Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan vedlikeholde asfaltbane som siger i grunnen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan vedlikeholde asfaltbane som siger i grunnen?

    Vil gjerne høre hva dertil egnet personell med erfaring innen grunnarbeid og asfalt vil mene hvordan man vedlikeholder asfaltbaner for modellbil når det siger i grunnen og/eller humpler som dukker opp etter noen år?
    Jeg vet at flere baner i Norge sliter med slike problem, men har aldri lest dette debatert her på forumet. Ville tro det var mange her som er i besittelse av kunnskap av slike ting.
    Tenker da også på både Hverven og Valdres.

    Her i Skien på banen til GMBK er det humpler i enkelte partier pga sig i grunnen, dette har vi tenkt å gjøre noe med, og lurer på hva som er god løsning?
    Det diskuteres om dagen hvordan dette bør gjøres, noen mener vi bør skjære opp de partiene som er humplete, legge ny grunn og komprimere så for å legge ny asfalt oppå de partiene som er skjært opp. Deretter hvis det ikke har siget så legges ny asfalt rundt på hele banen til våren.

    Andre igjen sier at vi må aldri finne på å kutte slik i asfalt og tukle med grunnen fordi da blir det garantert sig og groper etter få år! Asfalter rett oppå og alle humpler forsvinner!

    Vil gjerne ha en debatt om dette her så fyr løs alle sammen!
    Tor Arne Nicolaisen GMBK

    Lei av å knuse motstandere!

  • #2
    Når det gjelder dette er det nok mange meninger, men og lappe gir kortvarig resultat i tilegg blir det aldri helt 100. og asfaltere over hele er greit og vil muligens holde i noen år men ikke noe varig godt resultat da broblemet ligger i dårlig grunn og grunnarbeidet med gale masser det vil si ikke telefrie masser. Fremgangsmåten vil vere forskjellige utifra de grunnforhold som er på det aktuelle område. Og forklare alt dette skriflig gidder jeg desverre ikke men er det noen som har spørsmål om sin bane og kan gi meg en beskrivelse av problemet kan jeg hjelpe dere med en god løsning. Send meg gjerne en mail på elgravo@hotmail.com
    Ken Skalleberg

    Kyosho MP 9, Bullit engines, Beta tires, Piranha fuel, Minicar rc team.

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X