Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterier og lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterier og lader

    Jeg har kjøpt en ny hurtiglader: B6AC+ Dual Power som jeg fikk anbefalt i butikken. De tre NiMH batteriene jeg har hatt en stund nå har jeg ladet opp via noe billig kinesisk ladedritt som ikke angir hverken styrke eller tid. Når jeg nå lader de med den nye laderen stopper den på full etter ca 3 minutter og viser bare omtrent 350 Nimh av 3000 eller 1800 som batteriene er på. Kan jeg bare da anse at batteriene er ødelagte og at jeg må kjøpe nye? Og... hvor lang levetid har slike batterier egentlig? Takknemlig for svar.

  • #2
    Evt. så er de fulladet da og laderen stopper automatisk. Den stopper ved den angitte spenningen.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Ja, jeg angir spenningen til 3000 men den stopper altså bare ved 350 omtrent. Når jeg bruker batteriet varer det bare et minutt eller to før det er utladet igjen.

      Comment


      • #4
        Bare for ordens skyld:
        Spenning = volt
        Strøm = ampér

        Det eneste du kan angi er strømstyrke på lading(3A?) og hvor mange celler som er på batteriet. Er du sikker på at innstillinger er riktige? Hvis de er det så tror jeg du kan hive batteriene og kjøpe Lipo.
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          Ganske ny i dette og har egentlig ikke så mye greie på hverken ampere eller strøm. Men på laderen jeg har kjøpt kan jeg angi "capacity Cut off" på f.eks. 3000 mAh. Jeg kan også angi "Charge Current" til f.eks. 5.0A. Spenningen kan jeg bare endre oppover fra 10V: det som angis på displayet som Input Power Low Cut-Off. Når batteriet lader ser jeg på displayet at Volten varierer mellom 8 og 11 et sted under lading.

          Comment


          • #6
            Er det justering av delta peak spenningen? Denne kan være justert for lavt slik at laderen kutter for tidlig... Prøv å langtids lade de på 1/10 C, for så å lade ut til 0,8v per cell og lade opp med 1C.
            Jim Johansen -78-

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X