Announcement

Collapse
No announcement yet.

spørsmål ang lading og batteri.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• spørsmål ang lading og batteri.

har investert i en Imax B6 computer lader som lader alt, veldig fornøyd og det er en grom lader syns jeg.
    følte jeg trengte det da det har begynt å hope seg opp med batterier av forsjellige slag og kjedlige trege ladere.
    hvor mye amp skal jeg lade di forsjellige batteriene med, jo mer amp des kortere lade tid.

man kan jo også utlade batteriene. noe spesie amp og utlading til det er helt tomt eller nesten tomt ?

batterier jeg lader er
    batteripakke med 4 aa sanyo 2300ma batteri
    1800ma 11.1v lipo til flyet...

noen som kan svare på disse spørsmålene.. er redd for å lade di for hard så smeller det eller di blir ødlagte. men også lade di for lite da tar det jo timevis før di blir ferdige.. har ikke handlet hurtiglader for morro heller
    Marius Leirdal 20 år fra haugesund,kyosho fw05t plus,,kyosho Inferno 7.5sport.,,Kyosho mr15i miniZ

Hva stod det i bruksanvisningen?
    "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

Comment

har lesten den mange ganger...etter annet med divede current og gang med ditt og datt..
      forsto ikke helt.
      er det ingen her så kan si hvor mange amp jeg skal utlade og lade battereier med ?
      Marius Leirdal 20 år fra haugesund,kyosho fw05t plus,,kyosho Inferno 7.5sport.,,Kyosho mr15i miniZ

Comment

Originally posted by Margarus View Post
        har investert i en Imax B6 computer lader som lader alt, veldig fornøyd og det er en grom lader syns jeg.
        følte jeg trengte det da det har begynt å hope seg opp med batterier av forsjellige slag og kjedlige trege ladere.
        hvor mye amp skal jeg lade di forsjellige batteriene med, jo mer amp des kortere lade tid.

man kan jo også utlade batteriene. noe spesie amp og utlading til det er helt tomt eller nesten tomt ?

batterier jeg lader er
        batteripakke med 4 aa sanyo 2300ma batteri
        1800ma 11.1v lipo til flyet...

noen som kan svare på disse spørsmålene.. er redd for å lade di for hard så smeller det eller di blir ødlagte. men også lade di for lite da tar det jo timevis før di blir ferdige.. har ikke handlet hurtiglader for morro heller
        Står det ikke vanligvis på batteriene?

eller så ser du på de gamle laderne.

På de trege laderne setter du opp noen få amp.
        Dette kan du skrive opp på en lapp som du klistrer på laderen, sånn at du alltid har lappen:razz:
        Bernhard, 95- mod, Oslo
        Tamiya Tnx 3.0

Comment

nei dette er egene lipo pakker jeg har bestilt fra hongkong, som jeg motte lodde på kontakter osv selv. følger ikke me noe lader til di...
          andre med hurtigladere som har noen tips eller ??

Comment

Det er veldig stor forskjell fra batterimodell til batterimodell for hvor mye de tåler å lades med. Det kommer som oftest an på hvilken bruk de er laget for. Du må undersøke for akkurat dine batterimodeller for å få vite nøyaktig. Kan hende de er noen her som kjenner dine batterimodeller og kan hjelpe, men da må du nok gi mer nøyaktig informasjon om batterimodellene dine. Har du forsøkt å søke på nettet?

Comment

det er snakk om denne laderen
              http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5548

og dette batteriet
              http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2096

bruker det i ett børsteløst cesscna fly...

Comment

Jeg er ikke så kjent med LiPo selv men så vidt jeg vet så skal man ikke lade LiPo batterier på mer enn 1C, dvs max 1700mA i ladestrøm for et batteri på 1700mA. Dette kan sikkert andre fortelle mer om.

Comment

dvs jeg ikke må lade det me mer en 1.7a pga batterier er på 1.7a ??

sjønner ikke helt dette her

Originally posted by geir™ View Post
                  Jeg er ikke så kjent med LiPo selv men så vidt jeg vet så skal man ikke lade LiPo batterier på mer enn 1C, dvs max 1700mA i ladestrøm for et batteri på 1700mA. Dette kan sikkert andre fortelle mer om.

Comment

1 c er lade grensen på lipo ja . 1700 mah er 1,7 a
                    tom inge ballestad skien 1973 mfk vingen ,pike superior , victor f3b ,ascot f3b , ober vinsj , futaba 7c , Hitec aurora 9 2.4mhz

Comment

Originally posted by Margarus View Post
                      dvs jeg ikke må lade det me mer en 1.7a pga batterier er på 1.7a ??

sjønner ikke helt dette her
                      Max ladestrøm for LiPo er 1C, dvs 1 ganger kapasiteten. Når kapasiteten er 1700mA så er tilsvarende max ladestrøm du kan bruke 1700mA. Dvs at min ladetid er 1 time fra utladet tilstand.

Comment

aha da sjønner jeg..

Comment

Ladestrøm

NiMh = 1,5C
                          NiCd = 1,5C
                          Lipo e eg usikker på,, men kan glatt ladas med 5C til de har nådd 75% av kapasitet. Men d e skummelt å røyna sånne batterier,, siden de smelle brått, og lage mye giftig gass. Og slokk ALDRI med vann. da blir det enda giftigere gass.......
                          Men å lada lipo med halvparten av deres oppgitte C, skal de tåle. Og det blir jo 10C for 1700Mah batteriene dine... for de e 20-32C. Pleie å lada med ca 2C og det går fint, bare pass på at de holder lav temp.Mine har aldri overgått 35 grader, veed 5C lading...

Eg bruke jo samme ladaren så margarus, å den bremser ladinga når batteriene begynner å bli fullada...
                          Arnfinn Klingsheim 78Mod.
                          Helganes RC klubb

FW05R , FW05T , V1RRR ++

Comment

Denne kalkulatoren kan kanskje hjelpe

http://www.csgnetwork.com/batterychgcalc.html
                            As kid i had a FG, now i`m a man and have a MCD.
                            Spektrum DSM racing system, MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .W/Re-load`s Edition TS Reedcase 30.5cc

Comment

Originally posted by suprted1 View Post
                              Men å lada lipo med halvparten av deres oppgitte C, skal de tåle. Og det blir jo 10C for 1700Mah batteriene dine... for de e 20-32C.
                              Jeg regner med at du ser at 1/2 C ikke er det samme som 10C.

C står for Capacity (dvs hvor mye strøm batteriet kan inneholde fulladet) og når kapasiteten på batteriet er 1700mA så er 1C = 1700mA eller 1,7A.
                              Last edited by Crowe; 25-11-07, 18:28.

Comment

Working...
                              X