Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råden knakk gitt, hvorfor det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råden knakk gitt, hvorfor det?

    Hallo godtfolk!

    Var og kjørte min NT1 med Novarossi flash motor på Lørenskog her forleden. I luften var det vel kanskje 14 grader. Motoren gikk upåklagelig, og temperaturen var (ihvertfall når jeg målte) 120 grader på pluggen. Når jeg ga på inn i den lille rettstrekka nærmest depoet, kom det en kjip tikkelyd i det den stoppet. Råden var knekt tvers av på midten. Og tok selvfølgelig med seg sylinderforinga i samme slengen...

    Hva kan være årsaken? Det er mulig jeg oversteg 120 grader, siden jeg fikk opp tempoet en del etter jeg målte, men det kan jo ikke ha væt all verden... Tanken var full, så jeg tror ikke den fikk noe luft...


    Har noen en (fortrinnsvis Novarossi) motor til salgs?
    Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

  • #2
    Råder ryker. sådan er det bare. Hvis man vil ungå dette, må man bytte ut råden. Levetiden på en råde avhænger av hvilke fabrikat motor man har og hvordan man har kjørt den. Noen bytter råde efter innkjøring, andre bytter aldirg råde. Havde selv en råde på en nova motor som knekt tvært over i år. Har aldrig byttet råde på nova motorer, og dette var den første nova råde som røyk for mig. Jeg kan have haft flaks med alle de andre motorer jeg har haft. Men man kan ikke sige når en råde går. Hvis man vil være sikker, må man bytte de ut med mellemrum. Vil tro en nova råde bør byttes for hver 15 liter eller noet sånt. Det kan sikkert andre have en anden mening om. Og det er helt fint for mig, der er vel ikke rigtigt noen fast regel på dette. Da jeg startede at kjøre onroad, kjørte jeg picco motorer. Det var for en 5-6 år siden. Dengang sagde man at man burde bytte råde på en sådan for hver 5 liter. Det kan være det er anderledes i dag. Men at råden er hårdt belastet på disse motorer, er der ingen tvivl om. Bare g krefterne somopstår når råden går op og ned 45.000 gange i minuttet får aluminiumen til at strekke. Det er litt som en elastik, og til sist er der opstået metal trethed. Og da røker de. Kjøre man motoren lean, da øker man turtallet på motoren og g krefterne øker ligeså, da røker de fortere. Sådan er det bare. Så du må nok finne en anden motor og bytte råde en gang i mellem. Hvis man ikke gør det, så ryker stempel foring og alt når den går.
    Håber det var en forklaring du kunne bruke.
    Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
    Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

    Comment


    • #3
      Brukt litt for mye magerjern....
      Tor Arne Nicolaisen GMBK

      Lei av å knuse motstandere!

      Comment


      • #4
        Mange faktorer som spiller inn. Men "magerjern" er en god en

        Hva slags fuel, oljemengde osv har j...mye å si når du freser opp i over 120 grader.
        Hvor mange liter har din motor gått? Tilstand? Lager som er dårlige så får du kast i veiv. Slitt veivtapp.
        TEAM ELEFUN

        Comment


        • #5
          Takker for svar! Motoren fikk jeg faktisk (veldig generøst!). Vet ikke hvor langt den har gått. Men den hadde sist blitt brukt i regn. Så jeg måtte bytte lagere, og smergle vekk litt rust fra veivloddet Så den har levd et hardt liv. Er over 120 grader og pushe det? Hva pleier folk og ligge på? Fuelen jeg kjører er Modell Racing Fuel 16 nitro 12 olje (samme blanding som buggy fuelen).
          Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X