Announcement

Collapse
No announcement yet.

Da begynner jeg og med fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Da begynner jeg og med fly!

    Får Futabaen (7C 2.4GHz) snart i posten og sparer til et Kyosho Calmato imens jeg venter..(med mindre noen av dere kommer med bedre forslag)

    Noen som vil komme med noen innvendinger, ettersom jeg er helt grønn på fly (bare erfaring med bil)?

    Lurer litt på hva slags servoer jeg skal kjøpe (skal kjøpes på O.Sæland i Sandnes) så hvis noen kan peke ut noen brukbare servoer fra siden, hadde det vært fint
    O.S. 55AX powered Kyosho Calmato og Futaba 7C 2.4GHz
    Kthxbye

  • #2
    følger vel med servoer til den radioen.
    I så fall skulle de funke helt greit,dersom det ikke er med servoer er 3003 servoene helt kurante til ditt behov.
    Ellers er det vel et råd som gjelder: søk hjelp hos din nermeste klubb,det er et stort sprang fra bil til fly.
    John Rune Henriksen
    74 Mod.Oppland.

    Comment


    • #3
      Følger ikke med servo i den "pakken" jeg kjøpte...

      Men da får jeg se på 3003 da...
      O.S. 55AX powered Kyosho Calmato og Futaba 7C 2.4GHz
      Kthxbye

      Comment


      • #4
        Nybegynnerfly

        Hei du. Har store erfaringer med de plastflya fra ARC, italia. se på trottlestore.com, billige, solide og holdbare. lette å bygge (jeg bruker ca 6t) Har hatt 2 beavere, en cessna og en jupiter + bygd endel for kompiser. Og det er bare å bytte ut deler hvis uhellet er ute. alt limes med epoxylim og litt zap =) Ready/ Beaver er kjempetopp og begynne på.

        Comment


        • #5
          Originally posted by NutWing View Post
          Hei du. Har store erfaringer med de plastflya fra ARC, italia. se på trottlestore.com, billige, solide og holdbare. lette å bygge (jeg bruker ca 6t) Har hatt 2 beavere, en cessna og en jupiter + bygd endel for kompiser. Og det er bare å bytte ut deler hvis uhellet er ute. alt limes med epoxylim og litt zap =) Ready/ Beaver er kjempetopp og begynne på.
          Helt enig,har selv Ready og synes det er en knall modell.
          Eneste ulempen er at de er litt tyngre en balsafly,og krever litt lenger stripe.
          John Rune Henriksen
          74 Mod.Oppland.

          Comment


          • #6
            "Eneste ulempen er at de er litt tyngre en balsafly,
            og krever litt lenger stripe".

            Joa, ska ikke nekte på det. Har herjet endel m beaver`n. OS50ring 11x6 propp, droppkrok under, dratt opp 0,5kg, lakka flyet to ganger,en boks grønn så 3 bokser gul, satt på ei 1,2mm alu.plate bøyd rundt kroppen for å feste alu. understell, lyssett etc. takeoff vekt da var 5340gr m full tank gikk det og. uten ballast var den i lufta på 7-10m m litt flaps. Cessnaen er i lufta på 3m hvis du holder den igjen på full trottle og litt flaps. G90 motor m 14x6. Vi flyr fint på 10x70m stripe på Østerøya, sfj.

            Comment


            • #7
              litt erfaren

              Hei du, jeg å har flydd en god stund! begynte når jeg var 5 år (ikke viktig) men jeg flyr et extra 300s. 150cm i vingespen og tunder thiger motor! er 4 år gammelt nå men motoren starter på 1 spinen (med hånden) ABSOLUT til å ambefale!

              Comment


              • #8
                Det å anbefale ett extra 300 som førstefly er litt dumt, for da varer flyturen i 5sekunder og ender med totalt vraket fly.
                Extra 300 er ett fint fly å fly, men det har en vingekorde som ikke er konstant, relativt høy vingebelastning og ikke det største vingearealet.
                En nybegynner trenger ett fly med lav vingebelastning, dihedral i vingen, stort vingeareal og høyvinget. Alle disse egenskapene finner du i en trainer, de fleste trainerene som selges er helt kurante da markedet idag er meget konkuransepreget. Kjøp deg en calmato og bruk den orginale kyosho gx40 motoren og en 10x7 propell. Servoer som passer er f.eks futaba 3001, 3003, hitec hs 325, hs 422 osv. De fleste standard servoer med andre ord
                Når du bygger så tenk vekt gjenom hele byggeprosessen og husk at mye lim ikke nødvendigvis gir mere styrke men tilfører ekstra vekt. Du kommer til å klare deg kjempe fint om du følger alle forhåndsregler, så bygg flyet nøye og ta deg god tid, så melder du deg inn i en klubb og får hjelp til å lære å fly. Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg gjerne hjulpegt deg igang. Lykke til! Bare å spørre om det skulle være noe du lurer på.

                Comment


                • #9
                  haha ok da, jeg flyr acrobatic og sånt. Men piper cub kunne vært noe for deg

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by rpm View Post
                    får futabaen (7c 2.4ghz) snart i posten og sparer til et kyosho calmato imens jeg venter..(med mindre noen av dere kommer med bedre forslag)
                    http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriid=10000

                    broderen kjøpte dette som 1.fly. Vi har flydd og kresjet, men flyet er vanskelig å ta kekken på..

                    * prop sitter over halen, og bak fronte som kjør at den ikkje blir knust så fort ved krasj.

                    * fly er i issoporlegering, så viss vingene skulle knekke, så er det bare å stikke en karbonstang igjenom til stabilisering, tape litt så ut og fly igjen..

                    * 4ch motaker med, men det er jo bare bonus.

                    * nesten like bra, som og kjøpe simulator (ettersom dette er et bra øvelses fly.)

                    noen som vil komme med noen innvendinger, ettersom jeg er helt grønn på fly (bare erfaring med bil)?

                    Eg vil på det sterkeste anbefale å kjøpe en simulator til pc. Den trennger ikkje vere veldig hi-tech, men det som er kluet, er at kontrollen på simulatoren virker på samme måte som fly. Tørrtren endel før du fyke real life.. Det hjelper på å halde krasj landinger nede..

                    Lurer litt på hva slags servoer jeg skal kjøpe (skal kjøpes på o.sæland i sandnes) så hvis noen kan peke ut noen brukbare servoer fra siden, hadde det vært fint

                    12345678910
                    Last edited by tin_tin98N; 15 April 2009, 21:53. Reason: quote problem
                    Kyosho Caliber 30 Savage 4,7 heimamekk Tanks

                    Comment


                    • #11
                      nei hehe for all del styr unna pipercub som førstefly
                      Det har høy nese og lav hale noe som gjør at når halen løfter seg under avgang så kommer halefinnen direkte inn i slippstrømmen til propellen. Da må du selvsagt gi mye høyre sideror, og resultatet er gjerne at du kommer skjevt opp i lufta, og da korrigerer du med ballanseror noe som bare bremser opp vingene enda mer, så flyet staller eller flikker
                      Den er vrien å fly, men koselig

                      Comment


                      • #12
                        Futaba S3003 servoene funker helt greit (på min Calmato),men jeg er ikke sikker på hvor mange det er igjen etter at jeg var der



                        Har fått satt sammen flyet og fått Futaban nå BTW....
                        O.S. 55AX powered Kyosho Calmato og Futaba 7C 2.4GHz
                        Kthxbye

                        Comment


                        • #13
                          Piper Cub er IKKE noe jeg ville anbefale som førstefly...

                          Derimot er du inne på rett spor hva angår førstefly, Calmato er et kjempefint fly å starte med, ENESTE bakdel med den er at den gjerne kler av seg betrekningen etter ei kort stund, samme hvor nøye du er med å rengjøre for fuelsøl og lignende...

                          Noe jeg derimot på det sterkeste vil ANBEFALE, er World Models WorldStar, bakdelen her er at den gjerne vil ha litt mer motor, f.eks en OS55AX eller tilsvarende.
                          Dette er et fly som tåler JULING! Hadde selv en slik som førstefly, som jeg etterhvert monterte inn en OS70FSII i, da ble det virkelig rock`n roll
                          Fløy masse med dette oppsettet, og 3stk har etter meg lært å fly med dette flyet. Uslitelig!

                          Samme hvilket fly du velger, holder det lenge å bruke enten Futaba 3010, eller Hitec HS-422.

                          Extra`n som var omtalt tidligere i tråden, er også sikkert et bra fly, men først til andrefly.

                          Men, som andrefly kan jeg også anbefale f.eks Great Planes U-Can-Do 46.
                          Det er et fly som er snilt, men samtidig noe du virkelig kan utvikle dine flykunnskaper på...

                          Har selv en haug fly, logget i overkant av 600 turer og forrige søndag hadde jeg min første totalkrasj

                          Men, DET kan også være en del av hobbyen, desverre...

                          Mitt beste råd er alikevel, søk hjelp hos nærmeste klubb, og få bistand til å lære å fly...

                          Lykke til med flyging...

                          Som vi modellflygere sier: "Happy Flight"
                          Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
                          Knut Olav Rundtom

                          Comment


                          • #14
                            Takker for fine svar...

                            Blir litt tidlig å tenke på andrefly allerede, ettersom jeg ikke har fått motor i flyet ennå...

                            Er Supre Tigre GS-45 en brukbar motor?(Skal kjøpes på O.Sæland)
                            Er den eneste 40-50 motoren hobbysjappa selger for tiden...

                            Hvis ikke vurderer jeg O.S. 46AX ABL/m potte fra Tower Hobbies
                            O.S. 55AX powered Kyosho Calmato og Futaba 7C 2.4GHz
                            Kthxbye

                            Comment


                            • #15
                              Har desverre ikke kjennskap til Supre Tiger motoren så den kan jeg desverre ikke si så mye om.

                              Men derimot OS46AX er jo en god motor, og et trygt valg, det er en motor som starter uten masse trøbbel.

                              Men, også Kyosho GX40 er en god motor, som yter bra av å være en 40 motor...

                              Av de du foreslo ville JEG valgt OS46AX, da dette er en motor som du også gjerne kan bruke i et neste fly...
                              Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
                              Knut Olav Rundtom

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X