Jeg vil her prøve å lage en oversikt over biler som egner for å kjøre 1:5 Touring,
mange tror at de fleste delene passer om hverandre mellom bilmerkene, og at de
fleste bilen er kopier av FG, dette er helt feil. Denne artikkelen vil bli oppdatert
etterhvert som jeg finner info, og vil i hovedsak dreie seg om biler egnet for
løpskjøring. Håper dere som vurderer å kjøre denne morsomme klassen finner noe
nyttig i dette. Jeg har ikke lagt ved bilder av noen biler, da hadde artikkelen blitt
altfor stor, men jeg har linker til de aktuelle fabrikker/importører. Det er heller ikke
tatt med eldre merker/biler som etter min mening ikke er egnet for konkuransekjøring.
FG, har i hovedsak 2 modellserier, det er Eco/Sport/Competition-line serien, og
Evo 04/07, Eco og Sport-line modellene er billige biler som har bærearmer, bukker
osv. i plast og er dermed ikke fult så holdbare som Competition-line, jeg har sett
flere tilfeller at lagerbukker har smeltet på disse bilene, dette har riktignok
kun skjedd under langvarig kjøring eller ekstrem varme. Competition-line bilene
er en del solidere oppbygd med nav, bærearmer osv. i aluminium.
Det finnes mange brukte biler på markedet, og en slik brukt bil er den desidert
billigste måten å prøve 1:5 touring på. Det har i de senere årene blitt produsert
kopier av Eco/Sport-line i blant annet Kina under forskjellige navn.
Evo serien er stort sett en helt annen bil og hevder seg meget godt i løpssammenheng,
i 2007 vant FG verdensmesterskapet. Evo ble lansert i 2004 og kom med en noe
forandret forstilling i 2007, derav navnet 04 og 07.
Fabrikkens hjemmeside:http://www.fg-modellsport-gmbh.de
Eieren av FG er i ferd med å pensjonere seg og fabrikken med varelager er
til salgs. Så det er litt usikre fremtidsutsikter for FG.
H.A.R.M. Har som "billig"modell CS-3, her passer noen av delene fra SX-3 som er
hovedmodellen til H.A.R.M., SX-3 selges i tre forskjellige versjoner, og alle kan
leveres med 465, 515 eller 535 mm akselavstand.
SX-3 har blitt oppdatert en rekke ganger, og HARM har altid har vert veldig
flinke til å lage gunstige ombygnings sett for å bygge om til nyere modell.
I 2013 kom også en nesten "helt ny" SX-4
Fabrikkens hjemmeside:http://www.harm-racing.de
Norsk importør:http://www.tktrading.no
Lauterbacher har aldri hatt noen "billige plastik biler", det er forøvrig en av
de eldste large scale fabrikantene, de startet å lage biler i 1987.
De bilene som er aktuelle å bruke til racing er L3 Super-Sport som kom
i 2001, L3 Super-Sport X-Link som kom litt senere med noe annerledes forstilling,
og L 3 Super-Sprint som er det nyeste fra Lauterbacher.
Lauterbacher produserer også optionsdeler til andre bilmerker.
Fabrikkens hjemmeside:http://www.lauterbacher.com
Norsk importør:Kontakt turbovolvo her på forumet.
RS5 Er fra Ungarn, og skiller seg veldig fra alle andre kjente merker fordi
den har chassi formet som en U-profil, og er i kullfiber.
Jeg tror de første bilene ble produsert i 02. Den første modellen var meget
avanserte biler med innboard fjæring og rør stab. stag. Det kom en ny modell i 05
som ble kalt C-Car, denne er veldig lik den gamle, men har ett helt ordinært
dempersystem.Før 07 sesongen ble en helt ny bil kalt CARBON ROYAL 007 lansert.
De sener år har det vert en kontinuerlig utvikling av bilene og flere førere har
gjort det meget bra med RS-5.
Fabrikkens hjemmeside:http://www.rs5-modelsport.com/
Contrast (Spania) Kom på markedet sommeren 04 med modellen Neo, denne har blitt oppgradert
flere ganger, og det kommer en ny modell i 08 som heter Neo 2.5HR
Til 2014 sesongen så har Contrast kommet med noe så spennede som en
4 hjulsdreven touring bil, denne er ikke tilat i løp, men er en fin bil.
Fabrikkens hjemmeside:http://contrast-racing.com
Norsk importør er Kjetil Kristiansen, han kan kontaktes via facebook
Genius (Italia) Kom på markedet i 2007 og har kommet med ny model eller oppgraderinger
hvert år siden den gang. Det er enda ingen i norden som har prøvd denne bilen, men
den er veldig populær i midt og syd europa.
Det finnes også en rekke andre bilmerker som vi ikke har sett på løp i Norge enda, og heller ikke har Norsk importør:
Woldt (Tyskland):http://www.hw-modellsport.de
Technokit (Italia) http://www.technokit.it
Bergonzoni (Italia) http://www.bergonzoni.it
Xandi (Tyskland) http://www.cad-power.eu/ eller http://www.xandi.biz/
Dynamic (Italia) http://www.bergonzoni.it
Lightscale (Tyskland) http://www.clark-s.de/
S88R (frankrike) http://www.vosloisirs88.com/ Denne bilen kom på 2. plass
i EM 2009. Ser fortsatt litt "prototype" ut, men er helt klart en bil med stort
potensiale.
Artikkelen kan bli oppdatert etterhvert, kom gjerne med kommentarer, ideer og forslag.
mange tror at de fleste delene passer om hverandre mellom bilmerkene, og at de
fleste bilen er kopier av FG, dette er helt feil. Denne artikkelen vil bli oppdatert
etterhvert som jeg finner info, og vil i hovedsak dreie seg om biler egnet for
løpskjøring. Håper dere som vurderer å kjøre denne morsomme klassen finner noe
nyttig i dette. Jeg har ikke lagt ved bilder av noen biler, da hadde artikkelen blitt
altfor stor, men jeg har linker til de aktuelle fabrikker/importører. Det er heller ikke
tatt med eldre merker/biler som etter min mening ikke er egnet for konkuransekjøring.
FG, har i hovedsak 2 modellserier, det er Eco/Sport/Competition-line serien, og
Evo 04/07, Eco og Sport-line modellene er billige biler som har bærearmer, bukker
osv. i plast og er dermed ikke fult så holdbare som Competition-line, jeg har sett
flere tilfeller at lagerbukker har smeltet på disse bilene, dette har riktignok
kun skjedd under langvarig kjøring eller ekstrem varme. Competition-line bilene
er en del solidere oppbygd med nav, bærearmer osv. i aluminium.
Det finnes mange brukte biler på markedet, og en slik brukt bil er den desidert
billigste måten å prøve 1:5 touring på. Det har i de senere årene blitt produsert
kopier av Eco/Sport-line i blant annet Kina under forskjellige navn.
Evo serien er stort sett en helt annen bil og hevder seg meget godt i løpssammenheng,
i 2007 vant FG verdensmesterskapet. Evo ble lansert i 2004 og kom med en noe
forandret forstilling i 2007, derav navnet 04 og 07.
Fabrikkens hjemmeside:http://www.fg-modellsport-gmbh.de
Eieren av FG er i ferd med å pensjonere seg og fabrikken med varelager er
til salgs. Så det er litt usikre fremtidsutsikter for FG.
H.A.R.M. Har som "billig"modell CS-3, her passer noen av delene fra SX-3 som er
hovedmodellen til H.A.R.M., SX-3 selges i tre forskjellige versjoner, og alle kan
leveres med 465, 515 eller 535 mm akselavstand.
SX-3 har blitt oppdatert en rekke ganger, og HARM har altid har vert veldig
flinke til å lage gunstige ombygnings sett for å bygge om til nyere modell.
I 2013 kom også en nesten "helt ny" SX-4
Fabrikkens hjemmeside:http://www.harm-racing.de
Norsk importør:http://www.tktrading.no
Lauterbacher har aldri hatt noen "billige plastik biler", det er forøvrig en av
de eldste large scale fabrikantene, de startet å lage biler i 1987.
De bilene som er aktuelle å bruke til racing er L3 Super-Sport som kom
i 2001, L3 Super-Sport X-Link som kom litt senere med noe annerledes forstilling,
og L 3 Super-Sprint som er det nyeste fra Lauterbacher.
Lauterbacher produserer også optionsdeler til andre bilmerker.
Fabrikkens hjemmeside:http://www.lauterbacher.com
Norsk importør:Kontakt turbovolvo her på forumet.
RS5 Er fra Ungarn, og skiller seg veldig fra alle andre kjente merker fordi
den har chassi formet som en U-profil, og er i kullfiber.
Jeg tror de første bilene ble produsert i 02. Den første modellen var meget
avanserte biler med innboard fjæring og rør stab. stag. Det kom en ny modell i 05
som ble kalt C-Car, denne er veldig lik den gamle, men har ett helt ordinært
dempersystem.Før 07 sesongen ble en helt ny bil kalt CARBON ROYAL 007 lansert.
De sener år har det vert en kontinuerlig utvikling av bilene og flere førere har
gjort det meget bra med RS-5.
Fabrikkens hjemmeside:http://www.rs5-modelsport.com/
Contrast (Spania) Kom på markedet sommeren 04 med modellen Neo, denne har blitt oppgradert
flere ganger, og det kommer en ny modell i 08 som heter Neo 2.5HR
Til 2014 sesongen så har Contrast kommet med noe så spennede som en
4 hjulsdreven touring bil, denne er ikke tilat i løp, men er en fin bil.
Fabrikkens hjemmeside:http://contrast-racing.com
Norsk importør er Kjetil Kristiansen, han kan kontaktes via facebook
Genius (Italia) Kom på markedet i 2007 og har kommet med ny model eller oppgraderinger
hvert år siden den gang. Det er enda ingen i norden som har prøvd denne bilen, men
den er veldig populær i midt og syd europa.
Det finnes også en rekke andre bilmerker som vi ikke har sett på løp i Norge enda, og heller ikke har Norsk importør:
Woldt (Tyskland):http://www.hw-modellsport.de
Technokit (Italia) http://www.technokit.it
Bergonzoni (Italia) http://www.bergonzoni.it
Xandi (Tyskland) http://www.cad-power.eu/ eller http://www.xandi.biz/
Dynamic (Italia) http://www.bergonzoni.it
Lightscale (Tyskland) http://www.clark-s.de/
S88R (frankrike) http://www.vosloisirs88.com/ Denne bilen kom på 2. plass
i EM 2009. Ser fortsatt litt "prototype" ut, men er helt klart en bil med stort
potensiale.
Artikkelen kan bli oppdatert etterhvert, kom gjerne med kommentarer, ideer og forslag.
Comment