Announcement

Collapse
No announcement yet.

HoneyBee CP2 og nybegynner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HoneyBee CP2 og nybegynner

    Jeg er helt fersk på dette, men etter å ha lest litt og forhørt meg litt her og der har jeg ikke blitt særlig klokere, så jeg forsøker å spørre konkret her inne.

    Slik jeg forstår det, så skal man når man skal lære seg å fly helikopter, lette forsiktig mens man passer på å holde halen i ro. Det er greit at dette er vanskelig - det er jeg forberedt på, men jeg har nå forsøkt i to dager å få helikopteret til å holde seg noenlunne i ro på bakken slik at jeg får forsøkt å lette. No such luck.

    Så snart turtallet kommer seg litt - det står fortsatt på bakken - så begynner helikopteret å dra kraftig mot venstre, og bittelitt fremover. Jeg har justert linkene så til de grader at hele rotoren krenger kraftig og tydelig mot høyre. Like forbannet drar det mot venstre så mye når det får litt turtall at det er helt og holdent umulig å ha noen som helst kontroll. Og her er det snakk om at jeg prøver veldig, veldig forsiktig, og gir sakte økende "gass", og kompenserer konsekvent for halespinnet med stikka.

    Det eneste jeg kan gjøre for å forsøke å få det til å stå stille, er å krenge det mot høyre med stikka, fortsatt mens det står på bakken, til rotorbladene nesten treffer bakken. Men da tipper det helt over så snart det letter.

    Som sagt - jeg er forberedt på at dette skal være drit vanskelig, og jeg er helt med på å bruke ukevis bare for å klare å hovre noenlunne. Men dette er helt umulig, og når jeg justerer linkene mot høyre og det fortsatt trekker til venstre, så skjønner jeg absolutt ingenting.

    Takker på forhånd for alle tips og hint

  • #2
    Så vanskelig skal det ikke være.
    Virker som du sliter med en kombinasjon av problemer som bunner ut i 2 feil.
    Først må du få halen til å stå noenlunde stille uten at du må jage altfor mye på den.
    Dette gjør du først og fremst på propotional på 4 in 1 kontrolleren.
    Bare husk at du må koble fra batteriet før de nye instillingene trer i kraft.
    Det neste som må gjøres er å vatre swashen.
    Er ikke den bein viul du slite med at heliet jager slik du opplever.
    Koble fra motoren og koble til batteriet og se hva som skjer med swashen når du gir kolective innput.
    Alle servoene skal gå likt nå og swashen skal holde seg i vater under hele bevegelsen fra full negativ til full positiv pitch.

    Noe du derimot kan trøste deg med er at disse små heliene er noe med det vanskeligste å fly der ute ettersom du ikke får noe god gyroskopisk balanse sammelignet med større heli.
    Espen Andersen (`75)

    Comment


    • #3
      Du har nok skrudd deg litt bort, ja....

      Forøvrig så vil et heli alltid trekke til den ene siden når du letter, dette er fordi halen må kompensere mer når vekten forsvinner fra understellet, og heliet vil rotere, på de aller fleste helier, vil dette være mot venstre.

      Få deg en simulator og prøv litt der først, da ser du prinsippet.
      Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

      Comment


      • #4
        Det virker som om du har alt for mye utslag på den høyre servoen. Sjekk at alle går like fort og at servo er vannrett på 0, 50 og 100 % gass.

        Ellers er Honey Bee CP2 et av de VANSKLIGSTE heliene du kan ha i dag. En Blade 400, T-rex 450SE V2 eller lignende er 500% lettere. Husker selv jeg ga opp min CP2, så kjøpte jeg en 450 og da var det utrolig morro igjen
        T-rex 600N Sport: (TT+Bling)- 3x 8717 - TT Redline#53 - Align Muffler - Solid G+ 9257 ||T-rex 600N PRO: - 3x 9254 - OS.50 HyperX - Align Muffler - GY401 +9254 ||T-rex 500 CF: (TT+Bling)3x 9650 -Solid G + 9257 |- Anders Gulowsen (90`)

        Comment


        • #5
          Ja, at det trekker litt til siden når det letter er jo logisk. Men det forutsetter jo at det står stille på bakken, slik at resultatet av vektfordelingen i forhold til underlaget endrer seg når det letter. Problemet mitt er at det trekker hardt mot venstre lenge før det letter, slik at jeg kommer ikke engang til lettingen. Og uansett hvor mye jeg kompenserer, så trekker det like mye mot venstre. Og det er vel ikke helt logisk? Når man justerer platen til den skrår kraftig mot høyre, så burde vel helikopeteret trekke mot høyre?

          Men jeg skal gå gjennom det som har blitt sagt her, og se om jeg kan få justert det fra scratch igjen. Imidlertid synes jeg det er litt vanskelig å skulle vatre platen, iom. at den er så liten og vanskelig å komme til.

          Comment


          • #6
            Går swashen vannrett opp og ned når du gir collective pitch(venstre stikke opp og ned)?

            Det skal den, og når du står bak heliet, så skal swashen bevege seg samme vei som høyrestikka, hvis ikke dette stemmer, så må du reversere en eller flere servoer, evt. swash-meny.

            Jeg kjenner ikke HBK2, men slik skal det være på 99% av alle helier, så jeg går ut i fra at det stemmer på den også, swashen skal uansett bevege seg i vater med collective.
            Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

            Comment


            • #7
              Retningene er riktige, så er det ikke reversering eller mangel på sådan som er problemet.

              Men: Hvordan i alle dager skal jeg få sjekket om platen går vannrett opp og ned når rotoren spinner?

              Comment


              • #8
                Originally posted by frankh View Post
                Retningene er riktige, så er det ikke reversering eller mangel på sådan som er problemet.

                Men: Hvordan i alle dager skal jeg få sjekket om platen går vannrett opp og ned når rotoren spinner?
                Hvis den gjør det med motoren koblet fra, så gjør den det også med fullt turtall.
                Med mindre det er noe galt, da kan du ta av bladene og sjekke...
                Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

                Comment


                • #9
                  Jeg må bare spørre litt til. Jeg har ikke fått satt meg ordentlig ned og gått gjennom ting nøye, men: Jeg spant det litt opp nå, på et gulv som er alt annet enn glatt, for å se hvordan det trekker til høyre. Når det begynner å trekke mot venstre, så kompenserer jeg med høyrestikka. Når jeg får det til å stå noenlunne i ro, så tilter rotoren _kraftig_ mot høyre. Og dette er på et turtall godt under hvor det letter.

                  Det virker dermed på meg som om det ikke er hvorvidt swashen er i vater eller ikke som er problemet, iom. at det trekker mot venstre selv om swashen heller kraftig mot høyre? Og at å stille inn på linkene som styrer dette ikke har noe for seg?

                  Kan det være andre ting? Kan rotorbladene være ubalanserte på en måte som gjør at det trekker til venstre?

                  Når motoren er koblet til, og "gassen" skrudd av, så er "balanserotoren" veldig løs og lett å tilte til sidene, noe som også beveger på bladene. Skal dette være slik? Det er så mange småting jeg ikke har greie på, og som instruksjonsmanualen ikke sier noe om. Når jeg i tillegg ikke er helt stødig på hva alle delen heter, så blir det jo ikke akkurat noe lettere.

                  Men én ting er sikkert: Jeg MÅ få dette lille helikopteret til å fly på et vis - selv om det er vanskelig å fly - før jeg evt. ser på noe større og mer solid.

                  Comment


                  • #10
                    Gå inn på denne linken: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=41692
                    og se de videoene som heter ccpm, du må kanskje registrere deg, men det er det verdt.

                    Da vil du få en god grunnleggende forståelse for hvordan det skal være.
                    Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X