Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny banebil - Hvilke klasse skal jeg velge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny banebil - Hvilke klasse skal jeg velge?

    Har tidligere hatt en v-one r og en v-one rrr evo.
    Nå tenker jeg på å kjøpe bil igjen. Siden jeg har god erfaring med kyosho vil jeg holde meg til merket.

    Jeg bor i oslo og skal ha bil til banekjøring. Kanskje også delta på løp etterhvert. Spørsmålet er om jeg bør holde meg til 1:10 fueltouring eller om jeg skal ta skrittet opp til 1:8 track. Innkjøpsprisen er ikke mye større, men kanskje dyrere i bruk?

    Jeg vil gjerne ha innspill om kostnadsnivå, antall førere (miljø), ferdigheter som kreves etc.

    legger forøvrig merke til at de elektriske bilene begynner å gå irriterende fort.

  • #2
    1/8 vs 1/10

    Hei

    Jeg var oppe i samme situasjon for et par år siden..

    Jeg valgte da å gå for 1/10 ettersom her er det mest fører, større miljø og mest konkurranse. Kjøpte med en 1/8 etterpå, og prøvde det en stund også.. Denne bilen er nå solgt.

    Selve innkjøp av bilene og utstyr er som du sier ikke så veldig annerledes.

    Er nok en del mer penger som går i dekk til 1/8 kontra 1/10, motorene er noe dyrere, men ikke så veldig mye.

    Jeg kjører også elektro.. Dette er mest på vinteren, men kjører aktivt med denne i sommer sesongen også..

    Er ikke store forskjellen mellom fuel og elektro nå lengre.. Nye BL systemer, heftige biler gjør at runde tidenen kommer veldig nære hverandre.

    Kostnadsmessig er nok fuel litt dyrere en elektro om du ikke behøver det beste utstyret til en hver tid. Om du velger Super Stock (elektro) blir det fort veldig dyrt, en fordel er at man kan kjører skum, men det blir ganske dyrt ettersom de fliser seg opp om man treffer en kurves, eller kjører ut.... Jeg vil si SS er dyrere en fuel..

    Velger du derimot Modified blir det helt klart billigere en fuel. Da trenger du kun en skikkelig ESC (Speedpassion, Nosram, LRP osv som takler mye strøm), et par motorer f.eks 4T, 5,5T, noen pakker med LiPo batterier, og en god gjeng med 28 Sorex 28 for tepper, og 32/36 Sorex for ute. Gummi dekkene er relativt stive i pris sammenlignet med skum, men de varer mye mye lengre, du får bruke 2 runder med dekk på et helt løp i NC. I fuel går det fort en runde pr kvall, og et par runder i hver finale (Det er ganske enkelt å bruke 1200 kroner på bare dekk under en NC om alt skal være på topp hver gang. (Plusset med å kjøre fuel og SS da er at man har mye dekk som kan brukes i SS etterpå)..... Elektro modified/SS er dyrt i inngangs billett, men kostnadene går noe ned under kjøring i modified. Man trenger nok noe mer pinion vs fuel osv når man kjører elektro.. Ellers er det det de samme delene som går, bærearmer, hubber, akslinger, lagre, reimer og oljer.

    Grunnen til at SS er så dyrt er for at en uke er det Tekin som er raskest ESC, uken etter er det LRP, uken etter er det kanskje Nosram, og uken etter det igjen er det kanskje Speedpassion... Hver av disse koster +/- 2000 kroner...

    Dette er min erfaring, men det er sikkert mange som har mye mye mer å komme med rundt dette en det jeg har.
    Last edited by snappy79; 25 February 2010, 22:32.
    Asgeir Kinn 1979
    RRR - RB - 4PK

    Comment


    • #3
      Re: Ny banebil - Hvilke klasse skal jeg velge?

      takk for omfattende og godt svar. jeg vil nok gå for nitro. Noen som har oversikt over hvor mange som konkurerer i hhv fueltouring og. 1/8 track her i oslo/østlandet?

      Comment


      • #4
        Jeg kjøpte en BL 4.5T til 150kr 500W ca. med nye lagre.

        reg, motor og cutoff (gamle greier) kostet 600kr.

        Kjøpte senere en xray til 700 med en hel pose full av deler i tillegg.

        Den må få en del nye skruer også må diff platene slipes ned så er den klar.

        batterier ca 1200kr 3stk

        lader 500kr

        radio osv hadde jeg.

        så vet du det. :P

        løkke te med nitro.
        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

        Comment


        • #5
          Originally posted by CCH View Post
          takk for omfattende og godt svar. jeg vil nok gå for nitro. Noen som har oversikt over hvor mange som konkurerer i hhv fueltouring og. 1/8 track her i oslo/østlandet?
          Jeg tipper at fordelingen på et løp er rundt 30 1/10 Track, 10 1/8 Track
          Asgeir Kinn 1979
          RRR - RB - 4PK

          Comment


          • #6
            Her må lige korrigeres litt. Har aldrig hørt om et hjul forbruk i 1/10 på 1200,- på et løp. Man kan i langt de fleste tilfælle kjøre de 3 kval på en runde hjul. I nogle få ekstreme tilfælle hvor der er stor slitage på hjul grunnet asfaltens sammensætning på banen kan man bruke 2 sett på kval. Dertil bruker man en runde på en underfinale på 20 min. Kvaler man inn i bund finalen og er heldig og flink at kjøre sig helt op til finalen går der så 2 runder til underfinaler og en runde til finale. I de få ekstreme tilfælle hvor slitagen på hjul er stor, er der nogle som er nødt til at bytte hjul en gang under finalen på 45 min. Så på en løpsdag blir det mellem 3-5 runder med hjul. 450 til 750 kr i hjul.
            I 1/8 går der litt fler kroner til, da hjulene er over dobbelt så dyre og bilen bruker over dobbelt så mye fuel som i tillegg koster en del mer pga. at her kjøres der på 25% nitro fremfor 16% nitro i 1/10.
            I 1/10 er der vanligvis omkring 35 førere som stiller til løp og i 1/8 er der vel omkring 10 som sagt herover. Men kanske det tager sig litt op i år hvis man ser runt på forum her. Ser i hvertfall et par førere som har kjøpt sig 1/8 i år som ikke var på løp i fjor.
            Vil nok råde dig til at kjøre 1/10 da der i denne klasse er størst deltagelse og derfor størst konkurence. Bredden er også god, vi er fra helt grønne til en nykåret europa mester ( i 190mm mod). Så man finder helt sikkert nogle at knive med her.
            Så løp og kjøp, vi for jo i tilleg nyt asfalt på bukta her til våren. Så der er lagt alt frem til nogle varme trenings helger og kvelder i denne sesson. Personligt glæder jeg mig som fa... Er vel ved at være grundigt lei den hvite greie som ligger overalt.
            Last edited by speikey; 9 March 2010, 00:30.
            Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
            Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X