Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oversikt over 1:5 Touringbil merker

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oversikt over 1:5 Touringbil merker

    Jeg vil her prøve å lage en oversikt over biler som egner for å kjøre 1:5 Touring,
    mange tror at de fleste delene passer om hverandre mellom bilmerkene, og at de
    fleste bilen er kopier av FG, dette er helt feil. Denne artikkelen vil bli oppdatert
    etterhvert som jeg finner info, og vil i hovedsak dreie seg om biler egnet for
    løpskjøring. Håper dere som vurderer å kjøre denne morsomme klassen finner noe
    nyttig i dette. Jeg har ikke lagt ved bilder av noen biler, da hadde artikkelen blitt
    altfor stor, men jeg har linker til de aktuelle fabrikker/importører. Det er heller ikke
    tatt med eldre merker/biler som etter min mening ikke er egnet for konkuransekjøring.



    FG, har i hovedsak 2 modellserier, det er Eco/Sport/Competition-line serien, og
    Evo 04/07, Eco og Sport-line modellene er billige biler som har bærearmer, bukker
    osv. i plast og er dermed ikke fult så holdbare som Competition-line, jeg har sett
    flere tilfeller at lagerbukker har smeltet på disse bilene, dette har riktignok
    kun skjedd under langvarig kjøring eller ekstrem varme. Competition-line bilene
    er en del solidere oppbygd med nav, bærearmer osv. i aluminium.
    Det finnes mange brukte biler på markedet, og en slik brukt bil er den desidert
    billigste måten å prøve 1:5 touring på. Det har i de senere årene blitt produsert
    kopier av Eco/Sport-line i blant annet Kina under forskjellige navn.
    Evo serien er stort sett en helt annen bil og hevder seg meget godt i løpssammenheng,
    i 2007 vant FG verdensmesterskapet. Evo ble lansert i 2004 og kom med en noe
    forandret forstilling i 2007, derav navnet 04 og 07.
    Fabrikkens hjemmeside:http://www.fg-modellsport-gmbh.de
    Eieren av FG er i ferd med å pensjonere seg og fabrikken med varelager er
    til salgs. Så det er litt usikre fremtidsutsikter for FG.


    H.A.R.M. Har som "billig"modell CS-3, her passer noen av delene fra SX-3 som er
    hovedmodellen til H.A.R.M., SX-3 selges i tre forskjellige versjoner, og alle kan
    leveres med 465, 515 eller 535 mm akselavstand.
    SX-3 har blitt oppdatert en rekke ganger, og HARM har altid har vert veldig
    flinke til å lage gunstige ombygnings sett for å bygge om til nyere modell.
    I 2013 kom også en nesten "helt ny" SX-4
    Fabrikkens hjemmeside:http://www.harm-racing.de
    Norsk importør:http://www.tktrading.no

    Lauterbacher har aldri hatt noen "billige plastik biler", det er forøvrig en av
    de eldste large scale fabrikantene, de startet å lage biler i 1987.
    De bilene som er aktuelle å bruke til racing er L3 Super-Sport som kom
    i 2001, L3 Super-Sport X-Link som kom litt senere med noe annerledes forstilling,
    og L 3 Super-Sprint som er det nyeste fra Lauterbacher.
    Lauterbacher produserer også optionsdeler til andre bilmerker.
    Fabrikkens hjemmeside:http://www.lauterbacher.com
    Norsk importør:Kontakt turbovolvo her på forumet.

    RS5 Er fra Ungarn, og skiller seg veldig fra alle andre kjente merker fordi
    den har chassi formet som en U-profil, og er i kullfiber.
    Jeg tror de første bilene ble produsert i 02. Den første modellen var meget
    avanserte biler med innboard fjæring og rør stab. stag. Det kom en ny modell i 05
    som ble kalt C-Car, denne er veldig lik den gamle, men har ett helt ordinært
    dempersystem.Før 07 sesongen ble en helt ny bil kalt CARBON ROYAL 007 lansert.
    De sener år har det vert en kontinuerlig utvikling av bilene og flere førere har
    gjort det meget bra med RS-5.
    Fabrikkens hjemmeside:http://www.rs5-modelsport.com/


    Contrast (Spania) Kom på markedet sommeren 04 med modellen Neo, denne har blitt oppgradert
    flere ganger, og det kommer en ny modell i 08 som heter Neo 2.5HR
    Til 2014 sesongen så har Contrast kommet med noe så spennede som en
    4 hjulsdreven touring bil, denne er ikke tilat i løp, men er en fin bil.
    Fabrikkens hjemmeside:http://contrast-racing.com
    Norsk importør er Kjetil Kristiansen, han kan kontaktes via facebook


    Genius (Italia) Kom på markedet i 2007 og har kommet med ny model eller oppgraderinger
    hvert år siden den gang. Det er enda ingen i norden som har prøvd denne bilen, men
    den er veldig populær i midt og syd europa.



    Det finnes også en rekke andre bilmerker som vi ikke har sett på løp i Norge enda, og heller ikke har Norsk importør:

    Woldt (Tyskland):http://www.hw-modellsport.de

    Technokit (Italia) http://www.technokit.it

    Bergonzoni (Italia) http://www.bergonzoni.it

    Xandi (Tyskland) http://www.cad-power.eu/ eller http://www.xandi.biz/

    Dynamic (Italia) http://www.bergonzoni.it

    Lightscale (Tyskland) http://www.clark-s.de/

    S88R (frankrike) http://www.vosloisirs88.com/ Denne bilen kom på 2. plass
    i EM 2009. Ser fortsatt litt "prototype" ut, men er helt klart en bil med stort
    potensiale.

    Artikkelen kan bli oppdatert etterhvert, kom gjerne med kommentarer, ideer og forslag.
    Last edited by Frank L Clementz; 27 March 2014, 23:25. Reason: Litt ny info, verden går fortsatt fremover...
    Frank Lyder Clementz Kodal RC
    HARM SX-3, og masse annet...
    www.tktrading.no
    www.radiostyrt.no

  • #2
    når kommer frank lyder versonen a??
    Morten Randen 1984 modell.
    www.lanekassen.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by mrtn View Post
      når kommer frank lyder versonen a??
      Jeg tenkte å vente til du lanserer din-) Nei så god arbeidslyst har jeg ikke,
      en som derimot har en masse arbeidlyst er den tyske tidligere RS5 teamføreren
      Clark Wohlert som snart lanserer sitt eget bilmerke, se bare her:
      100% satisfaction guaranteed on every domain we sell. 30-day, no questions asked, money-back guarantee. Easy, fast and convenient shopping.
      Frank Lyder Clementz Kodal RC
      HARM SX-3, og masse annet...
      www.tktrading.no
      www.radiostyrt.no

      Comment


      • #4
        jeg så det.. er noen rs5 førere som følger etter og.. bla han ene iren.. dvs han eneste iren.

        ere kjøreforhold i kodal snart eller?
        Morten Randen 1984 modell.
        www.lanekassen.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Frank L Clementz View Post
          Jeg vil her prøve å lage en oversikt over biler som egner for å kjøre 1:5 Touring,
          mange tror at de fleste delene passer om hverandre mellom bilmerkene, og at de
          fleste bilen er kopier av FG, dette er helt feil.
          Tipper du antakelig sikter til en del innlegg fra min side her Frank?

          Hvis så er tilfellet, kan jeg bare beklage at jeg har vært litt for lite presis, jeg har hele tiden ment å vise til Off-road klassen........og der er de fleste produsentene/bilene kopier av FG...........

          Ellers et knall innlegg, oppklarte en hel del jeg ikke var klar over.....
          sigpic
          Tlf 4691 0501

          Comment


          • #6
            Originally posted by Egon View Post
            Tipper du antakelig sikter til en del innlegg fra min side her Frank?

            Hvis så er tilfellet, kan jeg bare beklage at jeg har vært litt for lite presis, jeg har hele tiden ment å vise til Off-road klassen........og der er de fleste produsentene/bilene kopier av FG...........

            Ellers et knall innlegg, oppklarte en hel del jeg ikke var klar over.....
            Neida, jeg tenkte ikke spesielt på deg, det er en vanlig oppfatning av 1:5 fra
            mange nybegynere.
            Har sett 2-3 merker som er en ren FG kopi, vilket er helt greit,
            bilen er ikke noe dårligere, koster bare mye mindre.
            Disse kopiene er helt ok for å prøve 1:5, men satser man på
            å kjøre mye og hardt så........
            Frank Lyder Clementz Kodal RC
            HARM SX-3, og masse annet...
            www.tktrading.no
            www.radiostyrt.no

            Comment


            • #7
              Genius

              Genius er et merke som er relativt nytt.
              Det var mellom 5-10 biler under EM 2007.
              Mest kjente fører for Genius er Colari men han deltok ikke på EM.
              for mer info se:
              Kjetil Kristiansen,(70), Lier
              Kodal Rc, www.largescale.no

              Comment


              • #8
                Da har det begynt å komme noen bilder av den nye bilen
                til Clark Wohlert på nett!:


                Frank Lyder Clementz Kodal RC
                HARM SX-3, og masse annet...
                www.tktrading.no
                www.radiostyrt.no

                Comment


                • #9
                  Touring biler

                  Hei
                  Er det noen restriksjoner på motorer i Touring 1/5 klassen?
                  Hvilken motor option bruker de på de raskeste bilene?
                  Blir det kjørt noen konkuranser i Norge med disse bilene, hvordan er deltagelsen?

                  Hvis jeg kjøper en MCD Rally, har jeg noe sjanse i denne klassen?
                  Jeg kunne tenkt meg en FG touring, men først må vi få igang en asfalt bane der vi bor.
                  Tom-Vidar Berg
                  72 Mod

                  Comment


                  • #10
                    Hei dartvidar, det er en del begrensninger i denne klassen når man skal kjøre løp, det viktigste er at det skal være maks 23 cc 2 takts motor uten noen form for turbo eller lystgass.
                    I Norge kjører vi bl. a. Norgescup og Norges mesterskap i klassen,
                    og hvis jeg ikke husker helt feil var vi i 2008 18 førere i snitt på disse løpene.
                    Kan også legge til at Nc og NM i 2008 ble vunnet med HARM HRP 03 motor.
                    Har selv prøvd en MCD på en bane, og gadd bare å kjøre ett par runder...
                    Dessuten er det ikke tillatt med 4 wd.
                    Frank Lyder Clementz Kodal RC
                    HARM SX-3, og masse annet...
                    www.tktrading.no
                    www.radiostyrt.no

                    Comment


                    • #11
                      Er det noen restriksjoner på motorer i Touring 1/5 klassen?
                      Kort fortalt må det være 23ccm motor. Men er restriksjoner på ganske mye.
                      Anbefaler deg å se på spesialreg. fuel. Det finner du her

                      Hvilken motor option bruker de på de raskeste bilene?
                      ? Enkelte kjører 100% stock zenoah, andre kjører fabrikktrimma motorer,
                      men man gjør mye med en god potte...

                      Blir det kjørt noen konkuranser i Norge med disse bilene, hvordan er deltagelsen?
                      Ca. 6 løp pr. år. (Norgescup + NM også har vi jo nordisk i år!! )

                      Hvis jeg kjøper en MCD Rally, har jeg noe sjanse i denne klassen?
                      Rally og touring er to forskjellige ting. Du har rett og slett ikke lov til å stille
                      med MCD Rally. Men få i gang salget på 4wd-biler, så skal du ikke se bort
                      i fra at det blir en klasse det også
                      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                      - NiceShot.no

                      Comment


                      • #12
                        Hei, takk for svarene.

                        Jeg har en 1/5 Offroad bil, og jeg kunne tenkt meg en asfalt bil 1/5 eller 1/4. Vi får forhåpentlig vis en asfalt bane der jeg bor i løpet av neste år.
                        Så det hadde hvert litt morro med en bil for asfalt også. Så hvilken av touring bilene er mest brukt her hjemme? Jeg syntes FG EVO så litt rå ut.
                        Så da er det basicly en trimma 23ccm motor som gjelder. Er det bare en klasse, så trimma og utrimma motorer kjører i sammen?
                        Er det noen her hjemme som selger Feks FG Evo? Jeg kunne tenkt meg og sett litt priser? Hvordan er det med FG Formel 1, er den lovlig i Touring klassen, eller er det egne klasser for disse?
                        Tom-Vidar Berg
                        72 Mod

                        Comment


                        • #13
                          Hei, Det er hovedsaklig HARM, RS-5 og FG som er brukt i touring klassen i norge, på sidene til de respektive importørene finner du litt priser og info om bilene.
                          Når det gjelder support på løp så er TK Tading(HARM) og Speedy RC(RS-5)
                          i en særklasse.
                          Og, ja standard og trimmet kjører i samme klasse, men hvis jeg ikke husker helt feil så kjørte han som kom på 4. plass i norgescupen med standard motor.
                          Når det gjelder Formel 1, så er det god aktivitet på Klepp i Rogaland, men det er også noen i Oslo som er litt på gang, det blir i år forsøkt å kjøre igang norgescup også i formel.
                          Frank Lyder Clementz Kodal RC
                          HARM SX-3, og masse annet...
                          www.tktrading.no
                          www.radiostyrt.no

                          Comment


                          • #14
                            Det var jeg som kom på fjerde da :/ ...
                            Kjørte delvis med hjemmeporta motor som funker passe (litt bedre enn stock), samt at jeg kjørte med reed 23 som lakk som en sil og gikk som en dass.
                            Men Bent Gløtta som kom på femte kjører stock tror jeg.

                            Det er i alle fall fullt mulig å hevde seg med en standard bil.
                            Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                            - NiceShot.no

                            Comment


                            • #15
                              trygve som kjørte desidert raskest under kvala i nm kjørte med helt stock motor=)
                              Morten Randen 1984 modell.
                              www.lanekassen.no

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X