Så at Short Course reglene har kommet inn i SR nå, og de var det ikke helt lett å bli klok på.
Kan ikke huske å ha sett en SCT bli brukt i rally(cross), og det er vel ikke det det går i i ørkenrace heller?
Hva er forskjell på dekkbredde maksimal og dekkbredde montert maksimum? Montert på hva? Felg? Et dekk kan vel ikke ha flere bredder?
Skallet dekk? Full fender lastebil kroppen? At det var? Her var det mye rør... Karosseriet trenger heller ikke være et short course karosseri, bare det dekker hjula?
Så chassiset trenger egentlig ikke tilhøre en bil opprinnelig laget til short course, bare det passer til målene og minimumsvekta?
Så arrangøren skal kontrollere at man ikke har justert ned punch/akselerasjon på regulatoren?
Motor er fritt og batteri er fritt bare det er EFRA/ROAR godkjent?
Skal dette være en klasse for nybegynnere bør reglene være så lette å lese/forstå som mulig. Det begynner å bli en del feil rundt om i hele reglementet da det henvises til regler som flyttet og som kanskje ikke eksisterer (i samme form) lenger. Nå er det også mye feil på forbundet sine hjemmesider som bør rettes opp. Skal man øke rekrutteringen må man gjøre det så enkelt som mulig for de som trykker seg inn på forbundets sider for første gang (hvor ikke short course engang er nevnt) for å finne reglene.
3 1:10 SHORT COURSE
I klassen kan det være tillatt med drift på alle fire hjulene.
3.1 Tekniske spesifikasjoner
3.1.1 Generelle krav
a. Bilene brukt i off-road konkurranser bør være fornuftige versjoner av fullstørrelse biler som regnes som brukbare i rallycross, rally, eller ørkenrace. Kjøring på banen uten karosseri er ikke tillatt.
I klassen kan det være tillatt med drift på alle fire hjulene.
3.1 Tekniske spesifikasjoner
3.1.1 Generelle krav
a. Bilene brukt i off-road konkurranser bør være fornuftige versjoner av fullstørrelse biler som regnes som brukbare i rallycross, rally, eller ørkenrace. Kjøring på banen uten karosseri er ikke tillatt.
b. Alle biler skal ha startnummer på minst to steder slik at de kan sees fra den siden som tellesekreteriat og dommer har ved passering.
c. Ingen biler skal være konstruert slik at de er farlige for, eller kan skade andre føreres biler.
d. Mål:
:
Vekt Minimum 2098 gr
Bilens målspesifikasjon (* målt aksel sentrum)
Akselavstand * Minimum 320mm Maksimalt 335 mm
Total lengde Minimum 511mm Maksimal 568mm
Total bredde * Minimum 273mm Maksimal 296mm
Bilens Høyde Overall Minimum 199mm
Dekkbredde Maksimal 41.9mm
Dekk Diameter montert Minimum 99mm
Dekkbredde montert Maksimum 46.99mm
c. Ingen biler skal være konstruert slik at de er farlige for, eller kan skade andre føreres biler.
d. Mål:
:
Vekt Minimum 2098 gr
Bilens målspesifikasjon (* målt aksel sentrum)
Akselavstand * Minimum 320mm Maksimalt 335 mm
Total lengde Minimum 511mm Maksimal 568mm
Total bredde * Minimum 273mm Maksimal 296mm
Bilens Høyde Overall Minimum 199mm
Dekkbredde Maksimal 41.9mm
Dekk Diameter montert Minimum 99mm
Dekkbredde montert Maksimum 46.99mm
Dish Stil Wheels uttrykkelig forbudt
Ingen dekkene skjæring, skallet dekk eller egendefinerte kutte dekk tillatt.
Karosseroi spesifikasjoner
Full fender lastebil kroppen. Kroppen må fullstendig dekke dekk sett ovenfra.
No add on eller integrerte spoilere / vinger tillatt.
Tire Mounted: Minimum Diameter av dekket (montert) er etablert for å begrense
ekstremt lav profil design. Målet dimensjon (nye dekk) er etablert på 101,6 mm
Til å kompensere for slitasje, støping toleranser, degradering av skum innlegg, minimum tillatte diameter av en montert dekk er 76,2mm
Ingen dekkene skjæring, skallet dekk eller egendefinerte kutte dekk tillatt.
Karosseroi spesifikasjoner
Full fender lastebil kroppen. Kroppen må fullstendig dekke dekk sett ovenfra.
No add on eller integrerte spoilere / vinger tillatt.
Tire Mounted: Minimum Diameter av dekket (montert) er etablert for å begrense
ekstremt lav profil design. Målet dimensjon (nye dekk) er etablert på 101,6 mm
Til å kompensere for slitasje, støping toleranser, degradering av skum innlegg, minimum tillatte diameter av en montert dekk er 76,2mm
e. Enhver modifikasjon av bilen er tillatt.
f. Ingen automatisk styring eller kraft/antispinn kontroll er tillatt. Styrefunksjonen, og hastighetsreguleringen av bilen kan kun utføres av senderen. De må på ingen måte bli påvirket av bilens bevegelse, eller akselerasjon.
Ingen signaler er tillatt sendt ut fra bilen til noen enhet på banen, bortsett fra signaler fra rundetellings transponder eller signaler fra sensorer for overføring av passiv telemetri som beskrevet i generelle regler. For å kontrollere at de tekniske reglene blir fulgt har arrangøren rett til å kontrollere enhver bil, dens utstyr, og sender når som helst under løpet, også i løpet av et heat.
Ingen signaler er tillatt sendt ut fra bilen til noen enhet på banen, bortsett fra signaler fra rundetellings transponder eller signaler fra sensorer for overføring av passiv telemetri som beskrevet i generelle regler. For å kontrollere at de tekniske reglene blir fulgt har arrangøren rett til å kontrollere enhver bil, dens utstyr, og sender når som helst under løpet, også i løpet av et heat.
g. Det er tillatt å bytte chassi på bilen, forutsatt at erstatningen er av samme design og materiale som originalen som ble godkjent på teknisk. Det nye chassiet må registreres og forevises ansvarlig funksjonær.
Motor er fritt og batteri er fritt bare det er EFRA/ROAR godkjent?
Skal dette være en klasse for nybegynnere bør reglene være så lette å lese/forstå som mulig. Det begynner å bli en del feil rundt om i hele reglementet da det henvises til regler som flyttet og som kanskje ikke eksisterer (i samme form) lenger. Nå er det også mye feil på forbundet sine hjemmesider som bør rettes opp. Skal man øke rekrutteringen må man gjøre det så enkelt som mulig for de som trykker seg inn på forbundets sider for første gang (hvor ikke short course engang er nevnt) for å finne reglene.
Comment