Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regler 1:10 Short Course

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by TOP-Driver View Post
    Bilde var ett eksempel, men tror du virkelig at de pakkene som er laget billig i Kina som koster 4,25$ for 5000mha 50C i fra fabrikk i krympestrømpe er sikkre? Ja jøss tro virkelig om igjen, se bare på regulatorer og biler i fra Kina ect hvor lenge de holder/tåler, er vel også en ting at det meste som kommer i fra Kina blir hold igjen i Tollen enten pga ulovlig kopi eller at det rett å slett er farlig men det er vel ikke så nøye vel
    Eksempelet ditt falt vel litt i grus når du henviser til et eksempel med ei relativt dyr pakke fra en av de anerkjente som har flere godkjente batterier og mesterskapstitler i sekken? Hvor tror du det egentlig det meste av RC-utstyr kommer fra, hvis det ikke er Kina? Har du noe statistikk å henvise til som viser at billige batterier går opp i røyk langt oftere enn godkjente batterier? Hvor mange her inne (bortsett fra konkurransekjørerne) tror du bruker dyre godkjente batterier fremfor billige batterier fra f.eks. Hobbyking? I en omtrent hver eneste tråd hvor det blir spurt om anbefaling på batteri, får man til svar at man bør kjøpe fra Hobbyking. Og jeg kan ikke huske å ha lest noen skrekkeksempler her inne som går på batterier derfra.

    Originally posted by TOP-Driver View Post
    Hvis du mener at sikkerhet ikke er noe man skal bry seg om og ta hensyn til, javel opptil deg men bruk 2 sek og tenk på at det kan stå andre ved siden av deg når slike ting skjer........ og det er vel kjedelig hvis det er din eller noen annen sin unge!!!
    Hvor har jeg skrevet at man ikke skal bry seg om sikkerhet?

    Originally posted by TOP-Driver View Post
    Og den TP pakka er en pakke som IKKE er hardcase... noe jeg ikke ville ha brukt unde noen omstendigheter.... eller for den saks skyld SMC, men TP er den nest støreste levrandøren av RC lipo batterier... etter Trinity/epic/RevTech....
    Hva har det å si om pakka er pakka inn med plast eller ikke i et tilfelle som dette, da det var første gang pakka ble ladet? En fordel med batterier uten plastkasse er jo at man lettere/tidligere kan se om det deformerer seg. I mange biler (short course og andre) ligger også batteriene såpass bra beskyttet i ei batterikasse fra ytre påvirkinger at det ikke er absolutt nødvendig med hardcase.


    Originally posted by thaking View Post
    bare for å komme med e t lite innspill, de reglene du sikter til er oppdatert for en god stund siden, de heter appendix a, og ligger på forbundssidene, jeg legger det og ved her slik at du ser at det ikke er så kompliserte greier
    Joda, jeg vet det ble tatt til følge og oppdatert, men det var det ikke når tråden ble opprettet. Nå gjenstår det å oppdatere Radiostyrt-sidene hos forbundet og nå så begynner dette å bli bra.

    Originally posted by thaking View Post
    Dekk er ikke tillatt skjært (seipet), dekk skal være av Short Course type, og med samme dekktype foran og bak
    Når dekket klippes/modifiseres, går det under skjæring og er mao forbudt? Ser dette er populært å gjøre på framdekkene.


    Originally posted by fastolsen jr View Post
    Virker som enkelte ønsker å gjøre dette mer vanskelig enn det faktisk er... Hvis de reglene som ble lagt ut over her er for kompliserte, så ville jeg nok fortsatt å kjørt i sandtaket og glemt tanken på løp ..

    Det må da gå ann å bruke huet littegrann før man skal delta i ett løp, ikke bare svartmale alt fordi man ikke har ett godkjent batteri Osv. Er lov å tilpasse seg litt også, ikke forvente at alt skal tilpasse seg den enkelte.
    Det er vel ingen som har sagt at reglene over her er for kompliserte? Hvis du leser første innlegg ser du at det var noe helt annet som stod der i utgangspunktet. Noen syns sikkert at det er flott og at det ikke er med så mange, slik at man kan få en god plassering, men skal man ha det sånn er det ikke så rart mange klasser ikke har så lang levetid...
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

    Comment


    • #32
      [QUOTE=>Jonas

      Ja, jeg håper færrest mulig begynner med dette for å få en god plassering well said

      Innlegget mitt var heller ikke rettet direkte mot trådstarter, men tonen i hele denne topicen
      Last edited by fastolsen jr; 9 July 2012, 14:59.
      Øyvind Rasch-Olsen http://tnrc.ipublish.no/
      Team Durango DEX410R/DEX210/DESC410 / Vampire Racing
      Mugen Seiki MBX-7 / RB / Beta / Savöx http://www.mustit.no

      Comment


      • #33
        Med seiping av dekk så menes ikke klipping av dekk, å seipe et dekk betyr og skjære inn et helt nytt mønster i dekket slik at f.eks det blir forskjellige dekk foran kontra bak, dette er ikke tillatt, hele poenget med regelen er at det skal være et short course dekk foran og bak som er like, om du vil klippe de så er det tillatt i den grad det er noe å klippe på et short course dekk, det er vel ikke så mange knaster på et SC dekk, men regelen tillater "klipping" om du vil gjøre det, dette er for øvrig det samme som gjøres i 2WD og 4WD som også er buggy klasser.
        -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
        -Leder www.I
        HRC.no
        ]

        Comment


        • #34
          Radiostyrt fliken på Weben til NMF er oppdatert med Appendix A, det har den vært en god stund nå
          -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
          -Leder www.I
          HRC.no
          ]

          Comment


          • #35
            Når det gjelder batterier som er tillatt brukt i norge, og dette gjelder ALLE klasser, så gjelder følgende:
            1) Alle batterier skal være godkjente ihht EFRA sine lister eller R.O.A.R sine lister!
            2)Alle LIPO/LIFE batterier skal være Hard Case, ikke hard case er strengt forbudt
            3) Dersom det brukes et batteri som står på disse listene men som ikke ikke oppfyller EFRA/ROAR sine fysiske mål til det eksakte batteriet, i slike tilfeller så vil IKKE batteriet være godkjent, selv om det står på lista, de fysiske målene overstyrer listene.


            Denne regelen er ikke diskuterbar, den er slik! og den skal respekteres slik enten batteriet er kjøpt i kina eller usa eller hvor som helst.

            Førere som ikke respekterer disse batterireglene vil bli nektet start!
            Om noen har spm eller innvendinger på dette så kan de ta kontakt med meg!
            -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
            -Leder www.I
            HRC.no
            ]

            Comment


            • #36
              Originally posted by thaking View Post
              Radiostyrt fliken på Weben til NMF er oppdatert med Appendix A, det har den vært en god stund nå
              Her står det fremdeles ikke noe om Short Course og Stock, og Superstock eksisterer jo ikke lenger. En del annet som angår radiostyrt er heller ikke oppdatert på de sidene der.

              Originally posted by thaking View Post
              Når det gjelder batterier som er tillatt brukt i norge, og dette gjelder ALLE klasser, så gjelder følgende:
              1) Alle batterier skal være godkjente ihht EFRA sine lister eller R.O.A.R sine lister!
              Men her finner man jo batterier fra 1S til 4S, så hvorfor kan man ikke da bruke mer enn 2S når bilene er laget for det, og det fører til mindre varmegang og lengre kjøretid?
              Team RC Companiet - Minicupen.no
              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

              Comment


              • #37
                Jonas, på Motorsportkonferansen blir regler og klasser diskutert og vurdert for kommende sesong. Deretter vurderer seksjonsstyret i NMF de avstemte forslagene og spikrer regelverket etter gjennomgang av advokat. Jeg anbefaler på det sterkeste at du styrer energien din og tankene rundt dette emnet inn i gode forslag til neste MSK og tar det videre der. Det er beste måten å få gjennom endringer på.
                [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                -----------------------------------------------------

                Comment


                • #38
                  Originally posted by >Jonas< View Post
                  Her står det fremdeles ikke noe om Short Course og Stock, og Superstock eksisterer jo ikke lenger. En del annet som angår radiostyrt er heller ikke oppdatert på de sidene der.


                  Men her finner man jo batterier fra 1S til 4S, så hvorfor kan man ikke da bruke mer enn 2S når bilene er laget for det, og det fører til mindre varmegang og lengre kjøretid?
                  EFRA regulerer spenningsnivået, dvs maks 2sog 7,4v for elektroklassene
                  det er dette som er regelen, vi trenger ikke å nedfelle dette i appendix a når det står i efra reglene, vi har nettopp tatt bort slike detaljer for å gjøre reglene enklere og forstå, men vi overkjører ikke efra reglene da det er disse som gjelder, appendix a er kun unntak ifra disse reglene.
                  Som er bestemt på MSK

                  Dessuten bestemmes ikke kjøretiden av voltstyrken, men hvor mange ampere batteriet er på
                  ergo så trenger du ikke mere volt for å kjøre lenge, eneste du oppnår er høyere fart på motoren, noe som HELLER ikke er nødvendig

                  Når det gjelder din kommentar om at sidene ikke er oppdatert på forbundsidene, så sikter du til info om klassene, og og ikke regelverket for det er riktig, nå leste jeg i et tidligere innlegg fra deg om at denne tråden gjelder regler, og da har vel egentlig ikke dette noe med regler og gjøre, men jeg noterer meg det og skal få gjort noe med det.


                  Kjørertidene i norge er 8 minutter i buggy og short course klassene, touring kjører 5 min.
                  8 minutter er et unntak ifra efra som er beskrevet i appendix a, det er IKKE ønskelig med lengre kjørerid
                  Last edited by thaking; 12 July 2012, 16:42.
                  -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                  -Leder www.I
                  HRC.no
                  ]

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by spiro View Post
                    Jonas, på Motorsportkonferansen blir regler og klasser diskutert og vurdert for kommende sesong. Deretter vurderer seksjonsstyret i NMF de avstemte forslagene og spikrer regelverket etter gjennomgang av advokat. Jeg anbefaler på det sterkeste at du styrer energien din og tankene rundt dette emnet inn i gode forslag til neste MSK og tar det videre der. Det er beste måten å få gjennom endringer på.
                    Jeg vil ikke ha igjennom noen endringer. Jeg vil ha et regelverk som er enkelt å forstå, selv for den som ikke har drevet med sporten i mange år.

                    Originally posted by thaking View Post
                    EFRA regulerer spenningsnivået, dvs maks 2sog 7,4v for elektroklassene
                    det er dette som er regelen, vi trenger ikke å nedfelle dette i appendix a når det står i efra reglene, vi har nettopp tatt bort slike detaljer for å gjøre reglene enklere og forstå, men vi overkjører ikke efra reglene da det er disse som gjelder, appendix a er kun unntak ifra disse reglene.
                    Som er bestemt på MSK
                    For å sitere deg:
                    Originally posted by thaking View Post
                    3.1 Generelle krav (MERK! Denne klassens regler er adoptert ifra R.O.A.R, og vil bli erstattet med EFRA`s regler når dem foreligger
                    Her sier du at det ikke finnes noe EFRA reglement, så at du mener at dere har gjort det enklere å forstå ved at man må til EFRA for å fine batterireglene for short course når de ikke har et short course reglement skjønner jeg ikke helt. Hvorfor er det så vanskelig å tilføre ei linje i reglementet så man kan finne alt på et sted? Om man hadde fått renskrevet EFRA-regelverket på norsk så det var oversiktlig og greit å forstå, i stedet for å henvise hit og dit og skjønne at det må man finne her og der, tror jeg kanskje man kunne fått rekruttert noen flere også.

                    Originally posted by thaking View Post
                    Dessuten bestemmes ikke kjøretiden av voltstyrken, men hvor mange ampere batteriet er på
                    ergo så trenger du ikke mere volt for å kjøre lenge, eneste du oppnår er høyere fart på motoren, noe som HELLER ikke er nødvendig
                    Kjøretiden bestemmes av batteriets kapasitet/energiinnhold. For et 5Ah batteri vil det for 2S være 37 Wh og for 3S være 55,5 Wh, mao 50% mer. For å få samme fart på 2S som med 3S må man dermed gire hardere og/eller bruke en motor med høyere kV, noe som resulterer i høyere strømtrekk (og dermed mer varme og kortere kjøretid). Motsatt vei kan man med 3S gire lettere og/eller bruke en motor med lavere kV som bruker mindre strøm, samt at man kan redusere topphastighet på ESC/radio om det skulle gå for fort.

                    Originally posted by thaking View Post
                    Når det gjelder din kommentar om at sidene ikke er oppdatert på forbundsidene, så sikter du til info om klassene, og og ikke regelverket for det er riktig, nå leste jeg i et tidligere innlegg fra deg om at denne tråden gjelder regler, og da har vel egentlig ikke dette noe med regler og gjøre, men jeg noterer meg det og skal få gjort noe med det.


                    Kjørertidene i norge er 8 minutter i buggy og short course klassene, touring kjører 5 min.
                    8 minutter er et unntak ifra efra som er beskrevet i appendix a, det er IKKE ønskelig med lengre kjørerid
                    Ja, jeg sikter til info om klassene, noe jeg har gjort siden jeg pratet med deg på telefon i mars. Reglene ligger verken i klartekst eller finnes på Radiostyrt-sidene hos forbundet. Og ja, jeg kjenner til kjøretidene, og jeg mener heller ikke at man skal endre dette. Men de fleste vil jeg tro bruker bilene sine utenom konkurranser også, og da gjør det jo ikke noe om man har litt ekstra kjøretid med batteriene.
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                    Comment


                    • #40
                      Det er riktig at det ikke pr dags dato foreligger noe regelverk FOR SHORT COURSE KLASSE, derfor bruker vi ROAR
                      Batterireglene i klassene er ikke gjenstand for endring i NOEN klasser, og det er heller ikke klassetypen som bestemmer om det skal brukes 2 eller 3 eller mere celler som kapasitet, regelen i Efra gjelder ALLE elektroklasser punktum! Når vi går innpå klassenes spesifikke detaljer så vil du se at det stort sett er fysiske mål og evt dekk som skiller klassene og ikke minst biltypen.

                      Om en har lyst til å bruke større batterier utenfor konkurranser så helt greitt!

                      På forbundsidene under lover og skjenaer ligger det en kolonne for radiostyrt, der ligger SR GENERELL og SR(appendix a) i tillegg ligger EFRA regler for alle klasser der, er dette så vanskelig og finne??????

                      EFRA regelverk kommer ikke på norsk, når nesten alle andre land i Europa skjønner engelsk så skjønner jeg ikke hvorfor Norge som begynner med engelsk i 4 klasse skal ha noen problemer med det, men om det er koen der ute som har problemer med å skjønne engelsk og eller og finne frem i regelbøkene så skal jeg gjerne hjelpe til!

                      For å være helt ærlig med deg Jonas så skjønner jeg ikke hva som er så vanskelig for deg, men jeg kan oppsummere regelverket til deg som følger:

                      1)NLR- nasjonalt løpsreglemang, høyeste regelverket vi har i norge, denne sier det meste om hva som kreves for å arrangere forskjellige arrangemang på generell basis
                      2)SR generell del- spesiall reglemang for radiostyrt i norge , denne forteller og regulerer de norske kravene til radiostyrte arrangemang i norge, så som baner, lisenser,premiering, cuper, ranking,funksjonærer osv
                      3)EFRA - european federation of radio operated modell automobiles - her finnes alle tekniske spesifikasjoner for alle klasser(untatt SHort Course), her er regler om fysiske mål, batterier,motorer, karosserier,vinger osv
                      4)Appendix A - tidliger SR spesiell del, i dette appendixet finner du de unntakene ifra EFRA som norge og motorsportkonferansen har bestemt skal gjelde for nasjonale klasser i Norge, som feks 8 minutters kjøretid i buggy

                      Punkt 1 er øverste regel deretter går det nedover, alle disse reglene ligger under lover og skjemaer på forbundssidene, og det har de gjort LENGE
                      -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                      -Leder www.I
                      HRC.no
                      ]

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by thaking View Post
                        På forbundsidene under lover og skjenaer ligger det en kolonne for radiostyrt, der ligger SR GENERELL og SR(appendix a) i tillegg ligger EFRA regler for alle klasser der, er dette så vanskelig og finne??????
                        Hvor har jeg skrevet at det er vanskelig å finne? Men ja, det logiske ville jo vært om man fant (en link til) reglene på Radiostyrt-delen, og ikke under "Om Norges Motorsportforbund"...

                        Originally posted by thaking View Post
                        EFRA regelverk kommer ikke på norsk, når nesten alle andre land i Europa skjønner engelsk så skjønner jeg ikke hvorfor Norge som begynner med engelsk i 4 klasse skal ha noen problemer med det, men om det er koen der ute som har problemer med å skjønne engelsk og eller og finne frem i regelbøkene så skal jeg gjerne hjelpe til!

                        For å være helt ærlig med deg Jonas så skjønner jeg ikke hva som er så vanskelig for deg, men jeg kan oppsummere regelverket til deg som følger:
                        Nei, du skjønner ikke at man ønsker seg et enkelt og lettfattelig regelverk. Som du sa når jeg pratet med deg på telefonen, sa du at du ikke skjønte at det var noe problem å finne fram til hvilke regler som gjaldt og hva som mentes med diverse. Du hadde tross alt drevet med dette noen år, så hvilke regler som gjaldt og hvor man fant disse var ikke noe problem. Problemet er ikke at det er skrevet på engelsk, men at det står noe her og noe der, og at man selvsagt må forstå at det som står der gjelder også et annet sted. Som sagt, du har drevet med dette og kan det, men for en nybegynner så er saken en helt annen. Men hvis man vil ha det så lite lettfattelig, så får det bare være sånn da. Å få samlet alle kjøretøyregler for en klasse i et og samme dokument og avsnitt så man ikke må spørre rundt fordi man ikke skjønner alt (eller rett og slett dropper det fordi man ikke gidder), ville jo vært for dumt... Det er sikkert derfor rekrutteringa går i rasende fart, og deltakelsen er langt større enn den var før i tida...
                        Team RC Companiet - Minicupen.no
                        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by thaking View Post
                          Med seiping av dekk så menes ikke klipping av dekk, å seipe et dekk betyr og skjære inn et helt nytt mønster i dekket slik at f.eks det blir forskjellige dekk foran kontra bak, dette er ikke tillatt, hele poenget med regelen er at det skal være et short course dekk foran og bak som er like, om du vil klippe de så er det tillatt i den grad det er noe å klippe på et short course dekk, det er vel ikke så mange knaster på et SC dekk, men regelen tillater "klipping" om du vil gjøre det, dette er for øvrig det samme som gjøres i 2WD og 4WD som også er buggy klasser.
                          Sorry, klarer bare ikke la være..........
                          Ifølge Store Norske Leksikon, og alle som har kjørt større kjøretøyer er seiping:

                          oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker.

                          Altså, ikke skjære inn nytt mønster, men lage snitt i eksisterende "knotter".

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Samen View Post
                            Sorry, klarer bare ikke la være..........
                            Ifølge Store Norske Leksikon, og alle som har kjørt større kjøretøyer er seiping:

                            oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker.

                            Altså, ikke skjære inn nytt mønster, men lage snitt i eksisterende "knotter".
                            tror uansett ikke dette vil være noe stort problem, hovedpoenget må være at det skal brukes short course dekk og ikke noe annet
                            -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                            -Leder www.I
                            HRC.no
                            ]

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X