Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til nybegynner? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til nybegynner? :)

    Hei! Jeg har ingen erfaring med helikopter fra før av, men nå har jeg fått så fryktelig lyst på et. Starta med at søstra mi fikk et lite AirAce Zoopa 150 til jul, og ble utrolig fascinert av den dingsen! Tenkte først jeg kunne kjøpe et sånt helikopter jeg og, men liker ikke at det kun kan lades via kontrollen - som bruker 6 batterier i slengen. Etter å ha lest litt både her og der er jeg veldig forvirra. Hadde ikke tenkt å legge så mye i det, kanskje 1000-1500 kr, siden jeg for det første ikke kan å fly, og rett og slett ikke har peiling. Men pengene er ikke noe hinder for meg. Har lyst til å kunne fly utendørs, men i tvil på hvor stort jeg ønsker å ha det. Må helst være litt krasj-resistent siden jeg ikke har store planer om noe særlig mekking (men spørs hvor lenge den holdningen holder) Har kommet over flere nybegynner-helikopter;
    Big Lama, (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=16750) Arttech Angel; http://www.throttlestore.com/helikop...f.aspx?lang=NO,
    Kestrel 500 DX; http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=18074.
    Har vært innom www.arngren.net, men den var et kapittel for seg selv...Er det noen som har noe bra å anbefale? Bør jeg som nybegynner uansett ikke kjøpe et med singelrotor? På en side jeg kom over stod det at Esky har slutta å produsere! Får det noen betydning? Først tenkte jeg det hadde vært artig å ha ett med kamera, men da måtte det vært mulig å fly ute, og det har jeg ikke sett. Til slutt; kjenner dere til noen bra butikker i Vestfold-Oslo-Akershus-området? Kunne foretrekke å handle over disk i stedet for på nettet, men om jeg må, så gjør jeg det! På forhånd tusen takk for all hjelp!

  • #2
    Smallsize har butikk både i Oslo og på Strømmen, og selger Blade 120 SR. Tåler mer enn Big Lama, har 2,4 GHz radio (selv om den ikke er all verden) og jeg syns den også er lettere å fly da den ikke prøver å rette seg opp i tide og utide.
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

    Comment


    • #3
      Tusen takk for tipset, Jonas! Det så interessant ut!

      Comment


      • #4
        simulator !!!!!!! enten realflight eller phoenix.. tren stikkebevegelser
        benny
        Align t rex 500 pro
        Baja 5b modified

        Comment


        • #5
          120 SR er en finfin trainer til å lære seg stikkebevegelser. Mye morsommere å fly på ordentlig enn å fly på simulator også. Det beste er å legge litt ekstra i det og kjøpe 120 SR som BNF i kombo med DX6i. E-boka til John Salt er også å anbefale for å få mer ut av heliet, og lære mer om helikoptre generelt.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

          Comment


          • #6
            Takker for svar!

            Ser nå flere gode grunner til å kjøpe Blade 120. Jeg vil ha muligheta til å fly innendørs også, og da bør det jo ikke være for stort.
            Har forstått at simulator er noe mange bruker og anbefaler. Hadde egentlig tenkt jeg skulle hoppe over det emnet (?), men blir litt usikker nå.
            Har radioen mye å si for hvordan man flyr? Ser at den Spektrum-radioen koster litt, men er forskjellen på radioene så stor at det er verdt å betale så mye ekstra for en nybegynner? Den koster jo mer enn helikopteret gjør

            Et annet spørsmål - må simulatorer være av samme merket som senderen man har? Eller er det kun en maskinvare og en kabel som passer mellom sender og PC?

            Comment


            • #7
              Har du planen om å ta steget videre til 3D flyging bør du absolutt trene på simulator, men for å trene stikkebevegelser kommer du langt med 120 SR. Radio er absolutt viktig. Radioen som følger med i RTR-pakka er ikke så mye å skryte av, og du vil tjene mye på å kjøpe en skikkelig radio (Spektrum eller JR til det heliet her). Da kan du programmere den etter eget ønske (eller forslagene til John Salt), stikkene er langt mer følsomme (noe du også kan programmere selv) og er lettere å ha med å gjøre. Du kan bruke nakkestropp og lære deg å holde radioen skikkelig. DX6i koster 1198,- så det er jo en hundrelapp mer enn heliet (900,- dyrere enn å kjøpe RTF), men det er absolutt verdt det. Skal du gå videre må du uansett ha en skikkelig radio. DX6i kan brukes både med Realflight og Phoenix, men du må ha overgangen fra radio til USB.
              Team RC Companiet - Minicupen.no
              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

              Comment


              • #8
                Å, da var det jo ikke så dyrt som jeg trodde. Kanskje jeg bør gjøre det, da... Blir stadig dyrere, dette her! Men 800 kr fra eller til har lite å si. Den boka du linka til så veldig bra ut, bare litt kjedelig at den er på engelsk.
                Er det noe sjakktrekk å kjøpe brukt? Har sett noen som selger brukte helikoptre temmelig billig. Hadde vært fint å spare litt, samtidig som jeg ikke har lyst på et "restaureringsobjekt" som har feil og skader som dukker opp etterhvert.

                Comment


                • #9
                  kjøper du jr radio og phoenix sim,så følger det med interface med simulatoren i sim-pakka til jr radio..
                  benny
                  Align t rex 500 pro
                  Baja 5b modified

                  Comment


                  • #10
                    Igjen tusen takk for alle gode råd jeg har fått her!
                    For noen dager siden kjøpte jeg E-boka jeg fikk anbefalt, og i dag har jeg fått Blade 120 og en DX6i i huset, og fant raskt ut at det ikke var så lett som jeg trodde!
                    Det dummeste jeg gjorde var å la helikopteret stå ute mens jeg gikk inn med kontrollen for å finne litt ut av den, og skvatt da jeg ikke fant helikopteret da jeg gikk ut. Viste seg fort at jeg hadde greid å fly den inn i husveggen mens jeg satt på kjøkkenet! Og halerotoren og den svarte lille dingsen mellom rotor og motor var borte. Kun flaks jeg fant den i pukken! Lærer så lenge man lever
                    Videre greide jeg å sende helikopteret et titalls meter opp i lufta og i full fart vekk fra meg, men greide å lande den nokså greit. Fått litt respekt for dingsen, må prøve mer når det blir litt mer vindstille Og lese bruksanvisningen på kontrollen. Synes den var langt fra selvforklarende

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X