Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:8 Track.Hvor mye aktivitet er d om dagen?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    1:10 også eller?
    ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

    Comment


    • #47
      Originally posted by Georg View Post
      Hehe
      Jeg har da kjørt begge klasser og vet hvem som er jente klassen!
      Det må jo være 1:8 track der florere det med rosa karosser og dem slipper å bruke
      verktøy når dem skal skifte hjul.

      Hehe
      He he Konge kommentar !!!
      Synd at det har gått slik med gromklassen, jeg husker godt mine første runder på hverven med 950n hvor du og Helga hylte mere gass mere gass!! He he.
      Er vel kanskje eneste "nitro" bilen jeg faktisk savner...

      Tiben
      Lars Gunnar Tiben - Tiben Design- Digital Printing.
      Ground: Xray X12, Serpent 733, Futaba.
      Air:Velocity 50 N2, Trex 600 N LE, CGY750, Futaba Fasst.

      Comment


      • #48
        NM 1:8 Track

        Først må jeg få si at jeg er utrolig lei meg for at jeg ikke fikk deltatt i NM i år. Håpet til det siste at det skulle la seg ordne, men nei... ting ble litt annerledes når man ble 3...

        Synd at ikke været viste seg helt fra sin beste side. Lars Haugen klokket inn 12.62 på trening tidligere i uka, det er 2 tideler under banerekorden fra 2001! Synd den ikke røyk på søndag...

        Kjemegrattis til Adrian med sin første NM-tittel i gromklassen! Den var "long overdue"!

        Er det noen som kan maile meg bilder (høyoppløselige) fra NM?

        Neste år vil NM bli i august som vanlig. Årsaken til at det ble lagt så sent i år var for det første at vi hadde bestemt å asfaltere. Og vi ville ha god tid til å få gress etc. i orden før NM. For det andre var det den eneste helgen som passet for svenskene. Dessverre tok ingen av dem turen... (ny asfalt skulle dog være noe av lokkemiddelet her)

        Snakket litt med Ozzy på Kyosho butikken her om dagen. De var ikke helt fremmed for å ta inn noen 1:8 TR biler og deler, men de trenger noen som kan være primus motor - som kan si hva man må ha inne, og generelt organisere litt. Anyone?

        Får vi i gang Kyosho-butikken samt Antrade med Serpent så tror jeg vi kan se en pen vekst i Norge igjen! Noen som kan motivere Roar litt her? Når jeg kom til Oslo i 1995 var det jo Roar som "var" 1:8 Track i Norge! Han kan vel ikke ha solgt sjela si?

        Drømmen hadde vært om alle butikkene hadde en teamfører som dro med delekofferten til butikken på alle løp... og jeg tror det er penger å tjene her!

        Elektronisk innsprøytning
        Vet ikke om alle har fått dette med seg, har diskutert dette i en tråd tidligere. Jeg har nå sendt inn en forslag til EFRA, og de har allerede reagert veldig positivt på forslaget. Det går ut på å bli enige om et felles, standardisert og enkelt system for elektronisk styring av drivstoffmengde. Dette er hverken rocket science eller noe nytt, det har eksistert i fullskala et par tiår nå... Og det har vært tilgjengelig for RC veldig lenge (lisensiert løsning fra fullskala). Men så lenge det ikke er lovlig og standardisert har selvfølgelig den kommersielle suksessen uteblitt (for lite marked).

        Det burde enkelt la seg gjøre til under tusenlappen. Og det ville ha revolusjonert alle fuelklassene. Det blir aldri noe greie på nybegynnere (også noen erfarne!) og fuel motorer!!! Fortsatt hører jeg folk snakke om "grunninnstillinger" og annet tull... (type skru helt inn, så 3,5 omdreininger ut - da går'n som den skal)... og motorene bare raser og raser...

        Med en elektronisk innsprøytning så er det bare å slå på radio og mottaker, gløde og starte, så kjøre! Den måler kontinuerlig eksostemperatuen, kjører et kaldstartprogram (ekstra rik blanding før den er varm), gir hele tiden optimal blanding. Skulle noe være galt vil det bli varmgang, og den vil da gi så mye suppe at den nesten drukner. Så det skal utrolig mye til for at en motor raser! Den går bedre! Bruker mindre! Og ingen justering - bare plug & play!!!
        Last edited by SHY; 6 October 2009, 07:20.
        Life's too short to go slow! www.ymr.no

        Besøk mitt showroom

        Comment


        • #49
          Originally posted by SHY;350520

          [B
          Elektronisk innsprøytning[/B]
          Vet ikke om alle har fått dette med seg, har diskutert dette i en tråd tidligere. Jeg har nå sendt inn en forslag til EFRA, og de har allerede reagert veldig positivt på forslaget. Det går ut på å bli enige om et felles, standardisert og enkelt system for elektronisk styring av drivstoffmengde. Dette er hverken rocket science eller noe nytt, det har eksistert i fullskala et par tiår nå... Og det har vært tilgjengelig for RC veldig lenge (lisensiert løsning fra fullskala). Men så lenge det ikke er lovlig og standardisert har selvfølgelig den kommersielle suksessen uteblitt (for lite marked).

          Det burde enkelt la seg gjøre til under tusenlappen. Og det ville ha revolusjonert alle fuelklassene. Det blir aldri noe greie på nybegynnere (også noen erfarne!) og fuel motorer!!! Fortsatt hører jeg folk snakke om "grunninnstillinger" og annet tull... (type skru helt inn, så 3,5 omdreininger ut - da går'n som den skal)... og motorene bare raser og raser...

          Med en elektronisk innsprøytning så er det bare å slå på radio og mottaker, gløde og starte, så kjøre! Den måler kontinuerlig eksostemperatuen, kjører et kaldstartprogram (ekstra rik blanding før den er varm), gir hele tiden optimal blanding. Skulle noe være galt vil det bli varmgang, og den vil da gi så mye suppe at den nesten drukner. Så det skal utrolig mye til for at en motor raser! Den går bedre! Bruker mindre! Og ingen justering - bare plug & play!!!
          JA TAKK! Vi er i Steinalderen på det feltet. Da hadde fuelklassen garant vokst! Vet om veldig mange som ikke vil prøve da tuning er et stort tema.
          Det var også det som tok knekken på meg i helga, fikk ikke til motor. Og lysta forsvant for en stund.
          Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

          Comment


          • #50
            Ja, og elektro har fått en stor boost ved hjelp av børsteløst og LiPo - det er jo gulle godt!!! Bare tut & kjør hele tiden!

            Nå må vi få ut finger'n og få revitalisert fuel også!

            Og dette er enkelt å få til! Det er kun "vondt i vilja" hos EFRA og produsentene som evt. vil sette en stopper for det...

            Jeg ser for meg to "trinn" her:
            1) En innretning man kobler mellom tank og forgasser. Rett og slett en temperaturstyrt pumpe med div. mappinger (slik PC/RC gjorde det).
            2) Neste trinn er å fjerne hele forgasseren, og putte hele innretningen der... (med dyser)

            Om bare noen sentrale hos produsenter eller EFRA greier å se mulighetene her... så er min spådom at innen 5 år får du ikke kjøpt noe med fuel motor uten elektronisk innsprøytning, og det til en latterlig lav pris også...
            Life's too short to go slow! www.ymr.no

            Besøk mitt showroom

            Comment


            • #51
              Track i butikk

              Det er ikke noe problem å handle Tracbil i Norge hvis man kan nøye seg med Kyosho da.
              Jeg handlet bil av Ole C på XS-Modellhobby, det eneste jeg ikke fikk her hjemme var motor. Det er ikke rart de ikke har det da ingen handler hjemme. Vi har et annsvar vi og for å holde omsetningen oppe, de kan ikke leve av luft.
              Ole skaffer også deler på max to dager, og handler folk der legger han jo opp delelager i butikk. Men vi må dekke bordet. Det er ikke vanskeligere enn det.
              Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

              Comment


              • #52
                Originally posted by SHY View Post
                Ja, og elektro har fått en stor boost ved hjelp av børsteløst og LiPo - det er jo gulle godt!!! Bare tut & kjør hele tiden!

                Nå må vi få ut finger'n og få revitalisert fuel også!

                Og dette er enkelt å få til! Det er kun "vondt i vilja" hos EFRA og produsentene som evt. vil sette en stopper for det...

                Jeg ser for meg to "trinn" her:
                1) En innretning man kobler mellom tank og forgasser. Rett og slett en temperaturstyrt pumpe med div. mappinger (slik PC/RC gjorde det).
                2) Neste trinn er å fjerne hele forgasseren, og putte hele innretningen der... (med dyser)

                Om bare noen sentrale hos produsenter eller EFRA greier å se mulighetene her... så er min spådom at innen 5 år får du ikke kjøpt noe med fuel motor uten elektronisk innsprøytning, og det til en latterlig lav pris også...
                Har ikke greie på dette, men har ikke det kommet innsprutningmotor til fly da? Mener jeg hørte noe om detta på Kyoshobutikken.
                Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

                Comment


                • #53
                  Originally posted by hanikol View Post
                  Det er ikke noe problem å handle Tracbil i Norge hvis man kan nøye seg med Kyosho da.
                  Jeg handlet bil av Ole C på XS-Modellhobby, det eneste jeg ikke fikk her hjemme var motor. Det er ikke rart de ikke har det da ingen handler hjemme. Vi har et annsvar vi og for å holde omsetningen oppe, de kan ikke leve av luft.
                  Ole skaffer også deler på max to dager, og handler folk der legger han jo opp delelager i butikk. Men vi må dekke bordet. Det er ikke vanskeligere enn det.
                  Tror likevel at den ultimate løsningen er at hver butikk har en teamfører som har med delekoffert på alle løp. Og så sier ifra til butikken når noe bør bestilles opp. De som står bak disken har ikke nubbesjans til å følge opp det selv...

                  -Og pengene sitter løst på løp, tro meg!!!

                  Har sett folk handle både 3 og 4 motorer på én dag...
                  Life's too short to go slow! www.ymr.no

                  Besøk mitt showroom

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by hanikol View Post
                    Har ikke greie på dette, men har ikke det kommet innsprutningmotor til fly da? Mener jeg hørte noe om detta på Kyoshobutikken.
                    Joda, det er helt riktig! Det finnes i mange varianter!

                    Jeg er ingen ingeniør, og kan ikke gå inn i tekniske detaljer her. Men dette burde produsentene LETT kunne bli enige om!

                    Når malen er klar kan de som vil produsere og selge den som et EFRA homologisert produkt (akkurat som potter, INS-boks osv). Den må naturlig nok være plombert. Vi skal ikke ha noe chip'ing her!

                    Her er forslaget forresten:
                    www.ymr.no/ftp/Generalmatters2009topic1fromNorway.doc

                    (får ikke linken til å funke herfra... ta copy + paste i nettleseren)
                    Last edited by SHY; 6 October 2009, 21:16.
                    Life's too short to go slow! www.ymr.no

                    Besøk mitt showroom

                    Comment


                    • #55
                      På nitro helikopter finnes d noe som heter Carbsmart, dvs du har en liten servo som er koblet til hoveddysa som kommuniserer med tempføleren som sitter på kjøletoppen,dette fungerer meget bra,Dette kan sikkert moddes litt og få plass i en trackbil eller buggy. D eneste minuset her vil være vekt og en kanal for lite på radioen. Vi snakker jo tross alt om en micro servo pluss ett lite printkort med dobbel størrelse av en transponder så all verden er d ikke.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #56
                        Er mange muligheter, men PC/RC løsningen er den beste jeg har sett for bil så langt (se linken). Ingen ekstra servo nødvendig, kobles mellom tank og forgasser. Samt til mottaker. Har snakket med noen svensker som har den og har testet den - var visstnok helt rått! Selv en gammel, sliten motor med dette systemet tilkoblet gikk bedre enn noe annet de hadde prøvd...
                        Life's too short to go slow! www.ymr.no

                        Besøk mitt showroom

                        Comment


                        • #57
                          Det kreves jo en bensin pumpe, innsugsmanifold med en dyse og en styresentral og masse ledninger pluss en temp føler og turtals føler og en posisjosnføler. sentralen må jo vite ØD på motoren vis ikke så får den feil forbrenning, og at alle produsenter av fjernkontroller kommer med 4 kanal som standar. kan jo ikke kreve at alle skal kjøre 4-pk. også trengs det strøm til innsprøytnings annleget også trengs det plass til og montere og orginale fester til pumpe osv. sånne ting er påkrevd at det skal være montert etter lover og regler av internasjonalt forbund. høres ut som veldig mye styr og mye mikk. vis det skulle komme på markedet så vil det være en eller annen som vil finne opp et mappings program for at bilen skal gå bedre.(som en chipp til vanelig bil). og da kan man jo tenke seg penge summene som vil komme. tror det vil funke dårlig gitt putt på vinger på en 1:8 track bil i dag, så tar den av på slutten av lang siden. trengs det da og gå fortere???
                          Shepherd V10 - Novarossi
                          Serpent S120 Link - LRP

                          Comment


                          • #58
                            De som kjører 1/8 vil sikkert beholde klassen som konge klassen. Da må de ta grep, for ryktene på webben sier at Pro10 bilene er raskere.

                            YouTube - Pro10 German Nationals Bad Breisig 3rd A Final
                            YouTube - Pro10 Bamberg 3rd SM Lauf 2009 2nd A-Final

                            Syns de ser helt sjuuukt raske ut jeg.
                            Ny sjefs klasse på vei?
                            ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                            Comment


                            • #59
                              Enig med du Og få til en nitro motor,lære seg tuning og riktig innkjøring er for min del kansje 70% av meningen med hobby'n
                              Hvis man synes d er kjedelig da er d bare og konvertere til elektro noe som for meg er heeeeelt uaktuelt

                              Comment


                              • #60
                                hvis 1/8 gutta liker å skru kan de tillate kompressor. Slik som de har på dragsterne.
                                YouTube - RC supercharged nitro top fuel

                                sjekk på 2,35.
                                YouTube - Dash for Cash Drag Race 100+ mph run

                                DET hadde vært konge det!

                                og dyrt.
                                ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X