Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:10 Track IC 200mm - Klassens fremtid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1:10 Track IC 200mm - Klassens fremtid

    Ja, hva er dette for noe tøv a? Bare 19-20 stk. påmeldt på sesongåpningen?
    Ja hva skjer??

    Jeg uttrykte bekymring for klassens femtid på MSK i fjor, da antall deltagere var gått markant ned fra 2004, som var en topp sesong for 200mm klassen.

    Tallene viste at det var fler deltagere på løp (31 mot 28 i 2004), MEN ferre personer som kjørte løp (58 mot 72 i 2004).

    Konklusjonen på dette må være at færre førere er med på flere løp, noe som avspeiler seg på påmeldingen til Kodal, de fleste her er "barka" førere, som alle potensielt kan vinne.

    Hva gjøres galt med denne klassen, siden vi ikke greier å fylle på i bånn? Det er tross alt alle de middelmådige (misforstå meg rett her )førerne som gjør klassen stor, ikke de beste.

    Når jeg snakker med førere om hvilke forandringer som bør gjøres, sier alle at de er fornøyd, MEN det er jo ikke de som ER DER, som skal like dette, det er de som IKKE ER DER, hvis dere skjønner.
    Vi må ufarliggjøre det å være med i løp, ELLER gjøre det enklere. MEd enklere mener jeg, ikke MÅTTE ha JP eller MEGA motor, ikke MÅTTE ha dekksliper, ikke MÅTTE ha setup utstyr, ikke MÅTTE ha alskens twaek,temp,option etc

    Litt overdrevet,men dere skjønner hoved tanken i det jeg sier tror jeg.

    Brainstorming:
    Dekk begrensning
    Enhets motor
    Annet race format
    Annen kostnads begrensning
    etc
    etc


    Kjør debatt:
    XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
    Xray T3, LRP, Tekin
    Grenland Modellbil Klubb

  • #2
    Jeg syntes også dette er litt skremmende tall det her, men har desverre ingen konkrete forslag til løsning.

    Jeg tror faktisk ikke kostnader er det helt store problemet her, folk vet at dette koster penger, og hvis man kikker litt på den andre tråden her på forumet om hvor mye penger folk har brukt så er et NC-budsjett i denne klassen peanuts i forhold.

    Jeg mener heller at Norgescup'en som sådan har et stort imageproblem om man kan kalle det det. Lokalt i vår klubb har vi hvertfall 15-20 førere som burde ha blitt med å kjørt dette løpet i Kodal, men det er altså bare 8-10 stk. som reiser.

    For meg er det en selvfølge å reise på løp, det egentlig eneste grunnen til at jeg holder på med hobbyen, fordi jeg syntes det er dritgøy med disse løpa, men det ville være interessant å høre litt meninger fra de som kjører 200mm, men ikke reise på f.eks dette løpet.

    Hva er årsaken? (Og Sigmund - du er unnskyldt hehe)
    mvh, Espen Grimsgaard ('75)
    [[ har en kunst-pause.. ]]

    Comment


    • #3
      Ja, Imageproblem, det virker på meg når jeg prøver å få med folk på NC at, ånei, jeg er for dårlig til det.......NC er ikke farlig, men førerne kan ha en tendens til å skremme noen....

      Husker første NC løpet jeg var med på, på Lørenskog, overhørte en samtale etter heatet der han ene klaget over den jævelen i den røde bilen, som bare var i veien ikke vek på riktig måte etc..............dette etter at "samme folka" på forhånd sa, bli med på NC ekke farlig, bare gøy det.

      Jeg er sikkert ikke rette ræva til å snakke om det, men kaster bare ut synspunkter....
      XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
      Xray T3, LRP, Tekin
      Grenland Modellbil Klubb

      Comment


      • #4
        det er sånn livet er dette har vært med i over 20 år i dette gamet ,og det går opp og ned og den jævlen i den røde bilen er der bestandig han sånne komentarer er det støtt men det er like gøy for det ikke sant . klassene varierer fra sesong til sesong sånn er det bare det og det vill alltid være sånn ikke noe vits i og male fanden på veggen begrensninger er i allefall ikke veien og gå mener jeg da men hvem bryr seg vel om hva jeg mener :P
        Have no Fear FAT man is here
        (57modell)

        Comment


        • #5
          Nei, det er jo ikke helt KRISE enda Arild, men det ville være interessant å vite allikevel.. I vår klubb tror jeg ikke vi har noen nedgang på folk som er på banen med touring-biler, men det blir allikevel færre på løp.
          mvh, Espen Grimsgaard ('75)
          [[ har en kunst-pause.. ]]

          Comment


          • #6
            Jeg synes innspillet til en diskusjon fra Erik er spennende. Men, få litt synspunkter fra de som har kjørt og lagt opp, og ikke minst fra dem som velger å ikke kjøre løp, men tilbringer tid på banen sammen med "racerne" kan kanskje også gi noen gode innspill.

            Arild: Joda, folk lytter faktisk til deg - av og til må det leses litt mellom linjene og det er en stor fordel å kjenne deg i tillegg

            Alt har svingninger, men jeg tror også det har stor betydning av og til "hvem kjører hva". Noen er også "trendsettere" i miljøet hos oss - på en bra måte! De er aktive med å "piske" folk til det de synes er MORSOMST. I 2004 var nesten halve NM-listen førere fra LMBK og mange kjørte sin første sesong. Hva kom det av? Noen ufarliggjorde konkurranse og fikk dem med på banen - mange ramler av pga "utstyrsjaget" men det er om å gjøre å ta vare på også dem som vil være med.

            Ufarliggjøring: Når en starter å konkurrere, så konkurrer en ikke mot den/de beste, men mot seg selv og likesinnede. Ronny Nyhus sa noen ord til meg som jeg ikke har glemt om dette. Skal prøve å gjenta noe av det som ett godt råd til mange nye i konkurranser:
            Ikke konkurrer mot vinneren, men mot kameraten som også nettopp har begynt og deg selv. Sammenlign gjerne resultatet mot vinneren, hvor mang % færre runder kjørte du i finalen? Neste løp, så vil kanskje plasseringen være den samme, men avstanden til vinneren mindre... alle utvikler seg og en ser det på den måten, ikke alltid plasseringen. Viktig å huske at det kun kan være en vinner i ett race, resten er "listefyll" som er med å gjør dagen spennende og morsom for alle.

            Jeg vil også si som Espen, at panikk trenger vi nok ikke ha, men støtter alikevel fullt opp om å få synspunkter. Dersom noe kan gjøres annerledes som gjør sporten mer attraktiv (gjelder ikke kun denne ene klassen) så kan jo det være verd å vurdere. Diskusjonene går også i andre land og i Sverige er det vurdert å prøve andre race-format.

            Ett par andre spørsmål som også kan tas opp i diskusjonen, er om det skal være noen "eliteklasser" og noen "økonomiklasser"?

            Dette kan kanskje være en litt bredere diskusjon enn kun om 200mm? Vi har jo i dag 12 forskjellige klasser her i landet, og selv med nesten 400 lisensierte førere, sier det seg jo selv at snittet pr.klasse ikke blir allt for høyt - selv om lisenstallene stiger godt år for år (2002-61/2004-182)

            Comment


            • #7
              Jeg er helt enig med at tallene er synkene, og jeg er enig med at det er de "middelmådige" som ikke tör eller gidder å reise for å kjöre NC.

              For disse gutta(Og desverre ingen jenter) er et klubblöp like stas som NC, om ikke mer stas.

              Jeg tror ikke kostnadene er grunnen.

              Dekk som er den store utgiften uansett klasse er blitt billigere.
              Motorer er blitt billigere, og da tenker jeg ikke bare på Mega motorer.

              Det var mye dyrere for et par år siden.
              Husker selv at dekkene kostet 125,- og motoren jeg brukte kostet 4490,-
              I dag, i den samme butikken(som jeg ikke handler lenger) koster de samme dekkene 86,- og motoren koster 2700,-

              Jeg tror det å få de nye med på löp er problematikken her.

              Prövde å få med et par fra Lörenskog på löpet i helgen, men de sa de ikke hadde noe der å gjöre.
              Da har de misforstått det vi driver med.

              Grunnen til at 99% holder på med dette er fordi det er dritkuult.
              Får mange nye kompiser og bekjente gjennom hobbyen vår, både dårlige og gode.

              Men ja. Det kan virke rimelig seriöst noen ganger, og jeg tror dette er det som skremmer de.

              Men jeg er veldig enig med Arild om at det svinger fra år til år.

              Nå har 1:8 OR blitt dritstoort og 1:8 track klassen er helt klart på vei oppover.

              I tilegg er 1:5 også blitt en "feit" klasse........
              Helge Johannessen
              1975 modell
              Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

              Comment


              • #8
                Eller har ting blitt for seriøst og folk skremt vekk?

                Tenker spes på disse ting

                - Folk får bøter av NMF
                - Regelverk som er meget byrokratiskt


                Kanskje dette er en hobby og ikke en sport som noen hardnakket vil ha det til?????

                Comment


                • #9
                  Jeg har lurt lit på om det kan gjøres noe for at det skal bli lettere og få fler med på løp.Det første som slo meg var at da jeg gikk over til 200mm
                  klassen var den største endringen kval sysytemet som virket skremmende.
                  Med det mener jeg at da vi kjørte 235mm så var kvalet 5 beste på følgende rundene i løpet av 7min (10min) som talte ,slik er det ikke i 200mm der er det ikke mulighet for og somle noe som helst (noe som nybegynnere gjerne gjør på løp) og er du ikke med helt fra start er du fra kjørt før du får begynt.Dette tror jeg at kan skremme folk bort .

                  En annen ting er at det kansje virker lit "for seriøst og kjøre løp".
                  Mange prøver vel dette med RC-bil bare for og ha det morro!

                  Comment


                  • #10
                    @Bjørn: Ja, kanskje det er noe der. At Norgescup oppfattes som for seriøst til at man gidder å bli med. Men i mine øyne er jo Norgescup nøyaktig det samme som et klubbløp bare med flere deltakere.

                    Vi hadde jo flere eller like mange påmeldte på vårt 200mm klubbløp som Kodal nå har i sesongåpningen, så kanskje klubbløp appelerer mer til bredden.

                    Jeg tror derimot ikke kvalifiseringssystemet er problemet, det kan nok kanskje ha virket skremmende for dere som kom fra 235mm klassen, men jeg vet ikke.. Jeg har hvertfall ikke hørt noe sladder/nyss i min klubb om at det er for stressende. Når det er sagt så er det alltid lurt å tenke igjennom det, fordi det er mange måter å gjøre en kvalifisering på.

                    @John: Jeg tror ikke regelverket setter en stopper for deltagelse. Regelverket i 200mm klassen isolert sett er veldig åpent. Så lenge man har en .12 motor som kan kjøpes i "alle" butikker, og de riktige målene på karosseri så er man jo innenfor. Potte/bend er jo fritt, karosseri er fritt, det er lagt in slingringsmonn på dekkbredder o.l. Det kunne ikke være enklere etter min mening.
                    mvh, Espen Grimsgaard ('75)
                    [[ har en kunst-pause.. ]]

                    Comment


                    • #11
                      Espen jeg mente reglene generelt og mulighetene for sanksjoner som kun skjer en vei selv om det er muligheter for begger veier



                      Tror at ved en gjennomgang av regler og muligheten til å lette på ting slik at man får gleden av å kjøre løp så kommer flere, det får du ikke av at NMF kan bøtlegge deg for det en og det andre og det er litt skremende med de reglene at du kan bli ute stengt fra å kjøre på en bane tilkyttet til NMF i 2 år! hvor er gleden og hobbyn da?

                      Er det noe glede slik ting er i dag på løp folk klager og syter jo hele tiden på banen om hvor vanskelig og tungt ting er!! men tør noen å ta det opp?

                      Dette er ikke en sport men en hobby!!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Er enig i at det er en hobby John.
                        Men sanksjonsmulighetene,som jeg også syntes er på trynet, gjelder jo alle klasser. Også 1:8 OR som nå har over 50 förere i de to förste löpene.

                        Når det gjelder kval system fra 235mm klassen, så må jeg si en ting.

                        Det förste jeg ville gjort er å kjöre mykere hjul, mye mindre f .eks. 57/59 mm og hvis man er seriös nok(Jeg legger heller opp), ville jeg blåst en motor pr. kval.
                        Begynner å lukte elektropriser.....

                        Makse ut 5 runder på rappen er DYRT.
                        Helge Johannessen
                        1975 modell
                        Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                        Comment


                        • #13
                          Jeg sier bare en ting, og jeg kaller det "utstyrhysteri".



                          Det er problemet i alle klasser som kjøres på asfalt. Jeg kjøpte en 705 av Antrade for noen år siden med en Novamega motor. Tok en tur på banen. Jeg kjøpte det værste for jeg skal henge med de beste til enhver tid, sånn er bare jeg. Men da jeg så hvor mye dekk det gikk, hva jeg måtte gjøre med motorer for å få de til å gå nesten like fort som de andre osv, ga jeg rett og slett opp, var ikke det spor interessant. Jeg hadde mått kjøpt meg Jp hit eller dit eller filt motorer til jeg blei blå i trynet. JA, jeg gjør akkurat det samme i buggy med motorer men det er egentlig bare TULL. En OS V-Spec eller RB WS7 motor er alt man trenger. Ikke noe filing eller tull, jeg gjør det fordi jeg kan men ikke fordi jeg må. Ikke trenger jeg dekksliper, setup benk, 4 sett med alle tilgjengelige shore for å finne dekket som funker mellom klokka 12 og 15 for da er grepet i banen anderledes enn det er fra 09 til 12. Jeg trenger dekk i Offroad også selvfølgelig, men det er bare en bane som sliter dekk mye i Norge og det er i Skien pga asfalt sweeperen.

                          Jeg kjøpte en brukt 1:8 trackbil av Trygve Berntsen, det var billigere enn å kjøre 1:10 track mht dekk, men sikkert dyrere om man skal satse litt. Brukte en RS8 buggy motor og var i finalen, (FLAKS men morro)

                          1:8 offroad er den eneste klassen der man kan kjøpe en bil og motor, ta den rett ut av esken og være konkuransedyktig, derfor er denne klassen blitt så populær. Det er jeg ganske sikker på. Bilene har også en "fornuftig" pris så lenge man ikke skal kjøpe Mugen eller Kyosho.

                          Sanksjonenen er ikke noe problem. Har man satt av hele dagen til et løp så kan jeg ikke skjønne at alle som blir slått ut må dra på flekken. Dagen er brukt og tiden er planlagt. Problemet er at det ikke er igjen billempere til de øverste finalene. De som drar hjem blir tilslutt så gode at de kommer til finalen og skjønner ikke problemet før den tid. Da er det mye bedre å få dette inn som en rutine slik at alle har det morro på løp.

                          Comment


                          • #14
                            @Anders: Det kan hende det var sånn for noen år siden når du prøvde, men sånn er det altså ikke nå lenger. Man kan *garantert* vinne løp med motor DIREKTE fra hylla, uten sliping og filing. Jeg har aldri fila i en motor for å få den til å gå bedre.

                            (Noen vil sikkert arrestere meg her, fordi jeg fila tross alt på en motor på Valdres for 2 år siden, men det var for å gjøre den om fra 5-port til 3-port )

                            Så utstyrshysteri.. Det vet jeg nå ikke helt. Dekkdreier - ja, det er absolutt praktisk når man skal kjøre løp, men det er ingen som er gnien på å låne bort en dreier hvis man blir med på et løp for å se hvordan det er. Samme med setup-board, jeg har lånt bort mitt mange ganger uten at jeg griner på nesa av den grunn.

                            Og dekk??? Nå gjør du deg bare vrang altså Man trenger ikke 16 komplette sett med dekk for å bli med på løp. På samtlige løp er det dekk til salgs fra 70-75,- pr. par, så da kan man evnt. kjøpe der og da når man ser hva som fungerer. De samme dekka kan man bruke til trening igjen senere. Det er ikke SÅ forskjell på shore altså. Hvis man bare skal kjøre og kose seg så er det ett fett om man brukes 37,40 eller 42 shore - hvertfall på Geiteryggen.

                            Så om du har rett i påstanden din Anders - at folk er redd for ikke å ha nok utstyr til et løp, ja så har vi en pr-jobb som må gjøres. Fordi ditt bilde av 200mm klassen stemmer ikke med virkeligheten etter min mening.
                            mvh, Espen Grimsgaard ('75)
                            [[ har en kunst-pause.. ]]

                            Comment


                            • #15
                              Slettet inlegget da jeg syntes det var litt ufint gutter!! :wink:


                              Men jeg mener at opplysning ang. löpskjöring er det viktigste.
                              Helge Johannessen
                              1975 modell
                              Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X