Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner, kjøp av elektrobil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Litt usikker når det gjelder 3S, men med 2S MÅ du ha over 25c for at slashen skal funke..
    Vær også klar over ekstrem slitasje på drivverk(akslinger og drev) ved bruk av 3S. Motor og esc er heller ikke særlig glad i 3S, bruke isåfall vifte på både motor og esc.
    Kjører utelukkende med 2S og min bil er omtrent mishandlet og voldtatt over en 2års periode og jeg har ikke byttet mange deler sammenlignet med kompisene som bruker 3S... Også bruker jeg 2,8" hjul og det gjør at bilen løfter forhjula og går mye bedre enn med originalhjula
    Skal du kjøre 3S så skift til MIP akslinger, koster litt men da holder det ihvertfall Å kjøp inn mengder med kulelager av stort sett alle typer på bilen da de ofte ryker, særlig med kjøring i våte omgivelser..
    Her har du ferdig sett, men du bestiller bare løse lager på samme side: http://www.ebay.com/itm/Traxxas-Slas...0#ht_852wt_754
    Du trenger sannsynligvis ikke di 2 lagrene på 6x12x4, har aldri skiftet dem.. Men 10x15x4 og 5x11x4 trenger du endel av(mest), 12x18x4 trenger du etpar av og 8x16x5 trenger du også noen av. Ville tatt 20 stk av 10x15 og 5x11, 2stk av 12x18 og 10stk 8x16.
    Bestill alt i en smell på ebay, blir momsfritt og greier og relativt rask levering og meget god pris.
    Kulelgaer kan og bør vedlikeholdes, ta ut blåringen og legg dem i bremserens, blås dem rene med kompressor og smør med kulelagerolje, da holder dem lenge
    Ellers når det gjelder slashen så anbefaler jeg å kjøpe et outerwear cover til den, det holder skitt og mye vann ute. Elefun har: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=17426
    Når bærearmer eller bumpern(foran og bak) ryker så kjør RPM, elefun har disse til gode priser.
    Espen Jensen
    -----------------------------------------------------
    Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

    Comment


    • #32
      Hvordan vil du beskrive ytelsen på en Slash med 2S og 3S batteri? Er forresten slashen egentlig vanntett?
      Vil f.eks. et batteri med disse "dimensjonene fungere" ? : 6000mah 2S2P 35C
      Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.


      Eller bør jeg gå for høyere C-rating?

      Hvor får man kjøpt dekkene du snakker om? Snuser på hobbyking , men usikker på hva som passer og ikke...

      Comment


      • #33
        Hadde nok heller gått for dette: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ar_Lipoly.html
        eller dette: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html
        Eller dette som er ferdig med traxxasplugg: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mpatible_.html

        Dekk: http://www.amainhobbies.com/product_...Wheels-Black-2
        Bestill et par til $29.49 2 ganger slik at du får det i 2 pakker. Frakta er bare på $1.39 og du slipper unna moms da verdien er under 200,- Hvis du bestiller dette i en pakke får du moms på den og tollbehandlingsgebyr(120,-) i tillegg.. Bare velg USPS First-Class Mail International som frakt, tar 8dgr fra usa
        Er nok endel forskjell i ytelsen mellom 2S og 3S, men jeg har det minst like artig med 2S som 3S gutta, er noen som har gått fra 3S til 2S pga slitasje.. En kar har svidd ihvertfall 4esc på 3S..
        Forskjellen ble mindre når jeg kjøpte større hjul.
        Espen Jensen
        -----------------------------------------------------
        Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

        Comment


        • #34
          Bare et lite tips mht C faktor på batteri: ikke regn med å ta ut mer enn 80% effekt av batteriet
          (eks 30C og 4000mAh gir 120A teoretisk, men ikke regn med mer enn 96A i praksis)
          XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

          Comment


          • #35
            Originally posted by MortenH View Post
            Okay... hva ville du vurdert som en førstegangskjøper ang radio?
            Her flere her som har anbefalt den du ser på som minimum. Ingen planer om å delta i konkurranse, så ingen vits å kjøpe en Futuba til 3000,- eller noe sånt.

            Hvilken enkel og rimelig SkyRC lader, og evt. en som kan lade to batterier , vil du anbefale da?

            Beklager, men jeg trenger konkrete råd. Veldig bra at dere tar dere tid til å komme med råd og tips, og hint om hva man ikke bør kjøpe. Men siden det da er en eller to mindre å velge mellom av flere hundre, er jeg fortsatt usikker. Og SkyRC virker ikke som er det som er mest tilgjengelig i utenlandske RC butikker... (men der kan jeg (også) ta veldig feil)
            Jeg ville heller sett på Spektrum DX3C, som koster rundt tusenlappen her til lands. Spektrum er en av de store, og er kjent for radioer av god kvalitet, noe som ikke nødvendigvis kan sies om FlySky...

            Den SkyRC laderen du linket til hos Elefun er nok grei.


            Originally posted by MortenH View Post
            Hei igjen!
            Ang batteri.. hehe... Hobbyking er utsolgt(HongKong) for 5000mah 3S1P 30C, men har flere 20C inne... betyr ikke det at den går dårligere? Burde man da heller satse på 2S1P med høyere C verdi? De får man jo med 60C mm....
            OG alle ZIppi batteriene tar bare 2 eller 3C lading. Mens f.eks Hyperion G3 tar 6C. Altså dobbelt så rask å lade.. visstnok tåler de mer også...


            Ang laderen : http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._GENUINE_.html
            Står at power supply ikke er med... men er ikke den AC tilkoblingsmulighet.. ergo trenger man ikke power supply?
            Høyere C-rating er bedre. Jeg ville gått for 5Ah 30C eller høyere, så har du batteri om du skulle kjøpe deg noe kraftigere saker siden også. Laderen der har innebygd strømforsyning ja, men da hadde jeg heller valgt den fra Elefun som leverer høyere opp/utlading. Hvor mye batteriene kan lades på hadde jeg ikke brydd meg all verden om. Desto lavere ladestrøm, desto mindre slitasje på batteriet. Du skal litt opp i pris for å få en lader som lader med såpass stor strøm også.


            Originally posted by MortenH View Post
            Hvordan vil du beskrive ytelsen på en Slash med 2S og 3S batteri? Er forresten slashen egentlig vanntett?
            Vil f.eks. et batteri med disse "dimensjonene fungere" ? : 6000mah 2S2P 35C
            Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.


            Eller bør jeg gå for høyere C-rating?

            Hvor får man kjøpt dekkene du snakker om? Snuser på hobbyking , men usikker på hva som passer og ikke...
            Slashen går en god del bedre på 3S enn 2S, den får jo tross alt 50% høyere turtall. Dette batteriet er på lager og skal vel passe direkte ned i Slashen og du slipper å lodde om. Husk på at du må kjøpe battery expansion kit'et for å få festet 3S (og større) batterier.



            Slashen markedsføres som vanntett, men husk på at batteriet ikke nødvendigvis er det (oksygen+lithium+vann=brann), og at kulelagre og andre bevegelige deler er lite glad i vann.


            Originally posted by epstn View Post
            Vær også klar over ekstrem slitasje på drivverk(akslinger og drev) ved bruk av 3S. Motor og esc er heller ikke særlig glad i 3S, bruke isåfall vifte på både motor og esc.

            ...

            Også bruker jeg 2,8" hjul og det gjør at bilen løfter forhjula og går mye bedre enn med originalhjula
            Skal du kjøre 3S så skift til MIP akslinger, koster litt men da holder det ihvertfall Å kjøp inn mengder med kulelager av stort sett alle typer på bilen da de ofte ryker, særlig med kjøring i våte omgivelser..
            Her har du ferdig sett, men du bestiller bare løse lager på samme side: http://www.ebay.com/itm/Traxxas-Slas...0#ht_852wt_754
            Du trenger sannsynligvis ikke di 2 lagrene på 6x12x4, har aldri skiftet dem.. Men 10x15x4 og 5x11x4 trenger du endel av(mest), 12x18x4 trenger du etpar av og 8x16x5 trenger du også noen av. Ville tatt 20 stk av 10x15 og 5x11, 2stk av 12x18 og 10stk 8x16.
            Bestill alt i en smell på ebay, blir momsfritt og greier og relativt rask levering og meget god pris.
            Kulelgaer kan og bør vedlikeholdes, ta ut blåringen og legg dem i bremserens, blås dem rene med kompressor og smør med kulelagerolje, da holder dem lenge
            Ellers når det gjelder slashen så anbefaler jeg å kjøpe et outerwear cover til den, det holder skitt og mye vann ute. Elefun har: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=17426
            Når bærearmer eller bumpern(foran og bak) ryker så kjør RPM, elefun har disse til gode priser.
            Ekstrem slitasje, tja, jeg kjører med Mamba Monster og har enda til gode å ta noe annet i drivverket enn originalmotoren og en senterdiff /som skjedde da lageret her låste seg). Kjører du med 2,8" hjul vil du jo få en helt annen giring enn det som er originalt, og da vil motoren som i utgangspunktet er i minste laget til bilen få det vel tøft på 3S.

            Kulelager lønner det seg å ha mye av, spesielt denne rundt slipper clutch/senterdiff, som er utsatt for mye møkk. Jeg har fått tettet ganske bra rundt inngangen til mellomakslingen, men ved kjøring på veldig støvete områder tærer det fort på lageret her. Overtray er også å anbefale, gjerne i kombinasjon med undertray, men da må man få til en kjøreløsning.
            Team RC Companiet - Minicupen.no
            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

            Comment


            • #36
              Ekstrem slitasje, tja, jeg kjører med Mamba Monster og har enda til gode å ta noe annet i drivverket enn originalmotoren og en senterdiff /som skjedde da lageret her låste seg). Kjører du med 2,8" hjul vil du jo få en helt annen giring enn det som er originalt, og da vil motoren som i utgangspunktet er i minste laget til bilen få det vel tøft på 3S.

              Kulelager lønner det seg å ha mye av, spesielt denne rundt slipper clutch/senterdiff, som er utsatt for mye møkk. Jeg har fått tettet ganske bra rundt inngangen til mellomakslingen, men ved kjøring på veldig støvete områder tærer det fort på lageret her. Overtray er også å anbefale, gjerne i kombinasjon med undertray, men da må man få til en kjøreløsning.[/QUOTE]

              Ang slitasje så har jeg sammenlignet min som kun er kjørt på 2S og mine kompisa som kjør 3S. Jeg har enda ikke ødelagt en eneste aksling eller spur, og bilen er omtrent mishandlet og godt brukt og samtidig godt vedikeholdt, men 3S gutta som regel kjører 1 eller maks 2 batteripakker før noe er ødelagt...
              Her har nok alle forskjellige erfaringer å komme med
              Når det gjelder 2.8 hjul så er det utelukkende 2S vi har kjørt det på, å da får du bedre fart og bedre fremkommeighet
              På di nyeste slashan som har deksel som dekker over strammeskruen til slipperclutchen så funker det for meg greit med tanke på dritt inn i lageret, men jeg har kjøpt en halebom til en t-rex 450 og tredd over og hatt silikon for å tette ekstra, har ikke byttet det lageret på lenge nå.
              Men jeg har også sluttet å kjøre i altfor mye regn/vann da jeg er drittlei av å skifte kulelager...

              Men det er flott at vi alle har forskjelige erfaringer og komme med
              Espen Jensen
              -----------------------------------------------------
              Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

              Comment


              • #37
                Originally posted by epstn View Post
                Jeg har enda ikke ødelagt en eneste aksling eller spur, og bilen er omtrent mishandlet og godt brukt og samtidig godt vedikeholdt, men 3S gutta som regel kjører 1 eller maks 2 batteripakker før noe er ødelagt...
                Her har nok alle forskjellige erfaringer å komme med
                Dette har nok litt å gjøre med hvor triggerhappy sjåføren er også. Har man fullt pådrag ved landing etter et hopp er det veldig stor forskjell i belastning fremfor å slippe opp litt. Som du er inne på er jo vedlikehold avgjørende for hvor lenge noe holder også.

                Originally posted by epstn View Post
                På di nyeste slashan som har deksel som dekker over strammeskruen til slipperclutchen så funker det for meg greit med tanke på dritt inn i lageret, men jeg har kjøpt en halebom til en t-rex 450 og tredd over og hatt silikon for å tette ekstra, har ikke byttet det lageret på lenge nå.
                Men jeg har også sluttet å kjøre i altfor mye regn/vann da jeg er drittlei av å skifte kulelager...

                Men det er flott at vi alle har forskjelige erfaringer og komme med
                Ved inngangen til mellomakslingen i front er det vel fremdeles helt åpent på de nye? Jeg kjøpte meg et 2mm gummiark på biltema jeg som jeg tilpassa og tetta igjen så godt jeg kunne med i fronten, og det tar det aller meste med unntak av det fineste støvet som kommer inn uansett.
                Team RC Companiet - Minicupen.no
                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                Comment


                • #38
                  > Hei
                  >
                  > Jeg har nettopp blitt medlem her inne Jeg vet ikke hvordan jeg får til d med å skrive innlegg på siden
                  >
                  > Saken er at jeg nylig har kjøpt meg en Off-road buggy - 1:5 4wd 26ccBENSIN.
                  > Og jeg får ikke start på den jeg som har gledet meg sånn jeg er helt fersk når d gjelder sånne biler.
                  >
                  > Jeg har fylt på bensin (kjøpte en kanne med motorsagbensin som er ferdig blandet, kunne bruke den fikk jeg beskjed om.
                  >
                  > Må jeg lade noe på bilen før jeg starter den? Har skrudd på kranen, pumpet litt bensin også.
                  >
                  > Finnes d noe norsk bruksanvisning på bilen?
                  >
                  > Håper på hjelp
                  >
                  > Mvh
                  >
                  > Johnny1974
                  >

                  Comment


                  • #39
                    Klikk her og på "Post ny tråd" så er du på riktig sted:


                    Forøvrig hvis du ikke vet hvilken bil du har, så kan det være en god idé å ta et bilde av den å legge ut i ny post så kan kanskje noen hjelpe å finne manual og riktige justeringer evt. til bilen din.

                    Generelt skal det bare være å lade opp mottakerbatteriet slik at du kan gasse og styre bilen. Deretter fylle på bensin med 4% god (JASO-)FC 2-taktsolje (gjerne beregnet for cross sykkel eller annen god olje for høye turtall). Pump så til du ser bensin går gjennom forgasser, lukk choke slik at den står i lukket stilling, dra til du hører den nesten starter, åpne choke og dra noen ganger til så burde den starte.

                    Gitt at H og L nålene står optimalt. Hvis du har kjøpt den brukt så kan du jo høre med selger også om hvordan han fikk start på den vanligvis, og om det evt. kan være noe galt med den eller gjort noe spesielt med den.

                    Comment


                    • #40
                      Tusen takk for info

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by >Jonas< View Post
                        Jeg ville heller sett på Spektrum DX3C, som koster rundt tusenlappen her til lands. Spektrum er en av de store, og er kjent for radioer av god kvalitet, noe som ikke nødvendigvis kan sies om FlySky...

                        Den SkyRC laderen du linket til hos Elefun er nok grei.
                        Har spørsmål. Ser flere rundt om anbefaler Futuba 3PL over DX3C. Noe spes årsak til at du nevner Spektrum fremfor Futuba?
                        Personlig synes jeg DX3C ser MYE bedre ut enn 3PL... men man skal jo ikke skue hunden på hårene... eller noe sånt... så..

                        Comment


                        • #42
                          Futabaen i den prisklassen (3PL) var vel gått litt i glemmeboka. Ellers så syns jeg DX3C er har bedre ergonomi (med medfølgende grep i forskjellige størrelser) og er bedre i bruk, samt at den har et mye lettere menysystem. Den tredje kanalen kan fungere både som 2P-bryter, 3P og lineær, noe den vel ikke kan hos Futaba. Hobbyking selger også kompatibel mottaker til Spektrum for $10, litt usikker på om du finner noen like billig til Futaba. Uansett, begge er gode radioer du sikkert blir fornøyd med.
                          Team RC Companiet - Minicupen.no
                          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                          Comment


                          • #43
                            Sliter med å velge mellom Slash Platinum med DX3c eller Slash Ultimate med Traxxas egen radio. Flere sier radioen som er med er bra, og jeg er usikker på om de ekstra hundrelappene imellom den og DX3c er verdt det...

                            Noen som kan si noe ord om kvalitet osv om Traxxas egen radio som følger med Slashen? Vet den har TQi, som jeg nok ikke kommer til å bruke... men ellers...er den bra tilsvarende løssalgpris på nærmere 700+ ? Eller er DX3c et mye bedre valg tross at den er dyrere?

                            Comment


                            • #44
                              Nå har ikke jeg prøvd den nyeste som følger med Slashen, men de som har fulgt med før har ikke vært all verden. Så jeg ville heller gått for DX3C, som tross alt har en hel del mer innstillinger og som er mye mer brukervennlig. En ekstra kanal som kan komme til nytte siden har den også.
                              Team RC Companiet - Minicupen.no
                              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                              Comment


                              • #45
                                Okay. Siste jeg bikker mellom er 50w lader og 80w lader.
                                80w er noe dyrere... men hva er fordelen med det? Kommer til å bruke lipo 2S i starten.. men kan hende 3S en gang i fremtiden.
                                Lader 80w raskere? "bedre"? osv?

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X