Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner, kjøp av elektrobil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvorfor ikke bare være på den trygge siden og være i nærheten av ladingen.

    Det er ikke snakk om å sitte å se på batteriet med et brannapparat i høyre hånd og ei bøtte med vann i venstre mens det lader, men å være i nærheten og kanskje sjekke til ladingen iblant. Jeg reiser f.eks. sjeldent fra huset hvis jeg lader, da pauser jeg heller ladingen. Men er gjerne et annet sted i huset og holder på med noe annet.

    Hvis batteri og lader er helt nytt er det enda bedre grunn til å holde et øye med det til å begynne med for å passe på at du har innstillinger på plass og at det ikke finnes noen produksjonsfeil.


    @MortenH
    Den 50w laderen er også en grei lader!

    Comment


    • #17
      Vann hjelper ikke mot LiPo-brann... Sand derimot er effektivt.
      Pulver/Skum er i grunn ikke så effektivt det heller, men hjelper på ting rundt som evt. tar fyr

      Men som sagt.. Les LiPo-guide'n. den er svært nyttig
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

      Comment


      • #18
        Ja tenkte egentlig på det mens jeg skrev det, men det var ikke poenget og folk skjønte det nok bedre med vann og det tradisjonelle apparat man finner i enhvert hus.

        Ikke les deg ihjel Morten, bare vær på den trygge siden og bruk sunn fornuft som med alt annet.

        Comment


        • #19
          Greie innlegg det her, jeg reagerer bare på at enkelte ferskinger blir helt vettskremt av rykter om lipo
          Sannsynligheten for at de tar fyr må vel være mindre enn 1/1000?
          XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

          Comment


          • #20
            Takker for gode innspill. Noe betryggende å høre det dere sier... selv om den brannen så veldig skummel ut.

            Men jeg er dessverre fortsatt uklar på ladere. Har sett og fått tips om ELefun sin lader SkyRC Quattro B6 320W/4 x 80W.
            EDIT : Denne jeg mente : SkyRC e6680 80W 220V/12V Computerlader
            Den virker grei, og har 80w som visstnok gjør at det går raskere.

            Men basert på det over virker det som at det er svært viktig å ha en lader som har mange "failsafe" systemer så man ikke i et søvning øyeblikk setter på feil og griller batteriet -> Rommet -> Huset...
            Planlegger å bestille batteri fra HobbyKing(Med mindre noen har bedre tips?), så det kan jo være kanskje de har en bra lader?

            Om mulig, så er jeg nyskjerrig på hva en god lader som kan lade 2 lipo batterier samtidig vil koste i tillegg til en vanlig som lader et batteri om gangen.

            PS : Beklager at jeg spør mye om det samme. Når det blir noen tusen kroner, bruker jeg av vane å være veldig nøye og grave og spørre inn i det kjedsommelige
            Last edited by MortenH; 6 July 2012, 13:10.

            Comment


            • #21
              For min del har jeg kjøpt et par billige ladere Imax B6, $19+ på eBay. Til den prisen kan man jo ha en ekstra
              XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

              Comment


              • #22
                Til den trenger man vel power supply... noe jeg ikke har... så det må jo til da... om man ikke har en som har de innebygd...?

                Comment


                • #23
                  Originally posted by MortenH View Post
                  Kult! Dette tvinger jo frem spørsmålet... hva slags sender BØR jeg kjøpe... er sannsynlig at jeg ikke vil kjøre alene.
                  Og ser ikke poenget å bruke mye heller... Denne virker veldig tøff... men usikker på om det er så hensiktsmessig med displayet når de ikke viser fart og sånt : 2012 Flysky New FS-GT3C Har ikke iphone, så den derre TQi saken hjelper ikke så mye på meg.
                  Dette blir litt sånn som med lyd. Du kan ha så bra (for)forsterker og høyttalere du bare vil, men med en dårlig lydkilde blir det fremdeles ikke bra. Den radioen du nevner der er nok et minimum av hva jeg ville sett på. I et grustak fungerer det meste ok, men så fort du kommer på en bane hvor presisjon er viktig merker man at det er grunn til prisforskjellen.


                  Originally posted by stigno View Post
                  For min del har jeg kjøpt et par billige ladere Imax B6, $19+ på eBay. Til den prisen kan man jo ha en ekstra
                  http://www.ebay.com/itm/IMax-B6-LCD-...ht_3121wt_1076
                  Jeg er litt skeptisk til disse "Imax"-laderne som er kopier av SkyRC sine, etter at jeg brukte en som fortsatte å lade for fullt selv om den skulle skrudd ned ladestrømmen og skrudd av helt for en stund siden. Heldigvis sjekket jeg hvordan det gikk med ladingen akkurat da, man hadde jeg ikke gjort det, og den hadde fortsatt på full guffe, er det ikke godt å si hvordan det hadde gått... Så jeg ville kjøpt en kjent lader mange har god erfaring med. Skulle du være uheldig med en slik billig kopilader kan det hende at det ikke ble så billig allikevel.
                  Team RC Companiet - Minicupen.no
                  VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by >Jonas< View Post
                    Dette blir litt sånn som med lyd. Du kan ha så bra (for)forsterker og høyttalere du bare vil, men med en dårlig lydkilde blir det fremdeles ikke bra. Den radioen du nevner der er nok et minimum av hva jeg ville sett på. I et grustak fungerer det meste ok, men så fort du kommer på en bane hvor presisjon er viktig merker man at det er grunn til prisforskjelle

                    Jeg er litt skeptisk til disse "Imax"-laderne som er kopier av SkyRC sine, etter at jeg brukte en som fortsatte å lade for fullt selv om den skulle skrudd ned ladestrømmen og skrudd av helt for en stund siden. Heldigvis sjekket jeg hvordan det gikk med ladingen akkurat da, man hadde jeg ikke gjort det, og den hadde fortsatt på full guffe, er det ikke godt å si hvordan det hadde gått... Så jeg ville kjøpt en kjent lader mange har god erfaring med. Skulle du være uheldig med en slik billig kopilader kan det hende at det ikke ble så billig allikevel.
                    Okay... hva ville du vurdert som en førstegangskjøper ang radio?
                    Her flere her som har anbefalt den du ser på som minimum. Ingen planer om å delta i konkurranse, så ingen vits å kjøpe en Futuba til 3000,- eller noe sånt.

                    Hvilken enkel og rimelig SkyRC lader, og evt. en som kan lade to batterier , vil du anbefale da?

                    Beklager, men jeg trenger konkrete råd. Veldig bra at dere tar dere tid til å komme med råd og tips, og hint om hva man ikke bør kjøpe. Men siden det da er en eller to mindre å velge mellom av flere hundre, er jeg fortsatt usikker. Og SkyRC virker ikke som er det som er mest tilgjengelig i utenlandske RC butikker... (men der kan jeg (også) ta veldig feil)
                    Last edited by MortenH; 6 July 2012, 17:31.

                    Comment


                    • #25
                      Jeg tror du blir fornøyd med en FS-GT2 eller 3 radio. Så oppgraderer du heller senere når du kan begrunne det med at du vil fortsette med hobbyen en god stund til. De er mer enn gode nok til herjing og useriøse løp med venner og kompiser.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Corvinus View Post
                        Jeg tror du blir fornøyd med en FS-GT2 eller 3 radio. Så oppgraderer du heller senere når du kan begrunne det med at du vil fortsette med hobbyen en god stund til. De er mer enn gode nok til herjing og useriøse løp med venner og kompiser.
                        Hei igjen!

                        Tror jeg går for den. Virker veldig bra til såpass rimelig penge.

                        Ang batteri.. hehe... Hobbyking er utsolgt(HongKong) for 5000mah 3S1P 30C, men har flere 20C inne... betyr ikke det at den går dårligere? Burde man da heller satse på 2S1P med høyere C verdi? De får man jo med 60C mm....
                        OG alle ZIppi batteriene tar bare 2 eller 3C lading. Mens f.eks Hyperion G3 tar 6C. Altså dobbelt så rask å lade.. visstnok tåler de mer også...


                        Ang laderen : http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._GENUINE_.html
                        Står at power supply ikke er med... men er ikke den AC tilkoblingsmulighet.. ergo trenger man ikke power supply?

                        Comment


                        • #27
                          Hyperion er definitivt noe av det bedre du får kjøpt. Kommer bare an på hvor langt du vil ta det. Ellers er mer volt (3s) å foretrekke hvis du vil ha mer futt i bilen, og i et effektforhold vil alltid en majoritet av volt over strøm være kjøligere å kjøre. Usikker på om slashen klarer å utnytte utladning over 20c nok til at du vil nevneverdig merke det spesielt hvis du kjører 3s, det må nesten andre svare på. Å kunne lade på 6c ville jeg nedprioritert med mindre du er av den ytterst utålmodige typen

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Corvinus View Post
                            Usikker på om slashen klarer å utnytte utladning over 20c nok til at du vil nevneverdig merke det spesielt hvis du kjører 3s, det må nesten andre svare på.
                            Da er vel dette noe av det siste jeg må finne ut. Hmmm... Ser at Mirkonor anbefalte meg (mail) 30c, så kan jo hende det er fordel.
                            Noen som har Slash og vet noe om dette?

                            Comment


                            • #29
                              Vel, hvis du går for platinum som har Velineon 3500 motor så har den disse spesifikasjonene:
                              Current Ratings: 65A constant; 100A peak/burst

                              Så hvis du da har 5000mAh og 20C så får du jo utladingsegenskaper på 100A Og er det 3S i tillegg tviler jeg på at den vil nå det nivået i det hele tatt noe særlig, så sant du ikke gir den for mye belastning. Mer C rating trenger du gjerne hvis du kjøper lavere mAh batteri. f.eks. 3000mAh og 20C ville blitt 60A bare.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Corvinus View Post
                                Vel, hvis du går for platinum som har Velineon 3500 motor så har den disse spesifikasjonene:
                                Current Ratings: 65A constant; 100A peak/burst

                                Så hvis du da har 5000mAh og 20C så får du jo utladingsegenskaper på 100A Og er det 3S i tillegg tviler jeg på at den vil nå det nivået i det hele tatt noe særlig, så sant du ikke gir den for mye belastning. Mer C rating trenger du gjerne hvis du kjøper lavere mAh batteri. f.eks. 3000mAh og 20C ville blitt 60A bare.
                                Pokker Altså... jeg vil kjøre lengst mulig med mest mulig futt uten at Slash`en får heteslag.
                                Jo lavere mah jo kortere får man kjørt... tenkte jeg da Ergo tenkte jeg at 5000mha var fint.
                                Virker som at 5000mha varer ca 20 min... og 4000 blir da 16 min....

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X