Announcement

Collapse
No announcement yet.

Traxxas xl-5 esc?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Traxxas xl-5 esc?

    Er det noen som vet om det er mulig og bruke en børste crawler motor (45-55 T) sammen med Traxxas sin XL-5 esc som sitter i Feks, Telluride.

  • #2
    Ja, men den har ikke drag brake og egner seg i så måte lite.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Okey, ja det er jo ett must.

      Noen som har forslag til en bra crawler børste motor combo som passer i Slash 4x4 chassi?

      Comment


      • #4
        Tekin, Castle, Novak, Holmes Hobbies etc. Ville holdt meg til et annerkjent merke. Spørs hva du er ute etter. Skal den tåle 3S eller mer? Mulighet for både børste og børsteløs? Vanntett? Prisnivå?

        Castle Sidewinder 3 f.eks. er en rimelig allrounder.
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          Formålet er å få en motor combo som takler lavere fart bedre en Velonion systemet.

          Har jo en Stampede 4x4 som jeg har satt inn slash chassi og et proline Jepp Chomance pickup karroseri.
          Det ble en tøff bil, med 2.8 Masher dekk. Ser mere ut som en ekte bil nå.

          Kjører bare på 2s. Må være vanntett og helst en overkommelig pris.

          Jeg har sett på Novak Eiger 35 T motor combo som Amain.com selger. Hva tror du/dere om denne?

          Comment


          • #6
            Du kan jo sjekke ut sensorbaserte børsteløse. De har gode egenskaper både i høye og lave hastigheter, men koster en del mer.

            Kjører Novak Eiger PRO 35t combo i en av mine Axial. Fungerer veldig fint den på 3S. På 2S går det litt for sakte. Husker ikke hva forskjellen på den vanlige og PRO var, men mener det gikk på at storebror klarer 3S.

            Men vanntett er ingen av dem. Den eneste rimelige jeg vet av som er vanntett er nettopp Castle Sidewinder 3, men det er mulig å gjøre det meste av elektronikk "vanntett" selv med conformal coating, grease, ballonger, plastidip etc.
            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

            Comment


            • #7
              Ja har vært inne på tanken med en sensor børste løs. Det hadde kanskje vært den beste allraund løsnigen for denne bilen.

              Ok, jeg trodde den var vanntett. men som du sier kan det væll løses. Jeg har i dag laget meg plastik deksel rundt chassi for og forhindre gjørme osv komme inn i bilen. Men er jo ikke vanntett inn da.

              Får forske litt mere på motorer, er ikke noe hastverk. Når jeg bruker program 3 på esc, 50 % styrke er bilen ganske grei og kjøre sakte med.

              Tilbake til XL-5 esc: på Traxxas sine sider står det at den har brems, Men at 15 T er maks?

              Comment


              • #8
                Enkleste er jo å bare sette i en børsteløs outrunner, da slipper du å bytte ESC og får bedre kontroll i lavere fart og mer dreiemoment. Men for å få dragbreak må du bytte ESC også, å da er det vel like godt å velge en børste motor. Selv ville eg satt i en børstemotor med lav turn, 20 eller under, gjerne en 15t eller 12t, kansje en 550 12t. Da får du litt fart ved behov også, og dette er jo en bil for litt fart.

                Comment


                • #9
                  Som nybynner i faget trenger jeg vist litt kunskap:

                  Hva er egentlig drag break?

                  Og hvilken motor er en outrunner?

                  Takk for all hjelpen så langt

                  Comment


                  • #10
                    En outrunner er en type børsteløse motorer som vanligvis blir brukt i fly og helikopter, dei har mykere oppstart enn børsteløse innrunner motorer som er vanlig i biler. Outrunner motorer er god på høyt dreiemoment. Men det er mest vanlig med børste motorer for å få høyere dreiemoment pga dei har enda bedre oppstartskontroll enn børsteløse motorer. Men om du bare vil ha litt lavere fart er det et alternativ. Dei trekker også litt mindre strøm, så en kan oppleve lengre kjøretid. Dragbreak er en funksjon som er vanlig for crawlere og er ofte programmerbar. Har du 100% dragbreak vil motoren slutte å rotere/bremse når du slipper gassen. Men på en slash er jo det ikkje nødvendig. Setter du en slash opp i en bakke med gassen i nøytral possisjon vil den trille ned, pga den ikkje har dragbreak. Setter du en crawler med 100% dragbreak i en bakke, vil den stå der stille. Noe som gjør det enklere med kontrollerte nedstigninger. Så det spørs hvordan du skal bruke bilen. Er formålet kun litt saktere fart med litt bedre oppstartsfart, er outrunner motor og eksiterende ESC et godt alternativ. Om du ønsker veldig myk oppstart er børste motorer best. Å vist du skal crawle med bilen bør du få en ESC med dragbreak. Et litt dyrere alternativ er børsteløs motor med sensor, da får du myk oppstart, og kan kjøre både sakte og raskt med samme oppsett. Da må du ha en ESC som har både sensorport og dragbreak, desse systema koster mer og er så å si aldri vanntette, men kan bli det med rett motor og heimemekka vantetting av sensorport og ESC

                    Comment


                    • #11
                      Nå ble jeg en hel del klokere ja. Takk

                      Jeg har gått og trodd at det var drag break jeg hadde i bilen, siden jeg kan bremse i fart.
                      Vet ikke om jeg trenger drag break da egentli. bilen blir jo aldri en skikkelig crawler. Men noe i nærheten spesielt hvis jeg hadde mykere oppstart og mere moment på lavt turtall.

                      Har du en link til en slik outrunner motor?
                      Jeg har til nå handlet på Amain.com. Så hvis de har motor comboen jeg trenger hadde det vært supert.

                      Comment


                      • #12
                        Dersom du skal bruke xl5 esc bør du gå for en børste motor opp til 15t, om du bruker Velineon ESC kan du bruke en outrunner.

                        Comment


                        • #13
                          Effekten av drag brake varierer mellom merkene, både for motor og esc. Å kjøre med full lås (100%) kan også føre til noen uheldige egenskaper. Jeg stiller min slik at den ligger med "drag", dvs. at den henger på motor i bakker i stedet. En form for motorbrems rett og slett.

                          Etter min mening er dette et MUST til crawling.

                          Skal du ha anbefaling på et godt kit, så se på disse: http://www.amain.com/product_info.ph...w-35T-HD-Motor


                          ESC er ikke vanntett, men det er enkelt å gjøre den vanntett om man vil det. F.eks. ved å pensle/dyppe den i Plasti Dip.

                          Alternativt disse to:
                          http://www.amain.com/product_info.ph...1-10-Sport-ESC http://www.amain.com/product_info.ph...shed-Motor-35T

                          Jeg liker Sidewinder3 godt. Den er ufattelig enkel å programmere om du kjøper dette:


                          Da kan du programmere ute i felten med kortet, samt kan programmere over pc med langt utvidet funksjonalitet.
                          Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                          Comment


                          • #14
                            Se hær ja, masse gode alternativer.

                            Nå kan jeg nok kjøpe `rett` første gangen

                            Ett annet spørsmål: Kan jeg bruke min nåverende Hånd kontroll og reciver boks sammen med feks, Tekin motor combo?
                            For ordens skyld: Jeg har en Traxxas Stampede 4x4 vxl, Med Slash chassi.

                            Comment


                            • #15
                              Kontroll og reciver har så å si ingenting med motor combo å gjør. Der kan du bruke det du vil. Eneste dilemma er dersom du har girkasse som kan skifte gir mens du kjører, eller styring både fremme og bak, eller om du kjører en comp crawler med motor på hver aksel og to ESC, da må du ha nok kanaler tilgjengelig for å styre dette, eller evt mikse desse kanalene som også gjøres på et litt viderekomment nivå. Å det er kun noen få radioer som støtter.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X