Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt helikopter, men hvilke og hvilke teknologi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt helikopter, men hvilke og hvilke teknologi

    Hei alle sammen og takk for at jeg får lov å være en del av det som virker som Norges beste RC forum .

    For mange herrens år siden drev jeg en del med rc biler (on-road), men sluttet med dette pga skole og har liksom aldri tatt dette opp igjen.
    Jeg har egentlig altid hatt interesse for helikopter og altid ønsket og fly, men pga prisene som var for 10+ år siden var dette lite aktuelt.

    Nå derimot kunne jeg tenke meg å ta opp dette som hobby, men da konsentrere meg om helikopter og heller bruke litt penger på dette.
    Problemet mitt er alle de teknologiene som er ute samt noe flyr bedre enn annet osv. og mine spørsmål er da som følgende:

    1) Flybarless ser jeg som en fordel, men hva er alle disse 3D, 3DX, V-Bar osv?
    2) Jeg har enda ikke forstått forskjell på 4 kanals vs 6(7) kanals, hva gjør de ekstra 2 kanalene?

    Slik som jeg ser det er det en fordel om jeg må bygge selv. Mange navn som kommer opp i diskusjoner her er helt ukjent og tror ved selvbygging at dette vil endre seg. (Ser på meg selv som en handyman ).

    Siden 6 kanals sies og være vanskligere og noen sier det motsatte synes jeg det er likegreit å fyre full pupp med en gang slik at en kan få noen utfordringer.

    Jeg har en stund nå flydd et Nine-eagle Solo v1 inne og behersker det ganske greit selv om det har en tendens til å endre rettning spontant og klarer aldri å stå stille uansett hva jeg gjør, men det er jo bare en fordel for da er det altid noe nytt.
    Av denne grunnen så ønsker jeg heller å legge litt ekstra penger inn i kjøpet og få et helikopter som er stabilt og som er lett å trimme.

    Er det noen som har et tips til en nybegynner som ønsker:
    1) stabilt
    2) Kit
    3) 6 kanals
    4) middels stort
    5) elektro
    Siden jeg holder til i Kristiansand er Elefun å foretrekke. Kjempehyggelige folk og fin butikk.

    Beklager lang post

    Mvh Audun

  • #2
    Ut i fra at du vil bruke litt penger på dette som blir dutt første heli så er spørsmålet videre, hvor stor plass har du å fly på?

    Har du stor plass er en Align Trex 550 et fint start helikopter for den er stor og stabil samtidig med at den kan fly på 6S batteripakker.

    Align selger egne kombo pakker med elektronikken medfølgende med unntak av radio og mottaker.
    Du trenger minimum 6 kanals radio og computerradio er et absoludt must.
    3GX fra align er på ingen måte den beste FBL uniten på markedet men den fungerer stort stort sett rett ut av boksen uten tweaking.

    Har du litt mindre plass å fly på kan en Trex 450 være tingen da den er mindre og billigere.
    Du kan da velge 450 Pro eller Sport der Pro er litt trangere å plassere elektronikken på men den har et litt mere rigid rotorhode.


    Når det er sagt så er ikke Trex det beste heliet du får for penger men på langt nær det dårligste heller.
    Den kan ta deg langt og det er mange som har de som gjør den første tiden med problemer og krasj lettere en om du velger noe mere eksotisk eller noe billig ræl, for Trex er på ingen måte noe billig ræl.

    Så får vi ønske lykke til på ferden og håpe den blir riktig så avhengighetsskapende.
    Espen Andersen (`75)

    Comment


    • #4
      Hei og takk for svar..

      Satt faktisk akkurat å kikket på Elefun sin 550 som virker som et godt kjøp.
      Det jeg ikke helt forstår og som jeg ikke har klart å finne ved å lese her er alle de betegnelsene og hva de betyr.
      F.eks:
      T-Rex Super Combo
      T-Rex Pro Super Combo
      T-Rex Pro
      T-Rex ESP ( Antiskrens? )
      T-Rex EFL ( slik som på den 550'en )

      Angående plass så bor jeg i et tettbebygd strøk, men er en grusplass litt bortenfor som er ca 18-20m x 10-13m.
      For det meste har jeg tenkt å fly på en gård vi har hvor det er store jorder og vil si det slik at jeg mister helikopteret utav synet før jeg treffer et tre, så plass er null problem.

      Hva er det som er mest vanlig at ryker på en krasj? Rotorblader og den "stangen" de er festet i kanskje?

      Tusen takk for videoene ragge1



      Takker for svar.

      Mvh Audun

      Comment


      • #5
        Hei. Velkommen til forumet!

        Flybarless ser jeg ikke på som en en fordel for en nybegynner! Det er avansert å sette opp og du klarer ikke å dra nytte av fordelene dette gir mtp flyegenskaper før du er ganske dyktig pilot.

        Et 4 kanals heli kan fly alle vanlige bevegelser som et ekte heli, men det har fast pitch (det vil si at rotorbladene ikke endrer vinkel under fyving) og heliet går opp å ned ved endring på turtallet på rotoren ikke endring av pitch.
        Et 6 kanals heli har variabel pitch og man flyr som regel med fast turtall på rotoren slik at heliet går opp og ned ved endring av vinkel på rotorbladene, ikke turtall. Man kan da fly opp ned ved å ha negavtiv pitch, men det er noe du ikke trenger å tenke på å prøve med det første enda hehe... Det kan fort bli dyrt

        Håper du forsto litt av det! Jeg er litt dårlig til å forklare ved bruk av tastatur!

        Jeg kan varmt annbefale Align T-Rex heliene! De er gode å fly og lette å sette opp og det er mange som kan mye om dem, så det er lett å få hjelp!

        Som nybegynner så er det letter jo større heli du har og dyrere, men det må ikke være så stort at du blir redd for det og ikke tørr å bruke det!
        Så jeg vil si at en T-rex 500 er veldig grei å begynne med. Vist den blir på grensen av hva budsjette ditt sier så gå for en 450! Det er bedre med en godt utstyrt 450 enn en dårlig utstyrt 500!!

        Her http://helifreak.com/forumdisplay.php?f=60 finner du en fyr som har lagt ut byggevideoer av de flest T-rex modellene og han viser hva som må gjøres av instillinger på både heli og kontroll for å få et opptimalt heli! Annbefales på det sterkeste å følge disse!

        Video til T-rex 450: http://helifreak.com/showthread.php?t=11373
        Video til T-rex 500: http://helifreak.com/showthread.php?t=53304

        Elefun har jo gode tilbud nå siden det kommer en ny modell av 450'en nå: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14543 Etter mitt syn så skal dette være en veldig god pakke for din del! (Har vært litt ute av hobbyen det siste året så har ikke fått helt med meg hva som er siste skrik)

        Ellers så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en tur inn til gutta på Elefun og tatt en prat med de!

        En annen ting du bør kjøpe er en god simulator! Kjøp den når du kjøper heliet og begyn å øv der! Og vist du følger disse videoene til han fyren som jeg linka til så er det ikke store forskjellen på simulator og virkelighet! Her er den jeg har! http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=5361 kjempe fornøyd med den!

        Håper du ble litt klokere av dette!
        biler: Alt for mange Heli: T-rex 600N Fly: Ingen for øyebliket

        Comment


        • #6
          @style89:

          Tusen takk for din post og den var veldig forklarende.
          Så veldig grei ut den pakken du linket til og er fint innenfor mitt budsjett + at jeg kan kjøpe litt reservedeler da jeg er dømt å kjøre det i bakken.

          Leser noe om at 450 er en del med ustabil enn 500 evt 550, men det er kanskje ingen ting av betydning for nybegynnere?
          Takk for siden med byggevideoer.. Kan bli kjekt å ha .

          Mvh Audun

          Comment


          • #7
            En 450 er litt mere skvetten en tilsvarende større heli men også de store kan gjøre mere kilen om man vil, det tar bare litt mere kraft for å få det til.
            Men en 450 er på ingen måte problematisk ustabil når man skal begynne å fly så det er ingen grunn til å styre unna den.
            Espen Andersen (`75)

            Comment


            • #8
              Originally posted by audunfr View Post
              @style89:

              Tusen takk for din post og den var veldig forklarende.
              Så veldig grei ut den pakken du linket til og er fint innenfor mitt budsjett + at jeg kan kjøpe litt reservedeler da jeg er dømt å kjøre det i bakken.

              Leser noe om at 450 er en del med ustabil enn 500 evt 550, men det er kanskje ingen ting av betydning for nybegynnere?
              Takk for siden med byggevideoer.. Kan bli kjekt å ha .

              Mvh Audun
              Du kommer nok til å snuse litt på bakken med det første ja

              Det er fordi 450'en er mindre, lettere og tåler mindre vind, og derme vil den føles litt mer vinlete og ustabil enn 500/550. Men vist du bruker noen timer på simulatoren så blir nok ikke det noe problem

              Edit: Som Perpyro sa
              biler: Alt for mange Heli: T-rex 600N Fly: Ingen for øyebliket

              Comment


              • #9
                Hehe, ja dette var ikke lett nei.. Likte den 450 pakken med radio og alt en trenger, men synes kanskje det blir litt lite.
                T-Rex500 får mye skryt over 450'en så jeg tror rett og slett jeg må ta en tur på Elefun og ta en titt altså.

                For meg som sikkert kommer til å se bakken ganske mange ganger er delepris også viktig, men har skjønt som at det skiller lik 0 på disse to. Vel, skal prøve å komme meg til EleFun i morgen å svi av noe peng.. Så får vi se hva magefølelsen sier når jeg ser de i "real life", men valget blir noe mellom T-Rex 450, 500, 550 da det virker som folk har veldig mye kunnskap og mange bruker disse.

                Tusen takk alle sammen og jeg oppdaterer dere med kjøp....

                Mvh Audun

                Comment


                • #10
                  Personlig ville jeg styre unna Trex 500.
                  Den er hverken fugl eller fisk.
                  Litt for stor til å fly på tunet med og samtidig liten som et stort heli.
                  En 450 får du koffert til som du kan ha batterier, radio og heli inni som er lett å få med seg.
                  En 550 er derimot nesten like stor som en 600 med stabiliteten store heli har og den kommer også i flybar versjon om du vil ha det til å starte med.

                  Går du for et flybar heli så ville jeg også ha styrt unna Align gyroen, de kan være kranglete å sette opp.
                  En Spartan quark derimot er enkel å sette opp og den bare virker, litt som den gamle GY401 fra futaba, den også bare virker når gain og endepunkter er satt.
                  Espen Andersen (`75)

                  Comment


                  • #11
                    Ok Perpyro, skal absolutt ta det med i avgjørelsen det du sier..
                    Angående Flybar og ikke Flybar så ser jeg jo at det er mer som kan gå i stykker ved crash på en flybar kontra flybarless.
                    Flybarless er også en god del dyrere, men hva er prinsippiell forskjell mellom FBL og FB?

                    Mvh Audun

                    Comment


                    • #12
                      Med et FBL system har man gyroskopisk stabilisering i alle akser og man flyr ved å befale endringer heliets akser.
                      Roller man forteller man FBL enheten hvor fort man vil rolle og så ordner elektronikken resten.
                      Med et flybar system gir man gir man utslag på kontrollflatene (blarne) også roller heliet som en følge av det.
                      Med flybar har man mekanisk stabilisering som sørger for å stabilisere heliet i planet flybaren ønsker å være.
                      Et slikt system er sårbar for langsomme endringer og er derfor utsatt for drifting.

                      Når det kommer til krasjmotstand så er det mindre deler i et FBL hode som kan ødelegges så sånnsett blir krasj billigere men sansynligheten for at man ødelegger servoer er større fordi man har direkteoverføring fra swash til bladholder.
                      I et FB hode har man mikserarmer mellom som tar av litt av energien i krasj som i sin tur kan spare servoene.

                      Prismessig er det egentlig liten forskjell for med FBL så trenger du ingen halegyro da denne er innebygget i FBL uniten.
                      Bare noen tanker.
                      Espen Andersen (`75)

                      Comment


                      • #13
                        Takk, det var veldig informativt!

                        Det med stabilisering på FB blir vel litt som med det (ikke at det kan sammenlignes, men teoretisk) Nine-Eagle Solo at det trekker litt til siden/frem bakover og bruker litt tid på å stabilisere seg.
                        Jeg skjønner jo også at jeg har en lang vei å gå før jeg er kommet inn i termologien og hvordan ting fungerer, men har kommet langt siden jeg la inn posten i dag tidlig.

                        Tusen takk

                        Mvh Audun

                        Comment


                        • #14
                          eg vet det er många som ikke kommer håller med , men eg skulle stark anbefele en FBL heli til en nybegynner , 450
                          fordel
                          - enkelt å setter up heli hode
                          - enkelt og fortare å bygger up etter en krasj og det kommer blir en eller två
                          - en FBL enhet ( beastX ) er bara lite dyrare en en bra gyro ( spartan quark )
                          - for en mer stabil heli en en FB
                          - FBL is the furture

                          endaste minus eg kommer på er man mår køper en extra FBL hode
                          eller vent lite gjør som meg link
                          Goblin 700 ; Atom 6HV ; Trex 500 ; Trex 450pro ; DX8 , DX7 ;

                          Comment


                          • #15
                            Oi, blir mange spørsmål og fundering på EleFun i morgen tror jeg.
                            Ser klart fordelen med FBL og om helikopteret blir en del roligere vil jo det l lengden gi mindre krasj (i teorien )
                            Er fryktelig sugen på det T-Rex 550 pga størrelsen og blir med det litt gøyere å skru på da det ikke er så mye flisespikkeri.
                            T-Rex 550 er litt over budsjette, men det er bedre å velge riktig første gang enn å angre hehe.

                            Mvh Audun

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X