fra en konkurranse. Altså begge klasser kjørt på samme bane på samme dag. 310 runder mot 215. … Jeg er mer nøye enn de fleste og tester og noterer med tanke på finaler.

            Det er litt spesiellt grep på Sørlie, men hvis du kan kjøre 600 runder med touring så kan jeg kjøre 1000 med åttern .. : )

            Comment


            • #7
              Hei,
              vi har kjørt begge klasser noen år nå, og kan konstantere at slik det er nå er kostnadene ca like, bortsett fra fuelforbruket da.... men det er jo bare morro
              Å kjøre begge klasser det er dyrt... vi velger 200mm fordi det er flest deltagere der denne sesong.
              Alikavel håper jeg 1:8 track blir stort igjen!

              ta
              Tor Arne Nicolaisen GMBK

              Lei av å knuse motstandere!

              Comment


              • #8
                Da er der jo også en vesentlig forskjel i kostnad på trening.
                Vi trener 2 gange i uken, og bruger vel 1 liter pr trening. Fuel koster runt 100 nok literen, da er det en diff på 200 nok i uken.
                Jeg vil sige at jeg støtter fullt op runt dette tiltag med at få flere track førere 1/8 eller 200mm touring er et fett for mig, men vi må holde os til fakta, ellers risikere vi at få nogle ferske førere som føler de er blevet misinformeret, og det burde de ikke være hvis de lytter på så erfarne førere som skriver her.
                Ole Bro
                Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
                Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

                Comment


                • #9
                  Hei Ole!

                  Takk for interessen.

                  Hvis du leser hele tråden så vil du se at jeg skriver i siste avsnitt:
                  "En nt-bil bruker ca halvparten så mye fuel..."

                  Uansett. Hvis man lurer på om man vil kjøre 1:8track eller fuel-touring så bør det ikke stå på fuelforbruk eller noen hundrelapper. Dette er en hobby for "voksne" gutter som vil kjøre motorsport og man bør ha overskudd økonomisk hvis man skal kjøre aktivt. Fuel-klassene er ikke å anbefale for en 13 åring med kun ukelønn.

                  Men for all del, jeg kan sponse en nybegynner til 1:8 klassen med en 5 liter fuel for å komme i gang hvis det står på det! Null stress : )

                  God racing!

                  Hilsen lars

                  Comment


                  • #10
                    Jeg tar gjerne 1000 runder på Sørli for å bevise at det stemmer!

                    Det er dødsfett å kjøre åtter der!!! (selv om en runde bare varer i overkant av 5 sekunder )
                    Life's too short to go slow! www.ymr.no

                    Besøk mitt showroom

                    Comment


                    • #11
                      Harry potter kjører åtter
                      Xray RX8 1:8 track Xray NT1 1:10 fueltouring Calandra Racing Concepts 1:12

                      Comment


                      • #12
                        Du mener Hagberg?

                        Odd-Arne, kom deg på Facebook!!!

                        Life's too short to go slow! www.ymr.no

                        Besøk mitt showroom

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by SHY View Post
                          Du mener Hagberg?
                          Men hva koster det egentlig å kjøre 1/8 i året. Det er det folk lurer på.. Gjerne ikke hvor mye det koster i innkjøp.

                          Jeg vet fra 1/10 track som jeg selv kjører koster det meg som er budget fører minst 10-15 tusen pr sesong etter at radio og første bilen er kjøpt inn.

                          Hagberg ligner på Sheldon Cooper i Big bang Theory.

                          http://www.google.no/imgres?imgurl=h...:0&tx=41&ty=76

                          Asgeir Kinn 1979
                          RRR - RB - 4PK

                          Comment


                          • #14
                            Det spørs helt på hvor mange løp du skal kjøre, hvor mye du skal trene osv... og hvor seriøs du skal være. Jeg trener alltid på gamle, slitte dekk. Andre sliper ned nye sett hele tiden og kjører kun med "optimal" størrelse. Så spørs det hvor mye du kræsjer og må bytte av deler. Men det går fort et par tusen pr. løp i form av dekk, fuel, deler, karosseri, startkontingent. Men igjen, ikke rare forskjellen fra f.eks. 200mm. Helt klart går det mindre fuel og dekksettene er billigere - men det er "en pølse i slaktetida" innen RC racing
                            Life's too short to go slow! www.ymr.no

                            Besøk mitt showroom

                            Comment


                            • #15
                              I starten uansett klasse trenger man mengde trening. Da kjører man nye dekk uten å slipe. Man kan kjøre ganske mye da, men 800 runder oppnår man vel gjerne kun på Lørenskog i Norge.

                              På en normal treninsdag det første året må man nok regne minst to runder med dekk, og mye høyde og dropp justeringer på bilen

                              Det er svært få som starter med denne sporten som handler 100-200 par med dekk når de kjøper nytt utstyr. Kjøper man 5-10 par i slengen blir jo det en del penger med de prisene butikkene tar.

                              En ide jeg har tenkt på er at klubbene kunne kjøpt inn dekk på lik linje som pølser og brus. Handler klubbene for 20.000 i dekk blir det faktisk ganske mye om man kjøper direkte fra produsent sammen med etablerte førere (total bestilling på gjerne 100.000 kroner i før sesong
                              Start).

                              Ingen risiko for klubbene å gjøre dette ettersom dekk er en viktig forutsetning for å kjøre bil, og disse blir de kvitt uansett. Se på golf banene. De selger 99.99% av alle golfballene i Norge.

                              Klubbene kan da selge dekk til lav pris, og folk slipper store investeringer som kona/samboer legger merke til

                              Reserve deler, reimer, fuel er ikke kostnadsdrivende i denne sporten slik jeg ser det. Dekk er.
                              Asgeir Kinn 1979
                              RRR - RB - 4PK

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X