Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerbil bensin/nitro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    baja her til 4000:http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=36749166
    Cato Risholm, fullt hobbyrom...

    Comment


    • #47
      Jeg ville nok å gått for bensin eller batteri, om dette er første gang du har rc og ikke har prøvd deg på det ville jeg kansje vurdert brukt batteri for å se om detta er noe for deg, er vel "ulemper" men både el nitro og bensin, el ved att man må lade batterie, nitro med att det er raskt mye justering og. Som en sier lunefulle motoreer som man kan rissikere att det blir mye mere skruing og justering enn kjøring, noe som rask blir grusomt iriterende, og ulempen med bensin er vel mest att det koster raskt en del mere. Men uansett hva du går for vil jeg anbefale å kjøpe noe folk anbefaler med tanke på holdbarhet og dele tilgang, ordtaket"man får hva man betaler for" stemmer veldig i rc verdenen nå har ikke jeg erfaring med bensin (enda) men ville nok anbefalt å legge i litt penger i en 1:5 bensin.

      Comment


      • #48
        har nesten konvertert til elektro selv noen ganger.Men har klart å holde meg til nitro da det er mere intresant for meg i forhold til hvor jeg bor og baner som er tilgjengelig.
        For meg som bare liker å kjøre på bane så er baja/bensin ikke aktuelt .

        Men generelt så er det mye enklere med bensin motor.Juster når du får den og tut og kjør hver gang du starter den.Ikke er dem noe særlig følsomme for temperaturer og fuktighet og altitude heller.
        Samme med el også.Juster esc og tut og kjør.
        På elektro så har du kjørebatteri som går til servoen og motager. Og du har 1 lader.

        Til fuel har du selvfølgelig fuel.Gløder/batteri. Motager/servo batteri og startboks/rotostart batteri.Du kan klare deg med 1 lader hvis du har valgt riktig lader med kabler.
        Hvor følsom motor du har kommer veldig an på hvilken motor det er.Men med 3 til 4 justeringsnåler er det lett å skru seg bort og jage etter en god racetune.
        Selv etter 4 sessonger med fuel har jeg klart å rote meg bort med justeringer.
        Men skulle du velge fuel alikevel så hold deg til en type fuel/blanding og plugg og potte og motor.Hvis disse 4 alltid er det samme
        så er sjangsen stor for at du setter en tune 1 dag som er bra.Og så lenge alt er i orden så er det minimalt som skal justeres for kjøring på samme bane/sted til forkjellige dager.

        Det er en jungel dette her.Men du bør finne ut hvor du kommer til å kjøre og deretter velge en bil som er egnet for det stedet.
        Det er nemlig stor forskjell på en baja som er 1/5 og en feks traxxas revo lekebil og 1/8 fuelbuggy.
        X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
        ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
        hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

        Comment


        • #49
          Hei takk for alle tips.
          Har litt erfaring med el-biler hadde en liten thunder tiger monster truck for et par år siden og en tingene jeg husker av den var at jeg hatet og vente på at batteriene skulle lades. Tror det er derfor jeg ikke har lyst på el-bil.

          Har egentlig mest lyst på bensin bil, siden at jeg tror at en nitro bil vi bli litt for mye tuning for en nybegynner (?). Så kan legge inn litt mere penger en planlagt.
          Er det noe billigere å kjøpe fra utenlanske sider?

          Comment


          • #50
            Noen liker å tukle, mekke, tune og stelle. Andre vil bare kjøre. Folk er forskjellige. Ut fra første posten din så virker det som du vil ha en bil med minst mulig arbeid og mest mulig kjøring, og da er en god børsteløs bil et åpenbart valg.

            Bensin er mindre tuning og mye mer stabil enn en nitro, ja. Men det er også mye større biler som ikke er like praktisk for alle å styre med og begrenset hvor du kan kjøre dem, myye dyrere deler(!), modifiseringer som må foretas for at de ikke skal bli drept av sand og dritt umiddelbart, og krever en viss interesse for motorer. De bråker også som en fullblods motorcrosser hvis du skal ha noen form for effektpotte på dem.

            Mange ting å tenke over, men du må første og fremst tenke over hva du i praksis kunne tenkt deg å kjøre med og hva du skal bruke den til, så den ikke havner på finn en uke etter du har kjøpt den. På den andre siden er det ingenting galt i å eksperimentere og prøve ut nye ting og se om du liker dem eller ikke.... men med et budsjett på 2000-3500 kroner (hvis det var det du hadde) så ville jeg absolutt ikke anbefalt bensinbil til deg. Gå heller for den beste børsteløse bilen du finner og et par egnede kjørebatterier hvis du vil ha det enklest mulig.

            Comment


            • #51
              Originally posted by doffen761 View Post
              ... en tingene jeg husker av den var at jeg hatet og vente på at batteriene skulle lades.
              Det tar gjerne rundt timen å lade med en computerlader, men du må uansett lade mottakerbatteriet i fuel biler.

              Comment


              • #52
                Originally posted by Corvinus View Post
                Det tar gjerne rundt timen å lade med en computerlader, men du må uansett lade mottakerbatteriet i fuel biler.
                Joda, men så varer jo et batteri i ca 10min noe som betyr at jeg må ha et par.

                Corvinus er ikke det at jeg ikke er glad i å mekke, er bare det at jeg er redd for at en nitro bil blir for komplisert og at jeg ikke kommer til å få utnyttet den fullt. Eller lærer man seg dette fort? Så derfor tenker jeg at en bensin bil blir bedre for at da slipper jeg å tune den så mye.
                Men er ikke helt imot elektrisk...

                Kommer nok til å kjøre bilen mest off-road. Og jeg kan utvide budsjettet med ca 1000,- om nødvendig.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by doffen761 View Post
                  Joda, men så varer jo et batteri i ca 10min noe som betyr at jeg må ha et par.
                  Kommer helt an på hvor mye mAh batteriene har, samt hvor mye motoren drar. Greit å ha et par ja. Bare ikke glem å rengjøre luftfilteret innimellom også. Må være villig til å få litt olje og møkk på fingra med fuelbiler etter hver tur og noen ganger underveis.

                  Originally posted by doffen761 View Post
                  Corvinus er ikke det at jeg ikke er glad i å mekke, er bare det at jeg er redd for at en nitro bil blir for komplisert og at jeg ikke kommer til å få utnyttet den fullt. Eller lærer man seg dette fort? Så derfor tenker jeg at en bensin bil blir bedre for at da slipper jeg å tune den så mye.
                  Men er ikke helt imot elektrisk...
                  Det er ikke vanskelig hvis du liker å mekke litt, for meg er det en del av morroa å finne ut av ting. Men litt konstant justering vil nok følge med da nitromotorer er lunefulle til vær og temperatur, og av og til vil man bare ut å kjøre, og da er det ikke alltid man har lyst på humørsyke motorer. Av og til når jeg skal på sandtaket med venner så vil jeg kjøre mest mulig uten å tukle, og da passer bajaen perfekt. De er heller ikke like kravfulle til driftstemperatur.

                  Bensinbiler er enklere motorisk, men ikke overalt det passer seg å kjøre det og det er store biler. Kjøper du en burde du og montere killswitch som første ting, så den ikke kjører avgårde ukontrollert. Men du bør være villig til å skru litt iblant. Det er mye mekanisk på bilene og plasser hvor sand og stein bør beskyttes mot. Ødelegger du noe på en bensinbil blir det fort dyrt. Man snakker gjerne fra 500,- til tusenlapper for bare et par enkle deler.

                  Originally posted by doffen761 View Post
                  Kommer nok til å kjøre bilen mest off-road. Og jeg kan utvide budsjettet med ca 1000,- om nødvendig.
                  Offroad er like tilgjengelig både i elektrisk og fuel, på like nivåer Og renhold og vedlikehold må til på alle typer, men blir litt mer på fuel og bensin.


                  Hvis du skal på bane og kjøre i løp bør du se på hva slags biler som passer til det og er lov å kjøre i løpene, ta en snakk med folk på den lokale banen og se hva de kjører og anbefaler. Hvis du bare skal herje spørs bør du vurdere hvor hardt samt støynivå. Hard herjing = variert kjøp av nye deler hvor mindre biler er mer gunstig for et stramt budsjett. Og et rolig nabolag med tvilsomme naboer er kanskje ikke kompatible med bensin og nitrokjøring.

                  Så kommer det litt an på hva du synes er tøffest og ville vært mest morsomt, å ha det morro er det det handler mest om. Hvis du er nyskjerrig på nitro så kanskje du skulle bare prøve det, du kommer til å lære mye om hva det er og kan heller selge den igjen med litt tap mot at du har funnet ut hva det innebar og hvor godt du likte det. Noen ganger må man prøve å feile litt før man finner noe man liker.

                  Comment


                  • #54
                    Langt innleg.
                    Tror at det blir nitro bil, da siden bensin blir for dyrt og el vil jeg egentlig ikke ha.

                    Synes HPI sine biler ser fine ut, men vet fortsatt ikke om jeg vil ha buggy, truggy eller monster truck. Jeg vil ha en som er god off road og en man kan hoppe litt med. Hpi har jo disse tre biltypene i prisklassen 3k. Noen som har erfaring med disse og er det bra deletilgang? Et annet spørsmål hvor lenge varer ca en full tank med nitro?

                    Comment


                    • #55
                      En tank varer somregel i et kvarter, litt opp og ned alt ettersom hvordan du kjører og hvor stor tanken er. Alle de er gode offroad og til å hoppe med. Buggy ligger veldig godt plantet på bakken og har gode kjøreegenskaper med godt grep og stabilitet. Monster trucks liker å hoppe høyt og stupe kråke, men velter lett og har ikke så gode kjøreegenskaper i form av svinger og fart med mindre du senker den så den blir nærmest som en truggy. Truggyen er en kombinasjon av buggy og truck. Så det blir en smaksak

                      Trophy kommer i både buggy og truggy variant og skal være grei bil og begynne med iflg. en annen tråd som går litt ut på det samme her på forumet, uten at jeg har noe erfaring med dem selv:
                      http://elefun.no/p/prod.aspx?v=13575 og http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15141

                      Og Savage X er en god gammel traver i monster truck klassen:


                      Har hatt den i SS versjon selv men har nå solgt den. Det var en veldig god herjebil og tålte mye. Men det er stort sett alt den kan også. Hadde jeg handlet i dag hadde jeg nok gått for buggy eller truggy eller SC. Buggy er jo det mest populære da de kan brukes til stort sett alt.

                      Comment


                      • #56
                        kan legge til at buggy og truggy også er gode biler å hoppe med pga godt balansepunkt og de er enkle å justere i lufta.Bremse for å få ned nesa og gi gass for å få opp nesa,,,De fleste baner har flere hopp.Buggy 1/8 er også det eneste poppulære i konkuranser.
                        X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                        ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                        hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                        Comment


                        • #57
                          hvis du ser 37 sekunder inn i denne videoen så kan du se hvor stødig disse bilene er i lufta på ett relativt stort hopp.

                          X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                          ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                          hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                          Comment


                          • #58
                            Hei, tror jeg går for hpi buggyen.
                            Men ser at elefun har forskjellige typer fuel med forskjellig % nitro, hvilken er best? Og må man bestille kasser med fuel eller kan man bestille 1 og en?

                            Comment


                            • #59
                              god bil med masse utstyr her..:http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=36779111 litt dyrare,men får jo med endel ting her..
                              Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                              Comment


                              • #60
                                bare hele kasser som blir sent.De fleste går for 25%...
                                X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                                ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                                hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X