Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lodde xt90 plugger med 8mm loddepenn, tinn fra Biltema, spørsmål om utstyr og lodding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lodde xt90 plugger med 8mm loddepenn, tinn fra Biltema, spørsmål om utstyr og lodding

    Hei, var på Biltema i dag og kjøpte denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sve...ddepenn-203913
    Modell 20-3917 100w med 8mm loddetupp.
    Tenkte det var enklere å lodde med noe mindre men da var det bare 30W å velge, har lest at man bør ha minimum 40w for at det ikke skal ta for lang tid og at batteri kablene kan bli for lange.
    Prøvde å lodde for første gang i sta på en gammel traxxas plugg og det sitter dønn fast men spørsmålet er om man kan gjøre noe feil slik at det kan ryke når det fører strøm?
    Passer på at ledningen ikke blir for varm, noe annet jeg må være obs på?

    Jeg skal lodde lipo til xt90 plugger som er 5mm bullet, vet dere om jeg kommer til å får gjort dette med 8mm tupp på loddepennen?
    På youtube er det noen som loddet å varmer opp kontakten på utsiden å smelter tinn med i bullet koblingen, noen andre stikker hele loddepennen ned i bullet kontakten..

    Kjøpte dette tinnet http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sve...-stang-192385/
    Det har 99,3% tinn og 0,7% kobber med flussfyll.
    Er dette tinnet bra nok? Hva er flussfyll og er ikke røyken som kommer opp farlig når det er 0,7% kobber? 0,7% er jo ekstremt lite, men det smelter kanskje bare? Ryker veldig når man lodder som dere vet..

    Takker for svarene jeg kan få til dette
    Last edited by raybenz; 18 June 2014, 21:03.

  • #2
    jeg har lite greie på lodding men lært såpass at jeg ikke skal kjøpe biltema loddetinn noe mer, kjøpte et på norwegian modellers og det var som dag og natt.
    Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
    www.rc-utstyr.no

    Comment


    • #3
      Jeg foretrekker 30W til småtteri enten det er på kretskort og/eller 18-22AWG ledninger. 100W er overkill. 60W er fint til 12AWG og plugger på xt90 størrelsen du skal jobbe med. Jeg er stor fan av 60/40 legering på ca 1mm og asahi cf-10 flux (hjelper å binde loddet til overflatene, og renser dem) og bruker det til alt av lodding, ingen gris, smelter ikke for fort og veldig sterkt.

      Så lenge du har noenlunde ventilering og ikke med vilje prøver å inhalere mest mulig er du rimelig trygg iht. røyken. Prøv å ikke la det være for mye tinn til enhver tid på bolten, svir vekk tuppen raskere og gjør bare at det ryker enda mer.

      Har ikke brukt xt90 selv, men har loddet mye EC5. Der smelter jeg litt på kanten først og legger bolten på det igjen for å overføre raskest mulig varme. Så blir den varm nok til å smelte loddet igjen og det er bare å stikke ledningen oppi. Det blir best binding hvis du får metallet/overflaten til å smelte tinnet/aktivere fluksen. Kald-lodding er kleint.
      Last edited by Corvinus; 19 June 2014, 01:00.

      Comment


      • #4
        Slet veldig med lodding inntil jeg kjøpte skikkelig loddetinn. Bruker Stannol S 321.
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          Hva mente du med å unngå kald lodding? At man ikke bare skal varme tinnet på ledningen og smelte det på kontakten men at også kontakten skal varmes godt opp slik at tinnet smelter bare det er nær kontakten?

          Tror ikke jeg får kjøpt stannol over disk i morgen, men ser at wuerth har elektro tinn som er 60/40 som sikkert er bedre en Biltema sitt? Hva med byggmakker eller jernia?

          Blir det mulig å lodde slike 5mm bullet kontakter med 8mm loddepenn på 100w eller bør jeg kjøpe ny? Biltema hadde bare 15,30 og 100w. Kan jo sjekke jernia kanskje.. Får batteriet i morgen med kontaktene så det hadde vært kjekt å hatt alt klart
          Last edited by raybenz; 19 June 2014, 19:04.

          Comment


          • #6
            Originally posted by raybenz View Post
            Hva mente du med å unngå kald lodding? At man ikke bare skal varme tinnet på ledningen og smelte det på kontakten men at også kontakten skal varmes godt opp slik at tinnet smelter bare det er nær kontakten?
            Jupp, med riktig varme går det fort og ting binder seg best. Ellers risikerer du at ledninger faller av og det blir dårlig ledelse av strøm. Prøv i tillegg å ikke bevege ting de få sekundene det tar å stivne. Du vil ha en klar skinnende overflate på loddingen, ikke grått og uklart.

            Fullt mulig med 100w. Lignende butikker er også jula og clas ohlson, de har litt bedre utvalg begge to av disse tingene enn biltema.

            Comment


            • #7
              Tror ikke jeg får tak i stannol tinn over disk i dag, men kan dra innom wuerth for jeg så dem hadde elektrotinn 60/40, evnt sjekke jernia. Går ut i fra at jernia eller wuerth har bedre tinn. Hva er fordelen med 60/40 bly enn 99% tinn?

              Takk for tipsene, da skal jeg ihvettfall ikke kald lodde

              Comment


              • #8
                Det viktige er på fortinne begge endene før du lodder dem sammen. Ha litt loddetinn på spissen også før du setter den til, så overfører den varmen mye raskere.

                Dette er metoden jeg bruker på bullet-kontakter:
                1. Avisolerer og tinner ledningsendene.
                2. Setter kontakten i en klipe eller i noe annet som holder den fast nær lodrett posisjon Du vil IKKE holde denne med fingrene når det blir varmt!
                3. Varmer opp kontakten ved å holde spissen inni den.
                4. Sjekker med tinnet når det er varmt nok, så fyller jeg kontakten ca 70% opp med tinn, stikk ned ledningen før tinnet størkner og hold den der til det har kjølt seg såpass mye at den sitter fast.

                Dersom det blir feil kan du alltids varme opp kontakten igjen til tinnet smelter.

                Det største problemet jeg har opplevd med billig tinn er at det nærmest flyter som vann når det blir varmt og uten flussmiddel vil det ikke trekke godt inn i ledningene. Du kan påføre flussmiddel selv før du lodder, men har funnet ut at det er greit å bruke tinn som har litt fluss i seg.
                Noen typer tinn er ment for micro-loddinger på kretskort, andre for langt grovere bruk. Be om råd der du kjøper.
                Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                Comment


                • #9
                  Tusen takk for tipsene Tror dette skal gå greit etter gode råd.

                  Jeg var innom jernia, dem har ironside tinn 1,5mm så står det solder for radio på pakken, 40% tin 60% lead.
                  Dem har også ironside 2mm står at det er bra til alt utenom aluminium..
                  Dem i kassen vet ikke om det er bra nok til strømledninger som blir varme..
                  Eller så ser jeg på nettet at wuerth har elektroloddetinn men det står at det egner seg godt til slike kort, mulig pga det bare var 0,7mm eller så har dem 1mm også, men wuerth selger bare til firmaer?
                  Last edited by raybenz; 20 June 2014, 11:53.

                  Comment


                  • #10
                    Veldig bra poeng fra Odd om å tinne begge overflater først, da igjen med nok varme til at metallet drar til seg tinnet, noe flux hjelper med. Bør gå raskest mulig uten å overgjøre det, derfor passe varme er greit å ha. Men med litt testing og prøving finner du ut av en balanse du er komfortabel med. Dette er det bare å kaste seg over og prøve og feile litt til ting funker for deg

                    1mm synes jeg passer bra til det meste praktisk sett, en rull med det varer også veldig lenge. Egentlig sjeldent jeg trenger kjøpe nytt tinn, så kan ikke anbefale noe særlig annet enn at 60/40 er veldig fint for elektronikk. Flyter ikke for mye og størkner med veldig passe fart.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, skal få kjøpt noe med 60/40

                      Kjempefint med tips, men dette var litt vanskeligere enn jeg så for meg.

                      Har prøvd meg på ec3 i dag, fikk loddet på pluss ledningen uten søl men får ikke satt den langt nok inn i plast kontakten, noen tips her?
                      På den andre ledningen ble det bare klin, det rant over oppi bullet kontakten slik at det ble tinn på utsiden, ikke lett å få det bort heller igjen så jeg får bestille noen nye å prøve og ha oppi litt mindre tinn i kontakten, synes ikke det er lett å se hvor mye jeg kan ha oppi før det renner over når kontakten blir puttet oppi.

                      Comment


                      • #12
                        Øvelse gjør mester. Du trenger egentlig lite i "koppen" så lenge tinnet binder seg skikkelig, du lærer kjapt hvor grensa går. Må regne med noen prøvekaniner i starten.

                        Kan sterkt anbefale en hjelpende hånd om du ikke har det. Grei å ha til å holde bullets mens du holder på

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X