Announcement

Collapse
No announcement yet.

Selvbygging av bur, trenger tips.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Selvbygging av bur, trenger tips.

    så jeg driver og leker med tanken på og bygge et bur til wraith`en min. ikke det att det som følger med ikke er kult, men jeg syns det er potensial for så mange andre bur design til wraithen.

    det jeg trenger tips/hjelp til er materialer. hva kan jeg lage ett bur av som holder og er relativt enkelt og bearbeide?

    alu er jo sterkt nok og det kan bøyes, men jeg aner ikke hvordan jeg skulle feste det, kommer bare på sveising og det er uakuelt.
    kobber kan jo enkelt bøyes og loddes fast, uten att jeg aner hvordan men vil det være sterkt nok??

    finnes det andre materialer jeg kunne ha brukt, som kan bøyes og som er solid???

    som sagt, trenger litt tips og meninger her.
    IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
    Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

  • #2
    Kobber vil mest trolig ikke funke. Da måtte det være hele stenger for å få noe styrke og det blir tungt, og da er det stort sett aluminium som gjelder. Du kan alltids borre og tilpasse deler med stenger eller rør som passer inne i hovedrøret du skal bruke. Men det blir mye pussel og vil mest trolig ikke se bra ut om du ikke har tilgang til dreibenk etc for å lage fine deler som passer bra sammen.
    Sveising eller hardlodding er veien å gå etter min mening.

    En annen mulighet er om du finner ferdige plaststenger i riktig diameter, men da er du vel like langt som originalburet?

    Utenom det så er eBay en fin problemløser for å finne tredje-parts HopUps for slike ting
    5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
    Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

    Comment


    • #3
      Originally posted by hugin_q3 View Post
      K

      En annen mulighet er om du finner ferdige plaststenger i riktig diameter, men da er du vel like langt som originalburet?
      egentlig ikke, jeg er ikke ute etter ett sterkere bur enn det som orginalt er på wraithen, jeg vil lage andre designer.
      plast stenger kan vel ikke bøyes uten att de knekker?

      visste ikke at man kunne hardlodde alu stenger, vet du om det blir noe holdbart?
      IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
      Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

      Comment


      • #4
        Vet ikke så mye om plaststenger kan bøyes, er sikkert en prosess for det også. Google kanskje?
        Er ikke noen ekspert på hardlodding men muligens du kan lodde deler sammen med kapillarmetoden og gass? Men da kreves det at du har rør som passer inne i det du skal skjøte sammen sånn att loddetinnet kan trenge inn. Når jeg tenker meg om så er vel smeltepunktet for alu antagelig for lavt til å hardloddes sammen..

        Det beste hadde vel vært å satse på sveising av alu-rør, kanskje du kan tilpasse delene og så sette dette bort til ett mekanisk verksted som kan gjøre selve sveisingen for deg? F.eks lage en jigg av plank der du skrur fast alle delene der de skal være og så bringe alt til sveiseren?
        5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
        Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

        Comment


        • #5
          Greieste å bruke her så lenge det er på hobby nivå er å sølvlodde. Få tak i bremserør av stål og en Map gassbrenner så er du igang..

          Er mulig, og litt lettere, å bruke stang istedet før rør men da dobbler du vekta..

          Lykke til..

          Comment


          • #6
            kan bruke styren plast da. de kan varmes å bøyes.
            Ole Kristian Blix
            Kana\Hurum

            TOFTE RC KLUBB

            MST XXX-D VIP SSG EDITION , G-made sawback, AXIAL SCX10, Tamiya M03 og M05

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X