Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips og Triks

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips og Triks

    Tenkte jeg kunne starte en liten tråd for oss nybegynnere der hvor dere proffe legger in tips og triks til hvordan man skal behandle bilen eller sikre den mot spesielle ting.

    De tingene som skal bli lagt ut her er ting som:
    Originally posted by casevac
    Originally posted by S.T
    Hvilke forhåndsregler bør jeg ta om jeg skal kjøre buggy til vinteren?
    Hva bør jeg gjøre med bilen/ motoren før den settes bort i påvente av en ny vår?
    Kjører Kyosho Inferno MP 777 sp 2 m/ RB WS7 III
    Det er det lurt å ta ut batteriet med en gang du er ferdig (kanskje innlysende). Når du tørker bilen så ta av alt av deksel, batterideksel og evt deksel over mottager mtp. kondensering. Du kan kaste bilen i badekaret så lenge det ikke er på strøm og du sørger for at den tørker skikkelig før du setter på strømmen igjen. Jeg er ganske lat så jeg kobler av strømmen og tetter rundt det mest åpne av det elektriske før jeg dusjer bilen med glovarmt vann ca 80 grader (jeg spyler bilen ren for snø og drit), bilen tørker nesten umiddelbart. Deretter går jeg over med blå isopropanol der hvor det er skummelt med vann (rødsprit kan brukes), til slutt tørker jeg den enten ved å henge den til tørk over ovnen eller setter den skrått og tørker den med vifteovnen (pass på at det ikke blir for varmt). Er jeg i tvil om det er vanninntrengning eller kondens så skrur jeg opp det småelektriske f.eks servoer. Til vinterkjøring bruker jeg økonomiservoer fra elefun til 185kr de er kjappe og sterke nok til snøkjøring. Sett på nytt (tørt) luftfilter slik at det ikke renner vann ned i forgasseren/motoren (fra det våte luftfilteret). Brker du Isopropanol eller rødspirit så bør være forsiktig med gummien, er du ukritisk så tørk over med silikon. Generell innsmørning med wd40/5-56.

    Ditt neste spørsmål om hvordan stalle bilen: Ikke stall bilen, men gjør du det så bruk afterrun til motoren, wd40/5-56 til alt av stål (skruer), silikon på alt av gummi, kontaktspray på det elektriske (på alle plugger og kontakter), koble fra batterier, sett alle lager og endeledd/kuleledd og drivverk inn med syrefritt fett (luksus). Lagre bilen mørkt, tørt og kjølig 10-15 grader. La bilen hvile på buken (chassiet) uten belastning på demperne (slakk fjærene/ta av klips).

    Håper dette var til hjelp.
    eller:
    Originally posted by casevac





    Sjekk fuelslangen på demperne, dette er en fin sak som skåner demperen, demperfestet i bærearm og dempertårn. Nå prøver jeg RPM så behovet er ikke like stort (de tåler det meste)men orginalarmene har blitt skånet godt med denne lille mod'en. Byttet ikke armene for at de var ødelagt for å si det sånn.

    Fuelslange og strips på tanklokk og karosseriklips er vel godt kjent, det samme er vel fuelslange på antenna, men jeg sendte med bildene likevel.
    Så da kan dere andre bare komme med tips til kjøring eller andre ting som dere tror andre kan dra nytte av.
    (hvis dette er feil del av forumet så beklager jeg)

    Kan bli bra dette. Setter den som prioritert så håper vi det fortsetter uten OT.

    Moderator

  • #2
    Siden jeg er så grei og deler masse, så kan jeg dele litt til.

    De fluoriserende grønne fuel slangene på bildene bør bare brukes til "fuelslangetricks" og kanskje til eksosen. De er veldig trange og man kan begynne å skru på motoren (fordi den går varm) unødvendig med den slangen, så sjekk tverrsnittet. En annen ulempe er jo at man ikke ser fuelen i slangen.

    Til karrosseri klips og strips trickset funker de fett siden de er fluoriserende. Når de stykkene jeg har på demperstagene ryker skal jeg erstatte dem med de grønne, da det stort sett er det de duger til.

    Værsågod....

    "proff" hihihihihihiih
    MBX-6
    Slash 4x4 rtr
    - Midtskogen Raceway-

    Comment


    • #3
      Ingen andre som tør eller? Jeg er sikker på at moderators OT- trussel var ment til å skremme bort noen..(?)

      Da har jeg noen meninger til, disse er erfart med monstern min:
      - Ducktape rundt toppen hvis du sliter med å få opp tempen, nei jeg syns ikke det blir mye klin, tapen tåler det.
      - Tempgun er kjekt, spesielt hvis det er kaldt ute, er det -5 grader kan man spytte så mye man vil omtrent på toppen, men med en tempgun kan det fort vise seg at det er 110 grader akkurat på det riktige stedet (rundt pluggen).
      - Varmere plugger kan være greit om vinteren, men spesielt hvis det er fuktigt. Jeg har funnet ut at f.eks. en O.S #8 går like varmt i -10 som MC59, men sliter mer med tempen hvis det er +1 og rått ute, da er #3,4,5 eller MC59 bedre.
      - Jeg tror fjærkombinasjoner på MT er tull, f.eks en hard og ekstra hard på ett og samme hjul, disse fjærene samarbeider ikke. Jeg bruker nå hard+hard pr.dekk og mener det er det beste (jo, jeg mener det), men prostrokes kan ikke sammenlignes med fjærkombo.
      - Hver gang du bytter en skrue, sørg for at du erstatter den med en umbrako (og gjerne titan hvis du tar deg råd).
      - 50-60 olje i demperne fuker fint å bashe med, spesielt i kombinasjon med harde fjærer (50 og ned til 45 gir bedre kjøreegenskaper, mindre hopp og sprett).
      - En MT får bedre svingegenskaper med 1000-2000 olje i diffene foran og 10000 olje bak. Den akser bedre og er kulere å kjøre på snø med 30000-100000 olje bak, den klatrer bedre også (MTA4 tåler dette, men følg med gearkassa 2 speed får juling spesielt i dyp snø)).
      - Diffene til MTA4 trenger ingen ekstra shims, de er bunnsolide!
      - "Alt" på en Swift bør shimses.

      Nå får noen andre si noe, dere kan godt si dere uenige... :wink:
      MBX-6
      Slash 4x4 rtr
      - Midtskogen Raceway-

      Comment


      • #4
        Originally posted by Magnus89
        jeg kutta av bunnen på en flaske, og skrudde den fast til luftfilteret. Den står fast, og sikrer 0.5 cm klaring mellom flasken og filteret. Har aldri noen problemer med snø, vann eller annet dritt i luftfilteret.

        Her er det noen bilder:

        Originally posted by Magnus89
        Hvordan forhindre at motoren blir for kald om vinteren (både pga snø på kjøletoppen, og at det er generelt kaldt i været)

        Man kan bruke en rekke materialer, jeg brukte en 2mm silikonmatte som jeg fikk kjøpt i en "hobby"butikk (for gamle damer ), men man kan også bruke neoprene(fra våtdrakter, du kan som regel få avkapp gratis i dykkerbutikker) eller annet vanntett og relativt varmebestandig matereale.

        Først tar du må etter kjøletoppen, og så kutter du ut et stykke som er et par cm lenger enn omkretsen av kjøletoppen, og like bredt som kjøletoppen er høy. Så bruker du enten bomullstråd og syr, eller stifter(jeg vil anbefale å sy, noe jeg erfarte etter jeg lagde en ny hvor jeg brukte nål og tråd).

        Etter du har sydd/stiftet sammen materealet kan du evt. kutte noen hull for å få litt bedre kjøling. Jeg måtte gjøre dette, siden motoren ble for varm. Jeg prøver å holde motoren rundt 100*C(med litt rikere blanding enn om sommeren, siden luften er tykkere langs bakken når det er kaldt).



        I ettertid har jeg utvidet hullet i kjøletoppvarmeren (jeg vet at noen ergrer seg over dette uttrykket, men de kan bare telle til 10, og bite seg i tommelen)


        Ved problemer/spørsmål, send meg gjerne en PM
        Takk til Magnus 89

        Comment


        • #5
          Kom igjen folkens! Jeg vet at det er mange her som sitter inne med masse bra info til oss nybegynnere. Har mest inntryk av at alle som driver med R/C er veldig hjelpsome, men denne tråden strider med det.

          Kan ikke noen folk legge ut en liten guid om f.eks en liten guid om hvordan man kan lage vinterdekk, trenger bare et lite bilde og en liten forklaring, evt send meg pm eller e-post så kan jeg legge det ut
          Vet det er mange folk her med så my fantasi at Disney hadde blitt sjalu.

          Comment


          • #6
            MBX-6
            Slash 4x4 rtr
            - Midtskogen Raceway-

            Comment


            • #7
              Originally posted by casevac


              Kok dekkene dine og det vil løsne, lag hull i et symetrisk og likt mønster jevnt over hjulet. På innsiden av dekket stikker du skruer med flatt hode, men sett på en stor og solid skive, på utsiden setter du også en skive, den trenger ikke å være like stor, men litt større enn de på bildet. Lås mutteren med gjengelim, lim på igjen dekket.

              Ja bldet viser en MT, men det går like bra med buggy. Ikke overdriv størrelsen på skruene.

              Takk til Casevac.
              Advarsel:
              Originally posted by JokkiZ
              Vær sinnsykt forsiktig med det der! Er veldig fort gjort at en skrue detter ut uansett hvor mye man limer og bruker skiver osv. Det har skjedd før, og folk har blitt blinde pga det.
              Casevac- jeg tenkte at dette kunne være en samle tråd for alle sånne ting, så det er lettere og bedre hvis du heller kunnet lagt ut sånn jeg har gjort over.
              User review:
              Originally posted by Rolf-Erik
              Har noe å si om Piggdekk Jeg!
              Måtte jo prøve Men det var ikke med noe velykket resultat Tror jeg tok for hissige skruer til en så liten bil uansett.
              For når jeg satt dem forran bare vrengte den over å snurra å når jeg hadde dem bak var det ikke no sjarm over bilen rett å slett kjedelig mitt råd er å kjøre uten drit gøy bare det ikke er for mye snø harpakket snø er best Feks en parkeringsplass for lastebiler eller no!

              Comment


              • #8
                Ta heller dette over PM, så prøver vi å holde oss til løsninger og guider i denne tråden.
                Kansje Moderator kan slette denne og meldingen over. Det er greit å stille et spørsmål og få svar, men ikke kom med oppfølgende sprøsmål osv. i denne tråden, send pm til han som svarer deg. Takk

                Lar denne stå litt, så folk skjønner hva de skal gjøre!(WT)

                Comment


                • #9
                  farget slange fra eksos til tank er ikke særlig lurt..
                  Hvis du skal blåse i eksos slangen for å få fuel til forgassern hender det at fuelen plutselig strømmer fort feil vei og rett i munnen din, dette har hendt meg flere ganger.
                  derfor bør du ha klare slanger der også så du ser om fuelen er på vei i feil retning :wink:
                  http://www.userbars.com/galerie/imag...3/12/speed.pnghttp://www.userbars.com/galerie/imag.../7/nissan3.png

                  Comment


                  • #10
                    Hoppe guid:
                    Originally posted by casevac
                    For det første; jeg er ikke spesielt flink til å hoppe med bilene mine, jeg ødelegger ting rett som det er (nå har jeg RPM armer og fuelslange på demperne så dette tåler MYE).

                    Kort om det å hoppe:
                    - Skal du ha nesa på bilen ned (mens den er i lufta eller for å gi litt ekstra til en kjapp frontflip) bruk bremsen.
                    - Skal du ha nesa opp; gi gass (men pass på at du ikke lander med mye pådrag).
                    - Skal du backflippe: Spar litt pådrag til du er rett ved hoppkanten, da gir du jernet og holder det til bilen er der du måtte ønske (men pass på pådrag ved landing).
                    - For å hindre overrotasjon baklengs; brems, overrotasjon forlengs; gi gass.
                    - For en pen jevn bue; slipp opp pådraget noe før hoppet og korriger med gass/brems hvis den tipper forover/bakover.
                    - Du kan påvirke fartsretningen i lufta ved å svinge i ønsket retning og deretter gasse/bremse.
                    - Du kan ta 360/540/720 osv ved å gi et kjapt nøkk i rattet på hoppkanten og deretter kontrollere med gass brems (men jeg syns dette er særdeles vanskelig og får det til 1 av 5 ganger, max).
                    - Skal du hoppe mye anbefaler jeg harde fjærer og minst 50 olje i demperne, ingen alu bærearmer, men heller alu bærearmsfester og plast/nylon bærearmer (rpm er supert!).
                    _ Personlig foretrekker jeg å heller lande litt frampå enn bakpå, lander man helt nøytralt er dette sikkert best for bilen, men med harde fjærer og treig olje får man gjerne en retur "sprett" som kan tippe bilen rundt ("Savage syndromet").

                    Jeg er åpen for innspill på hopping/bashing. Dessåuten ville det være greit å vite hvordan gutta som kjører løp oppfører seg mtp. hopping.
                    Takk til Casevac

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Nordmoen Racing
                      Originally posted by casevac


                      Kok dekkene dine og det vil løsne, lag hull i et symetrisk og likt mønster jevnt over hjulet. På innsiden av dekket stikker du skruer med flatt hode, men sett på en stor og solid skive, på utsiden setter du også en skive, den trenger ikke å være like stor, men litt større enn de på bildet. Lås mutteren med gjengelim, lim på igjen dekket.

                      Ja bldet viser en MT, men det går like bra med buggy. Ikke overdriv størrelsen på skruene.

                      Takk til Casevac.
                      Casevac- jeg tenkte at dette kunne være en samle tråd for alle sånne ting, så det er lettere og bedre hvis du heller kunnet lagt ut sånn jeg har gjort over.

                      Vær sinnsykt forsiktig med det der! Er veldig fort gjort at en skrue detter ut uansett hvor mye man limer og bruker skiver osv. Det har skjedd før, og folk har blitt blinde pga det.
                      Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
                      www.minicar-racing.no

                      Comment


                      • #12
                        Det skal fungere som piggdekk tenker jeg. Huff...

                        Siden dette er tips og triks tråd vil jeg anbefale alle som tenker å gjøre slikt å ikke gjøre det. Har sett bil med "piggdekk" å det hjelper nesten ikke, helt minimalt. Det er ikke værd bryet med å ødelegge et par dekk for å gjøre slikt.

                        Men vært år er det noen som må prøve på det jeg ler*
                        Savage SS4.6 Rush Evo Hitec Aggressor CRX. 40.775mhz.
                        Jørn Birkeland. 74.Modell
                        http://www.bountyhunter4x4.com/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jornbr
                          Det skal fungere som piggdekk tenker jeg. Huff...

                          Siden dette er tips og triks tråd vil jeg anbefale alle som tenker å gjøre slikt å ikke gjøre det. Har sett bil med "piggdekk" å det hjelper nesten ikke, helt minimalt. Det er ikke værd bryet med å ødelegge et par dekk for å gjøre slikt.

                          Men vært år er det noen som må prøve på det jeg ler*
                          Jeg er helt enig Og som du ser så er det ikke min bil.
                          Men som du sier så er det alltid mange som spør, da er det bedre at de får vite om en metode (den "sikreste") slik at de gjennomfører en dårlig ide på en best mulig måte. Å sikre en pigg med skiver og lim er usedvanlig mye bedre enn å skru inn treskruer. Bilen på bildet har i løpet av vinteren (ca. 10 liter) mistet 2 pigger. Lite kanskje, men hvis en av de hadde truffet øyet så er det en for mye.

                          Nå skal det sies at man kan bli truffet av en småstein med samme resultat, livet er generelt ganske farlig.
                          MBX-6
                          Slash 4x4 rtr
                          - Midtskogen Raceway-

                          Comment


                          • #14
                            Kunne noen proffe lagt inn en liten komentar på "breake'in på vinters tid"?
                            Er det ok å gjøre det hvis du f.eks lager en sånn "kjøletoppvarmer" eller er break'in på vinteren bare idiotisk?

                            Comment


                            • #15
                              Har noe å si om Piggdekk Jeg!
                              Måtte jo prøve Men det var ikke med noe velykket resultat Tror jeg tok for hissige skruer til en så liten bil uansett.
                              For når jeg satt dem forran bare vrengte den over å snurra å når jeg hadde dem bak var det ikke no sjarm over bilen rett å slett kjedelig mitt råd er å kjøre uten drit gøy bare det ikke er for mye snø harpakket snø er best Feks en parkeringsplass for lastebiler eller no!
                              SAVAGE .21 INFERNO TR15
                              Og en sh28 på si!
                              Rolf-Erik 91

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X