Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regler 1:10 Short Course

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Regler 1:10 Short Course

    Så at Short Course reglene har kommet inn i SR nå, og de var det ikke helt lett å bli klok på.

    3 1:10 SHORT COURSE
    I klassen kan det være tillatt med drift på alle fire hjulene.

    3.1 Tekniske spesifikasjoner

    3.1.1 Generelle krav
    a. Bilene brukt i off-road konkurranser bør være fornuftige versjoner av fullstørrelse biler som regnes som brukbare i rallycross, rally, eller ørkenrace. Kjøring på banen uten karosseri er ikke tillatt.
    Kan ikke huske å ha sett en SCT bli brukt i rally(cross), og det er vel ikke det det går i i ørkenrace heller?

    b. Alle biler skal ha startnummer på minst to steder slik at de kan sees fra den siden som tellesekreteriat og dommer har ved passering.
    c. Ingen biler skal være konstruert slik at de er farlige for, eller kan skade andre føreres biler.
    d. Mål:
    :

    Vekt Minimum 2098 gr
    Bilens målspesifikasjon (* målt aksel sentrum)
    Akselavstand * Minimum 320mm Maksimalt 335 mm
    Total lengde Minimum 511mm Maksimal 568mm
    Total bredde * Minimum 273mm Maksimal 296mm
    Bilens Høyde Overall Minimum 199mm
    Dekkbredde Maksimal 41.9mm
    Dekk Diameter montert Minimum 99mm
    Dekkbredde montert Maksimum 46.99mm
    Hva er forskjell på dekkbredde maksimal og dekkbredde montert maksimum? Montert på hva? Felg? Et dekk kan vel ikke ha flere bredder?

    Dish Stil Wheels uttrykkelig forbudt
    Ingen dekkene skjæring, skallet dekk eller egendefinerte kutte dekk tillatt.
    Karosseroi spesifikasjoner
    Full fender lastebil kroppen. Kroppen må fullstendig dekke dekk sett ovenfra.
    No add on eller integrerte spoilere / vinger tillatt.
    Tire Mounted: Minimum Diameter av dekket (montert) er etablert for å begrense
    ekstremt lav profil design. Målet dimensjon (nye dekk) er etablert på 101,6 mm
    Til å kompensere for slitasje, støping toleranser, degradering av skum innlegg, minimum tillatte diameter av en montert dekk er 76,2mm
    Skallet dekk? Full fender lastebil kroppen? At det var? Her var det mye rør... Karosseriet trenger heller ikke være et short course karosseri, bare det dekker hjula?

    e. Enhver modifikasjon av bilen er tillatt.
    Så chassiset trenger egentlig ikke tilhøre en bil opprinnelig laget til short course, bare det passer til målene og minimumsvekta?

    f. Ingen automatisk styring eller kraft/antispinn kontroll er tillatt. Styrefunksjonen, og hastighetsreguleringen av bilen kan kun utføres av senderen. De må på ingen måte bli påvirket av bilens bevegelse, eller akselerasjon.
    Ingen signaler er tillatt sendt ut fra bilen til noen enhet på banen, bortsett fra signaler fra rundetellings transponder eller signaler fra sensorer for overføring av passiv telemetri som beskrevet i generelle regler. For å kontrollere at de tekniske reglene blir fulgt har arrangøren rett til å kontrollere enhver bil, dens utstyr, og sender når som helst under løpet, også i løpet av et heat.
    Så arrangøren skal kontrollere at man ikke har justert ned punch/akselerasjon på regulatoren?

    g. Det er tillatt å bytte chassi på bilen, forutsatt at erstatningen er av samme design og materiale som originalen som ble godkjent på teknisk. Det nye chassiet må registreres og forevises ansvarlig funksjonær.

    Motor er fritt og batteri er fritt bare det er EFRA/ROAR godkjent?

    Skal dette være en klasse for nybegynnere bør reglene være så lette å lese/forstå som mulig. Det begynner å bli en del feil rundt om i hele reglementet da det henvises til regler som flyttet og som kanskje ikke eksisterer (i samme form) lenger. Nå er det også mye feil på forbundet sine hjemmesider som bør rettes opp. Skal man øke rekrutteringen må man gjøre det så enkelt som mulig for de som trykker seg inn på forbundets sider for første gang (hvor ikke short course engang er nevnt) for å finne reglene.
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

  • #2
    Originally posted by >Jonas< View Post
    Så at Short Course reglene har kommet inn i SR nå, og de var det ikke helt lett å bli klok på.


    Kan ikke huske å ha sett en SCT bli brukt i rally(cross), og det er vel ikke det det går i i ørkenrace heller?


    Hva er forskjell på dekkbredde maksimal og dekkbredde montert maksimum? Montert på hva? Felg? Et dekk kan vel ikke ha flere bredder?


    Skallet dekk? Full fender lastebil kroppen? At det var? Her var det mye rør... Karosseriet trenger heller ikke være et short course karosseri, bare det dekker hjula?


    Så chassiset trenger egentlig ikke tilhøre en bil opprinnelig laget til short course, bare det passer til målene og minimumsvekta?


    Så arrangøren skal kontrollere at man ikke har justert ned punch/akselerasjon på regulatoren?




    Motor er fritt og batteri er fritt bare det er EFRA/ROAR godkjent?

    Skal dette være en klasse for nybegynnere bør reglene være så lette å lese/forstå som mulig. Det begynner å bli en del feil rundt om i hele reglementet da det henvises til regler som flyttet og som kanskje ikke eksisterer (i samme form) lenger. Nå er det også mye feil på forbundet sine hjemmesider som bør rettes opp. Skal man øke rekrutteringen må man gjøre det så enkelt som mulig for de som trykker seg inn på forbundets sider for første gang (hvor ikke short course engang er nevnt) for å finne reglene.
    Jeebus! Her har noen lekt for mye med Google Translate trur jeg... Dette må taes vekk og renskrives MYE!

    Så arrangøren skal kontrollere at man ikke har justert ned punch/akselerasjon på regulatoren?
    Nope. Denne regelen refererer til gyro/telemetribruk, ikke regulator og timing.
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • #3
      Det er jeg som har prøvd og ta reglene for roar og sette inn i sr, grunnen til det er at efra ikke har noen regler for sc, dette er bare, og da mener jeg bare en midlertidig løsning slik at vi har noen regler og forholde oss til, jeg er smertelig klar over at justeringer må til, men som sagt, dette er en temporær løsning, inntil efra lanserer sitt regelsett.
      som et amendum så kan grenleder bestemme tolkningen av regelverket, så da inntil vi har et bra regelverk ifra efra så kan dere sende meg en Mail så skal jeg tolke regelen
      -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
      -Leder www.I
      HRC.no
      ]

      Comment


      • #4
        Hvis dette bare er midlertidig, hvorfor ikke bare gjøre det enkelt inntil EFRA kommer med et regelverk (hvis det er det nivået man ønsker å legge seg på da)? F.eks., de biler som er tillatt brukt i SC er alle 1:10 biler som blir solgt som en SC, og dekk og karosserier tillatt er de som er laget til/som SC (noe eier må vise til ved en evnt tvil). Så kan man evnt spe på med noen mål som er enkle å forholde seg til. Hva med motor og batterier? Jeg har inntrykk av at svært mange sitter på en SC og som kunne tenke seg å kjøre løp med det de har, men de blir nok fort litt skremt når de ser den regelregla der (eller EFRA sin når den kommer). Skal man øke rekrutteringa må man gjøre det enkelt, så får de som ønsker å drive på mer seriøst kjøre buggy. Men det vil man vel kanskje ikke siden det allerede er et krav om lisens..
        Team RC Companiet - Minicupen.no
        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

        Comment


        • #5
          Originally posted by >Jonas< View Post
          Hvis dette bare er midlertidig, hvorfor ikke bare gjøre det enkelt inntil EFRA kommer med et regelverk (hvis det er det nivået man ønsker å legge seg på da)? F.eks., de biler som er tillatt brukt i SC er alle 1:10 biler som blir solgt som en SC, og dekk og karosserier tillatt er de som er laget til/som SC (noe eier må vise til ved en evnt tvil). Så kan man evnt spe på med noen mål som er enkle å forholde seg til. Hva med motor og batterier? Jeg har inntrykk av at svært mange sitter på en SC og som kunne tenke seg å kjøre løp med det de har, men de blir nok fort litt skremt når de ser den regelregla der (eller EFRA sin når den kommer). Skal man øke rekrutteringa må man gjøre det enkelt, så får de som ønsker å drive på mer seriøst kjøre buggy. Men det vil man vel kanskje ikke siden det allerede er et krav om lisens..
          SC ble kjørt som supportklasse i 2010/2011 med det formålet og skape en egen klasse på lik linje som buggy, på siste MSK ble det bestemt at tiden var inne for og gjøre dette, dvs lage en egen klasse for denne type biler.
          Ved å gjøre dette vil det medfølge en del praktiske ting som må på plass, bl.a regelverk som regulerer klassen på linje som andre klasser.Derfor for å få igjennom denne klassen iår som var et ønske fra førerer og klubber, så måtte vi bruke en midlertidlig løsning med regelverket.inntil EFRA publiserer sitt.
          Vi kunne alltids ha kjørt SC som en egen supportklasse helt frem til dommedag om vi hadde ønsket det, men det var ikke noe ønske. dette har til dels sammneheng med at supportklasser ikke er underlagt regelverk som vi har for de andre klassene av nasjonal karakter, spesielt med tanke på bilpåsettere og aviikling av løpsarrangemanget. Supportklasser har ikke plikter ovenfor nasjonale løp selv om dem arrangeres på samme dag, supportklasser skal heller ikke influere nasjonale løp.

          Dette er noe av bakgrunnen for at regelverk må være på plass.
          når det gjelder batteri så er denne regulert i EFRA og ROAR sine batterilister, punktum! noe annet er ikke tillatt brukt
          motorer er ikke regulert i EFRA, ergo så er det fritt.
          Lisens er påkrevd for alle som skal delta på løp som er eid av motorsportforbundet!
          SC er ikke en nybegynner klasse lengre, supportklasseårene ble brukt til det formålet

          når det gjelder det du spør om her så skjønner ikke jeg hva som ikke er klart

          Vekt Minimum 2098 gr
          Bilens målspesifikasjon (* målt aksel sentrum)
          Akselavstand * Minimum 320mm Maksimalt 335 mm (dette er målene målt fra aksling til aksling)
          Total lengde Minimum 511mm Maksimal 568mm (dette er målet fra front til bak)
          Total bredde * Minimum 273mm Maksimal 296mm (kort og godt bredden på bilen)
          Bilens Høyde Overall Minimum 199mm ( minimum høyde på bilen)
          Dekkbredde Maksimal 41.9mm (dekkets maskimale bredde)
          Dekk Diameter montert Minimum 99mm (dekkets minimumme diameter)
          Dekkbredde montert Maksimum 46.99mm ( denne er feil, den skal ikke stå, den er strøket fra ROAR reglene)

          Det er en skrivefeil vedr "skallet dekk"
          Det riktige er som følger :
          Bruk av rillede framdekk er uforenlig med en kategori som har oppnådd mesteparten av sin popularitet på grunnlag av skalaens utseende. Derfor har ROAR
          besluttet å ikke tillate bruk av denne type dekk på dette grunnlaget. ribbet framdekk og "stiplede" riller vil ikke bli tillatt. Reglene vil favorisere skala mønsterdybde
          Mønstre,de fremre dekk må minst ha et mønster som er konsistente med bakdekkene.

          Når det gjelder reglene omkring karrosseri, vi kan diskutere oss grønn og blå hvordan et karroseri skal se ut, men enkelt sagt SC karosseri på SC bil!
          men vil du på død og liv bruke noe annet så kan du sikkert tre en cola flaske over bilen og bruke det , bare sørg for at hjulene er dekket!


          Ellers vil klassen ha de samme reglene som buggy, dvs bytte av chassi plate er ikke tillatt, med mindre den erstattes av samme type, dvs SC mot SC og av samme merke, og enhver mod av bilen er tillatt, så lenge den ikke kræsjer med noen av de ovenstående reglene

          Vi trenger ikke å gjøre det så vanskelig for oss selv, men reglene kan komme til å bli endret på underveis og oppdatert frem til EFRA sitt foreligger
          Last edited by thaking; 28 March 2012, 12:14.
          -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
          -Leder www.I
          HRC.no
          ]

          Comment


          • #6
            Originally posted by thaking View Post
            SC ble kjørt som supportklasse i 2010/2011 med det formålet og skape en egen klasse på lik linje som buggy, på siste MSK ble det bestemt at tiden var inne for og gjøre dette, dvs lage en egen klasse for denne type biler.
            Ved å gjøre dette vil det medfølge en del praktiske ting som må på plass, bl.a regelverk som regulerer klassen på linje som andre klasser.Derfor for å få igjennom denne klassen iår som var et ønske fra førerer og klubber, så måtte vi bruke en midlertidlig løsning med regelverket.inntil EFRA publiserer sitt.
            Vi kunne alltids ha kjørt SC som en egen supportklasse helt frem til dommedag om vi hadde ønsket det, men det var ikke noe ønske. dette har til dels sammneheng med at supportklasser ikke er underlagt regelverk som vi har for de andre klassene av nasjonal karakter, spesielt med tanke på bilpåsettere og aviikling av løpsarrangemanget. Supportklasser har ikke plikter ovenfor nasjonale løp selv om dem arrangeres på samme dag, supportklasser skal heller ikke influere nasjonale løp.
            Jeg var ikke klar over at SC hadde blitt kjørt som supportklasse sammen med NC/NM før, da jeg hverken har lest noe om det på forbundet sin sider (hvor SC fremdeles ikke er nevnt) eller i SR. Etter tidligere diskusjoner trodde jeg kanskje SC skulle bli en rekrutteringsklasse som touring stock (og M-chassis). Har kjørt supportklasse i to sesonger nå, så er fullt klar over hva det innebærer.

            Originally posted by thaking View Post
            Dette er noe av bakgrunnen for at regelverk må være på plass.
            når det gjelder batteri så er denne regulert i EFRA og ROAR sine batterilister, punktum! noe annet er ikke tillatt brukt
            motorer er ikke regulert i EFRA, ergo så er det fritt.
            Lisens er påkrevd for alle som skal delta på løp som er eid av motorsportforbundet!
            SC er ikke en nybegynner klasse lengre, supportklasseårene ble brukt til det formålet

            når det gjelder det du spør om her så skjønner ikke jeg hva som ikke er klart
            Jeg spurte ikke om man kunne bruke batterier som ikke var ROAR/EFRA godkjent, men om det innenfor disse var fritt. Her finner man jo alt fra 1S til 4S LiPo, og det er jo en viss forskjell på 2S og 4S i ytelse.

            Er klar over at lisens kreves for løp eid av forbundet, men hvordan er det her med touring stock? Dette er vel en klasse eid av forbundet, men skal jo ikke kjøres som statusløp, så krever den da lisens? Hvilke supportklasser har man nå på elektro offroad siden?

            Originally posted by thaking View Post
            Vekt Minimum 2098 gr
            Bilens målspesifikasjon (* målt aksel sentrum)
            Akselavstand * Minimum 320mm Maksimalt 335 mm (dette er målene målt fra aksling til aksling)
            Total lengde Minimum 511mm Maksimal 568mm (dette er målet fra front til bak)
            Total bredde * Minimum 273mm Maksimal 296mm (kort og godt bredden på bilen)
            Bilens Høyde Overall Minimum 199mm ( minimum høyde på bilen)
            Dekkbredde Maksimal 41.9mm (dekkets maskimale bredde)
            Dekk Diameter montert Minimum 99mm (dekkets minimumme diameter)
            Dekkbredde montert Maksimum 46.99mm ( denne er feil, den skal ikke stå, den er strøket fra ROAR reglene)

            Det er en skrivefeil vedr "skallet dekk"
            Det riktige er som følger :
            Bruk av rillede framdekk er uforenlig med en kategori som har oppnådd mesteparten av sin popularitet på grunnlag av skalaens utseende. Derfor har ROAR
            besluttet å ikke tillate bruk av denne type dekk på dette grunnlaget. ribbet framdekk og "stiplede" riller vil ikke bli tillatt. Reglene vil favorisere skala mønsterdybde
            Mønstre,de fremre dekk må minst ha et mønster som er konsistente med bakdekkene.

            Når det gjelder reglene omkring karrosseri, vi kan diskutere oss grønn og blå hvordan et karroseri skal se ut, men enkelt sagt SC karosseri på SC bil!
            men vil du på død og liv bruke noe annet så kan du sikkert tre en cola flaske over bilen og bruke det , bare sørg for at hjulene er dekket!
            Så hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og skrive nettopp det? "Karosseriet skal være av short course typen og hjulene skal være dekket av karosseriet, og integrerte eller ettermonterte spoilere er ikke tillatt" i stedet for "Bilene brukt i off-road konkurranser bør være fornuftige versjoner av fullstørrelse biler som regnes som brukbare i rallycross, rally, eller ørkenrace. Kjøring på banen uten karosseri er ikke tillatt." som det nå står i starten og "Karosseroi spesifikasjoner
            Full fender lastebil kroppen. Kroppen må fullstendig dekke dekk sett ovenfra.
            No add on eller integrerte spoilere / vinger tillatt." som det står senere i regelverket.

            Originally posted by thaking View Post
            Ellers vil klassen ha de samme reglene som buggy, dvs bytte av chassi plate er ikke tillatt, med mindre den erstattes av samme type, dvs SC mot SC og av samme merke, og enhver mod av bilen er tillatt, så lenge den ikke kræsjer med noen av de ovenstående reglene

            Vi trenger ikke å gjøre det så vanskelig for oss selv, men reglene kan komme til å bli endret på underveis og oppdatert frem til EFRA sitt foreligger
            Jeg har aldri kjørt buggy, så jeg veit ikke hvilke regler som gjelder der. Helt enig i at vi ikke trenger å gjøre det vanskelig, og dermed kunne hele regelverket vært skrevet om på en mer lettfattelig måte med alle regler gjeldene for en klasse under hvert enkelt avsnitt, og ikke som det er nå, spredd utover med henvisning til feil paragrafer. Som tidligere skrevet så må man gjøre det så enkelt som mulig for at flere gidder å ta del i denne fantastiske hobbyen/idretten. Svært få veit hvor moro det er før de får prøvd, og da kan man ikke starte med å skremme de bort.
            Team RC Companiet - Minicupen.no
            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

            Comment


            • #7
              Hei.

              Jeg hadde planer om å kjøre noen innendørs SC løp til vinteren. Hadde den oppfatning at dette var en litt "laidback" moro klasse. Ser nå at dette også er blitt superseriøst.

              Konklusjon: dropper nok å være med på løp. Å det syns jeg er synd i grunnen.

              Men forhåpentligvis blir det noen klubbløp o.l. man kan delta på.
              www.e-hobby.no butikken for Hong Nor

              Comment


              • #8
                Originally posted by BARACUS View Post
                Hei.

                Jeg hadde planer om å kjøre noen innendørs SC løp til vinteren. Hadde den oppfatning at dette var en litt "laidback" moro klasse. Ser nå at dette også er blitt superseriøst.

                Konklusjon: dropper nok å være med på løp. Å det syns jeg er synd i grunnen.

                Men forhåpentligvis blir det noen klubbløp o.l. man kan delta på.
                Sc er langt fra "superseriøst" .. Er riktig at dette er en morro klasse, hvor man kan kjøre litt anderledes enn buggy..

                Comment


                • #9
                  For mange ble det "superseriøst" i det øyeblikket man innførte lisenskrav og regler der man må bruke godkjente 2S batterier, og har spesifikke mål etc å følge. Det hjelper lite hvor useriøse de på kjøretårnet er (har vel ikke akkurat inntrykk av at alle her er så useriøse men...) når klassen er likestilt med buggy hva regler og krav angår.
                  Team RC Companiet - Minicupen.no
                  VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by >Jonas< View Post
                    Det hjelper lite hvor useriøse de på kjøretårnet er (har vel ikke akkurat inntrykk av at alle her er så useriøse men...)
                    Useriøst sa jeg ikke at dette er, alle vil selvfølgelig vinne! Men om du kjører et sc klubb løp i cupen til Mustit, eller om du kjører nc løp, blir akkurat det samme! Så lenge du ikke skal drive å "modde" så mye på bilen så blir den godkjent uten noe tvil i nc også! Eneste er dette med godkjente batterier, som heller ikke er så stort problem. Visst man kjøper seg kun godkjente batterier når man trenger nye batterier (Disse kan faktisk være billigere en batterier som ikke er godkjente også) Og kommer man med et hardcase batteri på et nc løp i short course, og det ikke har blåst seg så veldig opp, så skal det mye til for at du ikke får starte.. Da er i alefall de som står i teknisk helt firkantet.. ( Det er veldig sjeldent til sjekker dette også) Det samme ute på banen, det er veldig sjeldent det gis stop`n`go på sc klassen! Synd folk har fått oppfattningen av at dette er "super seriøst" Bare for det har ordet NC foran seg.... baracus, syntes du heller skal prøve et løp, så syntes du nok dette er kjempe morsomt selv på et nc! Og batterier kan du evnt få låne av meg, bare send meg en mld!

                    Comment


                    • #11
                      Kan noen forklare meg hva det er som er så galt i at dette har blitt en nasjonal klasse på lik linje som buggy og touring????
                      Dette er faktisk etter ønske etter førere i norges land.
                      Sorry gutter men jeg ser bare ikke problemet
                      Dette er racing
                      -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                      -Leder www.I
                      HRC.no
                      ]

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by >Jonas< View Post
                        For mange ble det "superseriøst" i det øyeblikket man innførte lisenskrav og regler der man må bruke godkjente 2S batterier, og har spesifikke mål etc å følge. Det hjelper lite hvor useriøse de på kjøretårnet er (har vel ikke akkurat inntrykk av at alle her er så useriøse men...) når klassen er likestilt med buggy hva regler og krav angår.
                        hva er poenget i at det skal være useriøst, og hva legges i ordet useriøst?
                        Dessuten så er kravene til batterier der pga sikkerhetsmessige årsaker!
                        -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                        -Leder www.I
                        HRC.no
                        ]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by BARACUS View Post
                          Hei.

                          Jeg hadde planer om å kjøre noen innendørs SC løp til vinteren. Hadde den oppfatning at dette var en litt "laidback" moro klasse. Ser nå at dette også er blitt superseriøst.

                          Konklusjon: dropper nok å være med på løp. Å det syns jeg er synd i grunnen.

                          Men forhåpentligvis blir det noen klubbløp o.l. man kan delta på.
                          hvilke forskjeller legger du til grunn for at du kan delta på klubbløp og ikke nasjonale løp? det brukes samme regeloppsett og kjøreoppsett, så hva er forskjellen ??
                          -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                          -Leder www.I
                          HRC.no
                          ]

                          Comment


                          • #14
                            Det er sikkert mange sider ved dette, men det som er uomtvistelig er at vi trenger rekruttering....
                            Bare for å rette opp noe først: Useriøst tror jeg bør byttes ut med uhøytidelig...
                            Det hele diskusjonen egentlig handler om er hvor lett det skal være for "gutten i gata" å begynne med dette.
                            Det er EKSTREMT viktig at SC blir en klasse der det ikke er de tekniske spec. som er avgjørende om du skal få kjøre eller ikke.
                            Eneste som jeg kan være enig i, er at det skal være max 2cellers lipo batteri eller 8,4V NiMH
                            (som følger med i enkelte kit)
                            Ellers at det skal være heldekkende karrosseri.
                            Det var et håp om at dette skulle bli en bra rekrutteringsklasse, siden disse bilene kan kjøres på buggy og asfaltbaner
                            (med litt "godvilje" fra oss asfaltracere...)
                            Enkelte av disse bilene er "vanntette" slik at de kan brukes i vått og tørt vær, sommer som vinter. Når de i tillegg kan brukes både på gårdplassen og "i gata" har vi her en klasse/biltype som vi må ta veldig godt vare på!!
                            Har sett i tidligere innlegg at man ved teknisk kontroll kke følger de oppsatte reglene for denne klassen og det er jo greit nok, men man ser jo at det blir diskusjoner/misforståelser av dette.
                            Kanskje det hadde vært bedre å kjørt SC som en ren supportklasse med minimalt med regler?

                            Når det gjelder rekruttering har vi sett flere "rekruttklasser" dø ut fordi mer etablerte førere stiller til start.
                            Jeg personlig tror at for at en rekruttklasse skal forbli akkurat det....er det spesielt tre ting som kan hjelpe:

                            1. Man arrangerer løp (f.eks som supportklasse ved NC løp) der fokuset er på at førerne skal ha det gøy.
                            (dommeren passer på at alle kjører i riktig retning )

                            2. Minimalt med tekniske spec, men en begrensning på motor/batteri

                            3. Kun åpen for førere opp til 13 år.
                            (skjønner at det er noen 14-15 og 40 åringer som synes det er urettferdig, men da må man kjøre i en NC klasse)

                            Dette mener jeg må til for at det skal være en klasse for rekrutter.....
                            (blr den populær nok blir det jo nok førere til at det kan være en NC-klasse også... )

                            For mange av oss er det vanskelig å huske så langt tilbake, men vi bør prøve å tenke tilbake på første gang vi kom til en bane med bilen vår.....tror ikke det var mange som visste vekt,bredde,lengde,dekktype,om det var traction control osv.....
                            Last edited by Roger L; 4 July 2012, 16:04.
                            Roger Larsen 67.... Valdres
                            Meritter: Svømmeknappen i 1977

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by thaking View Post
                              hva er poenget i at det skal være useriøst, og hva legges i ordet useriøst?
                              Dessuten så er kravene til batterier der pga sikkerhetsmessige årsaker!
                              Jeg har aldri sagt det skal være useriøst. Det var et svar til han som postet før meg om at klassen var langt fra "superseriøst", men en morroklasse. Det er ikke nødvendigvis under løpet man opplever det seriøst eller ikke, men når man må være medlem av en klubb, ha gyldig lisens samt en bil med tilbehør som tilfredsstiller detaljerte krav kan det oppleves som "superseriøst" å i det hele tatt komme frem til startstreken. At reglene i tillegg ikke er fullt så lette å forstå hjelper jo ikke på heller. Derfor dropper mange å delta fremfor å slenge med for moroskyld, for senere og evnt bli så bitt av basillen at de tar steget inn i det virkelig "seriøse" miljøet.

                              Hvorfor er det mer sikkert å kjøre med godkjente 2S fremfor godkjente 3S batterier? Høyere spenning fører til mindre strømtrekk (og dermed varmegang) og lengre kjøretid, noe som de som bruker bilen på andre steder enn kun på en bane verdsetter, og kjøper i første omgang. Disse bilene er også stort sett bygd for å takle mye større batterier enn 2S. Nå er vel ikke godkjente batterier nødvendigvis alltid sikrere enn batterier uten klistrelappen på heller, men diskusjonen trenger vi vel ikke ta.

                              Originally posted by thaking View Post
                              hvilke forskjeller legger du til grunn for at du kan delta på klubbløp og ikke nasjonale løp? det brukes samme regeloppsett og kjøreoppsett, så hva er forskjellen ??
                              På klubbløp kan man ofte komme med det man har, og reglene er langt slappere enn på NC/NM. Ikke er det noe statusløp man evnt vinner heller, så det er stort sett mer avslappende, og det er morrofaktoren som er det største for de fleste.
                              Team RC Companiet - Minicupen.no
                              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X