Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerbil bensin/nitro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynnerbil bensin/nitro?

    Heihei, har lenge hatt lyst til å beggyne å kjøre rc bil og jeg har bestemt meg nå for å kjøpe meg en.

    Vet ikke om jeg har lyst på buggy eller monster truck, er ikke sikker på hva som er forsjkellen på disse. (bortsettfra størrelsen)
    Har lyst på bensin/nitro siden at da slipper jeg alt styre med alle batteriene.
    Har hørt at det er mye mere styr med bensin/nitro biler en el-biler angående mekking på dem, er dette sant?

    Har ikke lyst til å bruke mer enn 2000,- +-(er dette for lite)

    Kan kjøpe brukt og kjøpe fra utlandet om nødvendig.

    Kommer nok til å kjøre off-road men også litt på asfalt.

  • #2
    Blir litt mer styr ja. Du trenger ikke lade kjørebatteri, men må like fullt lade mottakerbatteri, handle nitro, erstatte glødeplugger iblant, vedlikeholde luftfilter, like å feilsøke/vedlikeholde motorer, ha med skrujern i lomma hvis det er nitro du går for (evig tuning da alkoholdrivstoff er veldig ømfintlig for temperaturer og luftfuktighet), afterrun olje for å hindre rust hvis du skal parkere den en stund samt være nøyere med renhold og sørge for å ha failsafe i orden... slike ting. Høres nok mer pes ut enn det egentlig er, men du ender fort opp med ei kasse saker du må/bør ha ekstra til nitro enn til en elektrobil.

    En god børsteløs bil er MYE enklere i drift enn både nitro og bensinbiler, så gå for det hvis du vil kjøre mest mulig og unngå mest mulig "styr". Liker du derimot og mekke og skru som et tillegg i hobbyen så er både nitro og bensin artig - men 2000,- gjør at bensinbil er ganske uaktuelt for deg. Du kan derimot få tak i en grei Savage X e.l. for 2000,- brukt. Noe av det beste du får innen nitro monster trucks, billig tilgjengelig fordi det er så mange som har den.

    Forskjellen mellom monster truck og buggy er stort sett utseende og hvor tyngdepunktet ligger. Monster trucks er fint for herjing og bashing, men de har ingenting å stå opp med hvis du skal kjøre på bane, da regjerer buggy pga. kjøreegenskaper.

    Så har du truggyer som er litt mellomsak av begge deler. Lavt tyngdepunkt som gir gode kjøreegenskaper, og store feite hjul fra monster truck sjangeren. Traxxas Revo er en veldig populær bil i den sjangeren, men koster også litt.

    Du har jo også short course sjangeren som har blitt økende populær pga. mer realistisk utseende og gode egenskaper. En traxxas Slash f.eks. vil du ha lite styr med og kan kjøre hardt og lenge. Verdt å sjekke ut.

    Comment


    • #3
      Heihei og takk for svar, skjønner at det er en del mere mekking med nitro/bensin biler enn el-biler.
      Men for meg er dette bare en del av "hobbyen" er glad i å skru og mekke på ting, så jeg ser ikke på dette som et stort minus.
      Og siden du sikkert vet en god del om dette, er det vanskelig å "lære" seg å finne feilene på rc biler?

      Er heller ikke helt imot el-biler, men har mest lyst på en bensin/nitro.

      Var og kikket litt på finn og fant denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=35644307 hvordan ser den ut?

      Comment


      • #4
        Nei går ganske kjapt å lære seg det som trengs hvis du bare har interessen, og er jo gøy å prøve litt av hvert. Kjenner ikke den bilen så det må nesten andre svare på om det kan være et greit kjøp.

        Comment


        • #5
          Okei. Så på denne også, men står så og si ingen informasjon om den: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=36039952

          Eventuelt om du har tips noen andre brukte rc-biler til rundt 2000,- +-

          Comment


          • #6
            Det er et smalt budsjett, men legg inn en "ønsker kjøpt" annonse her på forumet under salgsdelen, så kanskje du får napp.

            Comment


            • #7
              for herjing funka vel denne og:http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=36559404 ev slayeren her,litt lite info dog..http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=36448894 ev gje et bud på pulsen her:http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=36295601
              Cato Risholm, fullt hobbyrom...

              Comment


              • #8
                Takk for tipsene, men er litt usikker på å kjøpe brukt siden at det blir vanskelig å testet den fordi jeg bor som regel i en annen by en selgeren.

                Er det ingen utenlandske sider som selger billige (og brae) nitro/bensin biler'?

                Comment


                • #9
                  hei.Hvis du går bort fra brukt,så bør du øke budsjettet med minst 1000 kr. Som feks denne: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=12926
                  En ting jeg da må si er at nesten uansett hva slags rtr du kjøper så kommer du til å etterhvert ønske deg bedre raskere og sterkere servoer.
                  Den bilen jeg linka til er sammenlignet med de andre som er linket til her den råeste bilen,hvis du vil ha en rask buggy.Biler av denne typen er ikke terrengbiler laget for å kjøre over store røtter og steiner selv om den vil klare det også.Den er mest laget for buggybaner som denne:
                  Men er også grei på parkeringsplasser,kortklipte gressbaner osv.
                  Med andre ord mest laget for fart og humper og hopp.
                  X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                  ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                  hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                  Comment


                  • #10
                    Er det en trophy som kamera er sikta inn på i den videoen?

                    Comment


                    • #11
                      Hei, har faktisk sett på den bilen.
                      Men da kjøper jeg heller den nye versjonen på denne nettsiden.
                      Billigere og nyere.

                      Comment


                      • #12
                        kan ikke huske at det var noen trophy i nm.Videoen var kun ment som hva slags bane disse bilene er best på
                        Doffen; fint du fant den billigere.

                        vanskelig å anbefale biler for andre.Spesielt i den prisklassen.Selv er jeg en buggy dud.Derfor jeg linket til denne.Selv ville jeg heller kjøpt en xray,serpent,agama,mugen,losi osv,nødvendigvis ikke i den rekkefølgen.Vet de koster mere,men det er det verdt.
                        Etter at jeg begynte å kjøre på bane så klarer jeg ikke helt å se moroa i å kjøre andre steder(bortskjemt).Så monster truck er veldig uaktuelt..

                        Håper du finner en bil til ditt behov.
                        X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                        ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                        hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                        Comment


                        • #13
                          Hei. Tror nesten det blir den, men hva slags "ekstrautsyr" er nødvendig?

                          Comment


                          • #14
                            Ville handlet fra elefun i stedet for globy, så får du support på kjøpet og ingen helvete hvis du må reklamere.

                            Og tror det er en grei bil for å finne ut om du liker hobbyen. Ingen vits å kjøpe kit for 4000+ som du i tillegg trenger radioutstyr, dekk og motor til bare for å finne ut at det ikke var noe for deg. Men så skal det være sagt at det en gang i blant popper opp et brukt røverkjøp her og der med alt du trenger. Vanskelig å gå feil med merkene som vapor nevner.

                            Hvis du kjøper ei RTR pakke fra butikken, trenger du vanligvis gløder, nitro + fylleflaske, lader i tillegg som en grei start. Ville også kjøpt 3-4 glødeplugger i bakhånd, samt ei flaske afterrun olje og en temp måler.

                            Comment


                            • #15
                              Corvinus har fått med seg det som er viktigst. Og det han nevner må du ha for å få kjørt.Og noe som kan være greit å få med seg etterhvert er ett par runder med ekstra dekk og ett sett med ekstra kulelager.Og komplett clutch med kulelager.Men som corvinus nevner,finn ut om du liker dette før du drar med deg hele butikken hjem

                              Har handlet en del gjennom elefun,de har rask service på levering og er flinke til å svare på mail.Har aldri hatt behov for å klage da alt jeg har fått derfra har funket.Globy kjenner jeg ikke til.
                              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X