Announcement

Collapse
No announcement yet.

A crawler is born.Skal du bygge crawler les her!!!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • A crawler is born.Skal du bygge crawler les her!!!

    Begynte på en ny TLT-crawler i går og tenkte jeg kunne ta noen bilder underveis og legge ut litt info.

    NB, klikk på bildene for å få tekst/detaljer.

    Girkasse:
    Girkassa kommer fra Traxxas Stampede og ble bestilt i deler fra Tower Hobbies.

    Delenummer hos Tower Hobbies for å bygge en stampede girkasse:

    LXJK65 Gearboks Halves 1 stk.
    LXJK87 Slipper clutch set 1 stk.
    LXJH15 Diff. 1 stk.
    LXJG52 Kulelager 3 pk.
    LXJJ89 Aksel/rollpin 1 stk.
    LXJJ77 Yoker 2 pk.
    LXJF37 Drev 1 stk.
    LXJJ92 Idler drev 1 stk.
    LXJJ88 Teflon skiver 1 pk.
    LXJJ82 Mellom aksler 1 pk.

    Det eneste som ikke følger med når delene bestilles fra ovenstående delenummer er skruer til å sette sammen girkasse huset. Her har jeg brukt vanlige maskinskruer som jeg har kappet til riktig lengde selv.
    Team Mustit RC
    - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

  • #2
    Montering av girkasse og låsing av diff:

    Jeg bruker Epoxy til å låse diffene. Det er noen som bruker limpistol, sikaflex, loddetinn og tykkt fett med biter fra gummistrikker i o.s.v for å gjøre samme jobben så her er mulighetene mange.

    Jeg begynner med å låse diffene så de kan herde imens jeg setter sammen de andre delene. Den Epoxy`en jeg har valgt, bruker ca 10min på å herde.

    1. Legg sol og planethjul i diffhuset. Bland låsemiddel (Epoxy e.l) og fyll opp til kanten. Vri forsiktig på hjulene så du får låsemiddel rundt alle drev oog fyll på mer om nødvendig.

    2. Skru på lokket og tørk bort overskuddet. Vær forsiktig så du ikke får epoxy på det utvendige drevet, for dette blir hardt og kan låse eller lage ulyder i girkassa (erfaring )

    3. Sett sammen resten av girkassa og skriv ut denne linken: http://www.traxxas.com/products/elec...pede_trans.pdf Her ligger det eksplodert tegning av girkassa med alle delenummerene.

    4. Kutt av festene på girkassa med dremmel e.l. (Se bilde i neste innlegg).

    5. Når girkassa er ferdig montert vil du få et firkantet hull i huset. Dette må tettes. Jeg har tettet med griptape (se bilder under). Griptapen er solid og sitter godt. Griptape kan kjøpes i butikker som selger scateboards o.l. Jeg kjøper grip tape på Biltema.
    Team Mustit RC
    - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

    Comment


    • #3
      Bilde for kapping av festr på girkasse:
      Team Mustit RC
      - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

      Comment


      • #4
        Aksler

        Delenummer hos Tower for å sette sammen aksler:

        LXGHG0 Akselhus og hjulhexer 2 pk.
        TRAC6754 Stub axle pins 1 pk.
        LXGPN0 Kulelager sett 1 pk.
        LXGK41 Bevel gear set 2 pk.
        LXGKG2 Stikkalskler 2 stk.
        LXGM41 Front wheel axle 2 stk.
        LXWB85 Knokkelhus 2 pk.
        LXWC00 King pin set 1 stk.
        LXGKG1 Ring gear 2 stk.
        LXGHP9 Bevel gear shaft 1 pk.
        LXGHJ8 Diff cover 2 stk.

        Det eneste som ikke følger med når delene bestilles fra ovenstående delenummer er skruer til å sette sammen akselhusene, skruer til diff coveret og C-klips til å holde hjulagerene på plass. Jeg har brukt C-klips fra Ofna til Hyper7.

        Bilder kommer.
        Team Mustit RC
        - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

        Comment


        • #5
          Som med girkassen starter jeg med å låse diffene først.

          1. Legg sol og planethjul i diffhuset.

          2. Bland låsemiddel og fyll opp diffene. Vri forsiktig på drevene, så låsemiddelet fordeler seg rundt alle drevene og etterfyll med låsemiddel om nødvendig.

          3. Skru på lokket på diffhuset og tørk vekk eventuell overflødig låsemiddel, så dette ikke havner på de utvendige drevene. Monter stikkakslene i diffhuset og legg de til herding. N.B, husk å tre lagerene på stikkasklene FØR de blir tredd inn i diffene, da låsemiddelet kan lime disse fast.

          4. Sett sammen akslene.
          Team Mustit RC
          - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

          Comment


          • #6
            Chassis

            Jeg bruker karbon chassiet fra Tower, da dette er lett, enkelt å skjære i og er rimelig.

            Delenummer hos Tower:

            LXHSK5 Chassis plater/Karbon 1 pk.


            Chassiet kappes inn ca 20mm i bunn. Girkassen plasseres i chassiet og da ser du hva som må skjæres vekk. Det blir lite igjen av chassisplatene på høyre side av bilen, men det blir stivt nok når stiverene kommer på plass.

            Det må også lages noen spacere til girkassen i bunn. Bilder av disse og støtdempermontering kommer senere.
            Team Mustit RC
            - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

            Comment


            • #7
              Bilder av ferdig skjærte chassisplater og chassisplater med markering for de forskjellige innfestningene og hvor de skal kappes (klikk på bildet for å få lest tekst):
              Team Mustit RC
              - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

              Comment


              • #8
                Girkasse fester:

                Girkassen trenger 2 spacere på høyre side (festes med 4 skruer totalt på begge sider). Disse har jeg lagd av 5mm messingrør som er 15mm lange. Se bildet under:
                Team Mustit RC
                - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

                Comment


                • #9
                  Dempere:

                  Jeg bruker dempere til T-maxx, men her er utvalget stort og ønskene er like mange. Til innfestning på akselen bruker jeg de originale TLT festene.

                  Delenummer hos Tower:

                  LXSP65 Dempere 1 pk. NB, 8 dempere i pakka.
                  LXGKG9 Stay ups 1 pk

                  Demperene festes i de øverste hullene på chassiet (se bildene under). Demperene må fores ut litt i toppen fra chassiet. Her kan du bruke muttere, skiver, kappe til messingrør osv. Jeg har brukt stempler fra stødempere jeg har hatt liggende. 3 stk pr demper / 8mm ut fra chassis. Det følger med foringer til demperene og olje i pakken.

                  Fest moterings brakettene på baksiden av akselen. Bruk de med 4 hull. Linkene monteres i de nederste hullene og demperene i de øverste.
                  Team Mustit RC
                  - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

                  Comment


                  • #10
                    Linker:

                    Jeg bruker linker fra Revo nede og originale fra TLT oppe. Revo linkene er 115mm fra senter av hull til senter av hull. Dette gir bilen en akselavstand på 12,5" som er lengste tillatte i eventuelle crawling løp/konkuranser.

                    Jeg har ikke delenummer hos Tower på de originale TLT linkene, men de skal være 80mm lange. Her kan du bruke 4mm gjengestenger og skru på rod ends.

                    Delenummer hos Tower:

                    LXHFV8 Revo linker 2 pk.
                    LXJJ81 Løse rod ends 1 pk.
                    Team Mustit RC
                    - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

                    Comment


                    • #11
                      Elektronik

                      Jeg har brukt Futaba MC230CR fartsregulator. Denne er sånn midt på treet prismessig og jeg er fornøyd med den. ESC`en monteres på bakakselen på servoplaten (jeg kjører kun forhjulstyring). Her er igjen valgene mange når det gjelder plassering og hvilken ESC du vil bruke.

                      Mottakeren har jeg montert på en av de to bitene du kapper av nederst på chassiet og skrudd den fast med to servofester (følger med akselhusene, delenr under aksler) og montert oppe i bakkant av chassiet (se bilder).

                      Delenummer hos Tower:

                      LXUY13 Fartsregulator 1 stk.
                      Team Mustit RC
                      - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

                      Comment


                      • #12
                        Dekk og felger:

                        Jeg bruker Ofna sine 2.2 felger da disse har et offset som gjør at jeg slipper å bruke breddere. Jeg kapper inn felgene noe før jeg limer på dekkene for å unngå subbing i karrseriet og for å få bedere "sidebiters". Dette har jeg ikke bilder av da de ble gjort før jeg startet tråden her.

                        Jeg bruker litt forskjellige dekk, men favorittene er Masher 2000 og Moab. Masher`ne skjærer jeg bort en del knaster på for å få et mere åpent mønster.

                        Skummgummien i dekkene må skjæres til for at dekkene skal bli mykere. Jeg pleier å fjærne ca 10mm av omkretsen og 10-15mm av bredden (klem litt på dekkene og føl deg fram). Enklest å skjære med et løst blad fra Stanley kniv e.l.

                        Delenummer hos Tower:

                        LXUM93 Masher dekk 2 pk.
                        LXLDK4 Moab dekk 2 pk.
                        LXCAN2 Ofna felger 2 pk.
                        Team Mustit RC
                        - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

                        Comment


                        • #13
                          Diverse:

                          Legger ut delenummer på motor, pinionger, alu yoker (for de som vil oppgrader til det) her:

                          LXKUG5 Integy Lathe motor 1 stk.
                          LXEX12 Piniong 14t 1 stk.
                          LXJG59 Alu Yokes 2pk

                          Da har jeg i grove trekk gjort mitt beste for å forklare oppbyggningen av en TLT-Crawler. Det kan være delenummer og forklaringer jeg har glemt, men ikke vær redd for å stille spørsmål på PM.

                          Håper dette har gjort det enklere for andre å starte byggingen av lignende biler så vi kan treffes i steinrøysa til sommeren.

                          Og til dere som har fulgt tråden fra begynnelsen av, start på toppen igjen, jeg har lagt til noen endringer og bilder.
                          Team Mustit RC
                          - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

                          Comment


                          • #14
                            Your wish is my comand!!!!! Tråden er blitt sticky!!!

                            En kjempe jobb Jonny, denne kommer nok til og bli brukt
                            av mange som en referanse for bygging. Hvis de er smarte da
                            og vil ha en fult ut konkuranse dyktig 2,2 class Crawler.
                            Inkl meg selv som har tatt noen kopier av deler etc.

                            Da er tråden åpen for og kunne spørre hilux om råd eller
                            om det er noe du lurer på om denne oppbyggingen.

                            Shoot!!!!!!
                            NORCCNorskSkalaogRCCrawlerClub
                            RC4WD Team Driver

                            Comment


                            • #15
                              Hei!!

                              Dette var en fin veiledning!
                              Kanskje jeg skal bygge meg en Crawler...
                              Hvis jeg skal det skal jeg bruke denne veiledningen, kjempebra jobb Jonny!

                              Fabiz
                              Smallsize Hobbyland A/S
                              Team Losi : Spektrum

                              Comment

                              Working...
                              X