Announcement

Collapse
No announcement yet.

19Turn

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 19Turn

    Hei.
    Skal kjøpe meg en 19turn motor.
    Trenger en grom motor som fungerer bra!!!!
    Det er en motor på micromonsters som heter 19 turn spec pro Komodo Dragon til 550,-. Er dette et godt valg?
    Hjelp!!!!!

    Takker for svar

    Stian Mysen
    Stian Mysen 1993 | OMBK |
    Tamiya TRF415 MSX Marc Rheinard Edition
    Ko Propo EX-10 Helios| Team Corally C4

  • #2
    Jeg er veldig fornøyd med mine. Har 2 stykker av den.

    Husk at det nå er lov med børsteløst i SuperStock.
    RC Drift Club Norway | LMBK

    Comment


    • #3
      Originally posted by Hurrle View Post
      Jeg er veldig fornøyd med mine. Har 2 stykker av den.

      Husk at det nå er lov med børsteløst i SuperStock.
      Ja det vet jeg men, jeg har nettopp kjøpt meg børste reg.

      Jeg tenkte da kanskje det hadde vært lurt å bruke den litt og heller gå over til børsteløs senere!

      Har hørt at børsteløs ikke går noe fortere enn børstemotor! er dette sant?
      Eneste ulempe med børstemotor: må skifte børster osv...?

      Stian Mysen
      Last edited by Stimys; 15-01-08, 21:29.
      Stian Mysen 1993 | OMBK |
      Tamiya TRF415 MSX Marc Rheinard Edition
      Ko Propo EX-10 Helios| Team Corally C4

      Comment


      • #4
        Skifte børster og dreie. DYRE greier påsan.

        10.5SS BL er mitt tips. Børster er for å gre håret med som du vet.

        Fabiz
        Smallsize Hobbyland A/S
        Team Losi : Spektrum

        Comment


        • #5
          Originally posted by Fabiz View Post
          Skifte børster og dreie. DYRE greier påsan.

          10.5SS BL er mitt tips. Børster er for å gre håret med som du vet.

          Fabiz
          Hvor mye vil en 10.5ss koste?
          Hvor får jeg kjøpt det? (NORGE Hvor?)

          Stian Mysen
          Stian Mysen 1993 | OMBK |
          Tamiya TRF415 MSX Marc Rheinard Edition
          Ko Propo EX-10 Helios| Team Corally C4

          Comment


          • #6
            Jeg har ikke testet 10.5 børsteløst selv, så jeg har ikke noe erfaring i forhold til hastighet, men jeg har også lest at det ikke er noen forskjell mellom 10,5 og 19 turn.

            Den store forskjellen er jo vedlikehold. Børsteløst er jo helt vedlikeholdsfritt (du må ha litt olje på kulelagrene innimellom men det må man jo også på børstemotor), mens på en børstemotor må du dreie og bytte børster etter 2-3 batteripakker. På løpet i Spydeberg i november hadde jeg 2 stk Komodo Dragon Pro som jeg byttet i mellom og dreide hver av disse etter 2 heats kjøring. Man MÅ ikke dreie etter 2 pakker, men for å ha så bra ytelse som mulig så lønner det seg. Dreier man ofte så sliter det ikke så mye på børstene heller så de holder noe lenger. Man kan jo også kjøre med børster som er laget for lengre holdbarhet men som da går noe dårligere.

            Uansett vil det på sikt bli dyrere med børstemotor enn børsteløst, men børsteløst er nok dyrere i innkjøp for de som eventuelt bruker relativt billig børstemotor utstyr. Skal man ha skikkelig racingspesifisert esc og motor så kommer det på omtrent samme pris som et børsteløst oppsett. Har du allerede en esc for børstemotor så er det bare å kjøpe Komodo motor.
            RC Drift Club Norway | LMBK

            Comment


            • #7
              Originally posted by Hurrle View Post
              Jeg har ikke testet 10.5 børsteløst selv, så jeg har ikke noe erfaring i forhold til hastighet, men jeg har også lest at det ikke er noen forskjell mellom 10,5 og 19 turn.

              Den store forskjellen er jo vedlikehold. Børsteløst er jo helt vedlikeholdsfritt (du må ha litt olje på kulelagrene innimellom men det må man jo også på børstemotor), mens på en børstemotor må du dreie og bytte børster etter 2-3 batteripakker. På løpet i Spydeberg i november hadde jeg 2 stk Komodo Dragon Pro som jeg byttet i mellom og dreide hver av disse etter 2 heats kjøring. Man MÅ ikke dreie etter 2 pakker, men for å ha så bra ytelse som mulig så lønner det seg. Dreier man ofte så sliter det ikke så mye på børstene heller så de holder noe lenger. Man kan jo også kjøre med børster som er laget for lengre holdbarhet men som da går noe dårligere.

              Uansett vil det på sikt bli dyrere med børstemotor enn børsteløst, men børsteløst er nok dyrere i innkjøp for de som eventuelt bruker relativt billig børstemotor utstyr. Skal man ha skikkelig racingspesifisert esc og motor så kommer det på omtrent samme pris som et børsteløst oppsett. Har du allerede en esc for børstemotor så er det bare å kjøpe Komodo motor.
              Jeg har en LRP Quantum 3 som funker veldig bra.
              Blir det 5 eller 6 celler i SS? Kan man velge?
              Må man dreie motor etter vært heat? er det nødvendig?
              Blir det veldig stor slitasje etter et løp uten dreiing?

              Stian Mysen
              Stian Mysen 1993 | OMBK |
              Tamiya TRF415 MSX Marc Rheinard Edition
              Ko Propo EX-10 Helios| Team Corally C4

              Comment


              • #8
                Leste på et utenlandsk forum at 10.5 har mer turtall enn en "High Performance" 19T. Så du har nok litt mindre bunndrag og litt mer fart. Ellers er vel alt annet likt.

                Fabiz
                Smallsize Hobbyland A/S
                Team Losi : Spektrum

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Stimys View Post
                  Jeg har en LRP Quantum 3 som funker veldig bra.
                  Blir det 5 eller 6 celler i SS? Kan man velge?
                  Må man dreie motor etter vært heat? er det nødvendig?
                  Blir det veldig stor slitasje etter et løp uten dreiing?

                  Stian Mysen
                  Da har du allerede en veldig bra regulator, så om du har mulighet til å få dreid motor og kjøper opp masse børster så er det bare å kjøpe en Komodo.

                  Det er kun 5 celler i elektrotouring (både superstock og modified). Regelen for superstock ble endre til kun 5 celler fra 1 januar 2008.

                  Hvor ofte du må dreie avhenger jo av hvor høyt nivå man ønsker å legge seg på. Er du med for å kjempe om A-finaler og topplasseringer så må du nok dreie mellom hvert heat eller annehvert. Kjører du bare for moro eller ikke kjører 5 min feilfritt så er jo motoren litt mindre viktig og da holder det nok med å dreie hver 4-5 pakke eller noe sånt. Kræsjer du på annehver runde så trenger man jo ikke motor som går perfekt.....
                  RC Drift Club Norway | LMBK

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Hurrle View Post
                    Da har du allerede en veldig bra regulator, så om du har mulighet til å få dreid motor og kjøper opp masse børster så er det bare å kjøpe en Komodo.

                    Det er kun 5 celler i elektrotouring (både superstock og modified). Regelen for superstock ble endre til kun 5 celler fra 1 januar 2008.

                    Hvor ofte du må dreie avhenger jo av hvor høyt nivå man ønsker å legge seg på. Er du med for å kjempe om A-finaler og topplasseringer så må du nok dreie mellom hvert heat eller annehvert. Kjører du bare for moro eller ikke kjører 5 min feilfritt så er jo motoren litt mindre viktig og da holder det nok med å dreie hver 4-5 pakke eller noe sånt. Kræsjer du på annehver runde så trenger man jo ikke motor som går perfekt.....
                    ok. godt å vite.
                    Jeg har alltid kjørt med 6 celler, går det ann å bare ta av en eller blir det feil ved lading osv..?
                    Må jeg kjøpe ny celler?

                    Stian Mysen
                    Stian Mysen 1993 | OMBK |
                    Tamiya TRF415 MSX Marc Rheinard Edition
                    Ko Propo EX-10 Helios| Team Corally C4

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stimys View Post
                      ok. godt å vite.
                      Jeg har alltid kjørt med 6 celler, går det ann å bare ta av en eller blir det feil ved lading osv..?
                      Må jeg kjøpe ny celler?

                      Stian Mysen
                      Det er bare å lodde om, så du får 5 celler.
                      Du lader fortsatt på 1C uansett.

                      Fabiz
                      Smallsize Hobbyland A/S
                      Team Losi : Spektrum

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Fabiz View Post
                        Det er bare å lodde om, så du får 5 celler.
                        Du lader fortsatt på 1C uansett.

                        Fabiz
                        Ja. Har hørt at det du ikke får like mye power av hver enkelt celle?

                        Stian Mysen
                        Stian Mysen 1993 | OMBK |
                        Tamiya TRF415 MSX Marc Rheinard Edition
                        Ko Propo EX-10 Helios| Team Corally C4

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Stimys View Post
                          Ja. Har hørt at det du ikke får like mye power av hver enkelt celle?

                          Stian Mysen
                          Du får jo ikke noe mindre ut av cellene selv om du lodder om, med mindre du griller cellene under lodding.

                          Du får jo 1.2V mindre når du ikke har den siste cellen da, så pakka blir på 6V istedenfor 7.2V.

                          Fabiz
                          Smallsize Hobbyland A/S
                          Team Losi : Spektrum

                          Comment


                          • #14
                            Hver celle gir like mye effekt, men totalt blir effekten mindre. Men totalt sett taper man ikke så mye fart da man også tar bort ca 70 gram på den cellen som forsvinner. På løpet i Spydeberg var den eneste som kjørte 5 celler i SuperStock og jeg ble nr 4 totalt! Jeg hadde lavere fart enn de beste på langsiden men kjørte også fra en del, men jeg hadde en del bedre fart i svinger da bilen ikke veier så mye og spesielt i krappe svinger og svingkombinasjoner oppfører bilen seg bedre.
                            RC Drift Club Norway | LMBK

                            Comment

                            Working...
                            X