Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kostnader for å kjøre løp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kostnader for å kjøre løp

    Heisann,
    Lurer litt på å melde meg på mitt første nc løp, men
    ble litt overrasket over hvor dyrt det er. Noen som har en fornuftig
    forklaring på hva de 450 kronene lisensen koster går til? Og 350 kr
    pr klasse for et nc løp?
    Har tidligere kjørt motocross hvor man trenger forsikringer,
    lege og ambulanser på stevner, men et rc arrangement kan
    vel ikke ha så store kostnader? Eller?
    Takknemlig for oppklaringer, er veldig lysten på å kjøre løp.
    Jon Bratlie 75mod. Oslo

  • #2
    Startkontingent: Viktig inntektskilde for klubbene. Går til drift av klubb, vedlikehold av bane, permiering under løp (selvfølgelig). Normalt er det ingen kjøreavgift på treninger, så klubbkontingent + startavgifter på løp er de 2 viktigste inntektskildene som gir mulighet for å holde klubb/anlegg oppe og gå. Noen klubber velger også å leie inn funksjonærer/betale egne funksjonærer for den jobben de gjør.

    Lisenskostnader: Går til drift av seksjon (kjenner ikke eksakt budsjett de har i dag, men sted mellom 150000 og 200000) som dekker bla en del kurs de holder, deres deltakelse på møter i inn og utland, samt administrative kostnader. Her finnes jo detaljer i både regnskap og budsjetter som ikke er hemmelige. Budsjetter legges for hver periode, og viser jo hvilke planer seksjonen har for kommende periode, mens regnskap legges frem etter endte perioder, for å vise detaljert hva som faktisk er brukt og til hva.
    Legg også merke til at innenfor rc, dekker lisensen ALLE grener, mot for i f.eks. Motorsykkel, finnes deg vel så vidt jeg vet (om ikke gjort endringer seneste år) egen RR-lisens, og ønsker du kjøre MX i tillegg, må du ha lisens også for dette.

    Det finnes faktisk en "ansvar/ulykkes-forsikring" gjennom lisensene, noe som gjør at alle som er deltaker og/eller har en offisiell funksjon på løp, er dekket mot skader. Dette gjelder offisielle bilpåsettere, deltakere som fungerer som bilpåsettere, førere og funksjonærer som kan/skal kunne oppholde seg på/nær bane. Dødsulykke har også skjedd innenfor RC-sporten - mener det var en i 2004 i Østerrrike om jeg ikke tar feil, som også løftet opp spørsmål rundt ansvar/forsikringer på europeisk plan. NMF var den gang så vidt jeg vet en av svært få føderasjoner som hadde forsikringer på plass, mens andre jobbet/jobber med tilsvarende ordninger.

    Mer utfyllende svar kan kanskje dagens seksjonsleder komme med? Det finnes sikkert også noen klubbledere her inne, som kan komme med noen korte stikkord om utgifter en klubb må påregne i løpet av ett år for å drifte klubb, med tanke på oppgraderinger/vedlikehold/asfaltering/leie av innelokale om vinteren etc.

    I mine øyne får man mye igjen for pengene

    Comment


    • #3
      Takk for utfyllende svar. Det er nok mange ting man ikke
      umiddelbart tenker på ja. Men er 350 kr en fastsatt avgift som
      gjelder på alle nc løp? Eller et det opp til klubbene å fastsette
      denne?
      Jon Bratlie 75mod. Oslo

      Comment


      • #4
        Klubbene har blitt enige om en maksimal startkontingent på NC og NM. Mener å fått med meg det er maks 350 på NC.. andre får korrigere om jeg nå tar feil.

        Comment


        • #5
          Hei, den skal vel max være 300,-, økning fra 250,- ifjor.

          Comment


          • #6
            Gjøvik bruker 350 som startavgift på ncup 1/10 buggy.
            Jon Bratlie 75mod. Oslo

            Comment


            • #7
              12.1 Startavgift/Påmeldingsavgift
              Det skal til arrangøren senest ved registrering/innsjekk, betales påmeldingsavgift for hver klasse
              utøveren er påmeldt til å delta i. Arrangøren kan kreve følgende påmeldingsavgifter:
              Krets/regionale mesterskap og cuper maks kr. 250,-
              NorgesCup/NM-runder maks kr. 350,-
              Norsk Mesterskap maks kr. 350,-
              John Henning Østbye
              Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

              Comment


              • #8
                Ble opplyst i en annen tråd her at dette er feil, og at vedtatt økning er fra 250,- til 300,-

                Last edited by Samen; 27 April 2012, 19:54.

                Comment


                • #9
                  Ja, det er dyrt å kjøre løp. NC her på vestlandet pleier å være billigere enn 350 kr ja, men det varierer frå klubb til klubb.

                  Skal ikke si noe sikkert, men tror BOMBK (Bergen og omegn modellbilklubb) har billigst kjøreavgift i norge, hehe
                  Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by andjoh View Post
                    Skal ikke si noe sikkert, men tror BOMBK (Bergen og omegn modellbilklubb) har billigst kjøreavgift i norge, hehe
                    Skal mye til for å slå Oslo i fjor under nc. Da kostet det 150kr for 2wd og 4wd totalt, for juniorer

                    En ting jeg syntes er litt dumt her, er at ikke alle klubber har junior priser også under påmeldings avgift til nc løp osv.. De fleste klubbene tokk 350kr pr klasse i 10èr buggy under nc i fjor..

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by BSS View Post
                      Skal mye til for å slå Oslo i fjor under nc. Da kostet det 150kr for 2wd og 4wd totalt, for juniorer

                      En ting jeg syntes er litt dumt her, er at ikke alle klubber har junior priser også under påmeldings avgift til nc løp osv.. De fleste klubbene tokk 350kr pr klasse i 10èr buggy under nc i fjor..
                      hehe, sant det Niklas EGENTLIG skulle det vert gratis for juniorer, eller evt veldig lite i påmeldingsavgift..
                      Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

                      Comment


                      • #12
                        Hvorfor blir det ikke rettet på da hvis det er feil?
                        Så lenge det står på NMF sine sider så er det de prisene vi (GTL) går utifra.
                        John Henning Østbye
                        Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by scrucky View Post
                          Hvorfor blir det ikke rettet på da hvis det er feil?
                          Så lenge det står på NMF sine sider så er det de prisene vi (GTL) går utifra.
                          Det får du ta opp med grenleder, det vet ikke jeg.

                          Comment


                          • #14
                            Du skal ikke se bort ifra at 350.- er inkl. enhetsdekk??

                            ta
                            Tor Arne Nicolaisen GMBK

                            Lei av å knuse motstandere!

                            Comment


                            • #15
                              spørsmål fra en rookie: Hva er enhetsdekk?
                              Jon Bratlie 75mod. Oslo

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X