Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ville du kjørte Stock om det var en NorgesCup klasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ville du kjørte Stock om det var en NorgesCup klasse?

    Hei alle sammen, jeg tror det er sunt at vi tar en diskusjon rundt akkurat dette tema. Jeg tror også det er på tide etter ferdigkjørt sommersesong og halveis ferdigkjørt innesesong. Det store spørsmålet er om DU ville vurdert å kjøre denne klassen.
    For de uinvidde så består Stock av dette:
    13.5T motor
    Blinky speedo
    Resten som modified.

    Dette er i mine øyne en knallfin klasse å starte i, det er en klasse hvor du slipper jag etter det beste utstyret (jeg viste dette under løpet i Moss hvor jeg stilte med samme kombinasjon av motor og reg som brukes i ETS). Du får ekstremt god trening på close racing, samtidig som det ikke har så mye power at du ender opp med å overskyte svinger osv.

    Jeg har hørt argumentasjonen til mange som per dags dato kjører modified at de ikke ønsker å kjøre Stock, rett og slett fordi det ikke er en nasjonal klasse.

    Vil dette jage noen bort? Mest sannsynlig ikke, ja du vil trenge klubbmedlemskap (dette har man jo selvfølgelig fra før). Og minimum FUN-lisens. Dette er en minimal kostnad, og man støtter samtidig oppunder NMF.

    Kom gjerne med dine synspunkt rundt dette også
    39
    Ja
    56.41%
    22
    Nei
    20.51%
    8
    Jeg ville fortsatt med Modified
    15.38%
    6
    Jeg ønsker å kjøre begge klassene
    7.69%
    3

    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

  • #2
    Originally posted by Thomaseh View Post

    Jeg har hørt argumentasjonen til mange som per dags dato kjører modified at de ikke ønsker å kjøre Stock, rett og slett fordi det ikke er en nasjonal klasse.
    Kort sagt opplegget møter sin hensikt. Det var jo nettopp for å få folk opp i modifide at det ble gjort slik, når det da viser seg at det funker - hvorfor skal man da endre på det?


    Vil dette jage noen bort? Mest sannsynlig ikke, ja du vil trenge klubbmedlemskap (dette har man jo selvfølgelig fra før). Og minimum FUN-lisens. Dette er en minimal kostnad, og man støtter samtidig oppunder NMF.
    I beg to differ. Gir man klassen NC status for at de som i dag kjører modifide skal kunne slippe seg ned for å sanke poeng og titler med det jaget det medfører så er man jo tilbake der man var - man har ikke lenger en klasse som favner om de som ikke ønsker dette jaget eller blir skremt av det.

    Jeg regner med det var suget etter heder og ære og ikke trangen til å kjøre saktegående bil som gjorde at du kjørte stock i helgen
    (Ble den siste der for krass spanderer jeg ei øl ved neste korsvei )
    Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
    “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

    Comment


    • #3
      Årsaken til at jeg kjørte Stock på både Lørdag og Søndag i Moss var fordi jeg ikke ønsket å plukke deler på enden av langsiden. Saktegående? Sist jeg sjekket så hadde mitt beste kval holdt til 4. startspor i Modified A-finale!

      Flere større arrangement har i det siste hatt med 13.5T som en egen klasse, hvor flere toppførere har stilt opp, er det pga. suget etter heder og ære? (Som du selv sier).

      Originally posted by Stusdal View Post
      Kort sagt opplegget møter sin hensikt. Det var jo nettopp for å få folk opp i modifide at det ble gjort slik, når det da viser seg at det funker - hvorfor skal man da endre på det?




      I beg to differ. Gir man klassen NC status for at de som i dag kjører modifide skal kunne slippe seg ned for å sanke poeng og titler med det jaget det medfører så er man jo tilbake der man var - man har ikke lenger en klasse som favner om de som ikke ønsker dette jaget eller blir skremt av det.

      Jeg regner med det var suget etter heder og ære og ikke trangen til å kjøre saktegående bil som gjorde at du kjørte stock i helgen
      (Ble den siste der for krass spanderer jeg ei øl ved neste korsvei )

      Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
      Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

      Comment


      • #4
        Originally posted by Thomaseh View Post
        Flere større arrangement har i det siste hatt med 13.5T som en egen klasse, hvor flere toppførere har stilt opp, er det pga. suget etter heder og ære? (Som du selv sier).
        Ja, det vil jeg tørre påstå.

        Men å sammenligne Norges cup/klubløp i Norge med store løp og verdensstjerner blir jo uansett skivebom. Sist jeg skjekket var vi vel ute etter å dra inn nytt blod og ikke opprette enda en klasse for kanonene
        Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
        “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

        Comment


        • #5
          Originally posted by Stusdal View Post



          I beg to differ. Gir man klassen NC status for at de som i dag kjører modifide skal kunne slippe seg ned for å sanke poeng og titler med det jaget det medfører så er man jo tilbake der man var - man har ikke lenger en klasse som favner om de som ikke ønsker dette jaget eller blir skremt av det.
          Det argumentet er BS av ypperste slag...... kan si det sånn at 90% av de som kjører NC mod på trang bane IKKE kan kjøre på slike baner og skulle heller kjørt stock...... for det første er bilen mere kontrolerbar med stock motor enn en 4,5 mod motor, og ja hvilket jag snakker du om med blinky????? At noen faktsik gidder å teste 5-6 motorer er vel bare gull for de andre siden det de som vinner er det som blir bukt!!! se bare på hvor mange som kjører den ene bilen som faktisk funker!!!! å si at lipo batterier er vesnetlig viktig med mye C????? bambus er mere hva motoren trekker ut av reg som gjelder og da snakker man om kabler og ikke C i batterier siden det er IKKE der det hentes, det er faktisk på å få VARME i dem før du kjører ved å få opp volten, men det klarer man ikke å dra ut med 13,5 motor....... skal det være ett ja er det på mekking med å finne oppsett og få bilen til å rulle lett.....

          Comment


          • #6
            Vi er alltid ute etter å dra inn nytt blod, og med dette ønsker jeg (og fler) at klassen gjøres offisiell. Per dags dato er dette en klasse på lik linje som M-chassis.

            Jeg sammenligner Norge med andre land, ikke nødvendigvis store løp og verdensstjerner. Danmark kjører bla. Stock, England kjører bla. Stock.

            Om vi ønsker å fostre frem nye gode (og) flinke førere, vil det ikke da være dumt å "skyte" ned Stock som en nasjonal klasse, da dette kan likestilles med Modified?

            Originally posted by Stusdal View Post
            Ja, det vil jeg tørre påstå.

            Men å sammenligne Norges cup/klubløp i Norge med store løp og verdensstjerner blir jo uansett skivebom. Sist jeg skjekket var vi vel ute etter å dra inn nytt blod og ikke opprette enda en klasse for kanonene

            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

            Comment


            • #7
              Hva er det neste? Skum?

              Er ikke dette en rekrutteringsklasse da? og det blir nok NC når det er nok deltagere over tid, og bevist at de er verdige..

              Meningen var vel at Mod skulle få tilført nye førere, og ikke miste de.
              Tor Arne Nicolaisen GMBK

              Lei av å knuse motstandere!

              Comment


              • #8
                Nå drar du tema langt bort fra hva det egentlig handler om.
                13.5T Stock er en internasjonal klasse, men i Norge likestilles klassen med M-chassis.

                Originally posted by tan20 View Post
                Hva er det neste? Skum?

                Er ikke dette en rekrutteringsklasse da? og det blir nok NC når det er nok deltagere over tid, og bevist at de er verdige..

                Meningen var vel at Mod skulle få tilført nye førere, og ikke miste de.

                Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                Comment


                • #9
                  Status eller ikke status, fokus burde heller ligge på hvordan man skal rekrutere. Dersom argumentasjonen for at klassen skal ha status er at de 3 som kjører i mod nå skal kunne gå ned å fortsatt kjøre status løp - så har denne diskusjonen ingen hensikt. Klassen eksisterer jo i dag så å fostre frem nye talenter er jo likefult mulig nå.

                  Løp er løp.
                  Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                  “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Thomaseh View Post
                    Årsaken til at jeg kjørte Stock på både Lørdag og Søndag i Moss var fordi jeg ikke ønsket å plukke deler på enden av langsiden. Saktegående? Sist jeg sjekket så hadde mitt beste kval holdt til 4. startspor i Modified A-finale!

                    Flere større arrangement har i det siste hatt med 13.5T som en egen klasse, hvor flere toppførere har stilt opp, er det pga. suget etter heder og ære? (Som du selv sier).
                    Er det noen som nekter deg å bruke stock motor i mod klassen?
                    Eller bruk en 6,5 f.eks. Mange ting du kan gjøre så du slipper å bruke feiebrettet i enden av langsletta. Radio, timing osv..

                    Du er sikkert flink til å kjøre, men 4. startspor i modklassen? Hvor var konkurransen? Ikke rare deltakelsen til NC å være. Hadde dere kutta ut stock så er det vel sannsynlig at det hadde vært nok til en B finale også i mod?

                    Det finnes ett begrenset antall sjåfører og det å fordele de på flere klasser gjør det ikke noe bedre.
                    Sorry, men kutt ut hele stock fra klubbløp også. La ungene kjøre mini morris, så kan resten kjøre mod. Evt 12`er.

                    Vil man kjøre løp så finner man den klassen som passer best. Og man skal være litt sær om man ikke finner en eneste klasse som er gøy å holde på med.

                    I offroad så har det være mas om truggy klasse og blitt prøvet og feilet gang på gang.
                    TEAM ELEFUN

                    Comment


                    • #11
                      Må si meg enig med Stusdal.

                      Hvis man vil kjøre en nasjonal klasse men ikke liker den rå farten noen har i modified kan man jo bare kjøre en mildere motor. Tror ikke det står noen plass at man må ha 5.5 turn eller raskere for å kjøre modified?

                      Tenkte jeg bare kunne minne på hva Trygve Bull Freng skrev i den opprinnelige tråden om klassen (http://www.radiostyrt.no/showthread....ngklasse-Stock) :
                      "Etter mye diskusjoner frem og tilbake håpes nå at vi har fått en reel rekrutteringsklasse innen elektro touring.Understreker rekrutteringsklasse for å unngå at lisensracere hiver seg på her. Det finnes en rekke førere som har kjørt litt, men ikke tatt steget opp til modified ennå, la disse og ferske rekrutter fylle denne nye klassen for så å ta steget opp i modified når tiden er moden for dem."

                      Comment


                      • #12
                        Til dere som snakker om "mildere" motor ect ect, man trenger ikke å gå lengre tilbake enn løp nr 2 i vianett cupen der en i 1:12 stilte opp med slappere motor og kom i veien for de om kjørte raskere? hva skjedde...... jo masse drittslenging og vips en sur person som dro hjem, og etter mye tlf diskusjon kom han tilbake og satte i mod motor og var like mye i veien......

                        Og hvis man da kjører med slappere motor, hva med de 9 andre i finalen som kjører like kaos skal alle gå ned på motor? da snakker vi om holdnings endring da?? det skjer ikke i Norge.... der det er en uskreved regel i alle klasser jo vassere motor jo bedre

                        Comment


                        • #13
                          Denne tråden utartet seg artig, jeg velger å ikke ta ting personlig

                          1. Jeg valgte å ikke stille med 13.5T motor i Modified klassen, fordi det er (i teorien) 9 andre førere som også kjører. På langsiden ville førere mest sannsynlig ha endt opp med å kjøre i meg, fordi hastighetsforskjellen er ekstremt stor. Derfor ville jeg ha endt opp med å plukke deler...

                          2. Sammenligne dette med Truggy? Hvorfor ikke sammenligne dette med Shortcourse som har blitt en nasjonal klasse? Du fant den dårligste argumentasjonen som fantes akkurat der, sorry mac.

                          3. Jepp, jeg er en lisensiert fører, jeg har betalt nasjonal lisens for 2013, jeg gjorde dette i 2012 også. Jepp, jeg kjørte til og med NM på Sørli, og endte med en 7. plass. MEN jeg startet å kjøre i 2012, jeg startet å kjøre stock, og kjørte modified fordi det ikke ble noe stock løp på Sørli. Dessverre.

                          4. Det er nå 1 år siden Trygve Bull Freng skrev dette, derfor er det på tide å ta opp tema på nytt. Noen ser dette som en mulighet for å "trashe" klassen. So be it Ikke min feil at dere ønsker å være trangsynte og leve i 2010

                          Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                          Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Thomaseh View Post
                            Denne tråden utartet seg artig, jeg velger å ikke ta ting personlig

                            1. Jeg valgte å ikke stille med 13.5T motor i Modified klassen, fordi det er (i teorien) 9 andre førere som også kjører. På langsiden ville førere mest sannsynlig ha endt opp med å kjøre i meg, fordi hastighetsforskjellen er ekstremt stor. Derfor ville jeg ha endt opp med å plukke deler...

                            2. Sammenligne dette med Truggy? Hvorfor ikke sammenligne dette med Shortcourse som har blitt en nasjonal klasse? Du fant den dårligste argumentasjonen som fantes akkurat der, sorry mac.

                            3. Jepp, jeg er en lisensiert fører, jeg har betalt nasjonal lisens for 2013, jeg gjorde dette i 2012 også. Jepp, jeg kjørte til og med NM på Sørli, og endte med en 7. plass. MEN jeg startet å kjøre i 2012, jeg startet å kjøre stock, og kjørte modified fordi det ikke ble noe stock løp på Sørli. Dessverre.

                            4. Det er nå 1 år siden Trygve Bull Freng skrev dette, derfor er det på tide å ta opp tema på nytt. Noen ser dette som en mulighet for å "trashe" klassen. So be it Ikke min feil at dere ønsker å være trangsynte og leve i 2010

                            Ikke personlig

                            1. Du kan sette på noe litt vassere enn stock motor og likevel holde noenlunde følge uten å være rundingsbøye på sletta. Ikke så vanskelig å holde greie på hvem i feltet som er litt slapp ut av svingen.

                            2. Joda, sammenligner med truggy fordi det var nasjonal klasse, men ikke nå lengre. Trenden er lik, SC opplever en boom nå, men tvilsomt det holder seg. Og er det moro på NC med 9 førere?? Er jo de samme sjåførene som kjøre elbuggy som kjører sc likevel. Ikke mye rekruttering der. Vi har 35 stk på klubbløp hos oss i EN klasse. Skulle vi fordele det rundt på flere tulleklasser, så blir det ikke moro. ,Men vi tillater omtrent hva som helst på klubbløp. Og seeder de inn i kval etter bil og evner. Kjører elektro oppsett og da er det ingen som er misfornøyd. Deltakerantallet har vært stabilt i mer enn 5 år. Og flere har "oppgradert" og begynt å kjøre NC i fuel. Skulle vi nekte noen å bli med fordi de har en bil som ikke passer EFRA regler? Skulle vi lage en egen klasse bare fordi det var noen få som hadde en litt annerledes bil? Da hadde vi ikke vært mange.

                            Men dette er jo min mening som ikke betyr en dritt . Skal ikke forstyrre elektrogjengen, holder meg til fuel.
                            TEAM ELEFUN

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by extra View Post

                              Men dette er jo min mening som ikke betyr en dritt . Skal ikke forstyrre elektrogjengen, holder meg til fuel.
                              Da fatter jeg ikke hvorfor du svarer i tråden????????

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X