Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av konkurranse bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av konkurranse bil

    Har veldig lyst til å prøve meg i Norgescup. Kjører per dags dato en BSD Land Ripper 4WD electric 1:8.

    Ønsker å kjøre i off-road klassen.

    Finnes det en klasse for den i NC?

    Vurderer også innkjøp av bil nummer 2.

    Noen forslag på hva man bør velge, elektrisk eller nitro? Er nitro på vei ned/bort?


    Er fersk i denne sporten, så takker for konkrete svar

  • #2
    Fins ikke klasse for 1:8 EL enda. Men at det kommer på sikt er nok ikke umulig. Nitro er ikke på vei bort. Det er den klassen som har vokst mest de siste 3 årene og Norges største klasse med deltakere fra ca 50 til 70 pr runde. Litt avhengig av geografisk nærhet da 80% av førerne er fra Østlandet.
    Er også en egen cup på Østlandet. Sjekk www.østlandserien.no
    I våres klubbløp (www.kmbk.net) tillater vi el og fuel i samme klasse. Men i ØS, NC og NM er det ikke lov.

    Det finnes mange gode biler på markedet i dag og nesten utelukkende hvilken du velger så vil det alltid være små ting som gjør at noen velger det ene fremfor det andre. Av merker som flesteparten kjører med er: JQ The Car, X-Ray 808, Mugen Seiki MBX6, Hot Bodies D8, Kyosho MP9, Losi 2,0 EU, Durango.

    Skal du kjøre konkurranse så er nitro det eneste alternativet. Velg en bil som du synes ser bra ut og som du liker. Selv så kjører jeg Xray pga av holdbarheten og tilgang. Av alle merkene jeg har nevnt så har alle lik mulighet til å havne på pallen. Det er sjåføren som teller
    Komplett nitroutstyr for konkurranse kan bli dyrt. Kommer fort opp i 20000,- hvis man ikke har noe fra før og vil ha versting. Det lønner seg nok for deg å kjøpe noe brukt konkurranseutstyr til å begynne med. En brukt pro bil får man til rundt 2000,-. Kjøp gjerne en rimelig motor til å begynne med. Kjipt å ødelegge en dyr konkurranse motor på nybegynnerfeil. Nye servoer til rundt 500,- stk ala Futaba, Align, KO, osv....Ikke kjip på pengene når det gjelder radioutstyr. Spektrum DX3, Futba 4PK, Sanwa osv.....

    Send meg gjerne PM om du er på utkikk etter noe spesiellt så kan jeg sikkert hjelpe.
    TEAM ELEFUN

    Comment


    • #3
      Har kommet frem til å starte litt forsiktig. Prøver meg med en RTR bil først. Greier jeg å håndtere den på en god måte , så prøver jeg meg helt sikkert på å bygge en selv med tiden.

      Det står i mellom HPI Trophy Buggy 3.5 4WD og Kyosho Inferno Neo.

      Noen som vil anbefale den ene fremfor den andre?

      Comment


      • #4
        RTR er nok desverre bortkastede penger, mye plunder og lite kjøring.

        Kjøp heller en brukt skikkelig bil av de merkene Egil nevner ovenfor, da får du glede av hobbyen
        XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

        Comment


        • #5
          Helt enig med stigno!
          Marius Johansen - http://tnrc.ipublish.no/ - Team Mustitrc
          Team associated - Vampire racing - Rb - Jconsepts - Savox - Sanwa

          Comment


          • #6
            Hei

            Har en komplett løpsbil tilsalgs (Losi 2.0 eu), trenger kun motager og radio, Du får dette for en billig penge. Send meg en PM hvis du er interresert så skal du få hele lista på hva som følger med og pris.
            Ken Skalleberg

            Kyosho MP 9, Bullit engines, Beta tires, Piranha fuel, Minicar rc team.

            Comment


            • #7
              Takk for respons. Skjønner nå at jeg ikke skal kjøpe RTR

              Comment


              • #8
                Altså, RTR biler fungerer bra til nybegynnere som bare vil ha noe å leke rundt med i gata. Men til banebruk fungerer de sjeldent bra. Hva slags bil du bør gå for skal jeg ikke blande meg inn i. Men velg en bil som du får alle deler til i norge. Veldig kjipt å må vente 2 uker på en bærearm f.eks fra usa...
                Marius Johansen - http://tnrc.ipublish.no/ - Team Mustitrc
                Team associated - Vampire racing - Rb - Jconsepts - Savox - Sanwa

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jkollo View Post
                  Har kommet frem til å starte litt forsiktig. Prøver meg med en RTR bil først. Greier jeg å håndtere den på en god måte , så prøver jeg meg helt sikkert på å bygge en selv med tiden.

                  Det står i mellom HPI Trophy Buggy 3.5 4WD og Kyosho Inferno Neo.

                  Noen som vil anbefale den ene fremfor den andre?
                  Jeg prøvde Trophy Buggy på Kodalbanen i dag i mangel av konkurransebil..... Fysj.. Den egner seg best til hagekjøring... Men man taker hva man haver

                  Comment


                  • #10
                    Hehe...Kjøpte til slutt en Losi 2.0 EU. Den går som f...

                    Comment


                    • #11
                      Bra du kjøpte en skikkelig buggy, og ikke noe RTR
                      Lykke til!
                      XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jkollo View Post
                        Hehe...Kjøpte til slutt en Losi 2.0 EU. Den går som f...
                        Grattis! Bra valg!
                        "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                        Comment


                        • #13
                          Takk for det! Veldig fornøyd

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by stigno View Post
                            RTR er nok desverre bortkastede penger, mye plunder og lite kjøring.
                            Helt korrekt.
                            RTR biler leveres med for dårlig clutch, for dårlige motorer som er umulig å tune, snorstarter som ryker i et sett, enveislager på snorstart som ryker i et sett, og nålelager i clutcher som ryker i et sett.
                            I tillegg er RTR bilene gjerne basert på biler som var i salg for 5-10 år siden, og er dermed håpløst utdaterte.
                            Leveres gjerne med helt håpløst radioutstyr som såvidt ville vært på høyden i 1990, og servoer som knapt klarer vri hjulene fra høyre til venstre.

                            Kjøper man RTR er det det samme som å kaste bort pengene, for da MÅ man kjøpe en annen bil etterpå, i tillegg blir opplevelsen så negativ at det kanskje fører til at mange mister troen på egen evne til å tune motor, så de gir seg i stedet for å fortsette med hobbyen.

                            RTR er rett og slett ødeleggende for hobbyen. Da tenker jeg særskilt på Kyosho Inferno MP7.5 sports RTR. Det er selveste "syvende sirkel i helvete"-bilen.

                            Da er det mye bedre dersom en nybegynner kjøper en brukt bil av bra merke&type, og kjøper en billigmotor av ålreit fabrikat, da får vedkommende mye mer glede.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jkollo View Post
                              Hehe...Kjøpte til slutt en Losi 2.0 EU. Den går som f...
                              Klok avgjørelse.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X